Auto ( vierkante ding met 4 rondjes) rijd op een 50 weg. Wil afslaan naar rechts. Daarnaast staat een fietser ( kleine rondje) te wachten die over wil steken naar de overkant. Nu heb ik geleerd ( met rijlessen 2 jaar geleden) dat de fietser voor mag, de fietser gaat rechtdoor en gaat dit eerder doen dan de auto gaat afslaan. Maar in de praktijk krijg ik als fietser nooit voorrang. Dus ik weet het niet meer. Terwijl ik met rijlessen hier wel eens een ingreep op kreeg ( soort gelijke situaties) Als ik de situatie aan andere voorleg kennen ze dit ook niet eigenlijk. Hopelijk is het een beetje te zien, kon niet verder inzoomen.
Ik 'neem' ook altijd voorrang als fietser in een soortgelijke situatie. Uiteraard let ik wel even goed op Over het algemeen snappen automobilisten het hier.
Je hebt als fietser inderdaad voorrang. Wanneer je in de auto zit en je kijkt tegen de voorkant of naar de rug van een persoon die gaat oversteken heeft dan altijd voorrang. Helaas weten heeeeeel veel mensen de regels gewoon niet goed of zelfs helemaal niet. Ik merk dat bij mijn schoonmoeder. Op bepaalde plaatsen waar rechts geen voorrang heeft geeft ze mensen toch voorrang omdat ze te bang is voor ongelukken maar ziet dan niet in dat ze zelf op dat moment een gevaar op de weg is
Fietser! Gaat inderdaad rechtdoor en auto verandert van richting. Misschien staan er zelfs nog haaientanden maar dat kan ik op het plaatje niet zien. Overigens is voorrang hebben en krijgen niet hetzelfde, er stopt zelden iemand voor me bij het zebrapad
Ist niet zo dat je voorrang hebt als je rechtdoor gaat op dezelfde weg? Deze fietser gaat niet rechtdoor op dezelfde weg maar steekt over.... Zo te zien heeft de auto geen haaientanden, daar waar de fietser over wil steken. In mijn ogen heeft de auto voorrang. Maar ben niet zeker. Benieuwd naar t antwoord!
Ik snap waarom jullie zeggen dat de fietser voorrang heeft. Maar voordat ik jullie reacties las, dacht ik dat de auto voorrang had. Ik bekeek het zo: auto kwam wel van een andere weg maar rijdt op het moment dat hij de fietser tegen komt op een voorrangsweg (zo ziet het er in ieder geval uit). Daarom dacht ik dat de auto voorrang zou hebben. Maar zo te lezen zit ik er helemaal naast 😅
Eerlijk gezegd denk ik dat de auto voorrang heeft. Zoals Sabrina ook zegt, de fietser gaat niet rechtdoor op dezelfde weg maar rijdt al parallel op de weg waar de auto naar toe draait.
Ik vind 'm twijfelachtig, omdat die fietsers oversteek niet echt 'dezelfde weg' is als waar die auto staat. Kijk, stond je nou naast die auto, in zijn binnenbocht zeg maar, dan zeg ik meteen 'rechtdoorgaan verkeerd op dezelfde weg gaat voor'. Maar als ik het goed zie, kom jij uit de Ypesteinerlaan, moet dan met een klein bochtje naar rechts en steekt dan over. Dat lijkt me dus níet diezelfde weg. Die oversteek heeft ook aparte markering, dus het is wel degelijk een apart stuk. Wie er dan voorrang heeft, geen idee.
Heb m even geappt naar een kennis. Zij is rij-instructeur.. Zij zegt dat de fietser voorrang heeft. Omdat daar waar de fietser staat onderdeel is van hetzelfde kruispunt. Balen
Ik dacht dat er een maximaal aantal meters mocht zitten tussen de weg voor de auto en de weg voor de fietser om nog als dezelfde rechtdoorgaande weg gezien te worden. Volgens mij gaat het om iets van 5 meter. Maar de fietser komt hier van rechts, dus dan gaat het om een gelijkwaardige kruising en heeft de fietser voorrang. Of het is wel dezelfde weg en dan heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang op afslaand verkeer in dezelfde richting. Conclusie: de fietser heeft voorrang. Ik zou contact opnemen met de gemeente en vragen om extra tekens op de weg waardoor de situatie voor alle weggebruikers sneller te overzien is. Wij hebben in de buurt ook een paar van zulke vage punten, waar de auto wel voorrang heeft, als ik het wijkkrantje moet geloven. Het feit dat het wijkkrantje hier aandacht aan geeft, zegt natuurlijk al genoeg.
Twijfelachtig. Ik heb ook zo'n kruispunt in omgeving, maar dan heeft de fietsen haaientanden staan (en de auto niet). Maar daar gaat het ook vaak fout van fietsers die denken wel voorrang te hebben en auto's die denken voorrang te hebben. Bij rijles leerde ik altijd van 'kop of kont' zien is voorrang geven aan voetganger of fietser die oversteekt, maar dan op zelfde weg inderdaad! Dit lijkt bijna een zijstukje, dus ik weet het niet.
De auto heeft hier haaientanden. Eerst omdat er een fietspad kruist. Daaarna kan een kleine auto staan en daar zijn ook weer haaientanden. Nu weet ik niet of de fietser haaientanden heeft, weet ik ff niet en kan het niet zien op de foto.
Exact dit antwoord van mijn vriend die een rijschool heeft. Overigens met als aanvulling dat als fietser van kennemerStraat komt dat het dan ook geldt ivm voorrangsweg
Ik weet welke kruising je bedoelt! ik dacht dat er bij het fietspad daar ook haaientanden staan, maar weet het niet zeker. Ik ga er eens op letten. Als ik van de ypesteinerlaan kom met de auto en rechtsaf sla 'neem' ik altijd voorrang. Ik wist niet dat fietsers daar eigenlijk voorrang hebben.
Dit klopt niet. Op de foto is het niet 'rechtdoor op dezelfde weg'. De fietser steek over op een voorrangsweg, de auto rijdt (na afslaan, maar dat maakt niet uit) op de voorrangsweg dus die heeft 100% zeker weten voorrang.
Kruispunt is niet goed aangelegd. Er staan een soort stopstrepen voor de fietsers, maar alleen daar. Aan de andere kant gewoon een constructie met haaientanden. Dat wekt verwarring.