Maar als een supplement de werking van een medicijn te niet doet dan is dit toch juist een contra indicatie? Ik vind het zo frustrerend dat ik nergens kan vinden hoe het dan precies werkt. Hoeveel vitamine C "tast" hoeveel prednison aan? Ik wil mijn multi heel graag blijven slikken namelijk en vind het vooral een verhaal zonder goede basis. Maar ik ben altijd erg kritisch hoor wat dit soort dingen betreft. Ik ga het vrijdag de S vragen.
Nee dat is niet waar. Het is niet zo dat vitamine c reageert met prednison, of de werking verminderd. Het is alleen een beetje dubbel om aan de ene kant iets te nemen wat je immuunsysteem drukt ( de prednison) en aan de andere kant iets neemt om de boel juist te versterken ( de vit c). Dat is de reden waarom p het advies geeft geen extra vitamine c te slikken. Maar als ik jouw was zou ik er niet te ingewikkeld over doen. Geen extra vitamine c nemen voorlopig ( heb ik tot de 10 weken ook niet gedaan) en verder gewoon lekker fruit enzo blijven eten. Je hebt namelijk wel een deel vitamine c nodig, oa voor de opname van ijzer. Daarbij is fruit ook gewoon gezond en goed voor je vezels etc. Je kan even kijken hoeveel vitamine c er precies in je vitamines zitten. In die van mij zit 60 mg, geen wereld hoeveelheid ( ter vergelijking; in die gele tabletjes van roter zit 500 mg per tablet). Het lijkt me dat zo'n lage hoeveelheid geen kwaad kan.
In de mijne zit 100mg en die wil ik dus gewoon blijven slikken. Als het je immuunsysteem activeert en daarmee de werking van prednison dus minder maakt dan zie ik dat echt als contra indicatie. Als dat niet zo is dan kun je het dus gewoon gebruiken. Ik denk zelf dat de prednison echt veel sterker is en dat je dat echt niet zomaar kunt tegengaan of verminderen met vitamine c. Ik blijf ook gewoon fruit eten naast mijn multi, maar toegegeven ik let er wel een beetje op nu. Je moet de goden ook niet gaan verzoeken natuurlijk.
Je zal bij de bijsluiter van prednison echt geen vitamine c vinden als zijnde een middel wat de werking teniet doet. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt hoor, probeer je alleen uit te leggen waarom dr p adviseert geen vit c te nemen.
Ik vind een beetje discusseren wel leuk hoor, daar leer ik alleen maar wat van Ik snap denk ik wel waarom hij dat zegt, alleen ik mis gewoon wat onderbouwing van zijn kant wat dat betreft. Er zit niet echt een goed verhaal achter, het is meer een "nou ja voor de zekerheid" theorie die verder niet door andere artsen wordt onderschreven. Nou zegt dat ook niet altijd alles, want veel artsen weten voor de helft niet eens waar ze het over hebben, dus ook dat neem ik weer met een korreltje zout. Ik vind het gewoon zonde als ik nu mijn multi moet weggooien en alles los moet gaan kopen en krampachtig moet gaan eten (ik mag ook al weinig zout en geen suiker) en dat dan blijkt dat het een beetje uit de categorie "kaneel tijdens de zwangerschap" is, of erger. Volgens alle info wordt een teveel aan vitamine C sowieso weer uitgeplast. Ik vind het een interessant geval in ieder geval
Ja ik kan er ook niet zoveel mee. Daarom ben ik nu ook gewoon weer begonnen met m'n multi . Is inderdaad niet onderbouwd bij mijn weten, maar eerlijk gezegd is dat met meer zo van hem. Volgens mij is alleen de vitamine D en omega 3 onderbouwd, maar ook niet echt in relatie met miskramen volgens mij. Ik heb er althans geen onderzoek over kunnen vinden destijds. Ja je kan op een gegeven moment niks meer. Ik eet iedere morgen havermout met een snufje kaneel erin, en blijf dat lekker eten hoor. Ook zo'n paniek ding, je moet geloof ik in een keer 2 kg kaneel eten wil het gevaarlijk zijn. Het wordt allemaal snel uit z'n verband getrokken. Ik zou idd lekker je multi nemen!
