Beste meiden, Mijn man heeft de uitslag gekregen van semenonderzoek.. deze is negatief. Ze had het vooral over de bewegelijkheid dat dat echt niet goed is. Ik vroeg of kans op natuurlijke zwangerschap haalbaar is en uit haar antwoord bleek wel dat dat een no go is.. IUI durfde ze ook niet te zeggen.. ze denkt van niet maar dat moet de bewerking van het zaad (2e onderzoek) uitwijzen. Heeft iemand hier nog verstand van? Zijn alle andere dingen wat erop staat ook negatief? Ik geloof het wel wat ik heb gelezen maar misschien kunnen jullie er iets over uitleggen. Wij zitten nog met vele vragen zoals jullie denk ik wel begrijpen. Alvast bedankt.
Wat is lees is dat er wel veel sperma is qua volume. Maar het aantal zaadjes per ml is niet zo veel, op het randje van de 15 miljoen. En daarvan zijn er weinig echt goed beweeglijk. Zo lees ik het.
https://www.freya.nl/brochures/vruchtbaarheidsproblemen-bij-de-man/#4 Hier staat duidelijke info en antwoord op je vragen
Viscositeit is visceus.. dit is ook niet positief toch? Heeft iemand ook een uitleg waarom IUI misschien niet haalbaar zou zijn? Ik zei daarop tegen de arts: dus dan misschien IVF of ICSI en toen zei ze ja met hormonen. Waarom zou ik hormonen moeten krijgen als de onderzoeken bij mij goed waren? Dit snappen wij niet helemaal... IUI niet haalbaar? Hormonen?
Voor IUI moet het zaad nog wel een klein stukje zwemmen en sterk genoeg zijn om de eicelwand door te komen zelfstandig. Bij IVF hoeft het niet zo ver te kunnen zwemmen, maar wel zelf de eicelwand doorbreken. Bij ICSI hoeft het niet zo ver te zwemmen en ook de eicelwand niet zelf door te komen. Jij moet daarvoor hormonen spuiten, omdat je per behandeling een heleboel eitjes moet gaan produceren die op het juiste moment rijp gemaakt moeten worden (dat doe je door hormonen te spuiten). Vervolgens halen ze die eitjes uit je eierstokken met een naald (punctie). Deze worden dan in het laboratorium bevrucht en daarna 1 voor 1 per maand/cyclus weer in je baarmoeder teruggeplaatst.
Thnx heel duidelijk. Pfoe.. nu maar nadenken of we zo'n traject ingaan. IUI vind ik geen probleem maar met hormonen denk ik even anders nog..
IUI is vaak ook met hormonen. Maar dat zijn meestal pillen (Clomid) die je slikt en vond ik zelf minder heftig dan bij IVF.
Laat je niet afschrikken door hormonen spuiten hoor . Hier een enorme prikfobie, en moest echt wel een drempel over de eerste paar keer, maar daarna op het eind deed ik het bijna zonder te kijken. Valt echt mee. rot dat het resultaat van het onderzoek niet positief is trouwens. Is niet wat je wil horen! Succes met jullie beslissing en met de eventuele reis naar een baby’tje
Ik zou altijd aanraden wel injecties te doen. Mocht IUI niet lukken dan weet je hoe je lichaam reageert op de gonadotrofine (merk) en welke dosis geschikt is. Heel handig voor bepaling van de dosis IVF / ICSI.
Ik zou het niet aanraden. Als je bij IVF uitkomt leer je het ook vanzelf en injecties vind ik veel belastender dan een pil slikken. Maar iedereen is anders natuurlijk.
Is dit het eerste onderzoek? Vaak wordt het na 3 maanden herhaald omdat de uitkomst nogal kan verschillen. Slikt je man vitamines? Anders kan je hier eens naar kijken.
In mijn ziekenhuis is iui ook altijd met injecties. Clomid alleen als sprake is van pcos. volgens mij is het in veel ziekenhuizen standaard met injecties. @DZ91 de eerste keren is het even gek om jezelf te prikken, maar dat went snel. De hormonen voor iui zijn voor de meeste vrouwen ook nog niet eens zo heel belastend. Het zijn vooral de vele bezoekjes aan ziekenhuis en steeds de teleurstelling en onzekerheid die belastend is. het is een proces waar je in groeit. Steeds een stapje verder. hopelijk is iui een optie voor jullie. er zijn zeker multi vitamines voor je man om mee aan de slag te gaan. Dat kan echt nog wel helpen.
