@ Suus: dus dan zou het kunnen dat je meerdere miskramen krijgt en dat er uiteindelijk toch nog een goede zwangerschap kan ontstaan. Jammer dat er dan zo'n verdrietige en psychisch zware tijd aan vooraf moet gaan. Ik heb twee miskramen gehad en zat er helemaal psychisch helemaal doorheen. @ Starlady: jij hebt ook al veel voor je kiezen gehad zeg.. vreselijk! Ik duim voor je dat dit kindje nog zeker 8 maanden lekker bij jou in je buik blijft zitten.
Ja Noukje, het kan zeker dat het uiteindelijk goed gaat. Al maak je wel minder kans op een goede zwangerschap naarmate je al meer miskramen hebt doorgemaakt, volgens dit onderzoek. Maar goed, het onderzoek richt zich met name op vrouwen die én heel makkelijk zwanger raken, én dan ook nog eens heel veel miskramen krijgen. Het probleem is daarnaast nog dat vrouwen die deze afwijking hebben ook nogal eens complicaties krijgen door de miskramen zelf of door de vele curettages die ze ondergaan, waardoor hun kansen er ook niet groter op worden. En je weet natuurlijk nooit hoeveel zwangerschappen je nodig hebt voor één goede zwangerschap. Misschien 10 of nog meer? Dat is het frustrerende eraan. Zeker als je niet de jongste meer bent, zoals ik (bijna 36) en nog geen kinderen hebt. Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat van de groep vrouwen uit dit onderzoek met herhaalde miskraam (560 vrouwen) maar liefst één derde klinisch depressief is. En dat verbaast me eerlijk gezegd ook helemaal niets. Alleen jammer dat er voor de begeleiding en verwerking ook al niet zoveel aandacht is in ziekenhuizen in Nederland. Suus
lieve suus en alle anderen in deze ellendige situatie...allereerst heel veel sterkte......ik heb 7 miskramen gehad en ben inmiddels ook bijna 39....maar nu zonder medicatie ...gewoon zomaar spontaan ben ik zwanger ...waarom het nu wel goed gaat weet niemand....wonderen bestaan en ik hoop voor een ieder die in dezelfde situatie zit dat ook voor jullie zo'n wonder binnen korte tijd mag gebeuren. Ga duimen voor jullie hoor... Het moeilijkste vond ik inderdaad ook dat ik 3 jaar zwanger was maar geen kindje in mijn armen kon houden. Ik had eerlijk gezegt de moed opgegeven, dus ik kan jullie gevoelens heel goed begrijpen, daarom voor jullie allemaal heel veel sterkte en liefs Helia
@ suus hoe is het met je?? hier gaat het ff kl*te, ik heb twee zussen, de één heeft al een kindje maar wil over een jaar ongeveer voor een tweede gaan, m'n andere zus heeft sinds een paar weken een nieuwe vriend, nu zegt mijn zus (met kindje) steeds van nou die hebben binnen een jaar een baby hoor let maar op!! dus ik had haar net aan de telefoon toen zei ze het weer, dus ik zeg van jah moet je dat nou elke keer zo zeggen wat denk je hoe dat voor mij voelt!! ik gun het ze wel maar het doet ook zo'n pijn! en ben gewoon bang voor het moment dat ze gaan zeggen ik ben zwanger! maar iedereen geeft mij het gevoel van nou jah! dat gun je een ander toch wel?! dat is echt niet goed hoor als zo denkt.. maar nu voel ik me echt super rot ik heb echt het gevoel dat ik niet spoor ofzo dat ik zo denk! snappen jullie het nog? hoe ervaren jullie dat?
Lana, je spoort hartstikke, en ik begrijp je volkomen. Ik ben dagenlang totaal van slag als een collega aankondigt over een paar maanden moeder te worden, ik hoop vurig dat mijn zus niet nóg een kind wil, en ik vrees het moment dat een van mijn vriendinnen zegt zwanger te zijn. Niet omdat ik het iemand misgun, daar gaat het helemaal niet om, maar van zulk nieuws en zulke opmerkingen krijg je gewoon een enorme dreun als je zelf de een na de andere miskraam te verwerken krijgt terwijl je niets liever wilt dan een kind. Het is niet niks om maandenlang zwanger te zijn en dan nog steeds met lege handen te staan. In jou (en in mij) is een groot verdriet en een enorm gevoel van wanhoop dat aangeraakt wordt als iemand in je omgeving een kindje krijgt. En dat is heel logisch. Mijn ervaring is ook dat lang niet iedereen zich kan voorstellen hoe het is om een miskraam te ervaren, laat staan dat ze snappen hoe het is om keer op keer een miskraam te krijgen en dan nog steeds geen kindje te hebben om voor te zorgen. Dat is gewoon niet te bevatten voor de meeste mensen, maar dat maakt het extra moeilijk voor jou, want jij hebt vast ook een enorme behoefte aan begrip en erkenning voor de moeilijke situatie waarin jij zit. Je zit in een rouwproces waar maar geen einde aan lijkt te komen en dat is heel zwaar. Schaam je dus niet voor je gevoelens. Het is goed dat je aangeeft dat dat soort opmerkingen voor jou heel kwetsend zijn, want je ben enorm beschadigd door wat je allemaal al hebt meegemaakt en je moet nog maar afwachten hoe het verder gaat in de toekomst. Het is een van de zwaarste processen die een mens kan doormaken, volgens mij, en daar is helaas maar weinig erkenning voor. Veel sterkte, en ik wens nog steeds voor ons allemaal het allerbeste. Suus
He lieve meiden, Allereerst wil ik iedereen heel veel sterkte wensen. Ik heb 2x BBZ en vandaag mijn 2de miskraam. Ik was 8 wk zwanger en het hartje klopte niet meer. Volgende week moet ik weer terug voor verdere onderzoeken. Ik heb namelijk ook vocht in mijn baarmoeder en daar reageerde ze zo raar op toen ik er naar vroeg. ze zei aleen zodra het gaat bloeden moet je direct naar het zkh. Ik hoop dat iedereen hier snel een gezonde baby op de wereld zet
heel veel sterkte Angelica!! suus, jij kan zo goed dingen beschrijven!! voel me gelijk een stuk beter! ik dacht echt van ik ben niet normaal dat ik zo denk, maar anderen snappen het gewoon helemaal niet!
