hallo allemaal ik heb net een niuewbouw huis gekocht heb net alles getekend dus alles is rond aleen je nmoet zoveel dingen regelen met stopkontacten enzo hebben jullie nog tips en ideetjes voor badkamers enzo
Hoi hoi, Gefeliciteerd met jullie nieuwbouwwoning! Er moet zeker het een en ander geregeld worden. Met meerwerk moet je een beetje uitkijken, ze proberen je van alles aan te smeren, maar je moet je goed bedenken of dat het allemaal wel echt nodig is. Hier en daar een extra stopcontact is altijd aan te bevelen, moet ik zeggen. De badkamer laten betegelen tot aan het plafond is ook makkelijk, want een klein stukje muur stucwerk is niet praktisch en blijft niet zo mooi als tegels. Ik weet niet of dat je het casco op laat leveren? Maar soms kan je ook via de aannemer een keuken, badkamer en toilet laten plaatsen, dit is vaak heel veel duurder dan dat je dit laat doen wanneer het huis is opgeleverd. Wel moet je dan even nakijken hoe het zit met de garantie op je leidingwerk enzo. Een lidmaatschap op eigenhuis is ook wel aan te bevelen, tegen een kleine vergoeding komen ze meelopen met de oplevering en zij zien dan vaak nog een hoop gebreken die jij niet zou zien. Blijf erop allert dat ze de gebreken komen herstellen, want dat willen ze weleens aan de laars lappen. Maak vooral veel foto's, zo zie je van een stuk grond een huis gebouwd worden. Ook is het makkelijk om leidingwerk te fotograveren, zo is het risico van in een leiding te boren iets kleiner. Groetjes Tamara.
Jah! Gefeliciteerd met je nieuwe huis! Wij hebben een huis gekocht op Tholen (Zeeland). Met garage en een heerlijke tuin in een mooie wijk, vermoedelijke oplevering is mei volgend jaar. Heb er zo veel zin in! Alles nieuw, zalig! Waar je op moet letten weet ik niet zo goed aangezien dit ons eerste nieuwbouwhuis is, maar zou wel goed kijken met meer- en minderwerk en naar de bouwtekeningen. Vaak kan je dingen heel goed zelf (schakelaars verplaatsen, radiatoren verplaatsen) of door een klusser laten doen aangezien dat vaak goedkoper is. Heb je balansventilatie of mechanische ventilatie? Kunnen er genoeg ramen open? In sommige huizen kan dat nl. niet en dat lijkt me niet zo lekker... Alleen van die balansventilatie. Wij kwamen er gisteren bij het passeren van de akten pas achter dat er bij ons een gescheiden watersysteem is (regenwater voor de wc, gelukkig schoon water voor de douche). Dat systeem valt buiten de GIW-voorwaarden. Totaal overheen gelezen in het bestek! En zoals hierboven: een lidmaatschap van Eigen Huis is ook handig en ook het laten uitvoeren van een tussentijdse keuring en een keuring bij oplevering ook. Die kan je goedkoop door VEH laten doen. En ff kijken wat handig met je sanitair: bij ons was het weglaten van de standaardbadkamer -1150 (minderwerk dus) en voor 2000 zetten we er zelf een veel knappere badkamer in Ehmmm informeren of bij het project er misschien nog door een hypotheekverstrekker korting wordt geboden op de rente? Mijn man is best goed met het maken van 3D tekeningen, we kunnen dus al aardig zien hoe het huis eruit gaat zien. Dus mocht je een handige AutoCAD tekenaar in de familie hebben Dat is wel superhandig hoor, je ziet gelijk of iets een beetje mooi is of niet.... Hier onze keuken bijvoorbeeld:
Sodeju, mooie keuken! Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht en wonen er nu een paar maandjes. Wij zijn zelf niet handig en hebben veel dingen uitbesteed. We hebben bijvoorbeeld de badkamer en de wc casco laten opleveren en een klussenbedrijf ingehuurd om dit te doen. Dit bleken echter vreselijke prutsers te zijn en ik heb ze eruit gezet. Daarna een ander bedrijf die zijn afspraken niet na kwam en nooit weer is komen opdagen. Nu een vriend van mijn ouders die de rest afmaakt maar heeft ook andere klussen dus doet nu wat tussendoor. Als wij opnieuw een nieuwbouwwoning zouden kopen zouden we het door de aannemer laten doen, dus niet meer casco. Bleek dat het qua kosten niet eens zoveel uitmaakte achteraf. Ook zijn we van te voren lid geworden van vereniging eigen huis en bij de oplevering met iemand van hun door het huis gegaan. Aan te raden! We vinden het helemaal heerlijk dat ze zo'n lekker nieuw huis hebben, het valt ook wat de hoeveelheid werk betreft alleen behoorlijk tegen. We zijn nu met de tuin bezig omdat het zomer is en daardoor blijft er in huis weer van alles liggen. Wij hebben geen extra stopcontacten gedaan, was niet nodig. Wel 2 extra groepen erbij in de meterkast. Je kan kijken wat moeilijk achteraf zelf te doen is en wat je wel graag wil, dat kan je dan als meerwerk aangeven. Dat was bij ons bijvoorbeeld een vaste trap naar zolder en openslaande deuren naar de tuin. Succes met je huis!
