@ Angelica en Moi: ik duim voor jullie! @ Dreamz: beterschap meid. @ Leonieke: Toen ik voor het eerst bij dr. d S kwam werd een hystero en een mri ingepland, dus niet op basis van een mogelijk tussenschot. Een algemeen baarmoederonderzoek om te zien of er daar iets was om de miskramen te verklaren. Ik heb toen een mri gehad, daarna de hysteroscopie. Gent zag daarbij niets van een tussenschot. De second opinion arts voor de adenomyose in Leuven zag bij bestudering schijnbaar plots iets op de mri wat op een tussenschot zou kunnen duiden. Daarom ben ik naar dr. E gegaan voor een controle hystero, de twijfel over een tussenschotje was gezaaid. En omdat ik de mri toch bij me had, heeft hij daarop ook een blik geworden. Maar de mri was dus niet specifiek voor het mogelijke tussenschotje. Ik kan me voorstellen dat je overweging lastig is. In Gent is men voor verwijdering als het, geloof ik, langer is dan 1/3 deel vanwege de slechtere doorbloeding ervan. En men zei daar dat er in Nederland anders over wordt gedacht. In Nederland zou het tussenschotje geen kwaad kunnen Ik loop ook tegen zulke verschillen in inzichten aan met de adenomyose. Dr. E vind mijn behandeling voor adenomyose experimenteel, want miskramen door adenomyose zijn volgens hem niet bewezen. Ik heb toch voor de behandeling gekozen. Was ik jonger geweest, dan had ik de behandeling wellicht uitgesteld. Nu moet alles gewoon zoveel mogelijk kloppen. Zo stom is dat je ook bij succes niet zult weten of het door de behandeling kwam. Bij een langer tussenschot had ik waarschijnlijk gekozen voor verwijdering. Maar zeker weet ik dat niet, want ik was nog niet echt in die materie gedoken. Toen ik de eerste keer bij dr E was, zei hij dat de miskramen misschien veroorzaakt konden zijn door een tussenschotje vanwege de slechte doorbloeding, al was het dan wel toevallig dat een vruchtje zich 3 keer precies daaraan zou hebben proberen te hechten. Over littekenvorming heeft hij het toen niet gehad, het was natuurlijk ook nog niet aan de orde. Maar als ik het me voorstel als leek, dan lijkt mij het oppervlak van eventueel littekenweefsel geringer (alleen aan het snijrandje?) dan het oppervlak van een schotje. Maar ik weet niet of die redenatie juist is.
Jammer genoeg doe ik al vanaf begin zwangerschap vrijwel helemaal niks meer. Ik fiets zelfs nog nauwelijks...
Schotje is minder doorbloed, snijrand ook. Dus het hangt idd helemaal van de lengte van het schot af.. 1/3 heb ik ook gehoord, en volgens mij val ik precies op/binnen de grens.. (maakt het nog lastiger te kiezen) Ga -als ik deze ronde niet zwanger wordt- eerst maar eens met Dr E in conclaaf...
Die theorie klopt, tenzij je verklevingen krijgt, zoals die ook bij mij zijn ontstaan na het verwijderen van een placentagezwel. Dan verkleeft er een groter deel van de baarmoeder dan alleen het snijvlak. Ik denk dat E daar bang voor is? Suus
Lobi en Meleka, veel succes vandaag! Hier houden we het spannend. Gisteravond laat weer bloed, maar nu goed rood en ook niet zo weinig, met stolseltjes. Dus weer naar het ziekenhuis. Opnieuw alles nagekeken en alles ziet er goed uit. Geen oorzaak te vinden. Het kan zijn dat het door groei baarmoeder komt (de placenta wordt opgerekt en er knapt een adertje) of door een goed doorbloede baarmoedermond, in combinatie met bloedverdunners. Ik had mogen blijven slapen, maar dat wilde ik zelf niet. Het punt is namelijk dat ze toch niets kunnen doen als het misgaat. Het valt niet te zeggen of het bloedverlies blijft, maar die kans is wel aanwezig. Dan zal ik elke keer naar het ziekenhuis moeten om te laten controleren of nog steeds alles in orde is. Pff, ik ben pas op de helft. Suus
Ik denk het wel, maar dat ga ik morgen bespreken, na de 20-wekenecho. Pfff hoop zo dat dit niet zo blijft de hele tijd, dit is geen leven zo...
klopt. Dat was voorheen iig zijn beweegreden om het niet te doen. Nu dus onderzoek om evt tegendeel te bewijzen.. Maar Suus, als ik jou verhalen mag geloven (en die geloof ik!) weet Dr. E wel wat hij doet, en wat hij niet doet. Ik ga info bij hem halen en me daar vervolgens bij neerleggen..
nee, dat is het zeker niet. Misschien heel onnozel van mij maar ik dacht altijd dat ze het op de echo konden zien waar het bloed vandaag kwam Ik hoop dat het snel afgelopen is met bloeden. Mijn duimen draaien voor je meid GVD (mag het niet zeggen)
Ze kunnen het eigenlijk alleen zien als je een hematoom hebt in de baarmoeder, of als de placenta loslaat. Beide zijn niet het beste nieuws wat je kunt krijgen. In theorie is het dus relatief goed nieuws dat alles er steeds perfect uitziet, maar onderussen sta ik stijf van de angst... Bloed nu niet meer trouwens. Suus
Dat is lang niet altijd een nadeel. Als hij zijn beweegreden maar kan uitleggen. Ik wil iemand die achter zijn daden staat..
Thanks. Overigens zeiden ze in het ziekenhuis dat ze elke dag wel 10 vrouwen met bloedverlies binnenkregen en dat het 9 van de 10 keer onschuldig is. Maar ja, met onze geschiedenis stelt zelfs dat niet gerust...
O hahaha, nou dan zit je goed bij hem. Het is niet zo'n twijfelaar. Dat wilde ik ook niet beweren trouwens, dat dat altijd een nadeel is.
Jeetje Suus, alsof je al niet genoeg te verduren hebt gehad :x Ik vind het ontzettend naar voor jullie. Dikke knuffel dan ook. Als het dan zo moet zijn, dan hoop ik dat jij een van die vrouwen bent die ondanks bloedverlies tijdens de zwangerschap een gezond kind op de wereld zet. Maar ik had het je zo graag anders gegund
Jemig Suus, wat k*t dit! Nu kun je nog niet onbezorgd proberen zwanger te zijn... Pffff, ik hoop dat het snel stopt al dat bloedverlies en dat de komende 20 weken gaan vliegen! Ik zou inderdaad wel proberen om vaker op controle te gaan, dan heb je toch iets meer houvast.
Ja, ik ga vaker op controle, maak je geen zorgen. Onbezorgd was het toch al niet bepaald, maar dit is wel extra jammer ja. Maar goed, voor hetzelfde geld blijft het nu 20 weken weg!