Zwanger door de pil heen... en nu?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nita82, 14 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nita82

Nita82 Bekend lid

11 dec 2008
    672
    0
    0
    Hallo allemaal

Sinds donderdagavond weet ik dat ik zwanger ben. Ik heb inmiddels 3 testen gedaan die allemaal positief waren.
    Met de calculator heb ik uitgerekend hoe ver ik ongeveer ben en dat zou vandaag 5 weken zijn.

Ik weet nu al dat ik straks in het ziekenhuis wil bevallen dus moet ik me dan evengoed bij een verloskundigenpraktijk aanmelden of kan ik gewoon het ziekenhuis opbellen voor een echo?

Ik ben trouwens van plan om binnenkort te verhuizen naar een stad 30 km van het dorp waar ik nu woon. Het ziekenhuis waar ik wil bevallen is in die stad dus dat is handig maar ik kan dus ook het beste nu al daar bij een verloskundige gaan lopen of niet? Anders moet ik dadelijk halverwege misschien wisselen.

Dan nog een vraag over de zorgverzekering. Ik ben nog niet verzekerd voor kraamzorg. Moet ik dit nu al regelen of kan dat nog even wachten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

2. snippie23

snippie23 VIP lid

14 okt 2008
    8.461
    58
    48
    sta je er alleen voor? en je kan het beste nu al aan melden bij de vk omdat je niet weet hoelang het gaat duren voordat je in de stad woont.
    kraamzorg kan je volgens mij nog wel even mee wachten!

nou meid succes!

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hoi Ninita,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Ik dacht, gezien de titel van je topic, dat je ergens anders mee zat ;)

Als je in t ziekenhuis wil bevallen, moet je toch gewoon naar een verloskundige gaan voor alle controles tijdens de zwangerschap, zij gaat tijdens de bevalling ook mee naar t ziekenhuis.

Aangezien je al weet dat je gaat verhuizen, zou ik een VK kiezen in je nieuwe woonplaats. Maar je kunt ook halverwege overstappen.

Niet verzekerd voor kraamzorg? Volgens mij zit dat standaard in je basispakket? Anders voor 1 januari nog even overstappen naar een andere verzekering, waar je kosten wat beter gedekt worden (bv kraamzorg, ziekenhuisbevalling, lactatiekundige hulp).
    Bij de kraamzorg zelf hoef je je pas rond 12 weken ofzo op te geven.

Geniet van je zwangerschap!

4. mamavanro

mamavanro Bekend lid

6 apr 2008
    610
    0
    0
    huismam
    Hoi Hoi,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik zou gewoon nu een verloskundige bellen en daar een afspraak maken. Als je verhuist kun je altijd nog overgaan..maar als je het makelijk vind kun je dat nu ook al doen, en dan op en neer rijden als je een afspraak heb...dat is je eigen keus.wat jij makelijk vind....
    Als je poliklinisch wil bevallen zonder medische reden heb je een eigen bijdrage die volgens mij aardig kan oplopen en de verloskundige is dan bij je bevalling aanwezig om de baby te halen.(voor zover mij bekent)mits er een medische reden voor is dan komt de gynaecoloog......en je kunt je ook niet zomaar aanmelden zonder medische reden bij een gynaecoloog.. ik heb het woord medische reden wel erg vaak gezegt he...hihi...sorry :)
    En tot slot weet ik niet of je je nu nog zo voor kraamzorg kunt aanmelden bij je verzekeraar nu je al zwanger bent...vraag me af of ze dat accepteren..maar dan zou je gewoon even moeten bellen...
    In ieder geval veel succes...en hele fijne zwangerschap! :D

5. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hooi!

gefeliciteerd met je zwangerschap! ik ga ook binnenkort verhuizen maar heb me toch maar bij de vk hier in de buurt aangemeld je kan altijd nog overstappen naar een vk in je nieuwe buurt. en dat van de verzekering, bij mij zit het in het basispakket ( ben bij achmea) en je kan idd nog even wachten ermee maar het moet wel uiterlijk voor de 5e maand gebeurd zijn.

6. Nita82

Nita82 Bekend lid

11 dec 2008
    672
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga zo mijn verzekeringspapieren er even bijpakken. Anders stap ik voor 1 januari nog even snel over op een andere verzekering.

