Zoals de titel al zegt... Ik zie hier best tegenop. Vanaf 18 weken moet ik per 2 weken dus een inwendige echo om de cervixlengte te meten (i.v.m een eerdere vroeggeboorte). Ik zie er best tegenop omdat ik niet zo goed tegen aanraken door 'vreemden' kan, met name als ik het gevoel heb er zelf geen controle over te hebben. Maar het móet echt, dusja ik zal me er overheen moeten zetten... Wie heeft dit probleem nog meer?
Hier ook, bij mijn eerste inwendige onderzoek raakte ik zo in de stress dat ze er helemaal niet bij kon omdat alles zo gespannen was. Het kan helpen om het duidelijk aan te geven, want bijna elke verloskundige heeft ervaring met vrouwen die dit heel lastig vinden en het is echt niks raars!
nou als het echt moet zoals bij jou dan kan ik het wel maar als het niet hoeft maar bijv wel beter beeld zou geven of daardoor eerder een echo zou kunnen krijgen dan had ik het niet gedaan dus begrijp je gevoel wel.. mischien kun je steeds met dezelfde een afspraak maken zodat je in elk geval niet steeds een ander hebt?
Ja, dat doe ik ook wel. Want ik heb gewoon één gynaecologe bij wie ik iedere afspraak kom. Maar voor m'n gevoel maakt het dat niet minder... Ik denk trouwens dat het per keer niet zo lang duurt omdat het enkel is om de cervixlengte te meten. Het is ook zo makkelijk om te zeggen; ontspannen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Zucht... Ik hoop dat het me een beetje zal lukken over 2 weken.
Ik moet om de 4 weken de cervix laten meten, maar als de kindjes goed liggen, dus niet teveel drukken met het hoofdje proberen ze het altijd eerst uitwendig. En dat is tot nu toe altijd gelukt, op 1 keer na... Lukt dat niet, ja dan helaas..inwendig.. HEt is echt zo gebeurd. En als je het een paar keer hebt gehad dan wordt dat vervelende gevoel ook echt minder hoor!! Sterkte en succes!
Dankjewel. Dat het niet zo lang duurt is ook wel enigszins een geruststelling voor me. En ja, naarmate je het vaker hebt gedaan, zal je er idd wel aan 'wennen' lijkt me... Tot de hoeveelste week krijg jij deze echo's? 36e week?
weet ik niet precies..ik denk totdat ik bevallen ben Heb hem nu over 2 weken weer, dan ben ik 28 weken en dan met 32 weken etc... Moet jij dat ook laten doen ivm kans op vroeggeboorte?
ik moest ineens een inwendige echo met mijn 20 weken echo!!!! Totaal niet meer verwacht natuurlijk! Maar het viel me zo mee! Ik hoefde alleen mijn broek naar beneden te trekken, dus hoefde niet eens alles uit. De kamer was een beetje donker met sfeerlicht. Dus dan scheelt het! Waar ik dan wel weer een beetje tegenop zie is het toucheren door de VK. Volgens mij doen ze dat tegen het einde ook bij sommige controles?
He meiden, ik moet zeggen dat ik de inwendige echo's pijntechnisch minder vervelend vond dat de uitwendige... Misschien helpt dit, ik zorgde er altijd voor dat ik iets langs als bovenstukje aanhad, dan lig je voor je gevoel er niet zo bloot bij! Bij het toucheren idem dito, maar toen maakte het me allemaal niet meer zoveel uit...ik vond het vervelende dat ik mijn bikinilijn niet meer kon bijwerken met die dikke buik (haha, daar maak je je dan druk om) en als je aan het bevallen bent, zal het je serieus allemaal worst zijn! succes ermee, enne, er eerlijk over zijn naar je behandelend gyn of vk helpt enorm! Vinden zij ook prettig xMarilene
Je hoeft daar niet bang voor te zijn. Ook al voelt het onwennig of raar, die mensen zijn dokters dus zien constant bloot hoor.. Ik weet het, ben zelf ook aan de preutse kant, maar het is toch allemaal voor de baby!? Wat ga je doen met de bevalling, wie weet hoeveel mensen er dan naar je ... gaan meekijken... Ontspannen is ni makkelijk maar denk er gewoon niet teveel bij na! Een dokter is wel meer gewend dan een zwanger vrouwjte
Heb ook al meerdere keren een inwendige echo gehad... Eerste keer is eng en behoorlijk genant, maar het went. Vind trouwens die stoelen bij de gynaecoloog ook niet echt fijn ofzo hoor... Brr... zit/lig je zo voor ape-gapen. Niks voor mij!! Morgen weer inwendige echo. Hoop dak deze keer positief nieuws krijg!!
