Ik ga een studie beginnen dit jaar of volgend jaar en wel toegepaste psychologie (of een andere vorm van psychologie). Ik ga de opleiding doen via LOI, of NTI of Fontys Hogescholen. Op de site van de IB-groep is het me nog niet helemaal duidelijk hoe het nu zit. Ik ben 40 jaar, getrouwd en heb 1 kindje. Het lijkt alsof je dan recht hebt op iets van een toelage o.i.d maar heb ik ook recht op studiefinanciering? Volgens mij is dat maar tot 30 jaar of lees ik ergens overheen? Wie weet hoe het zit? Misschien ook iemand die advies kan geven waar de studie te doen? Ik heb een baan van 24 uur en een kleine van 1 en ben misschien (hoop ik) dit jaar weer zwanger.
Zowel in het hoger onderwijs als in het beroepsonderwijs geldt: je kunt tot en met de maand waarin je 30 jaar wordt nog studiefinanciering aanvragen. Daarna behoudt je recht op studiefinanciering tot je 34 bent. Voorwaarde is wel dat je je studie niet meer onderbreekt. Op deze regels zijn enkele uitzonderingen: mensen met een handicap komen in bepaalde omstandigheden in aanmerking voor verlenging van de studieduur; studenten van 30 jaar of ouder die een duale studie volgen en die moeten onderbreken voor een werkperiode kunnen informeren bij de Informatie Beheer Groep of dit als onderbreking wordt gezien; studenten in het beroepsonderwijs die vóór 1 agustus 2005 aan een studie zijn begonnen, mogen de opleiding afmaken met behoud van studiefinanciering tot zij hun diploma hebben, ook al zijn ze 34 jaar. Studenten in het hoger onderwijs betalen vanaf hun 30ste het instellingstarief in plaats van het wettelijk collegegeld. Dit heb ik gevonden over studiefinanciering...en volgens mij als je een studie via het nti of dergelijke doet je zo ie zo geen recht heb op studie financiering, maar dat weet ik niet zeker..Ik denk dat je gewoon het IB even moet bellen, volgens mij kunnen zij je het beste helpen... Succes
Nee, via het nti of iets anders waar dat op lijkt heb je geen recht op studiefinanciering of toelages, omdat het een thuisstudie is. Je moet dus je eigen opleiding betalen enzo.
En toch verwijzen ze via de NTI naar de IB groep. Maar manlief gaat proberen te bellen vandaag. Ik hoop dat ze dan wat meer kunnen vertellen.
Sowieso heb je gezien je leeftijd geen recht meer op studiefinanciering. Dat is tot 30 jaar. Maar bij een studie die niet voltijd is heb je ook geen recht op stufi. Ik zou als ik jou was naast je werk de studie doen via LOI in de avond uren. Zo heeft mijn man ook een studie gedaan. Stage zul je misschien ook moeten doen, dus misschien moet je alvast rondkijken voor een eventuele stage plaats.
Nou ik denk dat het nti het zelfde gaat zeggen als al is gezegt , temisten heb nog nooit gehoord dat iemand met een thuisstudie studiefinanciering zou krijgen. en aangezien je leeftijd heb je er ook geen recht op helaas.
Voor toegepaste psychologie en voor de studie rechten is wel recht op studiefinanciering als je deze volgt via het nti of de loi. Alleen gezien je leeftijd heb je geen recht op studiefinanciering. De enige manier waarop je nog recht kunt hebben op een toelage van de ib-groep is als je een leraren opleiding gaat volgen. Je hoeft nu dus niet meer te bellen Dan krijg je mij namelijk aan de lijn en dan vertel ik je het zelfde
Ook geen oudertoeslag vraagt manlief? Maar dat is toch alleen als je iets voor je kind aanvraagt? En heeft iemand advies over waar de studie volgen? Ik denk sterk aan de LOI maar zoals ik het nu zie is NTI goedkoper. Fontys kan ook maar dat is 1 dagdeel per week naar school (dinsdag vanaf half 2)
Oudertoeslag of partner toeslag is onderdeel van studiefinanciering, dus nee je hebt tegemoetkoming ouders maar dat kun je pas aanvragen als jou kinderen naar de middelbare school gaan.
Als je een studie volgt bij loi of iets dergelijks en je komt per jaar boven een bepaald bedrag dan kan je een deel terug krijgen via de belasting dienst.
Ja het ligt er wel aan wat voor jou het beste werkt. Kijk, heb je een "stok achter de deur" nodig om te studeren, dan zou ik kiezen voor Fontys. Dan zit je echt in een bepaald stramien en heb je denk ik meer houvast. Heb je een goede zelfdiscipline dan zou je inderdaad gewoon via LOI ofzo kunnen doen. Vraag wel goed na of de opleiding bij NTI ook algemeen erkend is. Van LOI en Fontys is dat wel zo, maar niet alle opleidingsinstituten hebben algemeen of landelijk erkende certificaten.
Je kunt in het croho kijken of een ho studie erkend is. Croho kun je raadplegen via de website van de ib-groep en dan op het zakelijke gedeelte
Dit staat er Eén van de wettelijke taken van de IB-Groep is het registreren van opleidingsgegevens binnen het bekostigde en aangewezen hoger onderwijs. De gegevens worden vastgelegd in het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO) dat door de IB-Groep wordt beheerd en continu wordt gepubliceerd. Nieuwe opleidingen kunnen pas vastgelegd worden nadat ze geaccrediteerd zijn en bij bekostigde opleidingen- de doelmatigheidstoets hebben doorstaan. De accreditatie van opleidingen gebeurt door het Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Het toetsen van bekostigde opleidingen aan doelmatigheidseisen is belegd bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Bij zowel LOI en NTI hebben ze die accreditatie voor de opleiding toegepaste psychologie. Beiden staan ook in CROHO
ik volg een opleiding via NHA en geef mijn studiekosten idd ook op bij de belastingdienst, dit is een aftrekpost.
idd, wel aftrek via de belasting, maar je hebt zoals sommigen al zeiden geen recht op studiefinanciering vanwege je leeftijd. sowieso zou je dat alleen hebben bij een voltijd studie, dus loi en nti komen daar al niet voor in aanmerking en fontys alleen bij voltijd en dan meestal 4 jaar. ik zou het wel via het fontys doen, omdat je dan een ritme erin krijgt. heb begrepen dat die deeltijdstudies vrij flexibel zijn.
Je hebt ook recht op studiefinanciering bij een duale opleiding en zoals ik aangaf bij toegepaste psychologie en hbo rechten heb je bij de thuis studies WEL recht op sf