Ik heb het gevoel dat mijn gyn ons totaal niet serieus neemt.... Volgens haar was bij mijn man het aan de lage kant maar allemaal binnen de normen kijk ik net in de portaal. Type a bewegelijk 3 procent. Type b bewegelijk 16 procent Type c bewegelijk 11 procent Type d bewegelijk 73 procent. Normalen vorm 4 procent. Als dit allemaal vergelijk met fraya site is het dus totaal niet positief. Het is nu weekend maar ga zeker maandag het ziekenhuis bellen. Maar wil graag ook jullie mening voor dat ik voor niks bel.
Hè Maan, Ik vond dit een hele informatieve site: Uitslag van het sperma-onderzoek - Fertiliteit.info. Wat ik begrepen heb moet A 25% of meer zijn of A+B meer dan 50%. Daar zitten jullie flink onder. Maar wat echt belangrijk is is de VCM. Om die te kunnen berekenen moet je ook de hoeveelheid (ML) weten en de concentratie. Weet je die toevallig ook?
Ik kan het niet goed lezen meid. Maar volgens mij gaat het om de 2e van boven en de 3e van onder en dan de waardes in de meest rechter kolom. Is dat 3.0 en 45 nog wat?
Totale functionele sperma screening. Eenheid 10^6/ml referentie waarde > 15 uitslag 2.1 Volume ml referentie 1.5/6.0 uitslag 3.0 Viscositeit normaal Voorkomen normaal pH 8.0 Beweeglijkheid a eenheid % uitslag 3 Beweeglijkheid b eenheid % G.r.A+B uitslag 13 Beweeglijkheid c eenheid % uitslag 11 Beweeglijkheid d eenheid % uitslag 73 Levende vitale kleuring eenheid % referentie >50 uitslag 40 Aantal spermatocyten eenheid 10^6/ml uitslag 45.80 Normale vorm eenheid % referentie >15 uitslag 4 Aantal rondcellen eenheid 10^6/ml uitslag <1.0 Leukocyten eenheid % zie opmerking Overige zie opmerking Ende opmerkingen kan ik niet zien
Al met al veel afwijkend vanaf referentie en word totaal niet vrolijk van het bewegelijke. Ga dit dus ook echt maandag bespreken. Maar zou dit de oorzaak kunnen zijn van het niet zwanger raken?
Hmm de hoeveelheid is 3 ml dat is goed. Maar ik kan niet ontdekken wat nu precies de concentratie is dus dan lukt het ook niet om de VCM te berekenen. Ik zou het sowieso gaan bespreken met de gyn want de A en B zijn zeker weten onder de waardes die het moeten zijn.
Ga ik ook doen. Zij had het over een totaal van 16 miljoen zaadcellen en 20 is normaal. Maar kan die hoeveelheid hier nergens in terug vinden. De hoeveelheid ml is het vocht en dat was idd 3 ml maar daar in zat maar een totaal van 2.1 wat volgens de referentiewaarden minimaal 15 moet zijn.... Lijkt wel of zij een hele anderen uitslag voor haar had
Ik denk dat zij heeft gekeken naar dit stukje: Aantal spermatocyten eenheid 10^6/ml uitslag 45.80 En dat heeft gedeeld door 3 omdat er 3ml was. Maar volgens mij moet je dan ook nog iets met die A+B. Stom is het in ieder geval dat ze je zo slecht informeert en geen uitleg geeft.
Ik dacht dat a en b samen meer dan 50% of a meer dan 25%. Dat zit eronder. De gynaecoloog heeft geen vervolgstappen voorgesteld? Ik zou minimaal vragen om een heronderzoek over 3 maanden. Dat wordt meestal gedaan bij afwijkende waardes. Sperma vernieuwd na 3 mmd, dus dan krijg je een duidelijker beeld. Bij ons zei de gyn ook; kan ermee door. Maar als ik het op internet vergeleek zaten we ook beneden de lijnen. Wel wat hoger bij categorie b dan bij jou. Ronde 2 met clomid, vanwege rare cyclus bij mij, zwanger geworden.
Zijn VCM was 16. Als mijn HSG goed is moeten we nogmaals 6 maanden zelf proberen. Ondanks zijn zaad omdat we jong zijn en al een kindje hebben.