Wie heeft er een Basset ? (ectropion)

Discussie in 'De lounge' gestart door 0Zebra0, 3 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Ik heb gelezen heb dat dit ras vaak ectropion heeft, ik kan nu dus niet vinden of dit erfelijk is, of dat je ook een pup kan hebben welke dit niet zichtbaar heeft en het op latere leeftijd alsnog kan ontwikkelen ?

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ectropion en entropion is een erfelijke ziekte. Het is er ook ingefokt in het verleden en daardoor hebben veel honden het.
    Je ziet het vaak bij pups al, vooral als ze moe zijn dan hangt het oogje iets.
    Bij ectropion draait het onderste ooglid naar binnen waardoor de wimpers in het oog krassen, vaak ben je hier een operatie voor nodig om te zorgen dat het weg gaat.
    Bij entropion hangt het onderste ooglid iets. Hierdoor droogt het oog sneller uit en komt er vuil ed in. Daardoor kan het ontsteken.
    Als je persee een basset wilt moet dat je niet tegenhouden, het zou mij meer om de bouw van het lichaam gaan die mij verteld nee Laura,.
    Hoop dat ik je geholpen heb;)

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

Wat ik er van weet is dat het sowieso niet de meest gezonden honden zijn.

Laat je iig heel goed informeren voor je er aan begint en ga ook is langs een dierenarts. Mensen vergeten vaak dat juist hun ook de nare kanten van sommige hondenrassen veelvuldig te zien krijgen! Bij liefhebbers zullen voornamelijk de leuke kanten verteld worden dus zo schets je een eerlijk beeld van een hond.

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    @bubblez: je hebt het omgedraaid...;)

Bij entropion draaien de oogleden naar binnen met kans op het raken van de oogbol door de wimpers. Bij ectropion hangen de oogleden teveel. Hierdoor vangen de oogleden teveel vuil op en ontstaat er veelal irritatie in het oog, maar is minder ernstig doorgaans dan entropion. Beiden zijn erfelijk.

5. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    dankje erfelijk dus. kon het niet goed vinden, het stond overal vrij onduidelijk te lezen maar dan weet ik het nu :)
    Weet inderdaad dat het niet de meest makkelijke honden zijn qua gezondheid, ook oorontstekingen en huidirritatie in de plooien heb ik gelezen. maar vind de plooien juist zo leuk en dat grappige lichaam :D wij hebben nu een heel ander type ras en vinden 2 totaal verschillende rassen juist leuk ( uiteraard wel passend bij elkaar qua gedrag/karakter , voor zover dat vooraf te zeggen is ;) )

6. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Een echte liefhebber zal juist ook de minder leuke kanten van het ras belichten.
    Juist om te voorkomen dat hun geliefde ras ergens terecht komt wat toch niet gaat werken.
    Ik ben gek op teckels en dan vooral de ruwhaar maar zal geintresseerden echt wel vertellen dat het enorm vocale hondjes zijn met een echt jachtinstinct.
    Ook de stafford is hier zeer geliefd maar mijn perfect opgevoedde stafford was geen hond die het voorbeeld moest zijn.
    Kreeg vaak de opmerking dat iemand ook een amstaff wildde omdat onze Magic zo lief was...
    Juist dan vertel ik ook dat dat heel veel werk kost en de honden vaak hondagressief zijn...

7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

excuses;) Was net wakker haha:D

en aan Topicstarter.. Kijk AUB meer naar de gezondheid EN het karakter van een ras.. Niet naar hoe grappig hij eruit ziet. Bassets hebben best veel gezondheidsproblemen en daardoor veel kosten.. Nu ben ik van mening dat bijna elke rashond ongezond is maar sta er wel bij stil dat het een dier is die je alles moet bieden, en dus ook de operaties die erbij komen kijken..

8. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    #8 pcootje, 3 mei 2013
    Laatst bewerkt: 3 mei 2013
    Mijn zus heeft er 2 en heeft hiervoor al 2 gehad die nu dood zijn.
    Deze zijn beide op 7 jarige leeftijd doodgegaan waarvan 1 door het hart.

Ik ben zelf helemaal geen hondenliefhebber en moet dan ook toegeven dat deze honden aardig Oost-Indisch doof zijn. Toch kun je ze opvoeden als je maar consequent bent. Je moet alleen wel tegen de basset humor kunnen bijv met hun kwijlbek langs je net gezeemde ramen enzo :D

Voor onze kinderen zijn ze lief alleen wat enthousiast met hun logge lijf.

Oja, ze hebben allemaal wel in meer of mindere mate hangende oogleden. Zover ik weet heeft dit nooit voor dierenarts bezoeken gezorgd

9. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    uiteraard weten wij dat ;)

10. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Als de bassethound je aanspreekt, kijk dan ook eens naar de basset artesian normand. Die vind ik persoonlijk een gezondere lichaamsbouw hebben.

Deel Deze Pagina