Nipt bloedtest ervaring?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door moonroosje, 12 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    #1 moonroosje, 12 jan 2018
    Laatst bewerkt: 12 jan 2018
    Hallo allemaal,

Ik ben 11 weken en 5 dagen zwanger van ons derde kindje.
    Wij willen graag een nipt test laten doen, maar twijfelen nog of we alleen de algemene test (op de 3 syndromen) alleen willen of juist de diepgaande met andere chromosoomafwijkingen (nevenbevindingen). Mijn moeder heeft miskramen, dood geboren kindjes gehad en mijn zusje kindje met trisomie 13 en miskraam. We hebben zelf al 2 gezonde kindjes.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen enz?

2. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Wij hebben de Nipt zonder nevenbevindingen laten doen. De reden dat wij voor de Nipt hebben gekozen is een eerder afgebroken zwangerschap.
    11-12 bloed laten prikken en 22-12 werd de uitslag doorgebeld.

Succes met jullie keuze!!

moonroosje vindt dit leuk.
  3. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Dank voor je reactie. Wilde je de nevenbevindingen liever niet weten?

4. Diazz

Diazz VIP lid

28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    I.v.m onze afgebroken zwangerschap kwam ik alleen in aanmerking voor de Trident 1. ( deze is voor hoogrisico zwangeren)
    Nu twijfelde ik sowieso over de nevenbevindingen, dus helemaal prima zo :)

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik heb wel met nevenbevindingen gedaan. Ik wil zoveel mogelijk weten. En ik ben lang bezig geweest met zwanger worden, dus ook met de gedachte dat er misschien genetisch niet goed zit. Je hoeft er niks extra’s voor te betalen en de tijd tot de uitslag duurde ook niet langer. Dus waarom niet.

6. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.321
    17.389
    113
    Dit ja. Alleen in ons geval niet lang bezig geweest, maar ook wij wilden zo veel mogelijk info :) En inderdaad: duurt niet langer en kost niets extra, dus ik zag ook geen redenen om zonder nevenbevindingen te doen.

aicirtap vindt dit leuk.
  7. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Dank voor je reactie. Ik snap het. Ik twijfel omdat ik bang ben dat er nevendiagnoses uitkomen die ze niet kunnen uitleggen wat het betekend. Waardoor je de hele zwangerschap druk gaat zitten maken. Terwijl het niet hoeft te betekenen dat de uitslag 100 procent waar is. Wel is de 3 trisomiesyndromen 99% betrouwbaar (algemene test). En wat wil je doen met die nevendiagnosen. Ik weet niet of ik zo snel een vruchtwaterpunctie durf te doen met de risico's. Maar ander zijds ben ik wel iemand die graag alles wil weten als het kan, maar maak me wel druk.

8. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Dank voor je reactie. Ik snap het. Ik twijfel omdat ik bang ben dat er nevendiagnoses uitkomen die ze niet kunnen uitleggen wat het betekend. Waardoor je de hele zwangerschap druk gaat zitten maken. Terwijl het niet hoeft te betekenen dat de uitslag 100 procent waar is. Wel is de 3 trisomiesyndromen 99% betrouwbaar (algemene test). En wat wil je doen met die nevendiagnosen. Ik weet niet of ik zo snel een vruchtwaterpunctie durf te doen met de risico's. Maar ander zijds ben ik wel iemand die graag alles wil weten als het kan, maar maak me wel druk. Ik hoorde van mijn verloskundige dat er een stel was waar chromosoom 6 niet goed bleek te zijn. Ze konden niet uitleggen wat voor gevolgen dit had. Zij hadden tijdens de hele zwangerschap zich druk gemaakt.

9. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Dit is de reden waarom wij bewust niet voor nevenbevindingen hebben gekozen, ondanks onze problematische zwangerschappen. Het zou meer vragen opleveren dan antwoorden, waren we bang voor.

10. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Wij hebben incl nevenbevindingen laten testen. Heb vanuit eerdere zwangerschap ervaring met hoe het is om slecht nieuws te krijgen, dus wou nu ook alles wat kan onderzocht hebben.

Gelukkig waren alle uitslagen goed.

Overigens mocht er uit de nipt iets komen en blijkt dat 1 van de 3 hoofdbevindingen te zijn, dan bieden ze je ook een punctie aan om het voor 100% vast te stellen. Dat is niet alleen bij de nevenbevindingen.

11. bea1988

bea1988 Actief lid

10 jan 2016
    245
    40
    28
    Om die reden was mijn gynaecoloog geen voorstander van de uitgebreide test, omdat de kans bestaat dat ze iets geen vinden zonder dat je weet wat de gevolgen gaan zijn. Ik was het met hem eens dus voor mij hoefde die uitgebreide test niet. Bij mijn twee vorige zwangerschappen niet eens de nipt test laten doen (ik ben van België, sinds kort is de nipt hier terugbetaald en wordt ze standaard gedaan). Mijn vriend is echter iemand die alles wil weten en hij wilde dus wel de uitgebreide test. Ben hem dus uiteindelijk wel gevolgd.