hoi! Wij hebben 3 jaar geleden een nieuwbouw huis gekocht in Almere, sinds een half jaartje kunnen wij ons huis over de weg bereiken, voor die tijd altijd over zand! Ik vind het wel erg leuk hoor, alle buren zijn nieuw, je zit allemaal in het zelfde schuitje, met zn allen de schuttingen neer zetten. En je kan et meteen helemaal naar je eigen smaak inrichten zonder te slopen enzo.
hmm heir een nieuwbouwhuis dat al af was toen wij het kochten dus geen invloed op extra stopcontacten, deuren, muurtjes etc! ene kant wel jammer.. we hadden bijv. graag onze douche net anders gezien (zoals onze buren wel hebben en die hebben echt een zee aan ruimte meer) aan de andere kant scheelt het ook een hoop gedoe volgens mij. we kregen ipv een keuken een keukencheque die we uiteindelijk niet gebruikt hebben omdat we een ikeakeuken hebben gekocht (en de keukencheque ging dus van de vraagprijs af dus dat scheelt net weer ietsje) maar eh.. tja ze zeggen dat met een nieuwbouwhuis alles meteen naar wens is dat vonden wij toc erg tegenvallen zelf nog een extra muurtje in de slaapkamer gemaakt... (achter het bed zodat we daar nu een soort ombouw om de verwarming hebben.. maar dan over de hele kamerbreedte.. want welke idioot bedacht heeft daar een verwarming te maken?) beneden een extra muurtje verder staat er idden in huis dus een kast met hr-ketel maarja.. die verplaatsen is ook niet niks dus die maar laten staan. denk dat we met een oud huis.. net zoveel werk hadden gehad als dat we nu hadden eigenlijk
Wij hebben 2 maanden geleden ons huis opgeleverd gekregen. Misschien heb je hier wat aan: - Vooral in de woonkamer hebben wij kritisch naar de stopcontacten gekeken. Wij vinden het niet mooi als je overal snoeren ziet lopen en dit kun je vaak wel achter de plint wegwerken, maar een stopcontact extra ( bv waar de tv komt ) vonden wij geen overbodige luxe. - Kijk ook goed waar de aansluiting van de tv komt. Vaak is dit net aan de kant waar je de tv niet gaat neerzetten. - Krijg je mechanische ventilatie? De afzuigkap hier op aan sluiten zou ik niet aanraden, dit werkt voor geen meter. De bediening van de mv zit vaak wel in de keuken, maar deze hebben wij laten verplaatsen naar de badkamer waar je hem wel gebruikt. Als je iedere ochtend eerst naar beneden moet lopen om de mv aan te zetten.....dat ga je vergeten en dus is het erg handig als je hem in de badkamer aan kunt zetten. - Is al gezegd, maar lidmaatschap VEH Succes!
