Butterfly, heel veel sterkte met je opa en oma! En natuurlijk heel veel succes en positiviteit toegewenst voor het gesprek van maandag! Kishka, sorry ik weet niets van MTHFR. Elpie, wat vervelend dat je je zo ziek voelt. Hopelijk gaat het snel weer beter!
Hier, weer een en al stress. Ik had gepland om vandaag mijn 2 units vanuit het UZ Gent naar het MCK over te brengen. Drie weken geleden afspraken gemaakt met degene die me heen en weer rijdt. De transferbox geregeld in het MCK. En mijn gyn een telefoontje en mailtje gestuurd 2,5 week geleden dat ik mijn units mee wil nemen. Tot op gisteren was er nog niets geregeld (en dat na herhaaldelijke mails en telefoontjes van mijn kant, vonden ze niet leuk)! En ik kreeg een mail dat dat deze week zeker niet ging lukken. 2,5 week weten ze het al! Nou bleek mijn donor ook niet meer op de lijst te staan. Maar gelukkig hadden ze nog 1 ICSI unit ergens achter op de plank liggen. Pffttt. Dat wordt nu maandag opgestuurd zodat ik wel volgende week van start kan met de IVF/ICSI. Opluchting, maar waarom toch?!
Liever 1 dag van te voren dan geen lipid. Ongetwijfeld ben je al geweest, maar ik zie je berichtje helaas nu pas. Dr.P zei altijd dat het beste was 2 a 3 dagen voor en na, maar 1 of 4 dagen kan ook. Komt niet zo heel nauw. Succes met de IUI morgen!
@Tammy: wat een stress weer! Ik vind het zo naar dat alles iedere keer zo'n gedoe is, ik gun je zo dat het nu een keer makkelijk mag gaan! @kishka: Ik begrijp dat je nu voor je gevoel niet echt verder kan met de uitslag van de onderzoeken. Ik moet me helaas aansluiten bij Tammy, ik weet ook niets van MTHFR. Is het een idee om dr. s in Gent een mail te sturen? Vragen naar haar mening? (of liep je ook in Gent, sorry ik haal dingen een beetje door elkaar de laatste tijd).
Tammy, jeetje, het zit je echt niet mee... Wat stom!!! Is het een schuld van Gent? Wat bedoel je eigenlijk onder "units"? Meiden, bedankt voor het medeleven. Helaas weet ik van een aantal meiden hier, die in Gent lopen, zoals Lindra, dat ze daar ook een heterozygote vorm van MTHFR niet serieus nemen. Het is ook zeker veel minder ernstig dan homozygote vorm, als je de foute gen van beide ouders hebt meegekregen. Ik heb zeg maar een "goede" en een "foute" gen, terwijl mensen die homozygoot zijn, twee "foute" genen hebben. En de officiele theorie is "je goede gen compenseert voor de slechte, dus er is niks aan de hand". Helaas zo denken ze in Dusseldorf en in Gent over. Maar in America wordt heterozygote vorm bv wel erkend als een oorzaak van miskramen... en wordt je wel ervoor behandelt. De behandeling is in principe simpel - bloedverdunners, o.a. lage dosis aspirine, en zogenaamde "actieve" vormen van vitamine B en foliumzuur. Bij MTHFR mutatie worden vitamine B en foliumzuur niet omgezet door je lichaam, daarom moet je zogenaamde "actieve" vormen innemen die al gedeeltelijk omgezet zijn. Gelukkig kun je die gewoon bestellen op internet en op je eigen houtje gaan slikken. Ik vind het echt niet leuk om in mijn eentje iets gaan slikken zonder dat een arts het goedgekeurt, maar wat moet ik anders? Niks doen en risico lopen dat het weer misgaat? Gelukkig zijn het alleen maar vitamines, weliswaar in hoge dosis, dus ik heb ze al besteld... En lage dosis aspirine (100 mg) kun je ook gewoon kopen. Dus ik ga het gewoon zelf slikken... En hopen dat dit de oplossing blijkt.
