Goedemorgen meiden, Vraagje: hebben jullie de cerclage ook per ongeluk eens met jullie vinger gevoeld? Ik bracht gisteravond liggend de utrogestan in en toen voelde ik opeens (had niet eens m'n hele wijsvinger erin, sorry voor de details) iets hards. Wat eigenlijk alleen maar de cerclage kan zijn. Schrok ervan! En geen fijn idee... En is het normaal dat ik het zo laag voel, dus zeg maar een cm of 7 naar binnen? Gelukkig geen extra pijn of, nog erger, bloedverlies gekregen, dus zal vast allemaal in orde zijn. Vanwege de aanhoudende onrustige onderbuik ga ik vandaag toch even bellen of ik even langs mag komen om mezelf gerust te stellen. Ga zo wel eventjes naar mijn werk, maar gelukkig vandaag weer met de auto voor de deur en direct in m'n bureaustoel waar ik dan ook niet meer uitkom . Fijne dag allemaal, hoe gaat het bij jullie?
Huh, de artsen zeiden tegen mij dat je met het inbrengen echt niet zover komt met je vinger... Laat je even weten wat ze gezegd hebben als je hebt gebeld of langs bent geweest?
Mijn man voelt het tijdens het ....... (jullie begrijpen me wel hoop ik). Ikzelf heb er totaal geen last van. Ook geen pijn of bloedverlies na het ........ A.s. donderdag zal ik het aan gyn vragen of dit de bedoeling is. Al vind man het niet erg maar ik voel me dan weer niet op m'n gemak.
Hallo dames De vragen en ervaringen die hier gedeeld worden ervaar ik ook allemaal. De keuze om verder te werken(ik werkte en studeerde) was bij mijn snel gemaakt. Iedereen in mijn naaste omgeving vond het vanzelfsprekend dat ik zou thuis blijven en rust zou nemen. Ik vond dit ook een heel moeilijke keuze. Eens ik Deze keuze gemaakt had kwam ik er al snel achter dat weinig mensen er eigenlijk echt om geven. Ben je er oke ben je er niet meer ook oke. Dat maakte mij echt duidelijk dat de enige goede (keuze voor mij) was om voor 1000% voor mezelf en voor de baby te zorgen. Buitenstaanders geven wel altijd aan dat het niet makkelijk is maar even later gaan ze toch verder met hun leven. Dus waarom zou ik risico's nemen terwijl als ook verder gaat zonder jou... Ik heb mijn cerclage nog nooit gevoeld. Ik moet de utrogestan wel slikken sinds de cerclage en niet meer inbrengen. In bad gaan doe ik ook niet vanwege de angst op een infectie. Ik neem zelfs zo extreem rust dat een verpleegster mij komt wassen zodat ik heel die inspanningen niet meer moet doen. Mijn gyne vertelde me na het plaatsen van de cerclage dat ik geen seks meer mocht hebben. Ik lees hier dat dat bij andere niet zo is? Morgen ben ik 21 weken de termijn dat ik mijn zoontje verloren ben.... Wat een moeilijke en trage periode.... Ik heb het soms echt moeilijk met de angst. Het stoppen met werken en platliggen alles uit handen geven daar heb ik me bij neergelegd maar de angst om nog eens en verlies te moeten verwerken vind ik echt zwaar.
Wat lijkt me dat zwaar en moeilijk, Xander. Maar dit wondertje gaat lekker bij jou blijven, hoop dat je daar ook vertrouwen in hebt! Maar die angst zou ik zeker ook hebben... Zou nu nog niet weten hoe ik daar een volgende zwangerschap mee zou moeten dealen en dan had het bij ons nog een goede afloop (met 21 weken nog een cerclage kunnen plaatsen). Ik wil je heel veel kracht toewensen! Ik neem trouwens geen volledige bedrust, dat hoefde ook niet. Maar meer dan wat rommelen in huis doe ik ook niet. Mijn man helpt me met haren wassen maar dat is vooral omdat ik nog steeds erg misselijk ben en bij inspanning bijna moet overgeven. Seks is ons niet verboden, maar ik heb er totaal geen behoefte aan een zou het ook niet durven. Mijn man denkt daar gelukkig hetzelfde over.
