Andere werktijden Lukt het niet om uw werk volledig uit te voeren? Maak dan met uw werkgever afspraken over aangepaste werk- en rusttijden. Hier heeft u recht op: regelmatige werk- en rusttijden extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd) een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank) geen verplichting tot overwerk en nachtdiensten zwangerschapsonderzoek in werktijd. Tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).
Mochten ze geen goede reactie op je brief geven, dan zou ik toch zelf nog eens bellen en het bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt mij dat jij je volledig wilt inzetten naar je kunnen en je bent nu eenmaal maar mens, aan overmacht kun je niks doen. ik hoop dat jullie er uit kunnen komen zeg, dit kun je er niet bij gebruiken nu. Was je van plan om daar te blijven werken als je bevallen bent? Of heb je het idee dat zij je nu eruit proberen te werken door je zwangerschap? Want dan wordt het uiteraard ook nog een heel ander verhaal.
Arbeid en zwangerschap Artikel 4:5 (ATW) 1. De arbeid van een zwangere werknemer wordt zodanig ingericht, dat rekening wordt gehouden met haar specifieke omstandigheden. De werkgever voldoet, met inachtneming van het tweede tot en met vijfde lid, aan de voor hem uit de eerste volzin voortvloeiende verplichting binnen een redelijke termijn nadat een verzoek daartoe door de zwangere werknemer is gedaan. Bij dit verzoek wordt desgevraagd een schriftelijke verklaring overgelegd van een geneeskundige of een verloskundige waaruit blijkt, dat de betrokken werknemer zwanger is. 2. De zwangere werknemer heeft het recht de arbeid af te wisselen met één of meer pauzes buiten die bedoeld in artikel 5:4 of de bij of krachtens artikel 5:12 voorgeschreven pauzes. Deze extra pauze onderscheidenlijk pauzes bedragen tezamen ten hoogste één achtste deel van de voor haar geldende arbeidstijd per dienst. De in de vorige volzin bedoelde pauzes gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd. 3. De zwangere werknemer heeft het recht arbeid te verrichten in een bestendig en regelmatig arbeids- en rusttijdenpatroon. 4. De zwangere werknemer van 18 jaar of ouder kan niet worden verplicht meer arbeid te verrichten dan: a. 10 uren per dienst; b. gemiddeld 50 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken, en c. gemiddeld 45 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken. 5. De zwangere werknemer kan niet verplicht worden arbeid te verrichten in nachtdienst, tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd. 6. De werkgever stelt de zwangere werknemer in de gelegenheid de noodzakelijke zwangerschapsonderzoeken te ondergaan. Zij behoudt haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon, indien zij door het bedoelde zwangerschapsonderzoek verhinderd is geweest haar arbeid te verrichten. 7. Elk beding waarbij ten nadele van de zwangere werknemer wordt afgeweken van het eerste tot en met zesde lid, is nietig.
Bedankt voor de hulp allemaal! angelica val onder de wet cao apotheken. suus bedankt voor de link, kga gelijk kijken!
ik heb mijn verhaal aan een jurist voorgelegd en volgens hem kunnen ze mij niet ontslaan omdat ik niet wou overwerken!
Artikel 23 WERKTIJDEN ZWANGERE WERKNEMERS De arbeid van een zwangere werknemer wordt zodanig ingericht, dat rekening wordt gehouden met haar specifieke omstandigheden. De zwangere werknemer kan niet verplicht worden arbeid te verrichten in nachtdienst, tenzij de werkgever aannemelijk maakt dat dit redelijkerwijs niet van de werkgever gevergd kan worden. De zwangere werknemer heeft het recht arbeid te verrichten in een bestendig en regelmatig arbeids- en rusttijdenpatroon. http://www.sbaweb.nl/cms/publish/content/downloaddocument.asp?document_id=983
en dan zit ik ook nog eens met het roodvonk probleem.. gyn daarover gebeld en kreeg een vaag verhaal van de assistente.. nu kon het geen kwaad voor het kindje.. maar mocht ik besmet raken dan moest ik direct contact opnemen met een arts want dan was het een ander verhaal.. erg duidelijk was ze niet.. ben echt in klaagmodus vandaag.......
