Wanneer 1e keer naar de verloskundige?

Discussion in 'Zwangerschap' started by RozeWolkje, Jan 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

Jan 7, 2009
    293
    0
    0
    Vanaf hoeveel weken zwanger zijn jullie voor het eerst bij een verloskundige geweest?

Ik kreeg van de secretaresse van de vk te horen dat ik een 1e afspraak moest maken tussen de 8 - 10 weken en toen ik de volgende dag de vk belde voor een afspraak vertelde die dat na 8 weken (dus mijn 9e week) nog geen zin had en wilde een afspraak een week later maken. Die week (dus de 10e week van mijn zwangerschap) is mijn vriend naar het buitenland dus nu staat de afspraak voor mijn 11e week v.d. zwangerschap. Ik vind dat best laat, ook omdat ik heel graag wil zien of alles wel goed gaat. Ik word volgende week al 37 dus vraag me ook af of je dan misschien niet eerder op controle moet?

2. Merel1976

Merel1976 Actief lid

Dec 8, 2008
    245
    0
    0
    Gek he, het klopt dat het inderdaad zo verschillend kan zijn.
    Bij mijn eerste kon ik al met 7 weken terecht, maar kreeg ik met 11 weken weer een echo om de termijn juist te bepalen.
    Ik denk dat ze dat het liefst in 1 keer doen (kosten?) en de dames daardoor het liefst rond de 11/12 weken zien.

Je kunt natuurlijk altijd nog es bellen om je zorgen uit te spreken en te vragen of het echt niet eerder kan...

3. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

Oct 22, 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Ik had zelf mijn eerste afspraak bij de vlk met 8 weken. Dit was overigens alleen een intake.
    Eerste echo kreeg ik pas met de 12 weken.

4. Dyaan

Dyaan Actief lid

Aug 22, 2007
    241
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Hoi,
    Door 3 MK heb ik gelijk de gyn gebeld in het ziekenhuis en had ik met 7wkn + 6 dgn mijn eerste echo. Het is nu allemaal wat omgedraaid, want ik heb inmiddels nog 2 echo's gehad, met 10 en 12 wkn en heb de 27e pas mijn eerste afspraak met verloskundige. Maar bij mijn eerste zwangerschap had ik met 8wkn een intakegesprek met mijn verloskundige en bij ruim 11wkn de echo.
    Het valt me op dat het erg scheelt per praktijk en ik zou gewoon vragen of het niet voor die week dat je partner weg is kan, als ze dan een echo doen, kunnen ze al genoeg zien om jullie gerust te stellen.
    Geniet van je zwangerschap!

Dyaan

5. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Ik was voor het eerst bij een verloskundige met ongeveer 8 weken en de eerste echo was met 10 weken. Probeer te leren vertrouwen op je lichaam dat scheelt een boel ook later in de zwangerschap. In je 11e week naar de vk is prima. Dan kan ze al een heleboel meer zeggen dan met 7 weken ofzo.

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

in principe maakt het niet uit, ook in de 11e week ben je nog op tijd als je evt. de combinatietest wilt ivm je leeftijd.

ik was bij de vk met 8,5 week, eerste echo pas a.s maandag. [-o<

7. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Oeh, ik woon in Duitsland en ik heb al heel vroeg een echo gekregen. Ik belde en ze zei meteen dat ik meteen moest komen (zou eind van de week 3 weken naar Nederland gaan, dus ik kon meteen 2 dagen later komen). Ik heb toen ook al een echo gehad, waarop ze niet goed kon zien hoe oud hij/zij nu was, maar volgens het echo apparaat 5 weken 3 dagen. Nu gaan we volgende week weer voor een echo (met 10,5 week).

Volgens mij vertelde ze dat het hier standaard is om 3 echo's te doen: 5/6 weken, 10 weken en 20 weken. Ik vind het geeeeeen probleem :) en ze hebben mooi een echo apparaat in hun praktijk. Fijn fijn.

8. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

Oct 1, 2008
    745
    0
    0
    Ik had een afspraak staan voor de negende week. Was alleen nog maar intake gesprek. Helaas paar weken van te voren MK gehad. Maar ik zou ook met het intake gesprek pas afspraak maken voor een echo...

9. Debby191

Debby191 Lid

Dec 9, 2008
    85
    0
    0
    Alblasserdam
    Ik had ook overal gelezen dat je na ong 8 weken moest bellen.
    Maar mn verloskundige zei dat ik rond de 10a11 weken terug mocht bellen en de eerste afspraak is met 12 weken.

10. Nanda28

Nanda28 Lid

Dec 7, 2008
    96
    0
    0
    Ik had me eerste afspraak met 10 wk!
    En 1e echo met 9 wk!

11. stresskippetje

stresskippetje Actief lid

Dec 24, 2008
    339
    0
    0
    Ik heb mijn eerste afspraak in de 11e week. Krijg dan ook gelijk een echo.

Kan niet wachten !
    Froukje

12. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik heb volgende week maandag de intake bij de vk, ik ben dan bijna 9weken. Ik krijg dan te horen wanneer ik de echo krijg, ik hoop snel.....

13. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

Jan 7, 2009
    293
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Gelukkig is het dus geen uitzondering.

EllyNY, wat jij zegt is helemaal waar maar ik vind dat heel moeilijk omdat het mijn 1e is en ik geen idee heb wat normaal hoort te voelen.

Share This Page