Ja hij slikt vitamines.. deze uitkomst hadden wij zelf verwacht vanwege de ziekte van Graves bij mijn man. Ookal zei de arts in ziekenhuis nou dat is niet echt onderzocht/vanzelfsprekend. Jammer dat artsen het een beetje af doen, TENZIJ je als vrouw de ziekte van Graves hebt. Wij verwachten niet dat na 3 maanden opeens beter zal zijn aangezien wij al een voorgevoel hadden. Zij zei laten we nu de bewerking van zaad kijken wat hier mogelijk mee is. Het kan natuurlijk over 3 maanden alsnog een keer bekeken worden. Onze arts vroegen we ook naar vitamines maar ook daar geloofd zij niet zo in. Gelukkig doen we al op eigen onderzoek veel dus selenium en zink slikt hij al een tijdje, de rest zoeken we zelf uit en inmiddels ook in contact met iemand die serieus heeft gekeken naar de uitslagen en onze vragen wilde beantwoorden.
Via een site in contact gekomen, heel fijn want deze persoon heeft er verstand van zoals ik het lees: Wanneer heeft het eerste onderzoek plaats gevonden? Is namelijk belangrijk om te weten om te bepalen wanneer je het beste eigenlijk een tweede onderzoek zou kunnen laten doen. Wel fijn dat ze alvast een proefcapacitatie gaan doen zodat je weet wat je opties gaan zijn. Ik heb wetenschappelijke artikelen gelezen waarbij er wel wordt gezegd dat de ziekte van Graves invloed kan hebben op de mannelijke vruchtbaarheid. Dus ja, ik geloof dat dat zeker wel een oorzaak kan zijn. Zijn er recent nog bloedwaardes gemeten? Want anders kan het zeker interessant zijn om dat nog eens te herhalen en eventueel te kiezen voor medicatie indien dat mogelijk is. Als je waardes goed binnen de referentiewaardes vallen, dan kun je stellen dat het geen probleem meer zou moeten zijn (daarbij zou ik dan wel adviseren om TSH, T3 en T4 te testen en dat deze alle 3 binnen de marges moeten vallen). Als je echt tegen de grens aan zit van wat toelaatbaar is, dan zal het ziekenhuis inderdaad zeggen dat het geen invloed heeft. Ik geloof echter dat geen mens hetzelfde is en dat het misschien bij persoon A geen probleem is, maar bij persoon B wel. Alleen daar gaat geen enkele arts in mee voor zover ik weet. Wat betreft je uitslag: Viscositeit: Er staat dat het visceus is. Meestal staat er ‘normaal’ achter. Dit lijkt er op te duiden dat er wel iets aan de hand is. Als het daadwerkelijk minder vloeibaar is, dan kan dat zeker invloed hebben op de verdere kwaliteit (met name de beweeglijkheid, want in stroop kun je minder makkelijk zwemmen dan in water om het maar ergens mee te vergelijken). Het volume is goed, moet minimaal 1,5 zijn en is 4,2 ml. De concentratie zaadcellen moet minimaal 15 miljoen zijn en is 14,8 miljoen. Dat is dus net onder de marges. Niet schrikbarend slecht, maar kan zeker beter. Dan de beweeglijkheid. Progressief motiel betekent snel én langzaam bewegend bij elkaar opgeteld. Dan kom je uit op 11%. Dat is te weinig, want het zou minimaal 32% moeten zijn. Maar zoals ik al schreef, zou dat ook nog te maken kunnen hebben met de viscositeit van het semen. Niet progressief betekent de op de plaats beweeglijke zaadcellen. Als je die 2 bij elkaar optelt kom je op 14% uit. En dat zou 40% moeten zijn. Dus ook daar kom je nog steeds bewegende zaadcellen tekort helaas. De VCM is een gemiddelde waarde wat iets zegt over de kwaliteit van het semen. Dat moet minimaal 10 miljoen zijn, maar is maar 6,7 miljoen. Dit betekent dat de kwaliteit niet goed genoeg is. Heeft vooral te maken met de lagere concentratie zaadcellen en de beperkte beweeglijkheid. Ik weet niet wat ze precies bedoelen met het feit dat de morfologie redelijk is. Het gaat in ieder geval over de vorm van de zaadcellen, maar meestal wordt dat in percentages uitgedrukt. Dus ik durf niet te zeggen of het goed is of slecht. Agglutinatie zou eigenlijk niet aanwezig