Voor vitamine D3 heb ik wel een onderzoek gevonden wat het onderschrijft! Kan het wel opzoeken, even kijken. Ze hebben onderzocht of een hoge dosis D3 de risico's verkleind en dit bleek zo te zijn. Sterker nog de risico's op miskraam EN allerlei complicaties bleken te worden gehalveerd als je dagelijks minimaal 4000IU D3 innam. Ik gebruik nu zelfs 10,000IU maar neem het sinds ik zwanger ben om de dag. Hier is het artikel van het onderzoek: High Doses of Vitamin D May Cut Pregnancy Risks Sinds ik D3 slik ben ik wel 3x zwanger geworden in 8 maanden tijd dus voor mij persoonlijk is het ook wel bewezen dat het iets doet, maar ik had eerder ook een tekort bleek.
Hoi meiden! Ik ben weer terug van vakantie en een heleboel gemist zie ik! Nuage: gefeliciteerd!!! Wow zeg, spannende tijd breekt aan. Ik heb dan ook niet alles terug gelezen, ik voel me echt heel erg beroerd... vrijdag mogen wij alweer voor de 3e echo. De ochtend dat we op vakantie gingen hebben we een mooi kloppend hartje gezien!
Y30: We hebben het echt heerlijk gehad, getroffen met het weer ook dus veel aan het zwembad gelegen. ja die vele echo's zijn wel fijn, wat een onzekerheid zeg, dat herken ik echt niet van mijzelf en de zwangerschappen van mijn zoon en dochter, wellicht ook omdat ik toen een stuk jonger was en je niet zoveel besef hebt, als nu, met wat er allemaal mis kan gaan. tot nu toe heb ik elke week en deze 3e echo 1,5 week een echo gehad!
Kan je op een andere manier dan bloed prikken achterhalen of je een vitamine D tekort hebt? Teveel is ook niet goed toch?
Soms heb je symptomen, maar dan ben je eigenlijk al te laat. Ik geloof dat 85% van de Nederlanders sowieso een tekort heeft omdat we simpelweg niet voldoende zon uren per dag hebben. Ik heb het bij de huisarts laten prikken, die vond het geen probleem want het is geen dure test. Heb B12 ook gelijk gedaan. Je kunt een teveel aan vitamine D binnen krijgen maar ik heb me erin verdiept en er is vastgesteld dat tot 10.000IU per dag nog veilig is. Dit is 250x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in Nederland. Ik slik die hoeveelheid nu om de dag maar heb het een tijdje dagelijks gebruikt want mijn vit D was te laag. Ik voel me echt onwijs beter sinds ik het gebruik, heb veel meer energie. Overigens krijgen mensen met een tekort ook weleens injecties met wel 300.000 IU per keer. Het gaat meer om langdurig chronisch gebruik in een te hoge dosis en dan pas kun je problemen krijgen.
Ik voel me wel goed eigenlijk. Nog niet onwijs blij ofzo, maar voel me wel erg zwanger. Heb ook echt kwaaltjes, maar het blijft gewoon afwachten. Pas als ik de 10 weken voorbij ben ga ik er echt in geloven.
Nog gefeliciteert Nuage, het komt vast goed! Zal wel eens vragen of ik kan laten testen op Vitamine D. Heb eerder van die zwanger zijn vitamines geslikt, maar nu alleen foliumzuur omdat die zwanger worden vitamines behoorlijk duur zijn.
Die multi's die je over het algemeen kunt kopen zijn niet zo heel best. Vergeet niet je B12 ook mee te laten testen. Je moet dit trouwens wel slikken als je B11 slikt (foliumzuur) want die twee hebben elkaar nodig. Ik ben zelf groot fan van deze multi. Is maar 1 pil, goed te betalen en alles in aanzienlijke dosis: Rainbow Light, Just Once, Prenatal One, Food-Based Multivitamin, 90 Tablets - iHerb.com Ik bestel dit dus in de USA.
Ja Solgar. Wel een stuk duurder dan in de USA: https://www.vitaminstore.eu/health/voedingssupplement/vitaminen/B-12-Cyanocobalamine-1000-mcg-Solgar-Vitamins-vitaminen-vitamine-B12-B-12/P1289 Is een smelttablet. Vitamine B12 moet je altijd als smelttablet hebben want het wordt niet goed opgenomen door je maag, wel door je slijmvlies (wangen)
Oh en in deze dosis als je B12 hoger is dan 400 hoef je er maar eentje per week te nemen in principe. Ik neem ze om de dag.