Ik denk dat je me niet goed hebt begrepen. Het gaat me niet om schaamte ofzo, dat vind ik wel meevallen aangezien ze mijn bevalling ook zal leiden. Maar ik vind het erg moeilijk om door 'vreemden' aangeraakt te worden. Met name als ik er dan voor mijn gevoel geen controle over heb. Ik kan niet zo goed uitleggen wat er met me gebeurt wanneer ik aangeraakt wordt terwijl ik dat niet zie zitten, maar het is echt zeer onprettig. Nou ja, gelukkig heb ik wel genoeg tijd om me er op voor te bereiden (nog 2 weken en ik wist het al vanaf week 10..) én is mijn gyn aardig.
En oh ja, wat ik me nog afvroeg... Is de baby zelf ook te zien bij een inwendige echo? (Ik zal nu wel een ontzettend stomme vraag stellen, ik weet het!) Aangezien de echo's zullen dienen om de cervixlengte te meten. Dat zou het namelijk alweer wat aangenamer voor me maken denk ik.
Nou, ik kom even melden dat ik gister m'n eerste inwendige echo heb gehad. Het viel allemaal reuze mee, gelukkig! Heb nu ook antwoord op m'n eigen vraag (haha); de baby was amper te zien dus. Het ging om de baarmoederhals uiteindelijk, en dat was allemaal goed (hele opluchting). Dit zal zich zo herhalen om de twee weken.
Ik had er ook wel moeite mee en heb daarom ook een vrouwelijke gyn. gevraagd. (en gekregen) Eigenlijk is het helemaal niet zo eng als je van tevoren zou denken. Het is mij in ieder geval 100% meegevallen.
Ik zit nu in week 23 en heb al sinds week 12 om de 2 weken een inwendige echo om mijn cervix te meten en mijn cerclage te bekijken ivm eerdere vroeggeboorte. Zoals je zelf hebt gemerkt val het allemaal reuze mee. Je doet het allemaal voor de baby. Veel succes verder.
Ik heb het dus ook om die reden, alleen pas vanaf week 18... Wel raar dat ik het dan zoveel later kreeg? Maargoed, gelukkig was wel alles in orde, alles zag er 'normaal' uit zei ze.
Wat soms wil helpen: zelf de echo inbrengen. Klinkt raar, maar echt, als je zelf controle erover hebt, gaat het vaak beter. Maar ik lees dat het je gelukkig is meegevallen
Ja dat draag ik ook altijd idd, of een lange tuniek. Ik heb overigens niet zoveel moeite met het ontbloten van mijn lichaam voor (vrouwelijke) artsen, ze hebben dat echt wel vaker gezien natuurlijk... En bovendien zal ze me bijstaan tijdens m'n bevalling. Maar wegens bepaalde overtuigingen bedek ik me liever toch in het bijzijn van vrouwen, voor zover mogelijk. Het is meer de moeite dat iemand je ergens aanraakt waar je dat niet wil. Onverwachtse schouderklopjes door vreemden zijn bv. ook niet echt mijn ding. Ja ik weet dat is raar, maar niks aan te doen.