hmm ik heb ooit mn hypotheek via VEH afgesloten en ik geloof niet dat ik OOIT nog zaken met die lui ga doen zelfs de makelaar merkte op dat dat niet zo'n slimme actie was. alsin.. hij zei dat hij eht wel snapte dat mensen dat deden.. maar dat hij alleen nog maar slechte verhalen had gehoord over de afloop (zo ook bij ons dus..w ij hebben vanochtend een doorlopend krediet afgesloten om de rest van onze hypotheekschuld af te kunnen lossen na de verkoop van ons oude huis) die gasten komen er hier echt NEIT meer in en over die mechanische ventilatie zijn wij ook nog niet helemaal uit bij ons zit de afzuigkap er wel op aangesloten en de knop in de keuken zit bij ons achter de aanrechtkastjes.. dus die staat standaard open. gevolg: als je lekker uitgebreid gekookt hebt.. ruiken douche en toilet dus naar wat je net gekookt hebt. op toilet nog 1 ding.. maar ik douche echt niet graag in de lucht van gekookte sperciebonen.... dus als het mogelijk is je afzuigkap ergens aners op aan te sluiten.. lijkt me dat wel een aanrader ja wist eerlijk gezegd niet dat dat kon ook.
Je hebt ook recirculatiekappen, die sluit je nergens op aan. Die werken met filters (uiteraard iets minder goed, maar toch... ). Mijn tip is om alle klachten die je hebt schriftelijk vast te leggen. Zodat duidelijk is dat je er over hebt geklaagd. Laat je niets wijsmaken door de aannemer als die in het voorbijgaan zegt dat iets gedaan gaat worden maar laat dat bevestigen. Controleer of ze zich aan het contract houden en alles zo aanleggen hoe je het wilt. Meerwerk kost altijd veel extra, maar sommige dingen zijn echt handiger om meteen te laten doen (uitbouw etc). Kijk of je ergens korting kunt krijgen op bijvoorbeeld wandafwerking, vloeren, keukens etc. Misschien is er voor het project al een kopersvereniging opgericht, dan kun je samen dingen regelen. Een paar loze leidingen laten leggen kan erg handig zijn voor bijvoorbeeld internet of kabel. Veel plezier
en na afloop... rondje door het huis met de aannemer en hem alles laten opschrijven wat niet naar je zin is en daar bovendien HEEL hard op hameren wij zitten na een jaar nog steeds te wachten op 1 ding dat kennelijk heel moeilijk is hebben een redelijk aantal dingen zelf gedaan omdat er op wachten zegmaar andere dingen in de weg stond (behangen enzo)
Hey las ff met jullie mee; ook wij hebben een nieuwbouwoning gekocht... ook wij zitten met de mechanische ventilatie en de afzuigkap... wij zijn idd ook gewaarschuwd om de afzuigkap niet op de MV aan te sluiten; dan ruikt het straks naar spruiten op de badkamer brrr.... we zitten wel te denken om een gat nar buiten te maken en daar de afzuigkap op af te leiden...probleem is alleen dat dit van de welstandscommissie niet mag...(maarja daar kunnen we misschien nog wat aan doen) maar het grootste probleem is dat de "niewe" luchtcirculatiesystemen in nieuwbouwhuizen helemaal van slag raken als je een afzuigkap naar buiten toe maakt en deze dus aanzet... nu weten wij dus niet wat voor nieuw afzuigsysteem bedoelt wordt en of wij dat krijgen....pfff wat een gedoe... iemand idee met wat voor nieuw luchtcirculatiesysteem t niet kan?
mja.. wat dat betreft zou ik ook graag weten hoe we onze "spruitjeslucht" uit de douche/toilet kunnen houden vind het toch wat naar als je dat paar uur na het eten nog ruikt wel blij om te horen dat we niet de enige zijn overigens was al bang dat het niet goed was aangesloten oid.. maarja als je er echt niets van snapt.. kan je wel bellen het werkt niet goed.. maar dan kom je alsnog nergens.
Gefeliciteerd! Wij hebben ook een nieuwbouw woning gekocht, deze wordt begin volgend jaar opgeleverd. Het is echt een hele klus om een nieuwbouw woning te kopen, omdat er veel bij komt kijken.. Maar wel erg spannend natuurlijk Mijn man is erg handig en zal zelf alle stopcontacten verplaatsen. Ook zal mijn man de keukenleidingen zelf verplaatsen omdat wij een andere opstelling willen. Op deze manier besparen we erg veel geld. We laten wel de lichtpunten door de aannemer verplaatsen omdat de pafond mooi blijft, anders moet alles opnieuw gespoten worden en dat is zonde. Verder gaan we de afzuigkap niet aansluiten op de VM omdat dit ons is afgeraden door de aannemen, zij adviseerden ons alles direct naar buiten te laten gaan. En gelukkig is dat bij ons mogelijk.