Hè meiden, @bee geen idee of dat kan....kan me voorstellen dat je schrok. Zou ook navraag doen voor de zekerheid idd. Bij mij ligt de hele boel sowieso ook lager omdat het bij door die verzakking en insluiting zeker 6 cm eruit hangt, terwijl dat normaal niet zo zou zijn. @Jla seks mag hier zeker niet van de gyn. Ivm infectiegevaar en daarbij kan het prikkelen daar binnen en sowieso harde buiken geven. Zeker als sommige van jullie onrustige buiken hebben....zou ik er wel 2 x overnadenken ... @Xander heftig hoor....Heel veel sterkte! Deze keer gaat het vast goed komen!! Ik snap dat je heel veel angsten hebt...denk dat we dat allemaal herkennen...Elke dag is er weer 1! @light vervelend dat je ook nog zo snel beroerd bent....ik ben ook echt beroerd geweest tot een week of 3 geleden en toen werd het minder. Nu komt het bij nog zo nu en dan ineens opzetten. Heb wel de hele zw.schap al weinig eetlust. Het is dat het moet. Maar echt ergens zin aan hebben en lekker vinden....nou nee. Terwijl ik dat normaal wel zou hebben. Zo gek... ik zelf had vandaag de afspraak bij m'n gyn. Hij heeft alle grafieken met ons doorgenomen. En het buikje week idd af in groei..wat ik dus al wist en het vruchtwater was echt op de alleronderste lijn. Die combinatie duidt meestal wel op een minder goed werkende placenta. Het doppleronderzoek van afgelopen vrijdag was wel prima dus dat is in ieder geval gunstig. Maar ondanks dat kan de placenta dus niet goed werken. Nu vrijdag heb ik een nieuw doppleronderzoek en dan de 26e weer samen met een groeiecho dan. Als de baby dan verder in groei afwijkt krijg ik een enkeltje naar een ander zh. Nu bij de controle hoorde we het hartje goed en een mooi ritme en de baby trapte het apparaat hard weg...Dus de gyn vond dat als de baby nog zo hard kan trappen er geen directe reden van zorg is. Met de hand voelend was m'n baarmoeder al mooi hoog. Dus dat is prima. Voor nu iets meer gerust stelling....vrijdag weer afwachten. Trouwens ik werk sinds de cerclage helemaal niet meer...mocht niet vd arts. En in huis heb ik geen strikte bedrust...ivm risico's op trombose. Maar mag niks tillen en geen huishoudelijke werkzaamheden doen. Dus veel meer dan bankhangen/liggen een beetje rommelen en een broodje smeren doe ik dus niet. Maandag begint er iemand bij ons voor de schoonmaak. Ook wel fijn Werk heeft gelukkig begrip voor de situatie en het uw ook. Bedrijfsarts hoef ik niet heen. Zo vaak ben je niet zwanger in je leven...Dus neem vooral rust en denk aan jezelf en de kleine. Werk gaat zonder je ook echt wel verder... liefs Mus
Heb alleen een beetje last tijdens een volle blaas. Eenmaal uitgeplast valt de druk meteen weg. Maar (nog) geen last tijdens sex. Bij mij was het advies tot 2 wkn na het plaatsen niet in bad en geen sex vanwege infectiegevaar. En hierna rustig aan doen. Moet gewoon naar mijn lichaam luisteren en goed een grens bepalen van tot hier en niet verder. Zal het donderdag nogmaals aan gyn vragen want sex heeft ze zeker niet verboden. Ze maakte zelfs een grap met mijn man dat hij minimaal 2 wkn niet eens naar me mag kijken! Weet wel dat ik een cerclage kreeg puur zodat gyn het gevoel kreeg alles te hebben gedaan wat mogelijk is. Ik heb geen verzakking en geen verslapte baarmoedermond. Ook nooit tijdens zwangerschap harde buiken gehad. Harde buiken kreeg ik 3 a 4 dgn na het breken van vliezen wat waarschijnlijk veroorzaakt werd door die stomme GBS infectie. Vandaar meerdere kweekjes, 3x tijdens zwangerschap veilige kuur antibiotica en voor alle zekerheid de boel goed dichthouden. Misschien maakt dat het verschil @Xander; Je heb een engeltje die nu over jou en je zoontje waakt. Het komt echt goed. Je kleintje zal je ditmaal niet verliezen. Snap je angst wel, dat is begrijpelijk. Hoop dat de tijd snel voorbij vliegt zodat je je kleintje in je armen kan houden. Veel sterkte
