Wie heeft er ook meerdere miskramen gehad?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Jannne, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
  2. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    ze willen een maand wachten, misschien willen ze niet die onderzoeken doen om te kijken of je eitje groeit.

Nou ja, dan ga ik mijn man maar weer verleiden :D

3. Shaida

Shaida Bekend lid

23 dec 2009
    561
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

ik lees even mee. Heb vorige week mijn tweede mk gehad. Ik zie hier dat jullie allemaal (zoals topic ook heet) meerdere miskramen hebben gehad. Allereerst vind ik jullie allemaal erg bewonderswaardig, dat jullie het nog steeds doorzetten. Ikzelf ben nu ontzettend bang om weer zwanger te raken, want wat als het weer mis gaat. En wat als idd blijkt dat het geen pech is maar dat er iets mis is. En wat als er niks te vinden is, maar het blijft bij iedere keer pech , blijft ons kinderwens dan onvervuld.. Er gaat nu van alles en nog wat door mj heen.

Had gedacht dat een tweede zwangerschap het verdriet en onzekerheid van de eerste mk zou wegnemen maar het is alleen versterkt.

Hoe hebben jullie je er doorheen geslagen?

4. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    Shaida, heel veel sterkte.

Ik heb hulp gezocht bij een maatschappelijkwerkster in on zkh. Ik heb aan haar heel veel gehad. Die onzekerheid die blijft helaas.

Ik hoop dat je volgende zwangerschap een goede is.

Krijg je nog onderzoeken via het zkh of dat niet?

5. Shaida

Shaida Bekend lid

23 dec 2009
    561
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank je, volgens de vk is in NL 2 mk "normaal" na een derde mk is er een reden voor onderzoek. M'n man en ik zijn er nog niet klaar voor om de MMM in te gaan. We gokken op 3 keer scheepsrecht. Alleen tja bij mij knaagt het uiteraard, pieker veel erover.

bij de 1ste kreeg ik vanuit mijn werk al aanbod voor de bedrijfspsycholoog. Ben er toen niet op in gegaan.. misschien is dat wel moeite waarde om te overwegen.

6. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Shaida in NL mag je na 2 mk-en een chromosomen onderzoek laten doen.

Zelf zou ik daar wel voor kiezen. Het is alleen bloed prikken en pas na 3 mnd ( als je geluk hebt) krijg je de uitslag pas.

Maar het is je eigen keus, wij kunnen je daar niet in raden

7. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Ik wil daar aan toevoegen dat je ook onderzoek mag laten doen na 2 miskramen, naas het chromosomenonderzoek, op: glucose en schildklierwerking en 3 maanden na de miskraam op bloedstolling. Je zit dan niet meteen in de MMM. Ik heb de uitslagen (vd eerste twee onderzoeken) telefonisch gehad.

8. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    wie van jullie heeft trouwens hulp ergens gezocht? pas sprak ik de verloskundige waar ik de eerste 2 zwangerschappen onder controle was, zij raadde mij iemand aan om te gaan praten! maar weet zelf eigenlijk niet goed of ik dat nodig heb..

9. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Noukje die onderzoeken heb ik pas na mk 3 gehad. Mocht hier niet eerder. Maar mss is dat in de loop van de jaren veranderd

10. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    @ lana: ik heb nergens hulp gezocht. Maar misschien is een maatschappelijkwerkster een goed idee?

@ kaboutertje: hier deden ze niet moeilijk over die onderzoeken. We hebben wel laten merken dat we er echt op stonden. Maar de gyn (maakt niet uit welke ik had, ze zeiden het allemaal) zei er meteen bij dat zij het niet nodig vinden omdat er toch nooit iets uitkomt.

11. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dat kregen wij ook te horen.

Volgende keer ga ik eens vragen over dat Prius onderzoek, maar vraag me af of ik dat ondertussen niet allemaal gehad hebt.

12. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    He Kaboutertje, ik heb ook een waslijst met vragen. Ik ben echt zo bang, dat ik te horen krijg dat ze niets voor me kunnen doen.

Stel dat ze zeggen, dat het pas na 3 mk kan, moet ik dan op mijn strepen gaan staan. Volgens mij heb ik vlak voor mijn BBZ een miskraam gehad. Veel krampen en stolsels, maar toen mocht ik niet langskomen. Ze hebben wel een notitie in mijn dossier gemaakt. Alleen wat mijn arts zei is, dat als ze het niet hebben gezien telt het niet?????????

13. Trees

Trees Niet meer actief

Volgens mij is het sinds 1 januari 2009 (of een jaar eerder?!) veranderd. Op het chromosomenonderzoek heb je sindsdien recht na twee miskramen! Over de andere onderzoeken kunnen ze moeilijk doen, maar in vergelijking met het chromosomenonderzoek zijn dit relatief goedkope en eenvoudige bloedonderzoeken. Vandaar dat ze dit vaak wel doen na twee miskramen. Ga echt op je strepen staan of ga desnoods voor een second opinion naar een ander ziekenhuis. Heel veel succes en sterkte.

14. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    bedankt Trees, Ik heb al die chromosonen gehad. Die was in orde
    Wat was bij jou de oorzaak?
    Heb jij je eileider nog na je bbz? Hoe ver was je eigenlijk?

