Wie heeft er ervaring met TVE (transvaginale endoscopie)

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by ikbenhet, Jul 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikbenhet

ikbenhet Actief lid

Aug 5, 2011
    271
    1
    18
    Hallo allemaal,

In oktober gaan wij hoogstwaarschijnlijk starten met IUI, nu wil de fertiliteitsarts eerst nagaan op mijn eileiders goed doorgankelijk zijn.
    Ik zal dus binnenkort een onderzoek krijgen. Wie heeft dit al achter de rug en wil haar er ervaring met mij delen?

Bedankt alvast!

2. chichi

chichi Actief lid

Mar 27, 2009
    298
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Utrecht
    Me! En ik heb er absoluut geen fijne herinnering aan. Ik heb het ervaren als zeer pijnlijk! Kunnen ze niet meteen een kijkoperatie doen in combinatie met de baarmoederfoto? Dan krijg je tenminste narcose en voel je er niets van.

3. ikbenhet

ikbenhet Actief lid

Aug 5, 2011
    271
    1
    18
    Bedankt voor je reactie. Klinkt niet echt fijn als ik jou ervaring lees. Ik mag kiezen tussen twee opties; een kijkoperatie (dus de TVE) maar dat is niet onder algehele narcose en de andere optie is een HSG. De arts gaf aan dat er met de TVE meer te zien is.

Hoe ging het bij jou? Kreeg je plaatselijke verdoving?

4. ster80

ster80 Fanatiek lid

Nov 17, 2012
    1,104
    0
    0
    noord brabant
    Wat spannend dat je mag beginnen met iui.
    Ik heb geen ervaring met tve. Wel met hsg. Deze was bij mij extreem pijnlijk. Je krijgt geen verdoving alleen een paracetamol slikken een uur van te voren Achter bleek dat mijn eileiders verstopt zaten vandaar ook de pijn. Uiteindelijk heb ik alsnog een kijkoperatie gehad. (Algehele narcose, 7 dagen herstel)
    Ik zou op de ervaringen van de arts afgaan en in jou situatie voor de tve kiezen.
    Heel veel succes

5. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

Jul 6, 2011
    7,732
    1
    38
    hier ervaring met een hsg, en in vergelijking met de punctie voor icsi, was t hemels haha.. heb wel wat last gehad.. maar was erg goed te doen.. zou t zo nog een keer doen.. een punctie daar in tegen.. nooit meer!

6. ikbenhet

ikbenhet Actief lid

Aug 5, 2011
    271
    1
    18
    Iedereen zal het vast anders ervaren, en als je eileiders verstopt zitten lijkt me dat geen pretje!
    Ik heb net beide informatie folders nog eens doorgelezen. Bij de TVE staat dat het een kijkoperatie is, maar er staat niks over algehele narcose. Alleen dat het plaatselijk verdoofd word.
    Weet iemand hier mee van?

Bedankt voor jullie reacties...ik zal het zelf ook maar moeten ervaren. Ik ben redelijk nuchter, maar vind het wel spannend ;)

7. ikbenhet

ikbenhet Actief lid

Aug 5, 2011
    271
    1
    18
    Ik heb op jullie mooie meisje gestemd bij 'baby van de maand' ;)

8. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,884
    2,892
    113
    Noord-Holland

Dat klinkt als een hysteroscopie, dus met een camera in je bm kijken. Dan kunnen ze het slijmvlies en de inhoud en toegang tot je eileiders zien, maar niet in de eileiders zelf zoals met een hsg.
    Een echte laparoscopie is volgens mij alrihd onder narcose omdat ze dan gaan snijden..

9. ikbenhet

ikbenhet Actief lid

Aug 5, 2011
    271
    1
    18
    Ik heb de folder even digitaal opgezocht. Als je op de volgende link drukt kun je het lezen als je geïnteresseerd bent. http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1850369/Transvaginale_endosc1.pdf

Als ik het zo lees op dit forum komt deze methode weinig voor. In ieder geval kan ik er met de 'zoekfunctie' niks over vinden.

Met deze behandeling mag je de zelfde ronde evt nog zwanger worden omdat er geen röntgenfoto's gemaakt worden. Bij een HSG mag dat niet als ik het goed begrijp...

10. ikbenhet

ikbenhet Actief lid

Aug 5, 2011
    271
    1
    18
    Nog iemand die haar ervaring wil delen?

11. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

Jul 6, 2011
    7,732
    1
    38
    oh haha dank je.. heb helaas niet gewonnen ;)

12. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Zelfde verhaal hier. Vooral als die camera door de vagina moet,nog nooit zoveel pijn gehad,heb zachtjes zitten huilen,niet leuk. Ik heb trouwens een THL of zoiets gehad. Camera door vaginawand die rondom de bm kijkt of er afwijkingen zijn en dan werden ook de eileiders doorgespoten. dat deed niet veel pijn. Ik heb dagen na deze operatie nog het gevoel gehad alsof er een vrachtwagen over me heen is gereden en kon moeilijk opstaan en rechtop lopen. Ik had 1 naproxen en 2 paracetamol op tijdens de behandeling en ik heb een hoge pijngrens.

13. ikbenhet

ikbenhet Actief lid

Aug 5, 2011
    271
    1
    18
    Ik ben van mezelf nogal nuchter, maar als ik al jullie verhalen lees ga ik het steeds minder prettig vinden.
    De fertiliteitsarts vertelde nogal makkelijk over het onderzoek. Ik had dus eigenlijk niet verwacht dat het de meeste zo is tegen gevallen.

Ik heb een afspraak staan op 3 september, moet de volgende dag weer werken. Volgens de brochure van de TVE kun je die zelfde dag nog aan het werk, maar denk toch dat het verstandiger is om er even van bij te komen.
    Hoe was jullie 'na sleep'?

14. Lief

Lief VIP lid

Sep 26, 2007
    5,069
    2,876
    113
    Ik heb een fertiloscopie gehad...als ik het zo lees lijkt het daar wel wat op? Ik kreeg ook plaatselijke verdoving maar ook een soort licht roesje door een infuus. Ik vond het verder helemaal prima te doen. Was niet allemaal lekker natuurlijk, op t laatste werd t wel vervelender maar toen was t klaar. Mn eileiders waren trouwens open. Door t roesje moest ik ff 2 uurtjes blijven rn helaas zakte mijn bloeddruk daar nogal van, blijk daar dus slecht tegen te lunnen maar nooit eerder gehad ;) Toen voelde t ook wel echt gemeen, denk dat die plaatselijke verdoving toen uitgewerkt was dus kreeg nog een pijnstiller en toen was t ook prima.
    Pijn nadien viel ook mee, niet echt iets voor hoeven innemen.
    Ik had weekend erna maar had prima kunnen werken (zittend werk).
    Al met al meer last van t roesje gehad dan de ingreep ;)

15. chichi

chichi Actief lid

Mar 27, 2009
    298
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Utrecht
    Ik heb toevallig ook de TVE in het antonius ziekenhuis in Nieuwegein gehad. En inderdaad doet de arts het voorkomen als iets heel simpels, maar dat is het absoluut niet. Ik wil je niet bang maken, maar het is echt heel erg pijnlijk. Bij mij was de TVE mislukt en moest ik alsnog een kijkoperatie onder narcose doen. De TVE is niet onder narcose!! Als ik jou was zou ik vragen om een kijkoperatie (laparoscopie) waarbij ze meteen de eileiders doorspuiten. Dus 2 vliegen in 1 klap! Gewoon eisen, want het antonius ziekenhuis is 1 van de weinige ziekenhuizen die nog de TVE uitvoeren!

Share This Page