Wie Heeft er ervaring met vitamine B12 tekort en ijzertekort

Discussion in 'De lounge' started by Robijntje74, Mar 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Robijntje74

Robijntje74 Bekend lid

Mar 10, 2009
    606
    2
    18
    Wie heeft hier ervaring mee en hoelang duurt het voordat je weer een beetje de oude bent?
    Ik loop al jaren te dokteren maar nu weet ik waar die enorme moeheid vandaan komt. Ik heb dus ijzertekort waarvoor ik afgelopen 3 weken infuus voor heb gehad en daarnaast vitamine b12 tekort en vitamine D. daarnaast werkt mijn schildklier niet goed en maak ik antistoffen aan tegen mijn schildklier en tegen mijn maagslijmvlies. Nu ga ik beginnen met injecties en ijzertabletten en schildkliertabletten had ik al.

2. raglottie

raglottie Actief lid

Feb 7, 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik had een ernstig tekort, zonder ijzertekort. Opname vitaminen gaat niet helemaal lekker dus regelmatig hogere doseringen vitamine D en foliumzuur. Injecties zit jij ook levenslang aan vast (tenzij oorzaak gevonden wordt en opgeheven). Ik spuit inmiddels bijna 4 jaar, maar ben nog steeds niet hersteld en zal waarschijnlijk ook niet meer gebeuren. De een krijgt er een enorme boost van en zal zich al een ander mens voelenna de opstartdosering, een ander boekt na twee jaar nog vooruitgang.

Krijg je wel een goede opstartdosering? Wat ook niet bij elke arts bekend is: vanaf dat je een injectie gezet hebt, kun je alleen nog spuiten op geleide van klachten. Bloedonderzoek is onzinnig, je waarde is in het bloed door injecties torenhoog namelijk.

3. Crocus

Crocus Niet meer actief

Hoi ik heb ijzertekort en bloedarmoede. Zit nu aan de ijzerpillen die ik bij de drogist koop. Magik vragen wat je waardes zijn? Ik heb met mijn uitslagen niets gedaan en heb ook geen idee of ze heel slecht waren.

4. Kundera

Kundera Actief lid

Aug 14, 2013
    485
    328
    63
    Ik heb ook B12 te kort en vitamine D te kort (Vitamine D tekort heeft bijna iedereen in Nederland). Zorg voor een goede opstartdosis en blijf altijd spuiten. Ik krijg nu onderhoudsdosis eens per 3 maanden en voel me er goed bij maar dat is individueel.
    En je bloed testen heeft idd geen zin, al zijn er genoeg huisartsen die na maar injecties bloed gaan testen en zeggen dat je nu mag stoppen met de injecties. Vitamine D tabletten neem van september tm maart, april.
    Er bestaat ook Stichting vitamine B12 te kort. Op hun webpagina staat veel informatie.

Sterkte en veel wijsheid!

5. Tutu

Tutu Fanatiek lid

Jun 30, 2013
    1,089
    0
    36
    Female
    Noord Brabant
    Ik heb 12 jaar ijzertekort gehad, viel altijd flauw en was net een dweil zo slap. Altijd staalpillen mee overal naartoe maar zodra de kuur af was kon ik weer van voor af aan beginnen.

Op een dag was het over! En nu tijdens mijn zwangerschap was ik bang het weer terug te krijgen, maar de waardes zijn nog nooit zo hoog geweest :)

Naast staalpillen moet je voldoende groene groenten eten en zorgen voor ander ijzerrijke voeding als stroop en biefstuk bijvoorbeeld.

6. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    IK!

Check op eigenlijk alle punten:

- IJzertekort, check
    - B12 tekort, check
    - Vitamine D tekort, check
    - Schilklier niet goed, check
    - Antistoffen schildklier, check (ziekte van Hashimoto)

Alleen maagklachten herken ik niet. Wel darmklachten.

Ik ben er onlangs achter gekomen dat die tekorten bij mij komen door glutenintolerantie.

Hoeveel injecties en welke doseringen tabletten ga je krijgen?

7. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

Jun 4, 2012
    2,195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb ook b12 te kort gehad, via internist destijds spuiten gekregen, eerst een opstartdosis en toen nog 2 jaar iedere 3 maand. Na 2 jaar waren mijn herhalingsrecepten op, naar huisarts gegaan, maar die wou bloedonderzoek en daaruit bleek dat de waarde hoog genoeg was en ik geen spuiten meer nodig had, ik moet zeggen ik kreeg na de spuiten niet die boost die je wel eens hoort, maar had wel het gevoel dat het wat deed. Ik was ook voorbereid dat ik nooit meer van de spuiten af zou komen. En nu lees ik dat bloedonderzoek dus eigenlijk geen zin heeft..... Misschien toch nog maar eens weer een keer met de huisarts overleggen.

8. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Hier ook vit b12 tekort en vaak ijzertekort. IBM ziekte van vroom worden de vit niet goed opgenomen en heb ik vaak een tekort
    .
    op momenten dat het heftig is krijg ik 1x per week spuiten en daarna eens per drie maand.

Ijzertabletten zou ik dagelijks moeten slikkende maar krijg er opstopping van dus doe het alleen als ik me super moe voel.

9. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Hier een B12 te kort gehad!
    Aantal weken een spuit gehad ok dit op te hogen, werkte voor mijn gevoel helemaal niet. Waardes waren daarna wel weer in orde.