Hoi allemaal. Ben even gewoon blijven lezen maar na de hystroscopie vandaag wil ik toch weer even hoi zeggen . Mijn hystroscopie zag er heel goed uit, een mooi roos kamertje. Op 16 januari heb ik een hoop bloed moeten laten trekken maar daar waren nog niet alle resultaten van. Dat wilde ze ook pas bespreken op 13 maart als we terug moeten komen. Hier al een zware maand achter de rug, gewoon doordat de hele situatie veel stress thuis mee brengt.mijn man moest vorige week dinsdag normaal een spermastaal afgeven maar hij doet hier heel onnozel over en heeft die test dus nog niet gedaan. Daarstraks in de auto zag ik dat hij afdwaalde en vroeg hem wat er was, hij antwoord, tja de testen die tot nu toe gedaan zijn kunnen ze niets vinden, waarom vinden ze dan niets? Dan moet ik toch wel even slikken hoor, dan zou ik dingen kunnen zeggen die niet mooi zijn. Ik heb tenslotte al 2 gezonde dochters uit mijn eerste relatie en hij kon met zijn ex ook geen kinderen krijgen. Maar goed, nu weer een maand afwachten en dan horen of er iets uit de bloedonderzoeken is gekomen. O ja, chromosomen onderzoek van ons beide is ok. Het vruchtje dat pathologisch en genetisch is nagekeken was ook volledig in orde. Aan iedereen vele groetjes en veel succes met jullie zoektocht. Voor de zwangere ook veel succes en dat je snel aan de 40 weken mag zijn en een pracht baby'tje op de wereld mag zetten.
Kan me helemaal voorstellen dat je de amerikaanse behandeling zelf gaat proberen! Wou je alleen wel even de tip meegeven dat mocht je zwanger raken, je dit medicijn gebruik wel meld bij de gyn. Ik heb destijds getwijfeld omdat ik geen gezeur wilde met mijn gyn, maar is wel belangrijk. Ze hoeven het niet met je eens te zijn, is mijne ook niet t.a.v. de prednison, maar ze moeten het wel weten voor het geval dat.
Hier, is alles nu in orde. De enige unit die nog beschikbaar was van 'mijn' donor is besteld en betaald en wordt maandag verstuurd. Dus komt ergens einde volgende week aan in het MCK. Ze zijn op de hoogte en ik ben opgelucht dat het gelukt is. Nu kan ik gewoon beginnen en hoef ik geen rondes over te slaan. Meestal lukken dit soort dingen wel maar het geeft erg veel stress. Ik mag vanavond wat lekkers, even de stress wegeten. Doe het rustig aan hoor. Was supergoed bezig qua lijn. Opgelucht het weekend in! Nu maar eens kijken wanneer het in Gent gaat lukken om de units vrij te geven. Belachelijk, dat had ik echt niet verwacht van mijn Belgische artsen. Want daar ligt het aan. Ik heb ze al 2,5 week geleden mijn plan doorgegeven. Bdotsie, ja die mannen he? Ze zeggen niets, doen luchtig maar ondertussen. Sterkte voor jullie beiden. Ik hoop dat als ze iets vinden dat het maar iets kleins is en te verhelpen! Kishka, goed hoor, dat je je eigen pad uitstippelt. Ik weet dat de kliniek in Chicago (die van wijlen dr. Beer) ook via Skype consulten doet. Wellicht is dat erg nuttig om daar eens te informeren via de e-mail of ze iets voor je kunnen doen. Ik heb weleens gehoord dat bloed opgestuurd kan worden voor onderzoek. Wellicht loont het de moeite om dat eens verder te bekijken. Informeren kost niets! Heel veel succes!
