wie heeft er na de scheiding de achternaam van de ex gehouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door sapje, 19 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Ik heb even gegoogled, maar mocht je ex-man hertrouwen vervalt zijn achternaam voor jou. Lijkt me zo'n rompslomp.
    Zoals ik al eerder zei, ik zou het niet willen.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Voor mij zou dit nóg een reden zijn om nooit van naam te veranderen, getrouwd of niet getrouwd. Ik ben wie ik ben, en ik heet zoals mijn ouders mij genoemd hebben.

In jouw situatie? Ik snap het wel, maar zou het toch eigenaardig vinden om de naam van je ex te houden. Laten we ervan uitgaan dat je nog 50 jaar te leven hebt. Dan loop je dus over 50 jaar nog met zijn naam rond, terwijl je het grootste deel van je leven los van hem hebt geleefd.
    Wel lastig dat je datzelfde gevoel zo te lezen ook hebt t.o.v. je vader...
    En door een andere achternaam aan te nemen dan je kinderen, zou je misschien het gevoel opwekken dat je ook van hen scheidt en dat is natuurlijk niet zo.
    Het mag voor zover ik weet wel, dus uiteindelijk zul je vooral je eigen gevoel moeten volgen. Beide oplossingen hebben voor- en nadelen.

3. MrsDee

MrsDee Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.647
    0
    36
    Overijssel
    Moeilijk hoor, ik zou, als ik zou gaan scheiden ook absolúút niet de achternaam van mijn vader terug willen hebben. Maar ik zou ook niet mijn man z'n achternaam willen houden. Ik denk dan dat ik mijn achternaam zou laten wijzigen in mijn moeders achternaam, ook al is dat hartstikke duur. Maar dit is een keuze die je zelf moet maken, aan allebei zitten nadelen. Volg je gevoel!

4. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

ik zou het niet doen.

5. Jinne1982

Jinne1982 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.254
    0
    0
    Eindhoven
    Als je zo'n aversie hebt tegen de naam die je van je vader hebt meegekregen dan kan ik me goed voorstellen waarom je dit overweegt!
    Als je ook alle opties meeneemt in je beslissing zoals wat er gebeurd als hij hertrouwt dan zou ik er gewoon voor gaan.

Zelf heb ik wel mijn eigen achternaam gehouden toen we zijn getrouwd

6. Triskele

Triskele Niet meer actief

#26 Triskele, 19 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2012
    Beetje overdreven natuurlijk, je vormt een nieuw gezin dus deelt hier een naam, er zijn geen kamelen voor je betaald ofzo hahahaha

Ik zou mijn naam willen houden, ik wil niet anders heten als mijn kinderen, wij zijn een gezin en ook qua aanspreeknaam vind ik dat erg prettig en mijn ex (dan als het mn ex zou worden) blijft toch een deel van mn leven we hebben samen kinderen op de wereld gezet dat bind ons zoiezo voor altijd..

7. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    en kun je de achternaam (haar meisjesnaam) van je moeder niet aannemen???

ik zou dus never nooit niet de achternaam van mn ex hebben gehouden ookal heb ik zelf ook niets met mijn meisjesnaam (die man is op papier mn "vader" and thats it!!)..... (ik heb er dus wel voor gekozen om mn meisjesnaam weer aan te nemen)

8. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Wat een negatieve reacties! Ik snap het eigenlijk wel, het is niet alleen de achternaam van haar man, maar ook die van haar kinderen! Ik kan me best voorstellen dat je dezelfde naam als je kinderen wil houden...

9. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Mijn schoonmoeder heeft na de scheiding ook de naam van mijn schoonvader gehouden. Ik vind dat zo raar. Ze heeft dat gedaan omdat haar kinderen dat wilden. De kinderen weten van niets:$ Verder heeft ze haar voornaam ook verandert naar een moderne voornaam. Identiteitscrisis :(

Ze is op dit moment 71. Ze zijn al 30 jaar gescheiden.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Daar zat ik ook al aan te denken.
    Tja, er zijn toch ook mensen die bijv. Poepjes ofzo heten en hun achternaam laten veranderen, ik denk wel dat het op zich moet kunnen.
    Ik zou niet zo snel de naam van een ex-man aannemen, lijkt me ook niet leuk voor als je een nieuwe vriend krijgt.

11. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Sterker nog, de ex-echtgenoot moet er toestemming voor geven geloof ik. Lijkt me ook niet meer dan logisch, je kunt niet zomaar iemands naam (blijven) aannemen zonder dat diegene het ermee eens is.
    In ons geval vindt mijn man dat alleen maar een fijn idee, maar ik denk dat dat niet in alle gevallen zo zal zijn nee.

Het klopt natuurlijk dat je voor officiële instanties altijd je meisjesnaam behoudt, die ben je ook niet zomaar opeens kwijt als je ervoor kiest om in het dagelijks leven nog de naam van je ex-echtgenoot te voeren. En mocht daar in een later stadium nog reden toe zijn (bv nieuwe partner, verandering van mening of ex-echtgenoot hertrouwt) dan kun je alsnog in het dagelijks leven je meisjesnaam gaan gebruiken. Daar is niets op tegen.

Je zit dus nergens aan vast en je meisjesnaam blijft bestaan, ik kan me voorstellen dat ik er na 10 jaar of 20 jaar misschien anders over ga denken dus dat is voor mij wel belangrijk om te weten.

12. Magne

Magne Actief lid

9 feb 2012
    316
    0
    0
    Het oosten des lands
    Nee, de ex hoeft geen toestemming te geven om zijn achternaam te blijven gebruiken. Dat recht heb je gewoon, ook als het huwelijk ontbonden is.

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Kan me dat nou helemaal niet voorstellen???!! Echt waar? Ik zou het niet bepaald waarderen als mijn ex eenzijdig zou beslissen mijn naam aan te blijven houden.

overigens wat Daro zegt is correct. Je blijft altijd je meisjesnaam houden voor alle officiele instanties en je paspoort. Als ik een vlucht boek, moet dat op mijn meisjesnaam omdat mijn paspoort dat zo vermeldt (Strijkkraal X, getrouwd Y)

14. Magne

Magne Actief lid

9 feb 2012
    316
    0
    0
    Het oosten des lands
    Dat is echt waar, raar hè?

Ik heb meegemaakt dat de moeder van 'n ex van mij de naam van haar ex bleef gebruiken. Vader was al lang hertrouwt en zo, maar zij bleef maar mevrouw B. zeggen. Ik vond dat zooooo sneu! (Was ook 'n sneu mens hoor..)

15. sapje

sapje Fanatiek lid

6 sep 2009
    1.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat veel reacties al en toch wel uiteenlopende meningen leuk om te lezen, nou ben er ook nog niet over uit wat ik ga doen, mijjn ex zou er geen moeite mee hebben als ik die naam wil blijven dragen dus dat is geen discussie hier, en om zoals sommige als tip geven om bv de meisjesnaam van mijn moeder te nemen is iets wat ik niet wist dat dat mogelijk is, maar al denk ik niet goedkoop zijn om te doen, ga hier mischien wel eens even wat informatie over opzoeken.

16. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
  17. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Zelf heb ik trouwens mijn mans naam achter mijn eigen naam geplakt.
    Ik heet dus Napoleon Meisjesnaam - Mans Naam.
    Dit heb ik gedaan omdat mijn oudste twee kinderen mijn achternaam hebben. Bij mijn oudste was de vader niet in beeld en dus kreeg de 2e (wel van dezelfde vader, we waren toen weer bij elkaar) automatisch ook mijn achternaam. Toen ik zwanger was van de 3e, van mijn huidige man, wilde hij wel heel graag dat zijn kinderen zijn achternaam zouden krijgen, en dat kon omdat zij een andere vader had dan de oudste twee. Dus toen wij gingen trouwen heb ik bewust zijn naam achter mijn naam geplakt zodat al mijn kinderen dezelfde achternaam hebben ;)

Maar TS, in jouw geval snap ik echt wel dat je niet meer je vaders naam wil dragen.

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    #38 Strijkkraal, 19 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2012
    Ja, maar dat kan nooit officieel zijn geweest. Ik kan in het dagelijks leven voorstellen met iedere naam die ik wil, maar officieel zal ik zo niet hebben geheten ...

19. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ik ken iemand die heeft dat wel gedaan, die had zo'n hekel aan haar eigen achternaam dat ze de achternaam van haar ex aangehouden heeft.. tja ieder zijn eigen keuze toch...

20. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ik snap niet wat er sneu aan is om de naam van je kinderen te gebruiken eigenlijk maar goed ik ben trots op de naam van mijn kindjes en zou hem graag de rest van mn leven houden... :D

Deel Deze Pagina