Uiteindelijk bleek dat ik een trage schildklier heb en met medicatie gaat dit echt een stuk beter! Helemaal 100% je energie terug krijgen zal er niet meer bij zijn is mij verteld dus ik hou hier altijd rekening mee.

10. Robijntje74

Robijntje74 Bekend lid

Mar 10, 2009
    606
    2
    18
    Vanmiddag krijg ik mijn eerste b12 injectie van 0,5ml.Dit gaat 4 weken achtereen en daarna eens in de 4 weken 5 keer en daarna 1 keer per 3 maanden. mijn ijzer was 5.5 mijn schild klierwaardes weet ik zo niet alleen dat ik 4 tabletjes daarvoor moet slikken van 0,25 mg en dit zal ook alleen maar meer worden.

11. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    opstartfase is,

of 10 spuiten in 5 weken, dus 2 keer per week een spuit,
    Of 10 weken lang 1 spuit. dat gaat bij jouw dus helaas al fout.
    Daarna is het bij neurologische klachten spuiten op gevoel, bij velen is dat nog minstens 1 keer per week langdurig,

veel huisartsen weten er te weinig van helaas, daarom adviseer ik altijd om naar een goede internist te gaan.

Ik heb een B12 te kort, naast dat je B12 gaat spuiten behoren ze je ook foliumzuur te geven, (volgens mijn internist)

Ik spuit nu al ander half jaar lang, en ik spuit nog altijd om de 3 weken. eerste jaar was het om de 2 weken. langer als 3 weken er tussen gaat niet.
    Ik heb dan ook gelijk een recept voor mijn hele leven gekregen, om gezeur met de huisarts te voorkomen in de toekomst.

VitD is ook te kort, en ook dat slik ik dagelijks in een hoge dosering. Op dagen dat ik veel buiten ben in de zon neem ik iets minder qua dosering, maar bij een dag als vandaag is het weer gewoon de hoge dosering.

voor info mag je altijd pben, ik heb maanden in strijd gezeten met de huisarts ivm met verkeerde behandeling.

12. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    + 1 voor Dobbel.

Btw, je kunt ook om witte tabletjes vragen voor je schildklier. 4 blauwen slaat nergens op ;)

13. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

Nov 12, 2007
    1,068
    1
    38
    Een aanvulling over de vitamine d. Vanaf september t/m maart krijg je geen vitamine d via de zon. Pas bij zonkracht 3 of hoger wordt er vitamine d aangemaakt. En bij smeren met zonnebrandolie wordt de opname met zo'n 90 procent verminderd

14. raglottie

raglottie Actief lid

Feb 7, 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    0,5 ml? Wat zijn dat voor injecties? Ik meende dat Centrafarm ook 2 ml heeft net zoals Takeda. Overigens: mocht je zwanger zijn, is Centrafarm niet aangeraden.
    De opstartdosering hoort te zijn zoals Dobbel aangeeft. Je kunt ook zelf leren spuiten, wel net zo gemakkelijk als jij, of je partner, dat durft.

@Dobbel volgens mij hebben wij dezelfde internist (Auwerda) gehad? Ik moest alleen bij zwangerschap 5 mg foliumzuur nemen en heb toentertijd van hem een stootkuur gehad, verder geen instructie. Ik laat door de ha div waardes prikken en beoordeel en handel zelf. De ha heeft er toch geen kaas van gegeten.

15. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Nee ik had dhr schaap als internist, ik ben laatst geweest ter afsluiting, en hij gaf aan dat ik wekelijks 5mg foliumzuur moet blijven gebruiken, enhet spuiten max 3 weken tussen te laten, in zijn verslag (net gekregen voor verwijzing elders) staat dat ik elke 2 weken moet spuiten,/

Ik laat overgens geen waarders meer prikken, B12 is onnodig om te prikken en de rest zoals VITD slik ik op basis van verstand.

In de winter dus een hoge dossering ivm geen opname, en zomers (veel zon en buiten) slik ik iets minder maar altijd minimaal 800 IE per dag, tot 1600IE per dag.

16. raglottie

raglottie Actief lid

Feb 7, 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik wil het eens in de zoveel maanden wel bekeken hebben. B1 en B6 fluctueren nogal zodat ze te hoog zijn en dan maanden later weer keurig, maar doe er niks voor. B12 laat ik altijd doorstrepen. Het zegt idd niks.

Mik jij op een vit D waarde van >80? Hier hanteren ze nog 50 als grens. Ik heb wel opname, alleen te weinig. Foliumzuur 1 tablet 5 mg per week? Omdat ik toentertijd een stootkuurtje had, heb ik dat maar aangehouden zo eens in de (lange) tijd. Nu tijdens de zwangerschap dagelijks en dat houdt binnenkort wel op.

17. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik ga inderdaad voor een waarde van 80 of hoger, ik wil ong 1 keer per jaar de boel bekeken hebben, of vaker zo nodig, maar zoals ik het nu doe gaat het wel oke denk ik.

B1 en B6 zijn bij mij wel gewoon oke tot nu toe met de metingen.
    Ik slik overgens wel een goede multi ernaast, de laatste was van axium. (of zo iets)
    en ook slik ik bij extra last vd spieren magnesium.

18. raglottie

raglottie Actief lid

Feb 7, 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Slik er geen multi bij. Internist vond dat toen niet echt nodig.

19. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Bij mij helaas wel, maar vooral omdat ik aan het lijnen ben en de dietist uitgerekend heeft wat ik vooral te kort binnen krijg, dus ik slik ze er maar bij.

Share This Page