Deze week hoorde ik van een kennis van mij dat zij huishoudelijke hulp krijgt via WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) Zij heeft thuis een aantal kinderen met gedragsproblemen en kan hierdoor haar huishouding niet aan (even ter xtra info, alle kinderen zitten overdag op school, zij werkt niet buitenshuis) Ik weet zelf uit ervaring hoe moeilijk het is om huishoudelijke hulp/ondersteuning vergoed te krijgen. Je partner wordt eigenlijk verplicht om deze taken op zich te nemen, ook al heeft hij een fulltime baan. Als je dus psychische problemen heb kan je dus op deze manier wel huishoudelijke ondersteuning krijgen? Of heb ik dit verkeerd begrepen? Ik wil hier trouwens absoluut niet mensen mee aanvallen die via WMO zorg krijgen, maar ik wist niet dat het zo te regelen viel. Dan had ik misschien toentertijd toegegeven dat mijn verlamming door Guillain Barre ook psychische problemen met zich mee bracht. Dan had het me ook veel minder stress gekost omdat er een hele hoop zorg uit handen was genomen en ik die energie had kunnen besteden aan revalidatie. **Edit, ik lees nu dat er ook iemand langs komt van het CIZ, dus dat je wel degelijk aan bepaalde eisen moet voldoen om hulp te krijgen. Maar volgens mij weegt het psychische aspect hoger als het lichamelijke aspect. Als je dus aangeeft dat je je huishoudig niet kunt doen door lichamelijke problemen krijg je minder snel hulp als dat je aangeeft dat je het niet kunt door psychische problemen. Maar dan kan je partner toch ook nog altijd gezien worden als 'oplossing'? Of 'moet' je dan zeggen dat hij psychische problemen heeft met jouw psychische problemen?
Ik ben indicatiesateller bij de Wmo en voorzover ik weet, wordt er bij psychische problematiek net zo goed gekeken of de partner in staat is om die zogenaamde "gebruikelijke zorg" te leveren. of iemand nu beperkingen heeft die fysiek of mentaal zijn, doet daar niets aan af. Als dee partner nu zelf beperkingen kent ( lichamelijk, maar ook mentaal) of er dreigt of is al sprake van overbelasting, dan zul je zien dat er een indicatie komt.