Ervaringen docentenopleiding deeltijd?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mississippi, 20 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Hoi ladies,

Na jaren van gedoe met de combinatie werken en gezin (oudste dochter is gehandicapt) hebben we de knoop nu doorgehakt en stop ik in het nieuwe jaar bij mijn huidige werkgever. Onze oudste gaat vanaf januari naar een KDC en zal dus minder thuis zijn, maar op deze manier ben ik overdag beschikbaar zonder het steeds te moeten verantwoorden bij mijn werk. (Bij ziekte, doktersafspraken, onderzoeken, bureaucratische rompslomp oid) nu heb ik al heel lang de wens om een docentenopleiding te gaan doen, het liefst Nederlands. En dus zou ik in september willen starten met de deeltijdopleiding hbo 2de graads. Lessen zijn 2 avonden per week (ideaal want mijn man is dan thuis) en voor de jongste heb ik op maandag en vrijdag 2 oma's die dolgraag willen oppassen. Zo blijf ik beschikbaar voor de kids overdag en blijf ik voor mezelf wel bezig met iets dat voor 'mij' is.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen, hoe veel tijd gaat er in de studie zitten? Is een tweede graads diploma goed genoeg voor perspectief op de arbeidsmarkt? Of zou ik het beter op WO niveau kunnen doen en dan de master halen na die 3 jaar zodat ik een 1ste graads diploma heb? Of kan dit ook nog na hbo? Hoe pittig is het vak van docent in het VO? Alle info en ervaring is welkom! Bedankt alvast!

2. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Mijn man studeert aan de HVA voor docent (horeca en voeding) en hij zit in zinnigere jaar. Hij moet 1 hele lange dag per week naar school en daarnaast is de huiswerklast ongeveer 8-10 uur per week geweest.
    Hij heeft er nog wel een baan naast van vier dagen dus de aanslag op ons gezin is behoorlijk groot geweest. Er is in de tussentijd heel veel gebeurd maar toch gaat hij nu volgens planning afstuderen en dat vind ik heel knap!
    Hij is wel super blij dat hij de opleiding is gaan doen!

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Mijn man is docent in het vo. De werkdruk is hoog maar hij vind zijn werk fantastisch. Met 2e graads kun je les geven op vmbo of onderbouw havo vwo als je ook bovenbouw havo en vwo les wil geven heb je eerste gra ad s nodig. Na hbo kun je ook nog eerste graads halen. Studie in deeltijd geen idee mijn man deed het voltijd. Maar hoe zit het met stages. Heb je daar wel tijd voor?

4. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ben docente Nederlands, heb de opleiding voltijd gevolgd. Ik denk dat het in jouw situatie deeltijd wel te doen is. Je moet veel lezen, maar dat lijkt me logisch. In de regio waar ik werkzaam ben, heb je goede vooruitzichten met een bacheloropleiding.
    Ik heb uiteindelijk ook de masteropleiding gedaan, omdat ik het keer op keer ontzettend jammer vond als ik mijn leerlingen na drie jaar 'kwijt raakte'. Nu geef ik les in vwo 1 tot en met 6. Erg leuk en afwisselend.

Als je meer vragen hebt, pb me dan maar :)

5. topper12

topper12 Niet meer actief

Ga eens een paar dagen meelopen met een docent Nederlands. Het liefst op verschillende scholen en in verschillende leerjaren /niveaus. Dan krijg je een beeld van het vak. De werkdruk wordt heel verschillend ervaren en hangt deels af van je persoonlijkheid en van de school waar je werkt. De ene school verlangt meer van haar personeel dan de andere.

Heel veel succes!

6. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt voor de reacties!

Elsie: ja daar heb ik ook over nagedacht, voor het eerste jaar moet het niet echt een probleem zijn, wat ik begreep is de focus voornamelijk theorie en loop je weinig stage. Wanneer ik wel stage loop kan mijn man stand-by staan (werkt voor de overheid dus heeft mogelijkheid tot zorgverlof) en kan de jongste naar de oma's. Vanaf het tweede jaar bouwt het aantal dagen stage zich op dus dan zullen we wel even moeten puzzelen voor oppas voor de jongste. Nou zijn dit soort dingen van tevoren duidelijk dus kunnen we daar goed op anticiperen. Maar bedankt dat je het aanhaalt!

Ctje: wat gaaf dat je je eerste graads toch nog hebt gehaald! Ja het lijkt me ook wel heel jammer om de laatste jaren niet mee te maken als docent. Ik vond zelf vroeger literatuur en poëzie echt super op het vwo, dus zou dat ook ontzettend leuk vinden om te mogen geven. Daarnaast schrijf ik zelf voor verschillende media, dus vandaar dat ik nog even twijfel of ik niet beter de WO variant zou kunnen doen, waar de nadruk veel meer ligt op taalkunde en je meerdere opties hebt na het behalen van je bachelor. Hoe en waar heb jij uiteindelijk je master gedaan?

7. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ja dat lijkt me erg leuk, maar hoe krijg ik zoiets voor elkaar?

