@Nuage: Prednison zorgt er toch voor dat je afweersysteem minder heftig werkt? Daarom wordt het toch voorgeschreven bij auto-immuun ziekten als Reuma en MS? Wat zijn bijvoorbeeld tekenen dat je immuunsysteem te hard/snel/heftig werkt? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook nog nooit over gehoord had voordat ik aan dit forum deelnam.
Ik ben overigens helemaal klaar met het ziekenhuis waar ik nu zit. Ik heb allemaal vragen waar ik telkens geen antwoord op krijg en via de e-mail communiceren werkt gewoon niet. Er is me wel een verwijzing aangeboden voor een second opinion en ik denk dat ik dat toch maar aanneem. Iemand bekend met het AMC en krijg je een second opinion vergoed?
Tekenen... tja het beste is het boek lezen maar uit m'n hoofd: andere auto-immuunziekte of reacties (ook exceem bijv), je grieperig en niet lekker voelen na bevruchting, herhaalde miskramen. En komen ze steeds sneller dan helemaal. Want net zoals bij ziektes wordt je immuunsysteem steeds beter in embryo aanvallen. En zelf denk ik, gezien het hoge aantal vrouwen in ons groepje die dit heeft, dat HPV er ook mee te maken kan hebben. Je hebt dan dus een fout uitstrijkje gehad. Ik wist 1000 dingen niet voor ik hier kwam. Er is een wereld voor me open gegaan. Second opinion werkt soms onhandig met vergoedingen. Je kan ook gewoon je dossier opvragen en naar een ander zkh gaan. Dat heet dan geen second opinion meer. Overigens zou ik dan gewoon naar Gent gaan.
Nuage, als ik het goed begrijp zou het dus bij Minty niet zo logisch zijn dat het daar aan zou liggen omdat bij haar de miskramen juist iedere keer later komen? Ik begrijp dat er nog veel meer oorzaken kunnen zijn hoor, maar als je daar even naar kijkt bedoel ik..
Nee het is niet zo dat dat het uitsluit. Want er zijn heel veel verschillende varianten immuunproblemen. Mijn miskramen worden ook niet steeds vroeger. Maar ik bleek wel iets met mijn bloed mis te hebben wat ook een immuunprobleem is. En ik heb exceem. Ik heb toch goede hoop dat de prednison bij mij effect heeft. Het is geen wondermiddel, maar als je niet weet wat nou het probleem is dan zou ik het zeker uitproberen. Dat is ook het beleid in Gent over het algemeen. Maar ik gebruik nu eigenlijk alles wat mogelijk was, in de hoop dat het werkt. Want of ik ooit achter de échte oorzaak ga komen dat weet ik niet. Denk dat de wetenschap daarvoor nog niet ver genoeg is op dit gebied.
Y30, waauw een hartje, wat ontzettend goed nieuws.. En misschien zelf nog wel twee?? Wat bijzonder zeg... Nuage, slik je dit op eigen initiatief?
Y30, wat fijn!!!! En wat spannend of er de volgende keer dan 1 of 2 hartjes kloppen! Minty, vervelend van je ziekenhuis. Je krijgt vast het AMC wel vergoed. Ik ben in 4 ziekenhuizen geweest en heb ze allemaal vergoed gekregen. Ze doen allemaal weer andere onderzoeken.
Ja nu deze ene ronde wel. Maar ik weet wel precies hoeveel ik nodig heb. En de fraxiparine krijg ik wel van het ziekenhuis uiteraard. Ik krijg in juli de uitslagen in Gent en dan zou ik ook dezelfde medicijnen krijgen, maar ik wilde graag toch nog een poging doen tussendoor omdat het zo ontzettend lang wachten is steeds.