Toch maar even naar zkh gegaan vanwege aanhoudende onrustige buik, vandaag ook zwaar gevoel in onderbuik en vraag dus ook direct maar even naar het voelen van de cerclage. Lig inmiddels in een kamer te wachten op verloskundige, maar alvast wat checks gedaan: temp is wat verhoogd en pols/hartslag is flink te hoog... Zou goed blaasontsteking kunnen zijn dus dat checken ze nu. Hoop het maar! En ze maken een echo zo. Ben iig blij dat ik even ben gegaan, hopelijk straks gewoon met een gerust gevoel weer naar huis, daar ga ik maar vanuit Laat nog wel even weten!
MijnXander: spannende mijlpaal morgen, lijkt me fijn om daar voorbij te zijn, kan me je angst ook zo goed voorstellen. Ik hoop ook dat de komende weken snel gaan en ik gauw over de 20 weken heen ben iig, termijn van ons mannetje*. Dat eerst maar, en dan op naar de volgende mijlpaal. Reageer later even op de andere dames!
Ik denk aan je Bee, spannend, maar we gaan er vanuit dat je straks gerustgesteld naar huis kan! Overigens herken ik dat gevoel in je buik bij een blaasontsteking/volle blaas.
Tnx dames! Echo's waren helemaal goed, en ook nog met speculum de boel geïnspecteerd. Ook niets geks gelukkig (dat ik het gister voelde is dus niet erg ofzo). En het is ook geen blaasontsteking dus waarschijnlijk toch gewoon harde buiken. Die in principe natuurlijk geen kwaad kunnen, maar moet ze niet te vaak hebben. Advies om goed naar mijn lijf te luisteren en bij last van harde buiken meer rust te houden en thuis te blijven. Dat ga ik dan ook zeker doen . Ben wel gerustgesteld, het is fijn dat ze alles zo goed hebben bekeken,. Het enige rare vond ik de meting van de bmm. Ze zei: ziet er prima uit, mooi lang, zo'n 3,5 cm. Maar bij 13 weken was hij 4,5 cm. Toen zie dat ze dat het eerder richting de 4 cm zelfs gaat en dat het per meting heel erg kan variëren qua stand van de bmm, en dat daar het verschil door kan komen. Zag in ieder geval zelf op het scherm dat het mooi dicht zit boven en onder de cerclage, en onder de cerclage is het zo'n 3 cm lang en erboven 1 cm. Klinkt goed toch?
@mijnxander: wat goed dat je de juiste beslissing hebt genomen voor wat betreft werk en rustig aan, geeft ook veel rust kan ik me voorstellen. Ik ga nu in ieder geval vaker een dag thuisblijven heb ik besloten en als ik me de komende dagen/weken dan toch te ongerust voel moet ik gewoon ook de knoop doorhakken om te stoppen. Gek dat advies voor de utrogestan zo verschillend is zeg, ik mag het dan wel weer vaginaal en jij dus niet. @light: wat vervelend zeg dat je ook nog zo misselijk bent! Kan je er ook nog wel bij hebben... @mus: fijn dat jij je inmiddels minder beroerd voelt. Maar wat een spanning zeg met de placenta, gelukkig wordt het goed in de gaten gehouden en positief dat je kleintje zo lekker actief is! Mooi dat het je een beetje heeft gerustgesteld, al blijft het spannend natuurlijk hoe het verder verloopt. Heb je ook nog meting van de bmm gehad? Fijn dat jouw werkgever ook zoveel begrip heeft. @jla: zolang jullie je goed erbij voelen en je geen last hebt bij de seks vooral blijven doen. Advies was ook bij mij eerste 2 weken na plaatsing geen seks, maar ook wij doen er niet meer aan. Ik vind het helemaal niets, het idee om in die regio iets te doen, en mijn man vindt het ook veel te riskant. Dus het is ff volhouden de komende maanden . Maar dat hebben we er graag voor over.
