Discriminatie in NL

Discussie in 'De lounge' gestart door Warboel, 12 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Na dit bericht; '

ING noemt student 'boef uit Curaçao' - AD.nl en de reacties op Facebook OP dit bericht. Ben ik nu wel heel erg benieuwd hoe jullie hier over denken.

Niet per definitie over deze kwestie, maar in het algemeen. Tegenwoordig komt het namelijk nogal regelmatig voorbij. Nederlanders zijn racistisch en donkere burgers zullen altijd 'tweederangs' zijn door hun slavernij verleden.

2. Kaala

Kaala Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nou, ik vind dat wel een beetje, raar. Die opmerking dan. En zeker niet als grapje!

Wel vind ik dat sommige mensen in NL wel een beetje kunnen overdrijven. Kijk, dit vind ik niet kunnen, om hem die boef uit Curacao te noemen, erg laag en ook racistisch. Maar in het algemeen..Je hoeft bij sommige alleen maar naar ze te staren en ze roepen dat je een racist bent.

3. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.541
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik heb zelf een buitenlands uiterlijk en wordt regelmatig gediscrimineerd...

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Helaas zit dit nog altijd in het systeem. Mensen schamen zich er ook niet meer voor, getuige de stuitende reacties naar Anouk omdat zij het gewaagd had haar mening te geven over zwarte piet. Dan sta je met je volledige naam en toenaam van je Facebookprofiel Anouk uit te schelden, mensen schamen zich echt nergens voor.

Dus ik begrijp de gevoeligheid heel goed, maar aan de andere kant is het ook goed dat he tniet zo verborgen is maar gewoon naar boven komt. Weten we allemaal waar we aan toe zijn, om het zo maar te zeggen.

5. papier

papier Actief lid

25 sep 2008
    275
    20
    18
    #5 papier, 12 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2014
    ....

6. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Buitenlanders worden gediscrimineerd maar nederlanders net zo hard.. je mag geen 'grapje' meer maken want dan ben je aan het discrimineren..

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik heb op mijn werk wel eens een klant gesproken die mij aangaf niet geholpen te willen worden door Marokkaanse collega's.
    Ik heb die klant met heel veel tegenzin zelf geholpen, maar liever wou ik de verbinding verbreken. Bah.

Ik vind t echt lullig voor die jongen dat er zo over hem gedacht wordt. Terecht dat hij de publiciteit opzoekt. Ben wel heel benieuwd wat de 'passende maatregelen' zijn. In mijn ogen zou ontslag het meest terecht zijn.

8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mijn man is donker en heb vaak gemaakt dat hij gediscrimineerd word. Hij word er niet heet of koud van maar heeft wel zijn grenzen.
    Zo was er een hoge pief bij de gemeente die er direct vanuit ging omdat hij een buitenlandse is ook een uitkering trekker zou zijn! Zelfs in officiële stukken is diegene beledigend, wanneer we uit een ander procedure zijn met de gemeente kan die persoon dan ook een officiële klacht verwachten.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Die Zwarte Piet is een goed voorbeeld van een Nederlandse traditie wat wordt gediscrimineerd, net als dat een negerzoen plots geen negerzoen meer mocht heten.

Kortom: niet alleen de buitenlanders worden gediscrimineerd, ook de Nederlander zelf wordt gediscrimineerd om zijn tradities en lekkernijen.
    Omdat Nederlanders zich hierdoor in mijn ogen terecht aangevallen voelen, worden daardoor de buitenlanders weer met een scheef oog aangekeken. Net als die toestand met goedkope zorgverzekeringen voor Polen en de royale vertrekpremies voor buitenlanders die teruggaan naar hun thuisland en de rest van hun leven betaald krijgen.

Het heeft in dezen dus twee kanten.

10. Cabb

Cabb Niet meer actief

Ik vind het altijd heel krom dat er altijd onwijze heisa wordt gemaakt over discriminatie van zwarten/marrokanen/turken weet ik het wat. Maar als je uitgescholden voor brillioot of als mollig kind varken wordt genoemd je het maar moet negeren of je er niks van aan moet trekken. Is in alle gevallen discriminatie en zolang het niet de spuigaten uitloopt heb ik zoiets van laat het lekker gaan. Ga niet gelijk bleren discriminatie dit discriminatie dat.

Ik zelf vind het trouwens ook niet echt prettig om op een klantenservice geholpen te worden door iemand met een duidelijk marrokaans accent, maar dat geld ook voor de klantenservices die in België zitten en je dus een vlaam aan de telefoon krijgt. Praat gewoon niet zo lekker maar heb nooit een gesprek daarom afgekapt, bedoel je hebt ze toch nodig.

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Geen enkele discriminatie is goed, denk dat iedereen het daar wel mee eens is.

Wat ik me afvraag hoe denk je dan over mensen met fries accent of twents accent? Zijn ool genoeg nldse die niet normaal abn praten.

12. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Tsja.. wat betreft het artikel: het is niet netjes en het kan niet, ook niet intern. Deze jongen zoekt nu de publiciteit op. Had ik zelf niet zo snel gedaan denk ik, maar dat is persoonlijk.

Discriminatie is iets van alle tijden en iets dat in alle landen voorkomt over de hele wereld. Is het netjes en 'hoort' het? Nee. Maar zo zijn er wel meer dingen die niet netjes zijn en niet horen. Diefstal, moord, pedofilie en zo kan ik nog wel 100 dingen opnoemen, die stuk voor stuk minstens zo erg zijn, zo niet erger dan discriminatie..

