Wij hebben een garage, die wij vaak gebruiken via de keuken. Er staan fietsen, tuinspullen, speelgoed, eten-/drinkenvoorraad, extra koelkast en zooi haha. Nu wil ik de garage graag (laten) isoleren om er ook een bureau in kwijt te kunnen (zodat mijn werk niet meer aan de eettafel hoeft), het net wat warmer te hebben, er netter uitziet. Een auto hebben wij er NOOIT instaan. Maar omdat van mij die (rol)garagedeur er ook uit mag, en een gewone deur erin, kan het dus ook niet meer als garage gebruikt worden...Meer als bijkeuken . Nu ben ik een beetje op zoek naar meningen/ervaringen.. Zou jij een garage (voor een auto) missen (als er ook een grote oprit voor evt zelfs 3 auto's is)?
Ik gebruik onze garage als atelier en we hebben een aparte schuur voor fietsen. Voor opslag hebben we de zolder van ons huis en de zolder van de garage, dus nee, ik mis de garage totaal niet voor de auto. De auto staat altijd buiten. Vind het super fijn, die extra ruimte om me af te kunnen zonderen. Als je kinderen straks groter zijn kunnen ze er misschien huiswerk maken. Als je de ruimte kunt betrekken bij je huis door het te isoleren, zou ik dat zeker doen. Wij hebben de roldeur eruit gesloopt en er Franse deuren ingezet over de hele breedte. Lekker veel licht.
Wij hebben er zelfs 3. Een daarvan is aan het huis aangebouwd voor extra woonruimte. De andere 2 zijn nog in gebruik als garage (eentje staat de motor in en de andere helemaal een kastenwand met opslag. Ook kunnen wij voor de garages parkeren en staat er verder bij ons nooit een auto in. Dus nee wij zouden het ook niet missen expliciet als garage. Lekker de deur eruit laten halen en een mooi kozijn met openslaande deuren oid doen. Heb je een mooie extra ruimte.
Wij hadden twee garages, 1 daarvan is door 2 gesplitst voor een stuk extra woonkamer/studeerkamer en het andere deel is een wasruimte geworden. De andere garage gaan we nog splitten in een extra bijkeuken en het overige deel blijft garage. Mijn auto zou er dan nog steeds inpassen maar daar gaan we absoluut geen gebruik van maken. Ik zou de garage juist functioneel willen blijven gebruiken en om die reden gaan we hem isoleren, stucen en een nette vloer leggen.
Houd er rekening mee dat je mogelijk een vergunning nodig hebt! Je moet het bestemmingsplan even checken om te kijken of de garage binnen het bestemmingsplan een andere functie heeft dan de woning (dat komt nog wel eens voor, dat het bijvoorbeeld echt functie parkeren heeft). Als dat het geval is moet je een omgevingsvergunning aanvragen. Anders kan je gedoe krijgen als bijvoorbeeld de roldeur er uit gaat. Als de garage dezelfde gebruiksfunctie heeft als het huis is er niks aan de hand Checken kan op www.ruimtelijkeplannen.nl, wat echt een rot website is. Als je er niet uit komt mag je altijd een pb sturen.
Nee hoor, wij gebruiken de garage nooit voor de auto. Wat je wel eventueel zou kunnen doen is openslaande garagedeuren, dan zou er nog wel een auto in kunnen.
Wij hebben een garage met gewone dubbele deuren (geen roldeur) en de auto staat er nooit in, maar ik vind het nog steeds een garage hoor. Wat zou het anders moeten zijn? Persoonlijk zou ik nooit in de garage tussen tuinspullen en fietsen willen werken. Ik werk nu ook aan de keukentafel (ben zelfstandige) maar na de verhuizing volgend jaar krijg ik een kantoor aan huis beneden. Heb je boven geen mogelijkheden voor een werkplek?
Het ligt er aan hoe het geregeld is in het bestemmingsplan. Zo mag je in sommige gemeenten niet parkeren in je eigen voortuin, omdat de bestemming "groen" is en niet "parkeren". Als je garage bestemd is voor "parkeren" ben je uiteraard niet verplicht om je auto in de garage te zetten, maar je mag de garage dan niet gebruiken als winkeltje, opslag voor een webshop, praktijk aan huis etc. Ook mag je de garage dan niet gebruiken voor een "woonfunctie". Meeste gemeenten hebben op aanpandige bestemmingen dezelfde functie, maar als je buren gaan klagen (of je hebt een actieve melder in de buurt wonen) en je had een vergunning nodig heb je kans dat je alles moet herstellen in originele staat indien de vergunning achteraf niet verleend wordt. En dat is een beetje zonde van het geld.
Thnx voor je reactie ik wil de garage natuurlijk dan ook splitsen. Hij is groot zat . Ene deel tuinspullen/fietsen.. en dan gescheiden "kantoor"deel en speelhoek. Die site ga ik eens bekijken. Bedankt voor alle reacties tot nu.