Y30 ik ben inderdaad geweest vandaag had ook bedacht dat het waarschijnlijk geen kwaad kon 1 dag van te voren. Tammywynet, wat een pech heb je toch. Het is gewoon jammer dat je door dit soort onnodige dingen stress krijgt. Inderdaad wat lekkers nemen ch...lade of zo. Kiskha, ik ben er van overtuigd dat heterozygoot vna invloed is. Het is ook raar dat de man niet getest word. Stel jij bent heterozygoot en je partner ook dan kan je kindje best homozygoot zijn voor de mthfr. Jij bent hetrozygoot wat het embryo is dat weet men niet. Morgen iui erg spannend, de pregnyl spuit gisteren was echt niet leuk. Ik moest een glazen buisje breken en die inhoud mengen met de inhoud van een ander buisje, dit verliep niet zoals het moest. Heb me flink gesneden en ook nog eens in een adertje geprikt. Hopelijk heb ik wel genoeg binnengekregen pffff. Liefs voor jullie allemaal L
Chocoladebeertjes van Katja met marsmellow aan de binnenkant en chocolade aan de buitenkant. Alleen natuurlijke toevoegingen. Erg lekker, maar 3 kwart zak ligt weer in het kastje anders word ik misselijk. Lindra, spannend hoor de IUI! Wat jammer dat het Pregnyl spuiten niet zo lekker ging. Was het je eerste keer? Want het went echt hoor. Ook het mengen en de flesjes breken. Maar hee, het was maar 1 keer nodig toch? Heel veel succes morgen en de twee weken erna!!! Ga nu naar bed en in De ooievaarsclub lezen. Een fantastisch luchtig geschreven boek over IUI/IVF/ICSI Pregnyl en progesteron capsules. Een echte aanrader!
Wat ik ervan weet is dat als je heterozygoot bent, dat het idd niet zoveel zou uitmaken maar je hebt 2 MTHFR mutaties die getest kunnen worden en als je voor ze beiden heterozygoot bent ben je "compound" heterozygoot en zou ook een reden zijn voor clexane te spuiten... Hier homozygoot dus op dat gebied nooit verdergezocht maar je kan altijd vragen om de andere MTHFR variant ook te testen (dacht iets met A...) en als je dan heterozygoot bent zeker achter clexane vragen!!
Tammy, wat een stress weer! Bah hoop dat je heerlijke leesavond hebt gehad! Lindra, ik ga voor je duimen meid, ik hoop zo op mooi mieuws voor je, wat is het toch spannend en lijkt me heel gedoe met dat mixen.... Liefs Knuffel voor iedereen
Lindra, hopelijk is alles goedgegaan en zit je nu in de wachtstand! Ik ga voor je duimen. Puckje, hoe is het met jou en de zwangerschap? Je bent al ver! Ongelofelijk hoe snel de tijd eigenlijk gaat! Het boek is alweer uit. Een echte aanrader! Zijn er trouwens nog dames die weleens naar de 9 maanden beurs tijdens de huishoudbeurs, zijn geweest? Is het de moeite waard?
Lindra, au... Pregnyl is sowieso een gemeen spuit, maar wat Tammy zegt, hopelijk hoeft het maar 1 keer in de komende 9 maanden! Veel succes! Tammy, ik ga zeker niet naar die 9-maanden beurs... Word alleen maar strontjaloers op al die dikke buiken... En heel verdrietig van de gedachte dat het voor ons helemaal geen zekere toekomst is... Vind al die reclame op de radio erg irritant, zet hem zelfs uit als ik het hoor... Elpie, dat van "compound hetetozygoot" heb ik ook gehoord... Helaas hebben ze bij mij alleen 677 mutatie getest... Fijn weekend allemaal!
Y30, ik heb dus net het boek De Ooievaarsclub uit en daar werd nog frambozenthee aanbevolen. Ik dacht ik geef het maar even door.