13. Vagans

Vagans Niet meer actief

Je hoort niet te discrimineren nee... Das niet netjes en kwetsend voor een ander.

Wel ben ik van mening dat je al heel snel voor racist wordt uitgemaakt en dr altijd van de hoogste daken geprotesteerd wordt als het om discriminatie tegenover buitenlandse mensen gaat... Terwijl ook wij Nederlanders gediscrimineerd worden (denk idd aan de zwarte pieten maar ook mannen die een vrouw geen hand willen geven) en in t algemeen worden homo's en mensen met een appart uiterlijk ook gediscrimineerd ook door die buitenlandse mensen die het zelf zo verschrikkelijk vinden.

Nee discriminatie is niet goed maar het is niet altijd de blanken tegen de donkere om het zo maar even te verwoorden... Alle soorten mensen doen er aan mee.

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik vind het jammer dat er zoveel bekend is over discrininatie betreft geslacht, leeftijd, afkomst etc.en vrijwel niks vanwege uiterlijk. Ik ben een blanke Nederlander en wordt dagelijks gediscrimineerd.

15. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik ben een blanke Nederlander. En in Nederland werd ik ook gediscrimineerd. Zo moest ik oa mijn eigen land verlaten, want Nederland is nu van de Marokkanen. Aldus een groepje Marokkaanse jongens van een jaar of 18/20.

Maar het niet zeker niet alleen Nederland hoor. Over heel de wereld komt het heel veel voor.
    Ik vind Nederland reuze meevallen!

Mijn zus mocht in Japan een restaurant niet in omdat ze blank was.

16. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    jammer dat men nog steeds denkt dat de negerzoen verboden werd door klachten van donkere mensen. Dat is gewoon niet waar.
    Het was gewoon de producent. Publiciteitsdingetje.

Maar ik neem dus aan dat dit topic over racisme gaat en niet over discriminatie over het algemeen in NL.
    Als blank meisje heb ik daar geen last van.
    Maar ken wel donkere mensen die er bijna dagelijks mee te maken krijgen. Soms ook met verregaande gevolgen.
    Soms heb je van die figuren die bij elke scheet roepen, discriminatie oid. Maar dat vind ik niet opwegen tegen wat echt racisme is.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij merken veel van de 'ongemerkte' discriminatie. Ik ben blond, man ziet er Aziatisch uit. Bij paspoortcontrole krijg ik een knikje en wordt er geen woord gezegd, terwijl er altijd iets tegen man gezegd wordt, soms alleen een groet. Maar als het dezelfde persoon is die het paspoort bekijkt dan lijkt het er toch sterk op dat die groet bedoeld is om te kijken of het wel verstaan wordt.

18. sydneys

sydneys Niet meer actief

#18 sydneys, 12 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mrt 2014
    Discriminatie is er in alle vormen.
    Ik ben een ras echte Belg en hoevaak ik al niet uitgescholden ben voor "stomme Belg" in mijn eigen land door buitenlanders die boos zijn als je ze buitenlanders noemt??? Ze schelden je uit voor Belg maar als je ze een buitenlander noemt zijn ze boos want dan zijn ze ook ineens een Belg? Ik niet begrijpe :(
    Je kent dat wel, je gaat als 16 jarige winkelen met vriendinnen en dan staan er van die stoere groepjes turken die je graag naroepen. Dat heb je in maasmecca heel veel. Sorry Maasmechelen. Of is het nu Maasmecca?

Ook heb ik me vergist. Hier heb je heel veel last van bepaalde mensen. Je laat je dochter van 16 echt niet s'avonds in Maasmechelen of Maastricht rondlopen want die meisjes worden altijd lastig gevallen.

Maar op mijn werk zijn ook enkele buitenlanders en buitenlanders worden vaak gediscrimineerd voor mensen die niet werken en profiteren van de overheid.
    Nu laat die mensen op mijn werk net degene zijn die 2 jobs hebben! Er zijn enkele turken die 6 dagen in de week full time werken en ook enkele op mijn werk die een job hebben van 8 tot 16 u en dan beginnen ze op de plaats waar ik werk te werken van 18 tot 22uur. En dat zijn alleen buitenlanders die dat doen. Respect! Zou ik niet kunnen. Heb ik me zwaar in vergist

Wat ik dan wel weer grappig vind zijn die buitenlanders op mijn werk die zelf zeggen dat veel buitenlandse jeugd krapuul is.

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113

Kijk maar eens naar de tv. Heb je een fries-drents-twents etc accent dan wordt je meteen ondertiteld . Maar praten ze `westers` dan wordt dit niet gedaan ook al zijn ze onverstaanbaar.

Ik ben dik, slecht ter been, maak gebruik van een scoot en wordt altijd wel ergens , bewust of onbewust, gediscrimineerd. Alleen ik ga niet meteen op mijn achterste benen staan schreeuwen dat dit zo is.

20. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik denk dat we onbewust allemaal discrimineren. Of je nu zelf donker bent of niet.

Ik word dagelijks gediscrimineerd door mijn schoonmoeder omdat ik "buitenlandse" ben.
    Het is een dom mens, ik lach er om en ga weer verder.
    Om er nou wakker van te liggen...

Deel Deze Pagina