Ik heb geen cursus gedaan. Nu niet en bij mijn zoontje niet. Moet zeggen dat ik het bij mijn zoontje niet gemist heb, nu ook niet eigenlijk maar moet natuurlijk nog bevallen!
hier nog een hoor ik heb niets gedaan en fynn is ook gewoon geboren. nu doe ik ook weer niets.ik vind het echt onzin de hier leerde ik puffen zo als het hoord nou mooi dat ik daar kost misselijk van werd tijdens de bavalling. zwemmen doe ik heel vaak met fynn dus dat hoef ik ook niet perse te doen. daarbij is het meer een binding tussen mede zwangeren nou nee bedankt.
Nou, denk dat het wel duidelijk is. Ik ga geen cursus doen. Zwemmen doe ik een proefles en als er teveel gezeikt en gezanikt wordt blijft het bij die ene les. Als ik hier lees dat die clubjes dus soms echt vol kunnen zitten met de zogenaamde 'zeurzwangeren', dan hoeft het voor mij niet Mijn man vindt het alleen jammer. Die voelt zich niet heel prettig bij het idee dat ie mij moet steunen tijdens de bevalling, terwijl ook hij geen idee heeft wat hem staat te gebeuren en wat hij moet doen. Arme schat Iemand daar tips over?
er zijn cursussen voor aanstande papa's......maar of die overal zijn. Word geleerd hoe je je vrouw kunt ondersteunen...(massage enz)
Ik heb zelf wel een cursus gedaan en ga het deze keer weer doen(samen met iemand van de vorige cursus die nu weer even ver zwanger is). Ik had een heel leuk groepje en het is hier ook niet zo duur(30 euro voor 7 lessen ofzo). Bij mij woog het ook mee dat ik geen vriendinnen met kinderen had(ondertussen gelukkig wel) en idd in aanraking wilde komen met andere zwangeren. Mijn schoonzusje daarentegen heeft precies dezelfde zwangerschapscursus gedaan en is na de 2e les niet meer gekomen.. die vond het verschrikkelijk en heeft er gewoon een boek over gelezen. Andere vriendin is wel geweest maar vond haar groepje echt niks aan. Het ligt er dus echt aan wat voor typee je bent en of je een leuk groepje treft.. Lekker doen wat je zelf wilt dus.
Ik heb geen cursus gedaan. Bij mijn vorige zwangerschap niet en nu ook niet. Ik ging ervan uit dat bevallen zo iets natuurlijks is dat het toch wel lukt en heb alleen een boekje gelezen. Op zich was het inderdaad iets natuurlijks en is het ook wel gelukt, maar het viel me wel een beetje tegen uiteindelijk. Maar goed: nu heb ik het een keer gedaan en verwacht ik dat het deze keer wel gewoon 'eventjes' doe. Ik denk dat een cursus wel heel waardevol is trouwens, alleen is het voor mij op dit moment gewoon echt niets.
Het trok mij ook helemaal niet zoeen cursus en mijn vriend nog minder. Ik had ook wel al zoeen gevoel dat ik er weinig aan zou hebben, aangezien ik iemand ben die toch veel op haar eigen manier doet. Gelukkig heb ik gewoon lekker naar mijn gevoel geluisterd. Ik was om 21:30 in het ziekenhuis en onze meid is om 23:53 geboren, zonder pijnstilling en met een uitdrijving van 17 minuten. Voor een eerste kindje isdat wel een uitzondering. Maar ik moet wel zeggen dat bijvoorbeeld toen ze me wilden begeleiden met puffen ik het helemaal niet zo kon zoals hun het voordeden tijdens me bevalling. Ik kon namelijk helemaal niet diep inademen dat deed ontzettend pijn dus ik heb het op me eigen manier gedaan, ik had me er echt niet op kunnen voorbereiden.
Ik heb het niet gedaan... vind dat niks... de bevalling is goed gegaan... vanuit je instinct weet je heus wel wat je moet doen hoor, dat leer je echt niet alleen op een cursus...
Ik heb ook geen cursus gedaan (enkel een voorlichtingsavond in het ziekenhuis over borstvoeding) en vorig jaar een supervlotte bevalling gehad van mijn eerste kindje. De verloskundige zal je man wel de nodige instructies geven wat te doen indien het eenmaal allemaal begonnen is. Je kan wel "gewoon" blijven zwemmen (deed ik ook): geen gezeur en toch goed voor de conditie want een bevalling is toch wel wat werken tijdens het persen; bij het zwemmen enkel wat oppassen voor trappen van andere zwemmers indien het druk is in het zwembad. Ik ben nu opnieuw zwanger en ga zeker NIET op cursus.
