Wie heeft er hier voorrang?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 14 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

#41 fafa, 14 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2016
    Maakt het heel veel uit? Beide is meer dan 5 meter.

Kijk nou toch eens goed naar de luchtfoto jongens... Kruispunten komen niet uit de lucht vallen he? Die worden gemaakt door iemand. En wat ik hier zie is dat iemand echt zn best heeft gedaan om het fietspad niet gewoon simpelweg rechtdoor te laten lopen, maar er een oversteekconstructie van te maken. Met zo'n bochtje erin. Dat kan volgens mij alleen als bedoeling hebben om de fietsers welbewust GEEN voorrang te geven op het afslaand verkeer.

Ben het er wel mee eens dat het duidelijker zou kunnen door de oversteekplaats nog wat verder naar rechts te plaatsen. Maar... Dat werkt waarschijnlijk illegaal oversteken in de hand, want mensen willen niet eerst 10 meter naar rechts, om aan de overkant weer 10 meter naar links te moeten. Dus wordt het daardoor toch weer onveiliger.

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ben je nou serieus?

De haaientanden voor de auto gelden voor de voorrangsweg welke ervoor ligt . Niet voor de kruisende weg, dan hadden ze op een andere plek gestaan.

De auto gaat rechtsaf. Rijdt op dat moment op de voorrangsweg en dus de "kruisende" weg en de fietser heeft haaientanden.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Zo moeilijk is dit toch niet????

fietser heeft haaientanden, deze moet dus stoppen. Dat de auto haaientanden heeft is voordat hij de voorrangsweg op rijdt. Hij moet dan dus de auto's die op de voorrangsweg van links komen voorrang verlenen. Op het moment dat hij rechtsaf slaat zit hij op de voorrangsweg en moet de fietser omdat deze haaientanden heeft stoppen....

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Jij zegt hetzelfde inderdaad. Ik snap serieus niet dat mensen dit niet weten hoor, ik schrik daar écht van! :$:$:$

Deze weg hoeft ook niet duidelijker aangelegd worden, het is duidelijk genoeg.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zo zou ik ook denken en handelen.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar zo is het ook. Ik snap dus werkelijk waar niet dat TWEE !!! rijinstructeurs zeggen dat de fietser voorrang heeft....

Ik ga er maar vanuit, dat ze de foto van dichtbij niet gezien hebben, maar anders vind ik het superslecht!

7. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.635
    5.661
    113
    En mijn rijinstructeur want ik heb hier een ingreep gehad...

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb het kruispunt gisteren zelfs nog opgezocht zodat ik de situatie beter kon zien, vanuit de auto zeg maar op Streetview. Fietsers hebben haaietanden, auto die afslaat zit al lang en breed op die weg voor hij bij de fietser komt; fietser moet dan stoppen.

9. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Het kan aan mij liggen maar ik zie geen haaientanden bij de fietser??

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ze zijn klein, het lijkt op deze foto een witte streep, maar het zijn echt haaientanden.

Edit; krijg geen foto geplaatst

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.635
    5.661
    113
    Ja klopt hoor ( vd haaientanden) ik zag het vanochtend ook toen ik er langs fietste ;)

Fuddey wat leuk dat je ook in de buurt woont!

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar de fietser en de auto staan allebei op dezelfde weg als ze wachten om over te steken/af te slaan. En allebei haaientanden, dus rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Iemand die afslaat zit uiteindelijk altijd als eerste op de voorrangsweg, dus dan geldt rechtdoor op dezelfde weg niet meer?

Stel dat het klopt dat de fietser voorrang heeft, hoe zit het dan als de fietser haaientanden heeft en de automobilist niet? Dan heeft de fietser toch ook voorrang?

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nee, niet dus. Dan had de maker van het kruispunt wel gezorgd dat het fietspad parallel liep met de weg voor de auto. Hier is gekozen om het fietspad af te laten buigen en een oversteekplaats te maken voor fietsers. Dus al stonden er geen haaientanden: de auto heeft hier gewoon voorrang!

Ik snap echt niet waarom zoveel mensen dit niet snappen.

14. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Owja! Het ezelsbruggetje van mijn instructeur. Kijk je een voetganger van voor of op de rug, neem dan gas terug. Kijk je hem van opzij, dan gas erbij. Haha.

15. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Maar wel alleen als ze op dezelfde weg rijden!

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Volgens mij is er geen ruimte voor een weg er parallel naast omdat er een huis staat ;). Weet niet wat er eerder was, het huis of de weg/fietspad. Maar volgens mij staat die fietser dus wel op dezelfde weg.

17. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nee hoor, je ziet toch op de foto dat het fietspad naar rechts afbuigt terwijl het daarvoor met de weg meeliep? Dat huis staat nergens voor in de weg.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee ik zie het nu, denk dat ze het zo hebben gedaan zodat de oversteek voor de fietsers korter is. Maar nog steeds dezelfde weg, je kan het geen andere weg noemen, want welke weg is het dan? Het is een klein bochtje en dan zit je weer op dezelfde weg als de auto. Het is ook niet dat er heel veel meter tussenzit, hooguit 3 ofzo.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nog een foto van streetview:

Bijgevoegde bestanden:

20. Chebu

Chebu VIP lid