15. Trees

Trees Niet meer actief

Ik was al bijna 11 weken toen we achter de bbz kwamen. Ik had het 'geluk' dat vruchtjes hier niet goed groeien, want het had de grootte van amper 6 weken. Mijn eileider is bespaard gebleven en daar ben ik heel blij om.

Ik heb heel veel moeten zeuren bij verschillende artsen in verschillende ziekenhuizen om de oorzaak van de miskramen te achterhalen. Veel gynaecologen roepen snel dat ze alles onderzocht hebben en dat het domme pech zou zijn. Onzin, ten eerste vergeten ze vaak veel onderzoeken te doen en ten tweede onderzoeken ze in Nederland niet alles en ten derde is er gewoon heel veel onbekend op dit gebied.

Uiteindelijk een gynaecoloog en immunoloog gevonden die verder keken dan hun neus lang was. Ik bleek een lichte schildklierafwijking (antistoffen tegen mijn schildklier, wel normale schildklierwaardes) en ben daarvoor behandeld. Inmiddels tijdens deze zwangerschap een schildklierziekte ontwikkeld, dus deze was waarschijnlijk al aan het sluimeren.

Verder heeft een gynaecoloog mijn laatste 'miskraamzwangerschap' qua hormonen gevolgd om te zien of er afwijkingen zouden ontstaan en is er uitgebreid onderzoek op de foetus (na het afkomen van de zwangerschap) uitgevoerd. Iets wat in nederland ook niet gebruikelijk is. Behalve na een curretage onderzoeken ze of het compleet is, maar niet wat de oorzaak was. Foetus was gezond, mijn HCG steeg volgens het boekje maar mijn progesteron was veels te laag rond de 6-7 weken. Hierdoor denkt je lijf dat het een niet gezonde zwangerschap en stoot deze af. Ik heb deze zwangerschap tot 13 weken extra progesteron gebruikt en het gaat goed!

Mijn ervaring is dat als je iets gedaan wilt krijgen, je zelf heel erg mondig moet zijn/ worden en veel lezen. We zijn het hele land afgereisd en soms met heel veel frustratie tot gevolg, maar uiteindelijk heel blij dat we hebben doorgezet. Onze volgende plan zou het buitenland zijn en gelukkig hebben we dat nooit hoeven doen.

Nogmaals succes en een dikke knuffel!

16. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    Gelukkig heb jij nog je eileider. Helaas hebben ze die bij mij moeten weghalen. Ik snap ook echt niet waarom ze zo moeilijk doen hier in Ned.

Ik loop bij de fertiliteitsafdeling in het LUMC, hier hebben ze de kennis en middelen, maar toch doen ze moeilijk.

Ik heb een lijst met vragen en eisen:D die ik met haar wil bespreken.
    Ik hoop dat het snel donderdag is en dat ik mondig blijf, dat is mijn probleem namelijk ook.

17. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ook ik mag me hier melden..
    Net vandaag is duidelijk geworden dat het weer niet goed is gegaan.
    Gelukkig ziet mijn gyn ook in dat 4 keer een mk geen pech kan zijn.
    Het gaat altijd mis rond de innesteling. Ook als het vruchtje niet gelijk wordt afgestoten is het rond 5/6 weken al gestopt met leven.
    Dus nu gaan we samen kijken naar de reden.
    Bloed en chrom. onderzoeken zijn na de 2e mk al gedaan.
    We gaan nu verder op het b12 spoor (heb een lage normaalwaarde) en anders verder kijken..

Ik verlies elk vertrouwen in een 2e kindje.

18. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Nanette, wat vreselijk voor jullie! Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen. Fijn dat je gyn wil gaan onderzoeken waar het nu elke keer mis gaat, al heb je daar nu helemaal niets aan.

Dikke knuffel voor jou!

19. Vlijtigliesje

Vlijtigliesje Actief lid

12 sep 2009
    236
    2
    0
    NULL
    NULL
    hi meiden, ik hoor helaas ook bij dit gezelschap :( Zwaar kl*te he, ik wens jullie allemaal heel veel sterkte in ieder geval.

In januari 2009 was ik voor de 1e keer zwanger, in februari gecuretteerd. Ik november 2009 een vmk en in februari 2010 weer zwanger maar daarna wederom een dagje ziekenhuis achter de rug voor een curettage.

Wij hebben na de 2e curettage direct bloed laten prikken voor het chromosomen onderzoek en daar krijgen we half juni de uitslag van. Bij de na-controle van de curettage gaf de gyneacoloog aan dat ik begin juni ook nog even bloed moet laten prikken op: anti-cardiolipine, lupus anticoagulant en homocysteine (heb hier het bloedprikbriefje voor me, wist ze niet uit m'n hoofd hoor ;)). Volgens mij heeft dit allemaal met bloedstolling te maken.

Volgens de gyn heeft het geen zin om op schildklier te testen, omdat ik wel zwanger kan worden? Maar als ik hier zo de verhalen lees... Zouden jullie aanraden om te vragen daar wel op te testen?

20. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ja vlijtigliesje.. daar moet je wel op laten testen. Volgens mijn gyn heeft het er nml wel mee te maken.

Deel Deze Pagina