Hallo allemaal, ik heb net m'n 6ecmiskraam achter de rug. Ben vandaag weer thuis gekomen na twee dagen zh. Het stroomde uit me en toen ik naar huis wilde viel ik nog in het ziekenhuis flauw. Dus met allerlei toeters en bellers opgenomen. Nu hebben wij al chromosoom test beide ondergaan en wachten op uitslag. Schildklier is getest en kwam niets uit. Ik heb wel al twee zwangerschappen voldragen, dus m'n lichaam kan het wel. Ik trek het niet meer en wil volledig onderzocht worden en mijn gyn heeft een afspraak voor in Gent geregeld met mevr Sutter. Over twee weken krijg ik een baarmoeder foto en gaan ze schildklier opnieuw controleren en rest van het bloed. Dinsdag krijg ik een controle echo of ik helemaal schoon ben en krijgen we een gesprek over hoe verder. Hebben jullie tips, adviezen en vragen die ik niet vergeten moet of dingen die ik kan aanhalen voor onderzoek? Groeten jodenter
Hallo allemaal, Ik heb jullie verhalen wel gevolgd maar nog geen tijd gehad om te schrijven of eerlijk, niet weet wat te schrijven ! Ik leef met iedereen mee en hoop dat het met iedereen goed zal komen ! Over de heterozygoot variant van mthfr, ik denk ook dat het zeer zeker een rol kan spelen. Ik sluit me aan om te vragen of je man ook niet getest kan worden. Verder zou het toch fijn zijn als je arts je toch clexane zou kunnen voorschrijven naast alle andere vitaminen. Volgens mij kan het weinig kwaad en wat heb je te verliezen ? Ik heb op amerikaanse forums ook gelezen dat er een kleine dosis prednison soms wordt gegeven, ook bij herhaalde miskramen zonder oorzaak. Ze zijn daar wel makkelijker met het voorschrijven van medicatie ! Hier weten we nog niet of we een nieuwe zwangerschap aan durven hoor. Eerst maar eens de onderzoeken van Gent afwachten. Ik heb zulke hoge verwachtingen van prof de Sutter hoop dat het dan niet tegenvalt. We gaan sowieso geen nieuwe zwangerschap aan als dr. De Sutter ook niets voor ons kan betekenen. Ik zou willen dat het Mei was, dan hoop ik te weten waar we aan toe zijn ! Die onzekerheid is killing, kan daar helemaal niet mee omgaan ! Ik ben de hele dag bezig in mijn hoofd met eventuele oorzaken, wat we moeten doen en wat er zou kunnen...
Jodenter, wat ongelovelijk erg... 6-e miskraam... Natuurlijk trek je het niet! Als je een gesprek met Prof. de Sutter hebt, kun je het beste zogenaamde RIF-onderzoek (repeated implantation failure) aanvragen. Het is een zeer uitgebreid onderzoek, ze nemen iets van 12 buisjes bloed bij je. Een baarmoederfoto lijkt me eerlijk gezegd in jouw geval niet zo nuttig, aangezien je twee zwangerschappen hebt volgedragen. Het lijkt me namelijk onmogelijk in het geval als er iets mis met je baarmoeder was. Maar ik ben natuurlijk geen arts... Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen en hoop dat ze een oplossing voor je kunnen vinden in Gent! Mireille, wat je zegt over Amerikaanse artsen, vind ik ook. Ik vind dat de Europese artsen zich heel "wetenschappelijk" opstellen, met name Nederlandse artsen. Als er iets "niet bewezen" is, doen ze niks. Terwijl Amerikanse artsen veel meer vanuit het perspectief van een patient denken. Ze denken "dit kan mogelijk werken en nadelen zijn gering en mogelijke baten groot, dus we schrijven het voor". Dat spreekt me eerlijk gezegd veel meer aan... Want voldoende bewijs verzamelen duurt jaren en wordt door patienten zelf tegengewerkt. Want de meeste vrouwen willen niet deelnemen aan een studie waarin de kans bestaat dat ze een placebo krijgen, ze willen liever gewoon medicijnen krijgen... Plus elke lichaam is anders en kan anders reageren... Er zullen vast vrouwen zijn die heterozygoot zijn voor MTHFR en geen problemen hebben, maar dat wil niet zeggen dat het in mijn geval ook zo moet zijn. Misschien waren ze veel jonger toen ze kinderen kregen en hun lichaam kon het beter aan; misschien hadden ze dom geluk, of kregen een kind en vonden het voldoende, of hadden ook herhaalde miskramen en lieten zich niet onderzoeken... Het bewijs is gewoon te gering om te zeggen "Het heeft geen invloed". Ik zou het veel meer op prijs stellen als een arts zou zeggen "We hebben dit gevonden, het kan een mogelijke oorzaak zijn, dus gaan we dit en dat proberen"... Ik hoop voor je dat Prof. de Sutter de oorzaak kan vinden in jouw geval... Ik hoor ook alleen maar goede dingen in dat opzicht over Gent. Heb je pas in mei een afspraak? Dat is nog even geduld hebben, maar snap volkomen dat je voor die tijd niet bezig wilt zijn met zwanger worden. Dat hadden we ook. Maar nuber eindelijk iets gevonden is, wil ik het liefst zsm beginnen, al vind ik het doodeng...