Hoi iedereen! Wij zijn helemaal happy, we hebben een huis gekocht! Maar dan komt nu natuurlijk het naar je zin maken ervan. Nu wil ik de muur tussen de woonkamer en de keuken eruit hebben, dit is een dragende muur. Dit zal over een lengte van 3 meter gebeuren. Nu hebben we een aannemer gebeld en die doet het voor tussen de 1000 en de 1500 euro, dan moet alles nog afgewerkt worden. Ik vind het erg veel geld om eerlijk te zijn. Maar een kennis van ons die is metselaar en stucadoor en die wil het ook wel voor ons doen, uiteraard kost een stuk minder. Hij kan dan de muur eruit halen en meteen alles afstucen, de woonkamer en de keuken moet namelijk ook en dan trekt hij in een stuk door. Nu vroeg ik mij dus af of het pers'e door een erkend bedrijf gebeuren moet? Schoonouders en vriendlief willen het door een erkend bedrijf laten doen omdat hun bang zijn, mocht de boel verzakken, dat je schade kunt verhalen bij de aannemer. Ikzelf ben niet bang voor verzakken, hij is immers zijn hele leven al metselaar, en dat is dus zon 35 jaar. Weten jullie hoe dit zit? Bedankt alvast voor jullie antwoorden!
Zo'n 25 jaar geleden hebben mijn ouders ook een dragende muur weg laten halen tussen 2 huiskamers in. De huisbaas heeft dat toen door een metselaar laten doen en de balk die geplaatst moest worden is ook niet door profs geplaatst. Huis staat nog steeds.
Ik zou ook kiezen voor een erkend bedrijf voor het doorbreken en stutten van de muur. Idd ivm garanties bij verzakken. De afwerking kun je door een ieder laten doen die het beste bij je portemonnee past.
Ik zou het ook laten doen.Je weet van tevoren nooit welke problemen je nog tegen gaat komen,en ik denk dat een aannemer dit beter op kan lossen.Behalve dat zou het mij persoonlijk ook een prettiger gevoel geven dat het door een erkend iemand gedaan wordt die voor evt.schade aansprakelijk gesteld kan worden. Er zit een risico aan en durf je dat te nemen is de vraag.... Succes in ieder geval met de verbouwing!
hoeft niet persee door een erkend bedrijf (wij hebben zelf 2 huizen verbouwd) je moet wel even laten berekenen hoe zwaar de balk moet worden die erin moet komen.
Wij hebben het zelf gedaan. Je moet idd wel zorgen dat de draagmuur goed gestut wordt met goeie stempels. Mijn schoonvader werkt in de trailerbouw en die heeft er een flinke metalen balk ingezet. Zo stevig als wat kan niks mee gebeuren. Netjes weggewerkt en afgewerkt, heb er een mooie toog gekregen. Hartstikke goed geworden. Geen scheuren. Maar kijk wel goed dat de balk de muur wel dragen kan. Veel succes
Hoi Heb zelf bouwkunde gestudeerd dus denk dat ik je wel een gedegen advies kan geven: Zolang het 'zwart' gebeurd heb je geen poot om op te staan. Gezien de huidige situatie in de bouw zou je kunnen overwegen om bij een aannemer het grijs te laten doen...deel wit en deel zwart. Zolang het geen huis is dat zelf al scheuren vertoont door verzakking en een stevige fundering heeft zou je het risico kunnen nemen...zou het zelf bvb niet zwart laten doen bij huizen ouder dan 60-70jaar....maar de meeste huizen van rond de 40jr kunnen het denk ik wel aan... grts
Er komt de sterkste balk in die er is, zou een flat op moeten kunnen steunen volgens hem Anders had ik bedacht om de familie tevreden te houden: de balk te laten plaatsen door een bedrijf en dan hem de muur eruit te laten halen en bij te werken. Geen idee of dit kan? Had ook gezien dat er een vergunning aangevraagd moet worden, neem aan dat je dan naar de gemeente moet? Vertellen hun je wat je allemaal nodig hebt?
Het huis is van begin 70. In hoeverre er scheuren zijn kan ik nog niet zeggen, overal zit nog behang op en we krijgen 15 december de sleutel.
Ik hoor niets over een balk die jullie kennis gaat plaatsen? dat zal iig wel moeten bij het weghalen van een dragende muur... Het bedrag vind ik zelf nogal meevallen, en je hebt dan idd wel garantie en een plek waar je schade kunt verhalen mocht er iets misgaan.
Dit soort constructie zaken, waarvan het echt belangrijk is dat het goed gebeurd, zou ik dus altijd via een aannemer laten doen. Als het fout gaat (ook later) en dan is het veel beter te verhalen. Ik zou met dergelijke dingen echt geen vriendje inhuren. Schilderen, wandjes plaatsen e.d. vind ik anders, maar steunmuren wegbreken, gas, electra, water ... altijd een erkende aannemer Daarnaast, als iemand gaat roepen "er gaat de sterkte balk in die er bestaat, er kan wel een flatgebouw op rusten" gaan er bij altijd alarmbellen rinkelen. Ik vind dat altijd van die onzin verhalen. Liever dat iemand duidelijk berekend wat die steunbalk moet kunnen dragen (en die berekening op papier hebben) als dat iemand zo met bravoure ff roept wat ie erin gaat plaatsen. Maar goed, dat is mijn mening (als dochter van een aannemer ).
Hoi , Wij hebben ons huis ook verbouwt en een stuk bij aan dus ook dragende muur eruit dit hebben wij zelf gedaan uiteraard alles goed gestud maar nu hadden wij wel mensen erbij die dit eerder hadden gedaan. Maar je moet doen waar je jezelf het prettigst bij voelt en je moet wel goed laten bereken of de balk wel zwaar genoeg is . groetjes san84