@Angelica: wat een rotverhaal, ook. Ik hoop dat je snel opknapt, zonder gedoe. En veel sterkte de komende tijd. @Lana: ben blij dat je je wat beter voelt. Ben heel benieuwd of ze je in Nijmegen verder kunnen helpen. Hoop het heel erg voor je.
Na 2 miskramen is onze dochter Rosalie geboren. Na haar geboorte heeft ze een hersenbloeding gekregen, nu gelukkig niks emer van te merken en is ze gezond verklaard :d
Dit is wat ik altijd geroepen heb. Meiden met veel mk-en worden wel makkelijk zwanger. ( alleen blijven he, das het belangrijkste8)) Maar moet zeggen , helaas gaat dat dus hier niet meer op. We zitten nu ( naar mijn idee nutteloos) aan de IUI. Normaal werd ik idd binnen 3 mnd zwanger en nu al bijna 2 jaar niets. Ja afgelopen maand was ik zwanger, maar dat is natuurlijk weer een mk geworden.
Jeetje, waar is de iui voor dan? En is er al eens een hysteroscopie gedaan om te kijken of je baarmoeder er goed uitziet?
Omdat we dus nu al 2 jaar niet meer zwanger kunnen worden. Dus ik ben de MMM in gegaan. Ja hystero en hsg ed is al gemaakt. Ik heb een uteris bicornis.
kaboutertje ik heb ook een uterus bicornis, ik wordt ook niet snel zwanger meestal duurt het een jaar!
Lieve meiden, ik lees hier al geregeld mee. Heb hier ooit een berichtje geplaatst en sindsdien lees ik mee. Ik heb zelf maar 1 miskraam gehad en daarna mijn dochtertje verloren met 23 weken zwangerschap. Gelukkig heb ik daarna een gezond dochtertje mogen krijgen. Maar ik lees nu 2 meiden hier met een afwijking aan hun baarmoeder. Ik heb ook een afwijking, geen uteris bicornis, maar een uteris unicornis. Voor iedereen: ik hoop dat jullie snel zwanger mogen worden van een helemaal gezond kindje, dat zeker een maand of 8 in jullie buik mag blijven wonen!!!
ik heb 2 gezonde tienerzoons.. na hun heb ik een mola-zwangerschap en 3 MK gehad voor ik mijn geweldige dochter kreeg nu opnieuw zwanger en tot op heden gaat het goed. Ik heb, op de onderzoeken die volgen na een mola zwangerschap zelf nooit actie ondernomen om te zien waarom ik in 9 maanden tijd 3 keer een MK kreeg (tussen 5 en 9 weken).. ik beschouwde het gewoon als dikke pech. Nadeel van de miskramen is wel dat ik van mijn zwangerschappen stuk minder geniet, omdat je toch elke keer weer een mijlpaal voorbij wilt gaan.. die 1e echo, de 2e echo etc. Het kan dus wel.. veel miskramen krijgen en ook zwanger blijven ik wens iedereen dan ook veel succes toe en hoop dat hun allergrootste droom ooit vervuld zal worden
Ik werd altijd wel snel zwanger , tussen de 1e en 3e maand. En nu dus niet meer. ( oke vorige maand na de 3e IUI) Maar wat is een Prius onderzoek?
He, ik heb vandaag medicijnen gekregen om de miskraam op te wekken. Ik moet maandag terug. Ze hebben ook voor woensdag een plekje voor mij vrijgehouden in de ok. Als het niet lukt met de medicijnen dan gaan ze het weg halen en de rest onderzoeken. Ik heb 2x bbz gehad en mijn linker eileider is verwijderd. Nu ook nog 2 miskramen. Ik hoop dat iedereen hier snel zwanger raakt, blijft en kan genieten Maandag hoor ik weer mmer ook vervolg onderzoeken.
Hallo meiden, Vanaf vandaag heb ik ook meerdere mk 's gehad. Vandaag is de tweede mk bevestigd. Gelukkig is het niet zo heftig als de vorige. Dit keer is alles als een ongesteldheid eruit gevloeid zonder pijn. Ergens heb ik nu wel de angst, twee keer pech hebben? wat als het medisch is? wat als het de derde keer ook mis gaat?
Shaida, ik vind het zo erg voor je. Krijg je geen onderzoeken. Het zkh waar ik loop pas na 3mk. Vind ik zo onmenselijk.