Kan ik mij iets bij voorstellen hoor. En als je het toch al zou krijgen dan kun je er net zo goed zelf al mee beginnen. Vergoeding is er dan denk ik niet, maar ja. fraxiparine, kun je mij uitleggen wat dit is en waarvoor dit is? Als je tijd en zin hebt natuurlijk
Natuurlijk! Fraxiparine is een bloedverdunner. Het zijn injecties voor in je buik. Iedere dag eentje. Aspirine is ook een bloedverdunner maar de ene is hoog moleculair en de ander laag moleculair. Ze werken dus net even anders. In NL krijg ik fraxi vanaf hartslag, dit omdat ze hier denken dat ik antifosfolipidensyndroom heb. Dat kwam uit de standaard testen bij herhaalde miskramen. Maar de waardes waren dubieus, mijn huisarts vindt dat ik het niet heb, mijn gyn vindt van wel. Ik was allang blij dat er iets was gevonden. In Gent krijg je fraxi en aspirine al vanaf eisprong. Alle medicatie eigenlijk, want pred en Utro ook. En dit is dus ook zo bij vrouwen met veel miskramen zonder gevonden oorzaak. Maar niet na 2/3, dan geven ze eerst alleen Utro. Helaas had ik niet genoeg fraxi over van mijn laatste miskraam (heb voor 14 dagen) om nu bij ei te starten. Dus mocht ik zwanger zijn dan begin ik rond 4,5 week in de hoop dat ik met 6,5 hartje heb en van m'n gyn nieuwe fraxi krijg. Ik moet het de hele zwangerschap spuiten tot 6 weken erna. De prednison kon ik vrij makkelijk krijgen van lieve mensen die nog over hadden. Ik moet de pillen wel in vieren snijden. Slik het nu een week en merk er niets van, behalve dat m'n exceem weg is.
Aaah duidelijk hoor!! Vandaar dat je er over begon bij mij. (iets verhoogde stollingsfactor) geprikt een week na mk dus zou daar wel van kunnen komen. Maar dat is dus nu niet meer te testen.. Ik ben zelf begonnen met aspirine en hoopt dat dit eerst voldoende is. Jij hebt wel een pakket inmiddels hoor. Verwacht je ook dat er iets uit de nieuwe testen in Gent komt?
Het zou kunnen dat er daar nog iets uitkomt qua immuunsysteem of stolling. Want ze onderzoeken het daar toch wel uitgebreider. En de uitslag van de MOAT is spannend voor ons. Maar nog liever hoop ik dat ik dan al zwanger ben. Ik moet nog de hysteroscopie eigenlijk en daar kijk ik onwijs tegenop. Meer dan aspirine nemen kun je nu toch niet. Het zou zeker het verschil kunnen maken. Ik hoop het!
Dat hoop ik ook voor je Nuage...!! En dat van die hysteroscopie lijkt mij inderdaad ook niets. Maar ja je wilt natuurlijk wel alles onderzocht hebben.. Pff lastig allemaal lijkt mij, het is allemaal maar afzien voor jullie hoor!!
Het is zeker vervelend allemaal, maar ja we hebben allemaal hier ons bordje wel vol gekregen wat dat betreft. We gaan het allemaal wel mee maken. Ik heb er nog wel vertrouwen in gelukkig.
Nee, dat is stom maar heb ik niet gevraagd. Ik meende dat zo'n vroeg gestopt tweede vruchtje ook wel vanishing twin genoemd door het lichaam (placenta) wordt opgenomen. Maar wat jij zegt klinkt ook plausibel. Zitten overigens geen tweelingen in familie.
26 mei. En i.d.d spannend of het er dan 1 of 2 zijn. Ik denk zelf 1. Vind het zo passen in die HCG dip. Kreeg de indruk dat de gyn wat hoopte op geen tweeling. Ze gaf aan dat mijn zwangerschappen toch al risicovol zijn en een tweeling zwangerschap ook veel extra risico's mee brengt.
@Nuage: bedankt voor de uitleg. Ik ga mijn verzekering wel even bellen over de second opinion. @Y30: ik ken iemand die een vanishing twin had en zij heeft wel een paar dagen wat bloedverlies gehad. Tweede vruchtje is daarna voldragen. Het kan echter ook volledig door het lichaam worden opgenomen.