Hallo iedereen, Even een vraagje, hoeveel spaargeld mag je hebben voor je kind? Ik las ergens dat het tot 3000 nog wat mag zijn zonder belasting te betalen. Als ik daar over heen ga en ze heeft bv met haar 18e 15000 euro gaat er dan veel belasting vanaf? Ik wil haar een goede start geven zodat ze en rijbewijs zou kunnen halen en studeren, maar ik heb me laten vertellen dat als je over die 3000 nog wat komt te veel belasting gaat betalen en ik zou niet willen dat ik veel voor mijn kindje spaar en het meeste of de helft dan naar de belasting gaat. Alvast bedankt.
3.000 euro spaargeld lijkt met niet heel veel... Ik had rond mijn 18de ongeveer 15.000 euro spaargeld, hier ging volgens mij geen belasting af. Volgens mij begint dit pas te tellen als je meer dan 100.000 hebt. Heb je wel een aparte spaarrekening voor haar?? Misschien dat je niet meer dan 3000 euro mag schenken per jaar??
Ik heb een aparte spaarrekening voor haar, als ik het ga storten moet ik het eerst op mijn rekening doen en dan na die van haar. Ze hebben me vertelt dat het niet meer mag zijn dan om en de nabij 3885.00, maar zoals het er nu uitziet krijgt ze veel meer want ze heeft opa's overgrootoma's iedereen spaart 50 euro per maand voor haar dus dan zit ze er over een tijdje overheen. Daar moet ik dan belasting over betalen. Ik wou eigenlijk weten hoeveel want heb er niet veel verstand van ook niet van het schenken. Aan mijn vader kan ik het ook niet vragen want hij zat voor mij net onder die norm.
je mag zelf een bepaalde hoeveelheid spaargeld hebben. Over het vermogen daarboven moet je vermogensbelasting betalen. Spaargeld van kinderen wordt bij jullie vermogen opgeteld. Per kind wordt die met ong 3000 euro verhoogd. Je mag dus gewoon sparen voor je kind maar als alles in totaal maar niet meer dan 45000 is ( met 1 kind)
ik weet wel dat zodra het totale spaarbedrag van het huishouden boven de 40.000 (iets meer nog geloof ik) komt dat je dat dan moet aangeven bij je belastingaangifte. Heeft volgens mij te maken met vermogensbelasting, maar hetgeen jij noemt heb ik nog nooit gehoord.
Ow wat raar, bij ons in de regio hebben mij dat meerdere mensen vertelt, en die belasting moet dus behoorlijk hoog zijn want hier sparen er veel in huis voor de kinderen maar dat vind ik eigenlijk niks.
Maar ik mag dus 40 duizend samen met mijn dochter hebben? Als gezin dus mijn vriend en ik samen en samenwonend zonder getrouwd te zijn en samenlevingscontract is dat dan ook 40 duizend of meer?
Sparen, beleggen en aanmerkelijk belang 2012 Rond de 21000 alleenstaand en rond de 42000 bij fiscaal partnerschap.
vermogens belasting is volgens mij 1,2 procent, dus al zou je er belasting over moeten betalen valt het nog hard mee.
Oke dankjulliewel voor jullie reactie. Geen idee hoe die mensen er dan bij komen. Dacht al hoe zou ik dit moeten gaan doen.
Volgens mij is 3000 euro wat je "gratis" per jaar mag schenken aan je kinderen maar dat heeft meer met erfenis te maken.
Spaarbaak - Vraagbaak: Hoeveel kun je belastingvrij schenken per jaar? https://www.abnamro.nl/nl/prive/schenken/index.html#/?s=0/:S0 Het bedrag dat je aan je kinderen belastingvrij mag schenken is iets meer dan 5000 euro per jaar, dus dan klopt die 3000 euro nog niet.
En dan ook nog over het extra bedrag toch? Dus als je totaal 46000 hebt dan is het 1,2 % over 1000 euro.
Ik denk dat ik ook zoiets had toen ik 18 werd het waren alleen toen wel guldens. Had een groei rekening. En daar kwam standaard mijn verjaardagsgeld op en er werd elke maand een bedrag gespaard. Als je 70 euro in de maand spaart dan zit je al gauw op dat bedrag.
Maar 70 euro per kind sparen, lijkt me zo veel!!! Op dit moment kunnen wij dat echt niet! Ik had volgens mij 1000 gulden op mijn rekening staan toen ik 18 werd. En mijn man 1500 gulden om zijn rijbewijs mee te halen...
Ik ben dit met je eens hoor, het lijkt wel alsof iedereen het op een sparen heeft gezet voor de kinderen. Ik hoor soms enorme bedragen voorbij komen. Wij zitten niet in de situatie om dat te kunnen doen, dus ook hier wordt er nauwelijks gespaard voor de kinderen. Alles wat ik mee kreeg toen ik het huis uit ging heb ik zelf bij elkaar gespaard en mijn kinderen zullen later hetzelfde moeten doen. Ze hebben wel een spaarrekening en zo nu en dan storten we er wel eens wat op, maar geen gekke grote bedragen. Meer het kleingeld wat in de spaarpotten beland. (en dat is sinds de pinpas niet zo veel meer.)