Ja, het lijkt me ook doodeng. Het is andere koek dan weer 'gewoon' een gemiste maand. Ik hoop gewoon dat het goed gaat.
He meiden, ik zit bij avero. Ik ben ook naar gent gegaan voor een second opinion. Gent heeft naar mijn verzekering een aanvraag gestuurd om voor ons een behandeling op te starten. Avero is ook aangesloten bij UZ Gent. Ik moet de kijkoperatie zelf betalen, maar als ik Avero een machtiging afgeeft voor gent dan krijg ik 100% vergoed. Dr De Sutter is als arts ook bij Avero aangesloten, ze had een speciaal nummer (vraag me niet wat). Mamatje77, ik heb daar niet echt last van ook niet met IUI. Ik voel mijn eisprong niet echt goed. Oh ja Suus, dat ik wilde ik je vorige week al vertellen, ook al heb ik mijn eisprong rechts, mijn linkerkant blijft gevoelig (met IUI). Heb jij tijdens je ongi ook meer pijn aan je slechte kant? Ik wel
Mijn verzekeraar staat op de lijst van verzekeraars waar Gent een contract mee heeft. Ik ga in januari eens bellen om naar de vergoedingen te informeren. Op die lijst staan o.a. ONVZ, de Amersfoortse en Aegon. Ik bedacht me laatst dat ik wel aan beide kanten eitjes ontwikkel, want dat hebben we vorig jaar weleens op echo gezien, toen de verklevingen nog niet speelden, voor zover we weten. Ik heb altijd meer last van mijn rechterkant, dat klopt. Dat is eigenlijk sinds de operatie in april gekomen (baarmoedergezwel verwijderd). Het trekt rechts. Volgens de gynaecologen kan het niet. (Artsenspeak voor: 'We hebben geen flauw idee, dus u beeldt het zich in, mevrouwtje.') Ik hoop maar dat ik ook wel eens links een eisprong heb, maar dat ik m'n rechterkant gewoon meer voel. Rondom de eisprong voel ik namelijk ook wel steekjes links... Suus
Suus, waar heb jij die lijst vandaan? Ik ben aan het googlelen en vind een andere lijst namelijk. CZ heeft ook een contract met Gent, dat is niet het probleem. Probleem is dat infertiliteit niet onder het contract valt en dat je daarvoor toestemming moet aanvragen. Dat geldt voor meer, zo niet alle?, verzekeraars die een contract hebben met Gent, zie ik. Ook bij hen moet je voor fertiliteit vooraf toestemming vragen. Het wordt op voorhand uitgesloten om naderhand eventueel alsnog toe te staan. Maar goed, ik heb geen infertiliteitsprobleem, dus ik wil ook niet daarmee in verband worden gebracht. Het is zo al moeilijk genoeg. Ik ben weer gebeld door cz. Ik had toestemming voor een second opinion (laat je deze term niet aansmeren). Second opinion is alleen bestudering van het dossier door een arts. Nader onderzoek en behandeling vallen hier niet onder! Houd daar rekening mee als dr. De Sutter aanvullend onderzoek wil doen. Ok, dat weten we. Nu heb ik aanvullend onderzoek gehad, dat dus buiten de second opinion valt. Hiervoor had ik vooraf geen toestemming. Maar mijn punt is dat ik daar niet vooraf toestemming voor hoeft te hebben, want hiervoor heeft cz een contract met Gent en ik heb netjes een verwijsbrief aangeleverd. Dus ik wil uit principe helemaal geen toestemming vragen, het gaat om gecontracteerde zorg. En blijft men vallen over het feit dat dr. De Sutter firtiliteitsarts is ipv gynaecoloog. Ik heb aangedragen dat zij ook heel capabel is op gynaecologisch terrein en dat je het niet gelijk kunt stellen aan iemand die met buikpijn gaat naar een kno-arts. Daar had ik een punt. Dat men moet beoordelen op mijn probleem en niet op de naam van de functie van De Sutter. Het moet om het probleem en de behandeling gaan en niet om het poppetje. Om een lang verhaal kort te maken: ik (of Gent) hoeft niet aan de gang met toestemmingsformulieren (mooi want dat zou ik niet correct vinden) en mag de declaraties sturen naar mijn contactpersoon. Deze gaat ermee naar de declaratieafdeling en gaat haar best doen. Volgens mij hoeft het allemaal geen probleem te zijn als puur naar mijn polis en de ontvangen zorg wordt gekeken. Ik ben intussen ook aan het kijken naar een andere verzekeraar, maar ik merk wel dat ik niet voor niets bij cz ben uitgekomen destijds. Ik heb ook te maken met wat andere zaken die goed verzekerd moeten zijn en dan vallen enkele verzekeraars al af. En ik heb cz op andere medische gebieden altijd juist heel prettig gevonden, meedenkend om zoveel mogelijk vergoeding te krijgen. Daarnaast is het maar de vraag hoe andere verzekeraars met een issue als deze om zullen gaan. Van anderen hoor je ook over toestemming vragen enz, dus vooraf heb je geen uitsluitsel over vergoeding. Eigenlijk net zo als nu bij CZ. Lastig hoor.