Ik werk nu ook in de plaats waar ik wil gaan wonen dus ik ga me dan daar maar bij een verloskundigepraktijk aanmelden.

Ik weet trouwens 100% zeker dat ik het kindje wil houden. Dat wist ik al voordat ik de positieve test in mijn handen had.

Wat betreft of ik er alleen voor sta.. Tja, de relatie tussen mij en mijn vriend is niet altijd even makkelijk. Het is 14 maanden geleden begonnen als een scharrelrelatie dus puur alleen voor de sex. Maar al snel werd het veel hechter en deden we veel meer dingen samen, zoals uitgaan, naar de stad, ik ga vaak kijken als hij moet voetballen, hij gaat regelmatig mee naar mijn paarden etc.

Hij wil het echter geen relatie noemen maar dat is het dus eigenlijk wel. We hebben het er in februari een keer over gehad wat ik zou doen als ik zwanger werd. Ik heb toen gezegd dat ik abslouut niet met een abortus zou kunnen leven en hij zei toen dat hij absoluut geen kind wilde. Verder hebben we het er nooit over gehad.

Ik ben trouwens aan de antibiotica geweest. In de bijsluiter stond dat de pil tot 2 weken na het gebruik niet helemaal veilig kon zijn maar nu lees ik overal op internet dat dat wel tot 6 weken kan zijn. Met die 2 weken heb ik dus wel rekening gehouden maar niet met 6 weken.

Ik heb geen idee hoe ik het aan hem moet vertellen. Ik wacht sowieso tot ik de eerste echo heb gehad zodat ik zeker weet dat alles goed is. Denk dat hij helemaal gaat flippen en daar ben ik best wel een beetje bang voor.

7. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    gefeliciteerd met je zwangerschap, en rot voor je dat je niet weet waar je aan toe bent voor wat betreft je partner.

zou je het niet tóch gewoon zeggen? misschien wil hij wel mee naar die echo (je weet nooit hoe zo'n mannenbrein ineens gaat denken ;) )? en als je het pas erna zegt, ontneem je 'm die kans.
    bovendien lijkt het me voor hem ook niet leuk dat jij het dan al een hele poos weet; dat lijkt haast op liegen. toch?

sterkte! en voro wat betreft je vraag: als je niet de komende maand al verhuist, zou ik me toch in de buurt waar je NU woont aanmelden bij de vk. je kunt altijd nog switchen.

8. Nita82

Nita82 Bekend lid

11 dec 2008
    672
    0
    0
    Ik weet dus niet wanneer ik ga verhuizen aangezien het via een woningbouwvereniging gaat. Ik sta wel vrij bovenaan dus het kan volgende maand zijn maar het zou ook nog best een half jaar kunnen duren. Dat ligt er maar net aan hoe snel de huurhuizen vrijkomen.

Wat betreft de vader: ik durf het hem nu echt niet te zeggen.
    Ik zie hem de komende week niet omdat hij dan in het buitenland zit, met kerst is hij pas terug.

Ik wil het liefst ook eerst zekerheid dmv die echo. Het is gewoon zo onwerkelijk omdat het totaal ongepland is. Mijn leven staat echt ineens op z'n kop sinds 3 dagen.

9. Liefie

Liefie Bekend lid

26 mrt 2008
    753
    1
    0
    Hoi Ninita,

Kraamzorg zit in het basispakket. Het basispakket is voor iedereen in NL hetzelfde, dus ook jij bent daar voor verzekerd, ongeacht wie je verzekeraar is, dat weet ik heel zeker.
    Aangezien je midden in de zomer bent uitgerekend en er rond die tijd vaak personeelstekort is in de kraamzorg vanwege vakanties, is het wel verstandig om NU al meteen de kraamzorg aan te vragen. Beter te vroeg dan te laat!

En de vk praktijk: ik zou zeker gaan in de plaats waar je nu woont en niet waar je gaat wonen. Je zegt zelf al dat het misschien nog wel een half jaar kan duren voordat je verhuist, nou dan zit je toch liever wat dichter bij? Switchen kan altijd nog.
    Trouwens, als je een vk belt en je verhaal uitlegt, mag je misschien best al vroeg komen voor een echo. Dan heb je al sneller wat zekerheid over de termijn, en dat scheelt ook voor het vertellen aan je partner.
    Heel veel succes en sterkte daarmee!

