A.s. week kun je bij AH weer kruiden voor 1+1 gratis inslaan. Dat ben ik dan ook van plan. Maar welke kruiden en specerijen zijn nu echt een musthave? Ik kom momenteel niet veel verder als 4 seizoenen peper, kaneel, basilicum, kerrie en italiaanse kruiden. Ik zou best eens wat smaakvoller willen koken, maar dan moet ik wel een klein beetje weten wat ik moet hebben en waar je het voor gebruikt. Dus kom maar door met de ideeën! Eentje had ik er al bedacht, de speculaaskruiden voor pepernootjes
Oregano Tijm Gerookte paprika Chili Komijn Koriander Nootmuskaat Zwarte peper Gember Zwarte peper Rozemarijn
Ik heb altijd peper en zout, paprikapoeder en knoflookpoeder en pittige paprikapoeder. Kruidnagels, soms tijm en kerrie.
paprika poeder (verschillende varianten, zoet, gerookt mild, gerookt pittig) kerrie kurkuma peper tijm (uit eigen tuin) bieslook gember nootmuskaat (al lust ik dat niet en de rest wel knoflook (zowel vers als poeder) chili rozemarijn (ook uit eigen tuin) magi plant (ook uit eigen tuin) italiaanse kruiden pepermunt (plant in eigen tuin) laurier jeneverbes kruidnagel
Ik vind zelf verse gember erg lekker door de nasi, gebruik een flink stuk als ik bouillon trek , soms door de macaronisaus
Door de macaronisaus dan uit een potje of vers? Dat lijkt me wel wat En kurkuma, wat doe je daar mee?
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik van beiden nog nooit gehoord heb. Wat is het en waar gebruik je het voor?
Cayenne Chilipeper Gember Five spice Kaneel Kerriepoeder mild (zelf gemengd) Engelse kerrie (zelf gemengd) Komijn Koriander Kruidnagel (heel en gemalen) Knoflookpoeder Kurkuma Laos Nootmuskaat Paprikapoeder Pimentòn Piment Uienpoeder Venkelzaad Karwijzaad Foelie Jeneverbessen Tijm Komijnzaad Dragon Dille Saffraan Rozemarijn Oregano Salie Kardemom Anijszaad Peterselie Basilicum Bieslook Laurier (heel en gemalen) Steranijs (heel en gemalen) Lavas Fenegriek Selderijzaad (gemakelen) Chilivlokken Bonenkruid Chipotle (gemalen) Citroenzuur Witte peper Zwarte peper Grove en fijne (zee)zout Fleur de sel Dat is alles wat ik in huis heb. Maar misschien ben ik wel extreem compleet Ik heb een paar geweldige kookboeken, waarin de basis eigen gemengde specerijen en kruidenmengsels zijn. Echt geweldig! En ik ben groot fan van hele kruidige smaken/gerechten. Vers gebruik ik ook nog het nodige, maar dit zijn de gedroogde en langhoudbare kruiden/specerijen. Ik wilde eerst uit gemak alleen de foto’s plaatsen, maar ze zijn toch niet zo goed leesbaar. Dus maar alles even getypt.
Ik gebruik kurkuma als hoofdingrediënt voor het zelf mengen van kerriepoeder en bv het maken van gele rijst.
ik ben ondertussen in mijn kast aan het kijken want weet het niet uit mijn hoofd zwarte peper witte peper 4 seizoenen peper cayenne peper tafelzout zeezout kerrie kaneel italiaanse kruiden peterselie nootmuskaat kipkruiden cayun kruiden gemalen koreander laos oregano basilicum paprika poeder chili poeder
@Adje en @DastyQueen Raakt er dan nooit iets over de datum als je zo veel in je kast hebt staan? En gebruik je echt àlles?
Gemengde peper Zout Tijm Rozemarijn Oregano Provençaalse kruiden Kerrie Gember Kaneel Dille Italiaanse kruiden Djahe Ketoembar Kruidnagel Laurier Foelie Knoflook (in molentje) Paprikapoeder
Macoroni saus uit een potje (helaas eet mijn ass zoon het anders niet) En met de kurkuma kleuren wij b.v de rijst geel
4 seizoenen, witte en cayennepeper Zout Kaneel Italiaanse mix Tzaziki mix Bieftiki mix Kipkruiden pittig (is het zoals bij de meeste Nederlandse producten waar pittig op staat niet) Gehaktkruiden Tijm Rozemarijn Speculaas Droge bieslook Knoflook en ui poeder (voor als het verse op is) Paprika Kerrie En de rest is uit de prehistorie.
Ik controleer eens in de 3 maanden mijn keukenkastjes op houdbaarheidsdatum en over het algemeen hoef ik niet vaak iets weg te gooien. Alle kruiden in mijn kastje gebruik ik ook wel regelmatig. Daarnaast geloof ik niet heel erg aan die datum op dingen als kruiden in een potje. En ik ben echt overdreven met datums zo eet ik geen eieren of vla die morgen over de datum gaan maar denk dat er aan kruiden in een potje weinig kan bederven.
Ik doe mijn kruiden over in andere kruidenpotjes, dus de houdbaarheidsdatum weet ik dan niet meer. Maar kruiden over datum kun je sowieso nog prima eten. De kwaliteit van de smaak gaat hooguit wat achteruit. Ik heb kruiden die ik regelmatig bij moet vullen en ook kruiden die ik wat minder vaak gebruik. Als ik iets wat langer niet heb gebruikt, wil ik het nog wel eens vervangen voor een nieuw potje. Maar ik gebruik wel echt alles wat in mijn kast staat. Ik ga volgende week ook even mijn slag slaan bij de ah
Ik gebruik bijna nooit mixen, maar mix alles zelf. Ik bewaar kruiden in een donkere, koele keukenkast. Niet zo mooi als glazen potjes in de keuken, maar de kruiden houden veel langer hun kwaliteit. Ik gebruik veel vers, maar hierboven mis ik de gedroogde munt. Die gebruik ik best regelmatig