iemand gastouder aan huis ervaring?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door moon81, 4 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moon81

moon81 Actief lid

22 apr 2010
    230
    0
    0
    Utrecht
    Hallo dames,

Een derde kindje opkomst hier. Als ik weer aan het werk ga, gaat de oudste naar school, de 2e en 3e niet. Een organisatie op zich om alles keurig afgeleverd te krijgen!

Ik heb wel eens gehoord over een gastouder aan huis dat lijkt me om meerdere redenen prettig.

Zijn er mensen met ervaring?

Hoe werkt dat met de kinderopvangtoeslag? Krijg je per kind een vergoeding? Hoe vul je dat dan in?

Via een opvangorganisatie zie ik dat dat hier ongeveer 11,5 per uur kost. (+bemiddelingsbijdrage+4 weken doorbetaald vakantie en bij ziekte ook 6 weken doorbetalen).

Kids gaan nu naar kinderopvang.

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja qua kosten krijg je idd per kind toeslag, en je betaalt de gastouder een volledig tarief. Dat kan per gastouder wel verschillen, want gastouders zijn zelfstandig ondernemers en mogen dat zelf bepalen.

Ik ben zelf gastouder, maar ken wel wat mensen uit mijn kringetje die gastouder aan huis zijn. Volgens mij kan het vanaf 2+ kinderen wel uit, en het scheelt je veel stress natuurlijk met halen en brengen. Daarbij kun je ook aan de gastouder vragen of ze wat licht huishoudelijk werk er bij wil doen, meestal gebeurd dat ook wel.

Een goed gastouderbureau kan je goed informeren en bemiddelen! Meestal is dit voor een gastouder die zelf geen kinderen thuis heeft een goede baan, dus dat is vast wel te vinden!

3. moon81

moon81 Actief lid

22 apr 2010
    230
    0
    0
    Utrecht
    Bedankt voor je reactie!

Ik heb een hele rekensom gemaakt. Je betaalt best wat aan extra kosten boven op de uurprijs en je betaalt de gastouder 4 weken door in haar vakantie (logisch hoor).
    En de eerste 6 weken als ze ziek wordt. Poeh en daar krijg ik het wel benauwd van. Wat als ze ziek wordt?

Maar goed alhoewel ik minder uren van een gastouder afneem, zijn de kosten van opvang en gastouder gelijk... En dan denk ik weer tja bij de opvang leren ze zo veel van sociale contacten en heb je nooit last van zieke juffen, want die worden vervangen.

Jammer hoor dat de kosten zo goed als gelijk zijn...

4. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik werk als gastouder aan huis en krijg alleen de uren betaald die ik werk. Dus geen vakantiegeld Of Bij ziekte.

Er is veel verschil in tarief bij gastouderbureaus, ik zou dus ook eens bij andere bureaus kijken!

5. droombeebje

droombeebje Bekend lid

7 jun 2009
    713
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn ook bezig om deze optie te bekijken. Ons zoontje is altijd naar een gastouder gegaan. Dat beviel ons erg goed, mede omdat zoontje als baby erg geprikkeld en veel ziek was. Om een aantal redenen, zouden wij nu liever iemand aan huis willen hebben voor de oppas. Overdag de baby en ons zoontje kan dan uit school ook door haar opgevangen worden, aangezien zoontje niet op andere manier opgevangen kan worden (speciaal onderwijs, dus geen BSO en het leerlingenvervoer mag hem alleen naar huis brengen, niet naar gastouder of BSO in eigen woonplaats).

Het ligt echt heel erg aan het gastouderbureau waar je kijkt wat de kosten zijn en wat er wordt afgesproken over betaling bij ziekte of vakantie. Het ligt er ook aan hoeveel uren je afneemt en of je verwacht dat iemand huishoudelijk werk doet. Dan is er sprake van een arbeidsovereenkomst en heb je meer plichten naar de gastouder. Ik zou even goed bij verschillende gastouderbureaus kijken, niet alleen de landelijke die zich via internet aanprijzen...... Wij hadden altijd opvang voor ons zoontje via het gastouderbureau, omdat ze daar ook met een soort invalpool werken. Naast onze 'eigen' gastouder, was er ook een 'reserve' gastouder, waar we vooraf ook kennis mee hebben gemaakt. Ik weet wel dat gastouders die bij je aan huis komen, moeilijker te vinden zijn. Dit heeft vaak te maken met dat de gastouder minder kan verdienen dan dat ze bij zichzelf opvangt..... Tarieven zijn vaak ook wat hoger.

Deel Deze Pagina