moeten zijn. Agglutinatie betekent het samenklonteren van bewegende zaadcellen. Agglutinatie heeft ook invloed op de beweeglijkheid van de zaadcellen, aangezien ze daarmee aan elkaar vast geplakt worden. De oorzaak van agglutinatie kan zijn dat er een scrotum letsel is geweest, dat er een ontsteking van de teelballen is geweest, SOA’S zoals chlamydia, te warme testikels, problemen met de bloedvoorziening of dat er problemen zijn met je immuniteit en dat je lichaam dus als het ware de zaadcellen gaat aanvallen. Ik denk dat het nu eerst belangrijk is om een tweede onderzoek uit te laten voeren. Als je dat onderzoek dicht op het vorige onderzoek laat doen dan is de kans groot dat je een vergelijkbare uitslag krijgt. Eigenlijk zou er minimaal 6-12 weken tussen moeten zitten aangezien het zo’n 3 maanden duurt om zaadcellen te laten rijpen. Het zou fijn zijn als ze tijdens dat onderzoek dan ook een MAR-test doen. Daarmee kunnen ze kijken of je problemen hebt met je immuniteit. Daarnaast kunnen ze kijken of er veel leukocyten in je sperma aanwezig zijn om te kijken of je te maken hebt (gehad) met een infectie, waardoor dus agglutinatie en veranderde viscositeit ontstaat. De viscositeit kan afwijkend zijn door bijvoorbeeld problemen met je prostaat. Als een tweede onderzoek hetzelfde beeld laat zien, dan kan het handig zijn om even naar een uroloog te gaan om te checken of er niet iets meer aan de hand is met je prostaat of teelballen. Als dat niet aan de hand is, zou ik zeker staan op bloedonderzoek naar schilklier en eventueel testosteron (als ze dan toch bezig zijn). Verder zou je ervoor kunnen kiezen om supplementen te nemen om je kwaliteit te verbeteren, maar het is dan wel belangrijk dat daar geen jodium in zit (gezien je schildklier). Ik heb even voor je gekeken en als je verder geen medicatie voor het een of ander gebruikt zou je de volgende combinatie kunnen maken (dosering volgens verpakking): - https://www.vitakruid.nl/categorieen/multivitamine/multi-dag Hier zit geen jodium in, maar mist nog de vitamines, vandaar dat je deze ook toe zou moeten voegen: - https://www.vitortho.nl/product/vitamine-a-d-e-en-k-liposomaal/ - https://www.arctic-blue.com/winkel/visolie/pure-alaska-msc-visolie/ En eventueel deze, want anti-oxidanten kunnen goed zijn voor je zaadkwaliteit: https://fitforfertilityshop.nl/product/bijna-zwanger-antioxidanten-supple/ Bij het gebruik van supplementen altijd kijken hoe je lichaam (en je schildklier) hier op reageert. Eventueel vragen om extra controle zodat je zeker weet dat het geen vervelende effecten gaat hebben. Maar omdat ik expres gekeken heb naar supplementen zonder jodium valt niet te verwachten dat dit problemen op gaan leveren… het is meer uit voorzichtigheid dat ik dat zeg (ik ben liever iets té voorzichtig dan een keer te weinig). En verder is gezond eten belangrijk (voor jullie allebei natuurlijk). 400 gram groentes op een dag en 200 gram fruit. Zo min mogelijk of liefst helemaal geen geraffineerde suikers. Niet te veel warmte op je testikels (geen warme baden, sauna, kat of laptop op schoot). Genoeg water drinken, minimaal 2 liter op een dag. En als je dan nog energie over hebt dan zou het ook nog kunnen helpen om koemelk en/of glutenvrij te eten. Hiervoor zou je kunnen kijken naar ideeën zoals het paleo-dieet, al is dat wel erg veel vlees als je dat volledig volgt. En teveel vlees is weer nadelig voor je lijf, maar het heeft soms wel goede recepten die gluten, koemelk en suikervrij zijn. Een bak met info. Hoop dat je er wat mee kunt. En ik hoop dat je toch een goed weekend tegemoet gaat.
Wordt hij wel behandeld voor de ziekte van Graves? Ik heb ook de ziekte van Graves en slikte hiervoor medicijnen. Hoe lang heeft hij al de ziekte van Graves en is dit nog actief aanwezig?