Bee, ben opgelucht dat alles goed bij je is. Toevallig had vandaag iemand cervixmeting ivm zwangerschap tweeling en die gyn had gezegd dat bmm rond 3,5 cm gewoon gemiddeld is. Dus inderdaad helemaal prima! Dat de lengte per meting erg kan variëren is de reden dat ze bij mij niet meer meten. Het zit goed dicht en ik moet afgaan op erge pijn in combinatie met bloedverlies.
Goedemorgen dames, @ bee; gelukkig was alles goed. Klopt idd dat de metingen kunnen verschillen. Na de cerclage bleef het bij mij 2,5 cm. Hoop dat het ook zo blijft tot eind.
Bee: fijn dat alles in orde is. Dat geeft je toch weer een beter gevoel. Vreemd dat de adviezen van de dokters zo verschillend is. De ene dokter zegt wel seks met cerclage de andere niet... Nu ik zou mij er zelf idd ook niet zo goed bij voelen. Ik vind het soms een eng idee dat er een bandje zit daar beneden.... Hoe vaak moeten jullie op controle gaan? Ik heb niet de indruk dat iemand van jullie echt platte rust neemt. Wat is het advies hierover van jullie arts. Mijn arts heeft me ook niet expliciet platte rust voorgeschreven maar ik durf niets anders mee. Toen ik belde voor een advies kreeg ineen gynaecoloog assistent aan de lijn. Zij zei me dat zitten de druk ook niet verlicht. Dat deed me wel even schrikken. Nu durf ik haast niets meer. Vrijdag mag ik op controle. Ik hoop zo erg dat mijn BMH niet korter is geworden.
Denk dat de adviezen per vrouw en lichamelijke toestand verschillen en niet aan de dokters. Ik voelde me 4 dgn na de ingreep alweer beter en heb het rustig aan gedaan. Bedrust tot een week na de ingreep, was advies van gyn. Nu doe ik alles zoals voorheen en vergeet ik zelfs soms een bandje te hebben. Alleen bij volle blaas, 's ochtends bijv. voel ik wat druk, maar verder helemaal niets, nada. Controle blijven bij mij normaal om de 4 wkn. Mits er natuurlijk iets aan de hand is of zo.
Ik had alleen de dag vóór de plaatsing (ivm ontsluiting en uitpuilende vruchtzak) en de dag zelf bedrust. Daarna mocht ik al zelf naar het toilet, douchen en langzaam opbouwen met lopen. Dit, om longontsteking en trombose te voorkomen, maar ook zodat ik mezelf thuis kon redden. Daarbij inderdaad zelf opletten hoe je lichaam reageert en aangezien ik zo ongeveer overal harde buiken van krijg doe ik lekker rustig aan. Ik merk wel dat het soms juist verlichting geeft als ik een stukje loop of staand ipv zittend douche. Ik heb wekelijkse controle. Zou ik ivm de cerclage sowieso hebben (misschien is het anders omdat ik op latere termijn een noodcerclage heb gekregen?) Maar ook voor de kleine omdat ik verminderd vruchtwater had en de kleine een lichte groeiachterstand. Ik moet morgen weer op controle (zat deze keer langer dan een week tussen), krijg dan ook weer een groeiecho. Ik hoop dat die kleine de kilo heeft gehaald.