8. moon78

moon78 Actief lid

15 mei 2013
    282
    0
    16
    Sta voor de klas
    Friesland
    Ik heb ook een deeltijd avondopleiding docent Nederlands gedaan (NHL) en vond het wel redelijk te doen. Ik had toen nog maar 1 kindje, dus had ik ook iets meer tijd. Ik heb nu net de lerarenopleiding Geschiedenis gedaan en vond dat pittiger met 2 kinderen. Wat erg veel scheelde was dat ik al werkzaam was in het onderwijs en mijn stage dus gewoon op mijn eigen school kon doen en zelf kon regelen.
    Je bent inderdaad wel veel tijd kwijt met lezen en toetsen leren, maar als je een beetje zelfdiscipline hebt dan lukt het wel. Kijk ook altijd of je in aanmerking komt voor vrijstellingen. Het enige wat lastig kan zijn is de sinds kort verplichte basiskennis toets (landelijke toets). Die is best lastig en vraagt veel voorbereiding.
    Waar je ook rekening mee moet houden is het passend onderwijs waar je steeds meer te maken mee krijgt. Behalve lesgeven ben je soms bijna een soort pedagoog / maatschappelijk medewerker en dat heb ik enorm gemist binnen de opleiding. De meeste lessen zijn toch gebaseerd op havo / VWO leerlingen maar het grootste deel zit toch echt op het Vmbo. Daar is niks mis mee, maar met name de lagere niveaus (bb) kunnen heel pittig zijn wat betreft het gedrag van leerlingen. Ik heb een klas met 10 dyslectisch, 3 adhd en 2 pdd nos. Daar wordt binnen de lerarenopleiding weinig tot geen aandacht aan besteed, maar het is wel de realiteit. Ik hou van mijn beide vakken, maar binnen deze niveaus ben ik heel veel met orde bezig. Het is natuurlijk prachtig wanneer je op een havo kunt lesgeven, dan geef je wel meer je vak denk ik. De klassen kunnen trouwens ook behoorlijk groot zijn, denk aan 30 leerlingen.
    Maar dit is mijn ervaring he! Ik vind lesgeven echt ontzettend leuk. Ik las een goede tip: loop inderdaad eens een dagje mee op een vo, ook om de sfeer te proeven. Je kunt trouwens een lerarentegemoetkoming aanvragen voor 2 jaar, dat scheelt weer in de kosten.
    Succes met je beslissing en als je nog meer wilt weten vraag gerust!

9. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bedankt voor je reactie moon :)

Het lijkt me idd best pittig dat je dan zo veel kinderen in de klas hebt met een 'gebruiksaanwijzing' zonder dat je daar echt op voorbereid wordt. Ik zal daar ook eens naar informeren of daar bijvoorbeeld ook minors in te volgen zijn gedurende de opleiding. Ik wil het aan de hogeschool Rotterdam gaan volgen.
    Denk niet dat ik in aanmerking kom voor vrijstellingen, heb een hbo studie afgerond in een hele andere richting (international business management) en werk nu alweer 6 jaar in het bedrijfsleven (internationaal) kan me niet voorstellen dat er raakvlakken zijn :D
    Die basistoets begreep ik dat dat in het laatste jaar is, wat houdt dat precies in?
    Zou ik om een dagje mee te lopen gewoon een school kunnen bellen in de regio? Of moet ik dat anders aanpakken? Bedankt voor de tips!

10. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.242
    11.820
    113
    Tuurlijk kan je daarvoor een school bellen. Of bel de opleiding die je wil gaan doen en vraag of zij connecties hebben cq studenten die al een dergelijke baan hebben en waar je mee mee zou kunnen lopen.

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Opzich zal het wel mogelijk zijn maar hoe wil je dat over een aantal jaren gaan combineren met de kinderen? Je geeft aan nu gestopt te zijn voor de oudste en doktersbezoeken. Als docent is het nog moeilijker een dag vrij te nemen.

12. topper12

topper12 Niet meer actief

Gewoon op allerlei verschillende plekken roepen dat je graag een dag mee zou willen lopen en je netwerk gebruiken. Er is altijd wel iemand die weer iemand kent in het onderwijs. En anders gewoon de stoute schoenen aantrekken en bellen met een school.

13. moon78

moon78 Actief lid

15 mei 2013
    282
    0
    16
    Sta voor de klas
    Friesland
    Die toets maak je pas als je je propedeuse hebt behaald. Dat is meestal na 1,5 tot 2 jaar ja. Je mag hem nu nog geloof ik 2x per jaar maken en het gaat dus over alle stof die bij de opleiding hoort. Op 10voordeleraar staan wel oefentoetsen, maar het is een pittige toets. Er zit vooral veel voorbereiding in.
    Als je een school belt met de vraag of je een dagje mee mag kijken mag dat vast wel. Onze school is wat te ver weg anders mocht je zo komen!
    Ja ik zou wel informatie opvragen bij de opleiding over passend onderwijs en hoe dat in de lessen verwerkt is. Ik heb echt heel veel op school zelf moeten leren op het gebied van orde en zorg.

14. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ja daar heb je gelijk in. Ik heb geen glazen bol dus kan niet weten hoe het over 5 jaar is gesteld met de gezondheid van de oudste. Wel weet ik dat alleen maar thuis zitten en niks doen niets voor mij is, dan liever een opleiding volgen waar ik t.z.t. wel wat mee kan.

15. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik denk dat ik een vriendin van me inschakel, zij geeft Duits op een vmbo school in de buurt, misschien kan ze een goed woordje voor me doen om eens een dagje mee te lopen met een docent Nederlands op haar school :) goed idee!

16. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik volg de lerarenopleiding 2e graads, afstandleeren. Ik ga dus zelfden naar school en mijn stage is mijn werk.
    Voordeel: Ik hoef zelden oppas te regelen, ik ga niet naar school, hooguit een zaterdag, meestal ook nog vrijwillig.
    Ik maak tentamens wel op normale dagen, dus dan moet ik dat regelen met werk/oppas.
    Nadeel: Je moet alles maar dan ook echt alles doen op zelfdiscipline.

Ik werk ondertussen 10 jaar als docent wiskunde, natuurkunde en rekenen. 2 flinke tekortvakken dus geen enkel werk probleem. Maar ben al 10 jaar onbevoegd vandaar weer aan de studie ;)
    Het is een prachtig beroep, maar ik vind het wel veel van je vergen. Het is nooit klaar, de druk wordt ieder jaar groter. Maar de liefde van de kinderen, wat te kunnen betekenen in het leven van die pubers is geweldig!

17. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    #17 Patri1982, 20 dec 2015
    Laatst bewerkt: 20 dec 2015
    Ik ben zelf ook docent vo en ik zou je toch aanraden om een eerste graads te halen. Je kan dan en in de bovenbouw en in onderbouw les geven. Dat vind ik zelf heel fijn. Ik ben trouwens docent op een havo/vwo school en ja, je bent dan veel met je vak bezig. Dat betekend dat je veel moet voorbereiden, zeker in het begin. Maar het wordt makkelijker. Ook met orde houden hoor, onderschat dat niet. Maar geef het tijd. Je moet een reputatie opbouwen op een school. En daarom is het leuk als je ze in de eerste ziet en dan ook in latere jaren. Maar vwo leerlingen hebben ook van alles wat en ze zijn kritisch. Ik heb gemerkt dat vwo leerlingen voor zichzelf werken. Havisten werken voor een docent. Dus als je met ze kan opschieten, dan zit je goed. Tip, wees jezelf, hou je aan je afspraken en als je fout zit/zat, geef het toe. En wees vooral eerlijk, leerlingen hebben het door als je makkelijker bent voor sommige en strenger bij andere.
    Ik wil wel zeggen, het is niet makkelijk om zo maar vrij te krijgen voor dokter bezoeken, enz. Als ik ziek ben, dan voel ik me altijd zo schuldig omdat het lastig is voor een collega om jou echt te vervangen. Man zit ook in Het onderwijs en dan als zl ziek is nemen wij om en om vrij. Dus hij een keer, en dan ik.
    Maar het blijft een geweldig beroep, ik geniet er enorm van en het geeft echt voldoening. Maar het kan ook erg frustrerend zijn. Maar ja, je heb te maken met mensen; ouders, leerlingen, collega's, etc. En qua werk, het is veel, vooral het nakijken en in het begin voorbereiden. Een collega van mij heeft het ooit vergeleken met het leren autorijden. In het begin ben je vooral bezig met het leren van schakelen, remmen, gas geven, etc. Dat is dan het voorbereiden, nakijken, etc. Het kijken leer je na dat je hebt geleerd hoe je een auto moet besturen. Dat is orde houden. Op een gegeven moment ben is het besturen van de auto niet moeilijk meer, maar het opletten blinf je houden. Soms is het lastig, soms makkelijk.
    Ps. Zoals je kan lezen ben ik geen docent Nederlands. Daar is overigens wel vraag naar, zeker eerste graads!

18. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog een docent NL. Werk al ruim 7 haar op het vmbo en heb daar bewust voor gekozen. Wil er juist zijn voor de leerling en ben geen echte vakidioot. Heb ook de deeltijdopleiding gedaan en werkte daarnaast nog fulltime en raakte tussendoor zwanger. Dat was erg pittig, heb er dan ook 3 jaar overgedaan.
    Denk niet te makkelijk over de opleiding. Het is een zware, theoretische opleiding, waarbij het vooral over het vak gaat en niet je rol als docent. Een dag/week ergens meelopen zou ik dan ook zeker aanraden. Succes!

19. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik zou je altijd aanraden om eerst de 2e graads opleiding te doen en later nog eens voor je eerste graads te gaan. Op het WO is er veel aandacht voor de vakinhoud, dus daar word je dan wel een ster in. Maar de opleiding daarna om ook een docent te worden, die kopopleiding, die raakt maar het topje van de ijsberg. Ik merk dat de mensen die een 2e graads opleiding hebben gedaan beter voorbereid zijn op het beroep dan die de WO versie hebben gedaan met kopopleiding ( ik begeleid nieuwe docenten).

Deel Deze Pagina