Ja enne toestemming... Mijn verzekering zegt weer: we weten van te voren niet wat je krijgt dus kunnen we geen toestemming geven. Dat is hier dus een heel getouwtrek geweest. Heb het wel vergoedt gekregen, maar dat wisten we van tevoren niet. Wij zouden het dan wel zelf betalen. Maar dat was op mk-gebied en niet op IVF gebied.
Meleka is er ook niet voor ivf, daarom slaat het verhaal van CZ dus juist nergens op. Jij zit toch ook bij CZ?
Suus, ik heb een formulier ontvangen van de kas van Gent dat gericht is op cz en Ohra waaruit blijkt dat ze een contract met cz hebben. Hierop staat precies welke medische diensten niet in de overeenkomst zitten en welke wel maar, waar vooraf een goedkeuring is vereist (waaronder ivf). Ook in wat internet documenten van Gent wordt cz genoemd als contractant. Verder geeft cz dit zelf ook aan. Dus dat ze een contract hebben afgesloten samen, daar ben ik wel van overtuigd.
Tja een restituatiepolis was het meest handig geweest, maar dat is voor mijn huidige probleempje achteraf niet meer mogelijk helaas. Ik had niet gedacht ooit in deze positie te komen. Een naturapolis bij een verzekeraar die in mijn omgeving met zowat iedereen een contract heeft, leek me toen prima. Maar los daarvan ga ik strijden voor 100% vergoeding omdat het gecontracteerde zorg betreft volgens mij.
Suus, ik heb die link bekeken en wat zien ik? Gynaecoloog. Bedankt! Ik heb daar ook naar zitten zoeken, maar vond deze omschrijving niet. Ik ga ook eens even met de financiële afdeling van Gent bellen. Wat staat er nu precies op de factuur (want die geeft niet echt goede inhoudelijke informatie). Misschien is er iets te regelen met codes.
En nog een vraagje. Ik houd jullie wel lekker bezigg De dame van cz vertelde dat in heel Nederland de grens voor ivf op 41 jaar ligt. Geldt dat voor de behandeling zelf of voor het recht op vergoeding? Ik meen te hebben gelezen, dat mensen shoppen op ziekenhuizen die op latere leeftijd ivf willen uitvoeren bij hen.
In dat geval snap ik al helemaal niet waar ze het over hebben. Als er geen toestemming vereist is, moeten ze gewoon betalen.
Bij een ander ziekenhuis (je kunt niet in de toekomst kijken) kun je hetzelfde probleem krijgen, met name bij CZ. Dus met het oog op de toekomst zou ik toen overstappen op restitutie, desnoods binnen CZ. Als die mogelijkheid bestaat. Het was laatst op Radar ook, het wordt eigenlijk altijd afgeraden om een naturapolis te nemen, omdat je als je echt bepaalde zorg nodig hebt bij een bepaalde arts, een enorm probleem hebt als er geen contract is.
Ja, wie weet. Maar dat kan alleen als CZ de factuur nog niet gezien heeft, anders word je wellicht van fraude beticht en vergoeden ze echt helemaal niks meer. Maar ze is gynaecoloog hoor, dat weet ik gewoon zeker. Ze zoeken spijkers op laag water.
De richtlijn is tot 41, maar in de praktijk is er een enkel Nederlands ziekenhuis dat nog wel ivf wil doen. Vergoeden is een ander verhaal. Dat wordt het in principe niet na je 41e bij veel verzekeraars (er zijn grote verschillen), maar bij hoge uitzondering vergoeden ze wel. In België zijn ze veel soepeler, ook wel terecht, want er zijn genoeg vrouwen die na de 41 nog kinderen krijgen. Als je wil ivf'en met een vergoeding, heb je dus haast. Suus
Die factuur hebben ze pas als ik die opstuur. Ik wil ook absoluut geen fraude plegen, maar zat meer te denken aan de code van de arts. Wie weet heeft ze er meerdere en geven die inhoudelijk iets aan.
Oké, dan kan het wel. Ik vind het geen fraude hoor, maar ze zullen alles aangrijpen om onder vergoeding uit te komen. Dat bedoel ik.