Dat klopt, want als jij het krijgt én dan ook nog eens een heel ernstige complicatie (sepsis) dan is het gevaarlijk. Anders niet. Suus
Het is vooral ontzettend zeldzaam hoor! Volgens mij hoef je je niet heel erg veel zorgen te maken. Suus
ik hoop t.. tijdens de zwangerschappen ben ik zo'n doemdenker.. en ga ik er al gelijk vanuit dat ik het ga krijgen.
@MoesCH: zijn ze nou helemaal gek geworden!? Vroeg me al af wat voor werk je doet dat "af moet zijn"...mag ik vragen wat je exact doet, want ik zie een apothekersassistente niet iets "af moeten maken"... Ik denk dat er ook zeker rekening gehouden zal worden met jouw functie en of deze opgevuld/afgemaakt zou kunnen worden door een andere medewerker. En er zijn maar weinig functies die een ander niet kan binnen een bedrijf, dus tenzij je stiekem de koningin bent, moeten ze gewoon ophouden met die ongelooflijke kul! :x Je zou idd bijna denken dat ze van je af willen, bij voorbaat al... En hoe lullig ook: ook al krijg je geen ontslag, ga je daar nog willen en kunnen werken? De arbeidsverhouding is dan zo verstoord dat dat ws geen werkbare situatie is. Realistisch gezien denk ik dat je rekening moet houden met een afkoopsom en een beëindiging contract met behoud van WW. Hoe dat te realiseren is, weet ik niet exact, maar in dit soort situaties eindigt het meestal niet in eind goed al goed...sorry...hopelijk heb ik je dag niet nog rotter gemaakt... Over die roodvonk: bloedvergiftiging is echt zeldzaam, wat Suus ook zegt. Hopelijk blijven jullie er allebei van verschoond! Sowieso een hele dikke knuffel van mij. @Meleka: zucht...waarom nou zo moeilijk...kun je niet stiekem die andere arts of de assistente bellen en zeggen dat de arts aangegeven heeft een labform klaar te leggen? Alles is geoorloofd toch in oorlog, liefde en zwangerschap? @Y30: auw sterkte met het maken van je keuze. Is het zo'n grote plek dat plaatselijk niet kan of te pijnlijk is? Persoonlijk zou ik eigenlijk bijna nooit gaan voor algehele narcose, maar dat komt door mijn B12 tekort. Narcoses "vreten" B12, maar ik weet niet of dat bij jou ook een probleem is. @Suus: schattig meisje! Alle anderen ook een dikke kus!
Zucht...word af en toe niet goed van mezelf...iedere keer gluren of mijn afscheiding niet een beetje ergens misschien een tintje heeft...hoe bedoel je doemkijker... Vandaag trouwens ineens jeuk/branderig gevoel op en net boven mijn schaambot. Is dat groei ofzo?
Hee meiden, ik ben weer zwaar geirriteerd en gefrustreerd door t Radboud. Het lijkt wel alsof ze me daar bewust tegenwerken en me het bewust zo moeilijk mogelijk maken:x:x Ik zal jullie de details besparen, want dan roep ik voor mezelf ook weer alle shit op en ik ben net weer wat rustiger. dus ik heb besloten terug te gaan naar t geertgen! dat wilde ik even laten weten! Heb net alles wel teruggelezen, leef met iedereen mee, maar ik stap vanaf hier weer in als jullie t goed vinden..
Jeetje Lobi, dus wat ze vorige week allemaal hebben gezegd, was weer een wassen neus!? Knuffel voor jou.
Lobi, dikke knuffel! Hier, net nog een keertje geklust voor de extra! Morgen ga ik weer werken, voel me stukken beter! Mykelti, logisch toch, geen enkele zwangerschap zal bij ons onbezorgd zijn. Meleka, zelfde advies als Mykelti!