Wanneer zijn jullie op zoek gegaan? Schijnt dat je er vaak al vroeg bij moet zijn. Nou ben ik de eerste 3/4 maand thuis na de bevalling, maar daarna moet mijn kindje wel naar een kdv/gastouder, omdat ik nog studeer. Wanneer zijn julllie je daar op gaan orienteren e.d?
Het ligt er een beetje aan waar je woont en hoe daar de wachtlijsten zijn. Ik had een intake/ rondleiding bij het kdv toen ik een week of 20 zwanger was. Gelukkig bleken er geen wachtlijsten te zijn en konden we meteen regelen op welke dagen Louise kon komen. Ik zou het dus zsm regelen, het kan maar allemaal geregeld zijn
Zo rond de 3 maanden zou ik echt wel gaan kijken. Is erg afhankelijk van wat je wilt en waar je woont maar beter vroeg geregeld dan te laat toch?
Wat betreft kdv: ik heb mij ingeschreven toen ik 5 weken zwanger was en vooralsnog zullen we voorlopig geen plek hebben. Dus daar zou ik zo snel mogelijk mee beginnen. Voor gastouderopvang zijn voor zover ik weet geen wachtlijsten.
Ik woon in het oosten, in een best wel redelijk rustig dorp, dus ik verwacht niet dat er enorme wachtlijsten zijn. Dat was bij de kraamzorg ook niet zo. Maar misschien is het verstandig om volgende week toch al even te gaan informeren
met 6 weken al! en nu zijn we bezig met aanmelden. (17 weken zwanger) ik zou er niet te lang mee wachten.
Ligt er inderdaad maar net aan waar je woont. Heb mezelf ingeschreven toen ik een week over tijd was, en aangezien de wachttijden zo'n 24 maanden zijn, heb ik nu dus een probleem. Vroeg inschrijven kan iig geen kwaad!
Hangt echt van je eigen woonplaats af. Hier zijn ook geen wachtlijsten, maar in Amsterdam schijnt het werkelijk verschrikkelijk te zijn. Ik heb onlangs het inschrijfformulier ingevuld, voor opvang vanaf 1 september volgend jaar en dat was geen probleem. Mijn zoontje zit daar ook op het kdv en die kon er ook onmiddellijk terecht. Extra dagen is hier meestal ook goed mogelijk. Maar nogmaals, dat verschilt heel erg per stad/dorp.
Als je wilt gaan voor een gastouder (flexibel meestal) zou ik je aanraden je aan te melden op flexmoeders.nl daar kun je zelf op zoek gaan naar een gastouder bij jou in de buurt (op die site dus) en leg je zelf de contacten je betaald dan maar een klein bedrag per maand aan flexmoeders voor het bijhouden van de uren etc die zij binen krijgen en uiteraard de oppas zelf. Meestal heb je zo sneller wat geregeld Andere gastouderbureau's doen vaak alles voor je (waarvoor je dus ook betaald en zijn er soms wel wachtlijsten) Ik geloof dat ik mijn gastouder 2 weken voor dat ik begon heb ontmoet etc.
Als je studeert kun je vak via de gemeente de kinderopvang regelen. Zij bemiddelen dan ook voor je. Ze kopen zelfs speciale opvangplekken op. Dan is het alleen niet altijd de opvang van je 1e keuze. Ik studeer ook nog, en was ook op zoek naar opvang. Begin november heb ik me via de gemeente in laten schrijven, en per 1 december heb ik 1,5 van de 2 gewenste dagen plek. Lekker snel dus Waar in het oosten woon je (evt PB) ?
wij zijn te laat begonnen. staan nu inmiddels meer dan een jaar op de wachtlijst en nog geen zicht op plek. scheelt, ik zit nu in de zw en heb straks weer verlof, dus hebben we het iig tot half april nog niet nodig.
Je hebt in ieder geval dit: http://www.dwi.amsterdam.nl/ik_heb_wein ... aanmerking Dat is een fonds wat volgens mij nederland-breed is. Maar dat plaatsen inkopen is wel iets van onze gemeente.. Al heb ik daar niet eens gebruik van gemaakt.
Het ligt er echt aan waar je woont, ik ban pas met 38 weken iets gaan regelen en we konden gelijk terecht.
Bedankt voor de reacties! Dat wist ik niet, van de gemeente. Hier even informeren. Ik woon in een dorp vlakbij zwolle. Heb geinformeerd bij mijn schoonzusje (haar kids zitten hier op het kdv) en ze zei dat de wachtlijsten ong een half jaar waren. Nou weet ik niet welke dagen ik nodig zou hebben als ik straks deeltijd ga doen, dus daar moet ik het eerst over hebben. Een gastouder vind ik overigens ook wel wat fijner voor een kleine baby.. Als kinderen iets ouders zijn, vind ik een kdv wel erg goed!
Oh, ik zit nog iets oostelijker Ik ben zelf voor een KDV gegaan, omdat ik een gastouder alleen zou willen als ik diegene al kende. Een wildvreemde gastouder, die verder geen toezicht heeft vind ik eng. Zeker met al die rare verhalen van tegenwoordig. Dan liever op een KDV, waar er in ieder geval 2 leidsters zijn op de groep, en ook andere leidsters/medewerker een oogje in het zeil houden.
Ja dat is ook weer zo. Een goede vriendin van mij wil eventueel ook wel voor 1 dag gastouder worden waarschijnlijk voor ons kindje. En 1 dag kan ze/hij naar mijn schoonmoeder.
Ik heb mezelf in mei 2008, met 6 weken zwangerschap, aangemeld bij zo'n beetje alle kdv's in mijn woonplaats (Purmerend). Ik had bij eentje meteen een plek voor 3 dagen per week. Toevallig ook precies de dagen dat ik wil gaan werken, dus dat kwam mooi uit. Het is alleen niet het kdv dat mijn voorkeur heeft. Voor mijn nummer 1 sta ik nog op de wachtlijst, maar als het goed is hoor ik volgende maand iets over de plaatsing. Ze zijn daar nu zo'n beetje toe aan de aanmeldingen van april.