10. Nita82

Nita82 Bekend lid

11 dec 2008
    672
    0
    0
    Ik heb net even in de verzekeringspapieren gekeken en kraamzorg zit er inderdaad gelukkig bij. Scheelt weer een hoop zorgen.

Ik heb besloten dat ik 22 december de vk ga bellen. Las namelijk op hun website dat ik voor een afspraak tussen half 9 en half 10 moet bellen en dan zit ik op mijn werk. Vanaf volgende week heb ik vakantie dus dan kan ik gewoon vanuit huis bellen.

Ik woon nu trouwens in een klein dorpje dus waar ik ook een beetje mee zit is dat als ik hier naar een vk ga dat de kans dan vrij groot is dat ik een bekende tegenkom. En iedereen weet vast wel hoe het gaat in een dorp met roddels en praatjes.
    Oh ja en ik werk nu trouwens al in de stad waar ik wil gaan wonen dus ik hoef niet extra op en neer te rijden of zo voor een afspraak.

Ben er dus nog niet over uit maar ik heb nog een week.

11. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Ninita
    Heb aub gewoon schijt aan die mensen hoor!

Vorige zwangerschap ben ik door de pil zwanger geraakt.... ik kende mn vriend net 5 weken... en was 5 maanden weduwe....
    Ben dus ook "flink over de tong gegaan"...
    want zwanger en zo kort weduwe schande....

Nee je kind weg laten halen omdat anderen niet met het idee overweg kunnen ?!

volg je gevoel.... en kies voor je kind...! (en dat doe je al zoals je gaan geeft...)

Veel succes,
    xxmona

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou ook eerst een VK bij je in de buurt zoeken. Overstappen kan altijd nog.
    Voor de kraamzorg heb je wel een eigen risico, een paar euro per uur. Daarvoor kun je je aanvullend verzekeren. Maar die verzekering kost ook meer geld. Dus dan moet je even rekenen of die vergoeding opweegt tegen kosten.
    Mogelijk dat ook het "eigen risico" van een ziekenhuisbevalling ook gedeeltelijk wordt vergoed bij een aanvullende verzekering..

Zo'n 1e echo heb je vaak pas rond de 12 weken. Dan moet je dus nog een poos wachten voordat je het de vader verteld. Kun je het hem toch niet vertellen na de feestdagen ofzo?

13. Nita82

Nita82 Bekend lid

11 dec 2008
    672
    0
    0
    Ik ga vragen of ik al eerder kan omdat ik ook niet weet hoe ver ik precies ben.

14. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

goed idee, dan heb je meteen voor je zelf meer zekerheid, of het goed gaat en hoelang je zwanger bent. wij wisten ook niet zeker hoe lang ik zwanger was en daarom mochten wij toen meteen langskomen.

15. Iggylover

Iggylover Fanatiek lid

25 jan 2008
    3.649
    0
    0
    NS
    labjesland
    hey meis ik denk dat ik je dus wel mag feliciteren he? super joh! dat wordt een hele drukke en spannende tijd voor jou!

wat betreft wat andere mensen zeggen lekker boeiend... gewoon aan jezelf en je ukkie denken...

wij zijn met 9 maanden getrouwd en hadden al meteen net voor de bruiloft dat we zwanger waren (welliswaar gepland allemaal)
    maar wat interesseert het me wat ander der van denkt als wij der maar gelukkig mee zijn

wat betreft je partner... ja misschien slaat ie wel om en zou die juist door het zien bij de verloskundige van de echo zoiiets hebben van wow wat mooi zeg...
    zou hem vragen mee te gaan en dat moment hem niet te ontnemen ook al ben je bang voor zijn reactie.... je ziet op de echo echt al een klein hummeltje...mijn man vond het zo giga schitterend om te zien

16. lovelyengeltje

lovelyengeltje Fanatiek lid

8 jul 2008
    2.561
    0
    0
    Friesland
    ik was de eerste keer dan mn vriend en ik sex hadden(de eerste dag) meteen zwanger en was ook gewoon aan de pil.

maar wij zijn super blij met elkaar en met ons kleintje.
    en we gaan volgend jaar trouwen

Deel Deze Pagina