Wie heeft er ervaring met laten verbouwen door Polen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zussie, 29 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zussie

Zussie VIP lid

10 mrt 2011
    5.963
    2
    0
    Verpleegkundige
    1 november krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis.
    Er zijn een paar dingen die moeten gebeuren:
    nieuwe badkamer, nieuw toilet beneden en de muren moeten worden gestuct...

We hebben een klusjesman laten komen en die heeft een offerte opgesteld, die behoorlijk aan de hoge kant was.
    Als we de klus door die man laten uitvoeren betekent dat dat we alleen de badkamer en stucen kunnen doen, en dat er dan geen geld overblijft voor het toilet en evt nieuwe meubeltjes...

Nu had mijn mannetje diverse bedrijven gevonden die met polen werken. Het uurtarief ligt bij hen gewoon meer dan de helft lager! Dit zou betekenen dat we wel alles kunnen laten doen, en misschien nog een nieuwe bank kunnen kopen ook, haha. Het bedrijf waar we nu naar kijken werkt met een Nederlandse 'aannemer' die de polen aanstuurt, is aangesloten bij een vakvereniging en voorwaarde voor ons is ook wel dat de betreffende pool enigszins nederlands spreekt zodat er wel mee te communiceren valt. Verder moet het wit gebeuren, omdat we met een bouwdepot werken maar vooral ook omdat ik er niet achter sta om dingen zwart te laten doen.

Ergens voelt het toch vreemd dat die mensen een uurtarief hanteren dat zo veel lager ligt.
    Vandaar de vraag, zijn er hier mensen die ervaringen hebben met verbouwen door Polen?
    En als er mensen zijn met goede ervaringen, om welk bedrijf gaat het dan (wij wonen in omgeving Rotterdam)?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    geen ervaring met een polen, maar woensdag komt er een bulgaar bij ons een zoldertrap plaatsen. Scheelde 800 euro met de offerte van de plaatselijke timmerman. Daarvoor durf ik wel een risico te nemen. Heb wel wat werk van hem gezien en ziet er goed uit. Ik laat wel weten hoe het gaat. Het is niet in de buurt alleen, ik woon in de provincie Groningen.

3. Zussie

Zussie VIP lid

10 mrt 2011
    5.963
    2
    0
    Verpleegkundige
    Hihi, das inderdaad niet in de buurt!

Ik ben ook best bereid om de Hollandse klusjesman te steunen hoor, maar ik vind het verschil tussen €40,- of €15,- per uur wel dusdanig groot dat ik ga nadenken.
    Het geld groeit voor ons ook niet aan de bomen....

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ja zal het gewoon proberen hoor.

5. Zussie

Zussie VIP lid

10 mrt 2011
    5.963
    2
    0
    Verpleegkundige
    Ik ben een beetje bang gemaakt door die klusjesman die dus langs is geweest...
    Die beweert dus dat de kwaliteit bij hem veel hoger ligt, en dat bij polen het stucwerk na 1,5 jaar van de muur af komt zetten...

Maja, geen idee wat daar van waar is. Ik zou ook zeggen dat mijn kwaliteit beter was als ik zulke concurrentie had en het lef had om zoveel meer te rekenen....

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ja, lastig! Het zou fijn zijn iemand via via te vinden zodat je weet dat je iets goeds in huis haalt.

Tegenover ons wordt een appartementencomplex gebouwd en daar werken ook een aantal Poolse onderaannemers (te zien aan de kentekenplaten). Zij doen met name de bekleding van het gebouw. Een hels karwei en ik vind dat ze enorm veel en hard werken! Ze zijn er vroeg, vertrekken laat en werken ook in het weekend. En het ziet er goed uit. ;) Maar goed, dat is dus niet echt de ervaring die je zoekt. Maar ik denk dat het op zich prima werklui kunnen zijn, maar dat het erg verschilt per aannemer.

15 euro per uur is trouwens vreselijk laag. Ik snap wel dat een Nederlandse klusjesman dat niet kan vragen.

7. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    er zijn echt genoeg goed poolse vakmensen!!!
    Net zoals er ook waardeloze nederlandse vaklui zijn!!!

Belangrijk is wel dat je afspraken maakt, en ook dat je zorgt dat je met elkaar kunt communiceren (via iemand bijv).

Mijn ouders hebben met poolse mensen gewerkt, het schilderwerk buiten is ook via soort aannemer gegaan. En mijn broer heeft uitzendbureau voor poolse mensen. Dus hier iets meer vertrouwen dan jullie klusjesman.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    @zussie: ja, ik snap ook wel dat ze dat zeggen.

Die jongen die bij ons de boel komt doen vraagt nog niet eens 15 euro per uur (hoe hij ervoor kan doen, geen idee, schaam me er bijna voor om zo weinig te moeten betalen, maar hij vraagt het zelf). De man die laatst onze keuken heeft geplaatst vroeg 44 euro per uur en daar waren we niet eens heel tevreden over.

O ja, die jongen heeft een tolk meegenomen naar de eerste afspraak en daar hebben we ook telefonisch contact mee tussendoor, zodat de communicatie goed verloopt.

9. muis26

muis26 Fanatiek lid

ik ken alleen maar slechte verhalen over poolse werklui!!! ik zou het NOOOIT doen...

hier bij ons in de buurt hadden mensen een rijschool, poolse werklui autosleutels gejat en alle auto's waren weg.

En zo ken ik nog wel wat verhalen. ik zou er niet aan beginnen. of je moet goeie referenties hebben van ze ofzo

10. Zussie

Zussie VIP lid

10 mrt 2011
    5.963
    2
    0
    Verpleegkundige
    Ja dat hoor ik dus ook veel.
    Dat ze gewoon keihard werken, lange dagen maken, en dat je idd goede afspraken moet maken.

Ik snap ook wel dat de nederlandse vakman dat niet kan rekenen, zeker een zelfstandige niet. Die heeft ook de kosten van een eigen bedrijf enzo.
    Maar ik vind het verschil wel erg groot!

11. Zussie

Zussie VIP lid

10 mrt 2011
    5.963
    2
    0
    Verpleegkundige
    Ja das wel echt heel zuur...
    Nu komen ze bij ons in een leeg huis, dus er valt weinig te jatten...
    En zulke verhalen zijn idd wel wat me aan het twijfelen maakt...

Maja, mijn mannetje (zonder enige kluservaring) stond aan die nederlandse klusjesman uit te leggen hoe de leidingen van de badkamer liepen en wat waarop uitkwam, omdat wat die man zei echt helemaal niet klopte...
    Dan denk ik ja, voor 40 euro verwacht ik wel iemand die verstand van zaken heeft :p maar die moet je blijkbaar ook nog in de gaten houden!

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

tuurlijk hoor je alleen maar negatieve verhalen want dat vertellen de mensen altijd positieve verhalen hoor je niet.

13. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    mijn oom en tante hebben poolse mannen hun huis laten bouwen... nou die moest nog net niet weer met de grond gelijk gemaakt worden..
    Was allemaal barslecht!

Dan maar iets meer betalen..

Maargoed er zullen ook best goede tussen zitten hoor..

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik denk dat je even naar de uurtarieven moet kijken. Hoeveel vragen andere Poolse aannemers? Liggen die prijzen erg uiteen? Want als 15 euro ook voor hun een laag bedrag is, zullen ze mogelijk snel en slordig werken om alles zo snel mogelijk af te krijgen.

15. Yelice

Yelice Niet meer actief

Ik denk dat het puur geluk hebben is.
    JE zal er slechte en ook goede tussen hebben zitten net als bij Nederlandse klusmannen.
    Wij hebben laatst een Spanjaard klusjes laten doen, vrij simpele maar zo lelijk afgewerkt! tijdje terug moest in de badkamer het een en ander gebeuren is gedaan door een Belg ( we wonen hier) vreselijk afgewerkt! toen een Turk laten komen en die heeft het netjes en goed gedaan.
    Het ligt gewoon aan de mentaliteit van de mensen zelf.

16. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

klopt maakt niet uit welk afkomst:) je heb overal goeie en slechte

17. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Wat ik wel heel sterk heb is als ik wat aan huis zou laten doen en zeker grote klussen ik wel een bedrijf zou willen hebben met keurmerk want als er wat niet goed is of gaat heb je dna bepaalde garantie's en is de kans een heel stuk groter dat het opgelost wordt.
    Daarnaast vraag ik me ook af of het wel een bedrijf is dat het helemaal legaal doet als ze mensen uit kunnen besteden voor 15 euro per uur want als daar alle kosten vanaf moeten qua belasting enzo lijkt me dat dat niet kan, tenzij ze 30 uur doen over iets waar een ander 5 uur over doet ;).
    het klinkt mij te mooi om waar te zijn dus dan zet ik vraagtekens :)

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier goede ervaringen, mijn man is een soort van aannemer en werkt praktisch alleen maar met Polen en Bulgaren. Verder harde werkers, maken zo dagen van 10 a 12 uur.

19. Alita

Alita Niet meer actief

hier ook goede ervaringen...tenminste familie van ons!

20. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Hier net de benedenverdieping door een paar Polen onder handen laten nemen: muren en plafonds stuccen, stuk aan de haard metselen, nieuwe deurkozijnen en deuren plaatsen en alles verven.
    Echt keurig werk en prima kerels!

Alles ziet er superstrak uit, de paar details die ik aanwees die me niet zinden zijn alsnog keurig afgewerkt en de prijs was meer dan ok! (We hebben om die reden uiteindelijk het bedrag ook leuk omhoog afgerond toen we betaalden!). Ik zou voor volgende klussen deze mannen zonder twijfel opnieuw in de arm nemen.

Deel Deze Pagina