Ik heb geen cursus gedaan bij mijn vorige zw schap. Ik had me wel aangemeld, maar de baby diende zich bij 28+6 al aan. Toen ik uit het zh thuis kwam, lag de uitnodiging op de mat Alles ging heel goed en ik wist precies wat ik moest doen. Ik mag dan wel te vroeg bevallen zijn, maar de weeën doen net zo veel pijn als bij een a terme bevalling. Ik wilde nu in eerste instantie wel een cursus doen, maar het is best duur. Omdat ik de eerste bevalling ook overleefd heb, denk ik dat deze ook zonder cursus wel gaat lukken.
Nee hoor, niet gedaan. Puffen ging automatisch goed, en persen werd me ook goed uitgelegd in het zh (waar je heen moet persen enzo).
Ik moest van mijn gynaecoloog puflessen volgen omdat het anders niet ging lukken want ze werd te zwaar en te groot op het eind! Gelukkig op 38 weken en had een normaal geboortewicht (50.5cm en 3490gram). Ik heb er wel best veel aan gehad eigenlijk, het persen ging vanzelf maar de puflessen waren handig!
Ik ben bij nr. 1 niet geweest en heb daar wel een beetje spijt van gehad. In het ziekenhuis hadden ze weinig zin/tijd om me in mijn weeën te begeleiden en heb mede daarom al snel om een ruggenprik gevraagd. Reden voor mij om nu wel zwangerschapsgym te volgen. Ik vind het wel een nuttige tijdsbesteding, alhoewel je natuurlijk pas weet hoe een bevalling gaat als het zo ver is...
Ik heb geen zwcursussen gedaan en ben twee keer succesvol bevallen. Heb het nooit nodig gehad. Fit blijven deed ik op een andere manier (regulier fitnessen) en informatie krijgen ook (boeken lezen en één voorlichtingsavond van de vk-praktijk). Beide dingen vond (en vind) ik wel heel belangrijk voor je voorbereiding, beetje fit zijn én weten wat je te wachten staat. Goed puffen kan een vk je in een minuutje uitleggen, dus daar hoeft het echt niet voor. Als je man aangeeft zich ook te willen voorbereiden, vind ik dat wel een reden om daar even naar te kijken. Ik denk dat een bevalling voor een man net zo spannend is als voor een vrouw - misschien zelfs nog wel spannender, omdat hij alles bewust meemaakt, terwijl zij vaak ergens in een soort roes terecht komt. En er wordt dan wel verwacht dat hij helder kan blijven nadenken. Dan moet hij wel weten hoe het proces zo ongeveer verloopt en niet in paniek raken als hij bloed ziet, of als jij ineens begint over te geven. Als je man een beetje een lezer is, dan zijn er aardig wat boeken geschikt. Laat hem gewoon lezen uit welke fasen een bevalling bestaat, wat er allemaal kan gebeuren en wat hij dan zou moeten/kunnen doen. Ieder zwangerschapsboek heeft een flink hoofdstuk (of meer) over de bevalling, laat hem dat lezen. Is hij geen lezer, dan zijn er misschien ook bij jou in de praktijk wel voorlichtingsbijeenkomsten. Sowieso vind ik het wel een goede vraag voor je VK, wat zij aanraden voor je man.
Ik heb ook geen zwangerschapscursus o.i.d. gevolgd bij mijn eerste en ik ga het nu ook niet doen. Het is gewoon echt niks voor mij. Ik had voor mijn bevalling gewoon lekker op mijn gemak her en der doorgelezen wat ons stond te wachten en wat je kon doen in bepaalde situaties. Mijn man ook vaak betrokken in deze dingetjes. Ik ben alleen naar een voorlichtingsavond geweest over borstvoeding. De bevalling ging prima, het puffen heb ik in een minuutje geleerd van mijn verloskundige en toen we eenmaal in het ziekenhuis waren beland en ik uiteindelijk mocht gaan persen, toen werd dat ook even door de verloskundige en de assistente daar uitgelegd. Het ging allemaal zoals het hoorde. Je weet vaak eigenlijk automatisch wel wat je moet doen en wat het prettigst is voor jou op dat moment.
bij daniel niet gedaan en nu doe ik het weer niet. Omdat we varen is het sowiso geen optie omdat ik dan teveel zou missen. Kvertrouw erop dat moedernatuur het wel weet, al kreeg ik bij daniel keizersnee omdat mn bekken te smal was, dus de kans dat het nu weer ks word is erg groot
Ik heb het echt niet gedaan en het is ook echt niks voor mij. Mijn verloskundigen zeiden ook heb je niet nodig wij slepen je er wel doorheen. Dus ik zal zeggen als je het niet iets lijkt niet doen. Zonde van het geld en de tijd.
Ik ga het ook niet doen. Vind het duur en zie er het nut niet van in. Vroeger werden er zonder cursussen ook kindjes geboren. Das als het toen zonder kon, dan nu ook. Ik vertrouw op mijn eigen krachten.