Brandweer geweest i.v.m. gaslekkage

Discussion in 'De lounge' started by megacarls, Oct 17, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Eergisteren was ik aan het opruimen toen ik ineens zag dat de nieuwe verwarming gelekt had. Deze stonden sinds deze week aan en in het begin dat ze hingen hebben we het vaak gecontroleerd en er uit voorzorg een bakje onder gehad en heeft het niet gelekt maar sinds deze week staat de verwarming aan en waarschijnlijk is de verwarming toen gaan lekken. Toch wel een flinke plek op een nieuwe houten vloer helaas maar in een vergeten hoekje dus niet meteen in de gaten.

Bij thuiskomst is mijn man er meteen mee aan de slag gegaan. Verwarming leeg gemaakt. Verschillende nieuwe koppelstukje gekocht. 1 nieuw koppelstukje er tussen (de rest is 'over') en daarna weer vullen. Dit soort dingen doet mijn man altijd zelf en dat gaat normaal gesproken zonder problemen. Nu dit keer waren we de verwarming aan het vullen. Ik beneden met de zaklamp op het nieuwe koppelstukje om te kijken of hij niet lekt en mijn man boven bij de ketel om de druk in de gaten te houden.

Ineens begon het raar te doen. In de verwarming klonk het of het water al heel hoog stond om even later ineens weer heel hard door te lopen wat je de indruk gaf dat het nog lang niet vol was. Af en toe was er ook een plof te horen in de leiding. Er lekte verder niks. Mijn man vertrouwde het niet en draaide de kraan dicht om even beneden te komen kijken of alles wel goed was. Beneden ontdekten we niks afwijkend toen we boven ineens de rookmelder af hoorden gaan.

We zijn allebei naar boven gerend waar al gauw bleek dat er iets niet klopte. Er was geen rook maar wel een soort waas te zien en het rook heel raar. "Gas" zei mijn man meteen. Ik weet hoe gas ruikt maar had de geur niet direct herkend. Mijn man heeft meteen de stekker uit de ketel getrokken, de ramen open gegooid en onze dochter mee naar beneden genomen die op zolder slaapt. Eenmaal beneden belde hij 112 omdat hij verder ook niet wist wat hij moest doen. Ondertussen haalde ik onze zoon uit zijn bed (op de 1e verdieping).

Aan de telefoon kreeg mijn man te horen dat hij de gaskraan in de meterkast dicht moest draaien, dus dat heeft hij ook gedaan. Daarna moesten wij naar buiten en ze zouden komen kijken. Daar sta je dan om half 10 's avonds met 2 kinderen op de arm die heel erg in ontkenningsfase zijn dat ze bruut uit bed zijn getrokken. We hebben bij de buren aangebeld en we mochten daar op de brandweer wachten.

We hadden verwacht dat er gewoon een auto met 2 brandweermannen even de boel zou komen checken dus toen er nog geen 5 minuten later een auto stopte ging mijn man naar buiten om ze tegemoet te gaan. Het bleek niet de brandweer maar een journalist. De brandweer kwam een minuutje later met bluswagen, 7 mannen in volledige pakken en helmen en zwaailichten en sirenes. Ze zijn binnen gegaan, hebben de boel bekeken, gemeten hoeveel gevaarlijke stof er was, gelucht met een soort ventilator en nog een gaskraan dichtgedraaid op zolder. Na een half uurtje waren ze klaar en konden wij ons huis weer in. We hadden weliswaar geen verwarming meer want de ketel was stuk.

Toen we binnen kwamen zagen we dat de waxinelichtjes bij onze dochter* nog brandden. Want het was Pregnancy and Infant Loss Awareness day geweest dus we hadden kaarsjes aan. Altijd, maar nu meer.

Terwijl ik bij de buren zat te wachten op nieuws over ons huis was ik wel zenuwachtig. Ik vond het heel spannend maar moest wel rustig blijven voor de kindjes. "Kijk, Tuta!" (Het kon ze niet echt bekoren, ze wilden slapen). Het viel gelukkig alles mee. We konden gelukkig relatief snel ons huis weer in. Inmiddels is vandaag alles gerepareerd.

Ik was vooral heel blij dat de rookmelder afging en dat hij het zo goed deed, ook al was er geen echte rook.
    Maar goed om nu tot een punt te komen; zijn er nog kosten verbonden aan het feit dat de brandweer is geweest? Weet iemand dit?

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Nee hoor. Geen kosten.

Gelukkig is het goed afgelopen :)

3. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Nee hoor voor dit soort dingen kan je ze altijd bellen. Ze gaan pas een rekening sturen als jij expres belt terwijl er niks aan de hand is.

Ik had het hier laatst ook dat ik ze gebeld had. Het stonk vreselijk naar achteraf benzine in de gemeenschappelijke entree. Bleek dat de buurjongen binnen zijn schoteltje had proberen te repareren en een aantal keer gestart, hoe dom ben je dan.
    Maar goed die waren ook met het volledige materieel uitgerukt. Schaamde me dood. haha

4. bijo

bijo Lid

Feb 6, 2014
    28
    0
    1
    Hier vorig jaar een gasleiding geraakt met een paaltje. Alles kosten zijn betaald door de verzekering.
    Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
    Maar is wel schrikken hé.. Hier was de melding verkeerd doorgegeven door de meldkamer en kwam er veel meer dan nodig was. Was heel lullig.

5. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

Jan 24, 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee hoor zijn geen kosten aan verbonden. Wij hebben een x Brand gehad in onze bio ethanol haard in de kamer.

6. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    Dat zal ff schrikken geweest zijn zeg! Maar ik dacht dat de rookmelder alleen bij rook af ging? Dat verbaasd me wel.

7. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    Geen kosten inderdaad. Zelfde mee gemaakt met koolmonoxide melder die afging en ook 112 gebeld.

8. megacarls

Wij waren er ook wel blij mee dat hij nu afging inderdaad. Wellicht pikt deze ook koolmonoxide op en ging hij daarom af. Dat weet ik niet. De rookmelders hingen er al toen we het huis kochten. Geen idee wat voor melders het zijn. Maar er was ook wel iets te zien. Het was geen heldere lucht dus misschien ging hij daar wel door af.

9. tazzie

tazzie Fanatiek lid

Oct 28, 2010
    3,442
    0
    36
    Als de melder er anders uitziet dan de rest van de melders kan het een koolmonoxide melder zijn dje er hangt ;) overigens komen ze meestal voor gaslucht etc net een gewone brw auto (tankautospuit) met 6 man ;)

Fijn dat de melder goed werkte en er verder geen ongelukken gebeurd zijn

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Dat is wel even schrikken!

Hier gaat de rookmelder ook af als mijn man teveel deo spuit, dus hij reageert op meer dan alleen rook ;)

11. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Wat schrikken zeg. Ik heb het twee keer dat er flink gas had gelekt. Bij mij kwam het dan weer niet op om te bellen. Misschien was dat wel beter geweest. Ik heb de gaskraan dichtgedraaid en heb de ramen open gezet. Verder niks, gewacht tot mijn man 's avonds thuis kwam. Het is wel goed gegaan maar ik voelde me er ook niet lekker bij. Bij ons ging het brandalarm trouwens niet af, terwijl deze vlak bij de bron hing.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Misschien een beetje een dooddoener maar laat er volgende keer een monteur bij komen.
    Die hebben verstand van zaken en weten wat ze doen.
    Mijn man heeft ook weleens zoiets geflikt met de ketel waardoor we een hele lekkage kregen.
    Alles drijfnat en kapot.
    Heb er echt ruzie om gehad met hem want had continue al gezegd dat die de loodgieter moest laten kijken en niet zelf gaan zitten prutsen terwijl die heel technisch is maar niet op dat gebied.

13. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    De brandweer komt bij zo'n oproep altijd in vol ornaat.. Zeker bij een gaslucht in een woonhuis. Kost verder niets! Gelukkig was het niks ernstigs.

14. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    Wel handig in ieder geval. :)

15. Joycey

Joycey Niet meer actief

Jeetje, heftig zo ineens op je vroege avond ;)

Gelukkig viel het achteraf gezien allemaal wel mee. Goed handelen van je man! :) Dat scheelt vaak wel; dat je niet een paniekvogel hebt die alle kanten op rent, keihard schreeuwt en met zijn handen omhoog ofzo door het huis rent. Verstandig en goed gehandeld :)

16. Rozaly

Rozaly Bekend lid

Apr 26, 2011
    736
    0
    16
    Maar als hij alleen een nieuw koppelstukje bij de verwarming heeft geplaatst, kan de ketel daardoor toch geen gas gaan lekken? En bijvullen ed doen wij ook altijd zelf, als we daar een monteur voor moeten laten komen blijven we bezig. Misschien dat de ketel op het punt stond het op te geven en dat het bijvullen, de nieuwe druk te veel werd oid?
    Ben je er nog achter gekomen ts wat de oorzaak was?

17. megacarls

Inderdaad, het lag niet aan het plaatsen van het koppelstuk of het bijvullen. Dit is iets wat mijn man inderdaad zelf doet en ook kan. Het is niet zijn werk maar is wel techneut en tja, handig is hij ook. We hebben pas verbouwd en heeft hij ook alles zelf gemonteerd e.d. Een monteur was dit ook gebeurd. De ketel is nl kapot gegaan. Waar precies is me wel verteld maar heb ik niet onthouden. Conclusie was dat onze ketel destijds in een hoop huizen in bulk is geplaatst en daarbij is niet echt gekozen voor een kwalitatief hoogstandje. Hij was ook verroest van binnen en hij kon het defect maken maar dan was het toch wachten tot hij het opnieuw zou begeven. Wellicht niet op deze manier, maar toch.
    We hadden er ook geen onderhoudscontract bij. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet wist dat dat verstandig was. Mijn ouders hadden dat ook niet. Dus er is 8 jaar niet naar omgekeken geweest.
    We hebben nu een nieuwe. Mét onderhoudscontract.

Share This Page