12. Sylva

Sylva VIP lid

23 jan 2017
    5.695
    3.526
    113
    Vrouw
    Midden van Nederland
    Wij hebben hier met nevenbevindingen gedaan al stond ik er zelf niet helemaal achter. Ik wilde eigenlijk alleen voor die drie syndromen gaan omdat de verloskundige zei dat de betrouwbaarheid met nevenbevinding veel lager ligt, maar m'n vriend was heel stelling dat we met nevenbevindingen moesten doen. Dus uiteindelijk toch voor die met nevenbevindingen gegaan. Vond het enorm spannend omdat ik echt als de dood was dat we een slechte uitslag zouden krijgen. Maar we kregen op 1e kerstdag (8 dagen na het prikken) te horen dat alles helemaal goed was. Gelukkig!

13. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Dank voor je reactie. Jeetje wat moet dat spannend zijn geweest! Ik twijfel zelf nog maar dacht tja waarom niet gewoon alles. Maar ben zo bang dat er iets uit komt waar je niets mee kan (qua nevenbevindingen). Had jij dat niet?
    Wauw gelukkig goed nieuws!!

14. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Dank voor je reactie!
    Ik snap de gynaecoloog ook wel inderdaad! Dat zegt mijn verloskundige dus ook! Maarggoed ik ben ook iemand die alles wil weten, maar anderzijds maak ik mij ook snel druk. Heb je de uitgebreide test toch gedaan? Mijn vriend vind de algemene al prima. Hoe sta je er nu in?

15. moonroosje

moonroosje Actief lid

16 jan 2014
    208
    5
    18
    Dank voor je reactie.
    Wauw wat fijn dat alles goed is!
    Ik wil ook graag alles onderzocht hebben, maar ben bang dat er iets uit komt waar je niks mee kan doen of waar ze te weinig van af weten. Dat zei mijn verloskundige een keer, dat er een stel was waaruit kwam dat chromosoom 6 ofzo niet goed was. Maar dat de artsen niet wisten wat dat nu in houdt. Het stel hebben zich erg druk gemaakt de gehele zwangerschap en met geboorte was alles goed. Ik moet morgenochtend beslissen wat ik doe. Dan ben ik al 12 weken.

16. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Lastig he? T is ook een hele persoonlijke keuze. Suc6 met beslissen.

17. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.634
    2.409
    113
    Wij hebben ook vorige week maandag de nipt laten doen en hebben gekozen voor met nevenbevindingen. Ik heb inderdaad ook vragen gesteld over de false positive rate (Dit betekent de kans dat je test positief is (oftewel er lijkt iets aan de hand) maar dat er in werkelijkheid niets is). Voor de drie trisomien is namelijk aangetoond dat deze heel laag is, maar voor de neven bevindingen is dat nog erg onduidelijk. Desondanks wilde ik er toch aan meedoen, we kunnen altijd later kijken wat we met de uitslag doen, daarnaast wil ik nieuwe ontwikkelingen in dit vakgebied ondersteunen door deel te nemen aan de studie.

18. Feline31

Feline31 Bekend lid

11 feb 2017
    927
    588
    93
    Hier geldt het zelfde. Het hele ‘pakket’ gedaan omdat manlief dat wilde. Voor mij waren ook de drie voldoende. Gelukkig ook alles goed!

19. Melian

Melian Fanatiek lid

16 mrt 2011
    1.129
    653
    113
    Vrouw
    Lastige keuze hè? Wij hebben gekozen om alleen op de drie afwijkingen te laten testen en de rest te bekijken tijdens de 20-weken echo. Verder gaan we het allemaal wel zien als het kindje er eenmaal is. De reden was inderdaad dat als er iets uit zou komen, dit een verdere ontspannen zwangerschap in de weg zou staan en misschien wel ten onrechte. Er zijn geen zekerheden in het leven en ik vond dat ik zelf ook niet te ver moest gaan in het zoeken ervan ;) Hele persoonlijke keuze. Sterkte met het afwegen.

20. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik (wij) heb er voor gekozen om helemaal geen NIPT te laten doen.

Ik zie dat er al verschillende argumenten zijn gegeven voor het wel of niet kiezen van het tevens laten testen op nevenbevindigen.

Als aanvulling zou ik graag nog mee willen geven dat ook als je wel nevenbevindigen mee laat testen de uitslag van de NIPT nooit een garantie op een gezond kind geeft. Er zijn namelijk zo ontzettend veel chromosoom- en genafwijking die helemaal niet prenataal opgespoord kunnen worden. Ik vraag mij soms af of mensen zich daarvan bewust zijn.

Melian vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina