Wie heeft er ook meerdere miskramen gehad?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Jannne, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ow en het chrom. onderzoek komt voor het eigen risico van de zorgverzekeraar..
    Was een nare traktatie achteraf:S

2. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Nee hoor, dacht ik ook. Ik moest het wel vooruit betalen, maar kreeg later alles terug.

Helaas welkom meiden.
    Ben benieuwd wat er uit komt bij jou Nanette. Hier nl ook telkens zeer vroege mk-en.
    Heb via de ha weleens b12 laten prikken, maar dat was normaal.

3. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    @ nanette: nee toch? Dan staat ons ook nog een gezellige rekening te wachten... Ik krijg als het goed is eind juni de uitslag van het chromosomenonderzoek.

@ vlijtigliesje: helaas welkom hier. Ik mag eind deze maand bloed laten prikken voor het bloedstollingsonderzoek.

Zijn jullie ook zo bang voor een eventuele volgende zwangerschap? Aan de ene kant kriebelt het wel heel erg maar aan de andere kant ben ik zo bang voor een volgende zwangerschap. Alle onzekerheden die daar weer bij komen kijken, wachten tot de eerste echo. Ik kan de beelden van de eerste echo's van mn laatste twee zwangerschappen zo weer voor me zien... Maarja... de wens blijft!

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    kreeg jij echt alles terug? dan bel ik de verzekeraar nog eens op!
    Bijna 200 euro kwam nml voor mijn eigen risico vanwege het verplicht eigen risico.. (had ik nml nog niks van gebruikt)
    Potverdikkie!

mijn b12 was 230 in december. 150 is de absolute ondergrens, maar onder de 300 schijnt al niet helemaal jofel te zijn las ik op de site over b12..
    Zou 'fijn' zijn als het iets is wat met een maandelijkse injectie is op te lossen

5. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik wel! Ik weet dat het pas vanaf vandaag is dat ik weet dat het weer mis is.. maar ik had het er vandaag met mijn man over.
    Ik ben gewoon bang dat een 2e voor ons niet is weggelegd..

Zo raar, mijn dochter was ik zwanger van zonder dat we het wisten of er mee bezig waren..
    Een kadootje dus..
    En nu we echt bewust bezig zijn is het een probleem
    (bij mijn dochter wel vreselijk veel bloedingen gehad in week 7 en 8)

6. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ga ik de ha eens bellen, ik weet dat niet. Het was goed... ja wat is goed.

Wij hebben in juni die onderzoeken toen gehad, dus ER was al betaald.
    Maar toen kregen we wel het volle bedrag terug.

7. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik heb gewoon de uitdraai van de bloedwaarden gevraagd.
    En toen ben ik op alles aan het googlen geslagen..
    Wilde gewoon het naadje van de kous weten.
    Google ook even op stichtingb12 tekort. Daar staat een hoop relevante informatie op.
    Ben ik wel wijzer van geworden
    (ik had ook een aantal verschijnselen nml)

8. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    *inbraak* lieverd, goed dat je hier je ei kwijt kan. Ik had zo'n goede hoop voor je, hopenlijk kan je wat met de b12 meid.
    *uitbraak*

9. Trees

Trees Niet meer actief

Laat de gyn op herscholing gaan, want met een slecht werkende schildklier kun je zeker wel miskramen krijgen. Ik werd ondanks mijn schildklier makkelijk zwanger, maar zwanger blijven ho maar en met o.a. schildkliermedicatie gaat het wel goed. Schildklier wordt niet voor niks standaard getest op de herhaalde miskramenpoli's.

10. Trees

Trees Niet meer actief

Misschien een nog een algemene tip. Je hebt als patient altijd het recht om een kopie van je medisch dossier op te vragen. Ik heb dit zelf toentertijd ook gedaan en kwam daar nogal wat interessante zaken tegen. Zoals waardes die op de grens zaten of licht afweken, zoals mijn b12 die in orde zou zijn volgens de gyn (waarde bleek 159 te zijn). Ook een interessant advies qua medicatie van de internist over mijn schildklier waar mijn toenmalige gynaecoloog overleg mee gevoerd scheen te hebben. Dit advies was bijv. nooit opgevolgd, maar wel zeer relevant. Er waren nog een paar dingetjes, maar het idee is denk ik wel duidelijk ;) en het opvragen is heel simpel.

Oh en chromosomenonderzoek ging hier ook van het eigen risico af. Was inderdaad 2x 150 euro wat er betaald moest worden.

11. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Ik heb ook even mijn uitdraai van het bloedonderzoek er bij gepakt. Maar bij mij staat bij B12: waarde = 0,16 en bij normaal staat: 0,12/0,48. En ik zie dat jullie over hele andere waardes praten. Hmm snap er niets van?

12. Trees

Trees Niet meer actief

In nederland wordt B12 meestal in pmol/l gemeten, maar soms en vaak ook in het buitenland wordt in een andere eenheid gemeten. Ik geloof nmol/l (?). Staat het niet achter de waarde wat de eenheid is? Als je de eenheid weet kun je het namelijk omrekenen naar pmol/l en heb je de waarde waar hierover gesproken wordt.

13. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    @ Trees: nee de eenheid is helaas niet vermeld. Het is gewoon zo'n uitdraai van een algemeen bloedonderzoek via de huisarts. Helaas!

14. Trees

Trees Niet meer actief

Zover ik weet wordt er alleen maar in pmol of nmol gemeten. pmol is 1000x maal groter dan nmol. Dat zou betekenen dat er bij jou een refentiewaarden van 120-480 wordt aangehouden en dat jij een waarde van 160 hebt.

Ik hoop dat dit klopt, want ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken. Als dit wel klopt, betekent dit dat jouw arts een zeer strenge referentiewaarde aanhoudt. 120 wordt vaker gehanteerd, maar 150 is tegenwoordig gebruikelijk. Verder zou het betekenen dat er bij jou sprake is van een laag-normale waarde en dit zal bij de één wel en bij de ander niet tot problemen leiden.

15. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
  16. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    @ Trees: bedankt voor je reactie. Ik ga de huisarts vd week bellen om te vragen hoe het zit met die referentiewaarden.

@ nanette: hoe is het met je?

17. Trees

Trees Niet meer actief

@Noukje misschien dat je hier nog wat aan hebt of eventueel iemand anders. Het is een kopie van het antwoord op iemand met een soortgelijke vraag als wat jij hebt. Ik maak hieruit op dat het gebruikelijker is om in pmol/l of pg/ml te meten. In nmol/l is in tegenstelling tot wat ik eerder schreef minder gebruikelijk. Onderaan staat ook nog wat te doen als je in het grensgebied valt met je waarde.

Wat zijn de referentiewaarden voor vitamine B12?
    En hoe zit het met het grijze gebied?

Bij je B12-waarde uit 2006 gaf je zelf de referentiewaarden daarbij.
    Je B12-waarde was 0,24 nmol/l
    en het referentiegebied 0,13 - 0,70 nmol/l.

Gebruikelijker is een weergave in pmol/l.
    En in België en sommige andere landen is de weergave in pg/ml.

Een nanomol (nmol) is 1000 x zo groot dan een picomol (pmol).
    De weergegeven waarde is daarom 1000 x zo klein.

0,24 nmol/l is gelijk aan 240 pmol/l.
    Het daarbij behorende referentiegebied is dan 130 - 700 pmol/l.

Wat zijn goede, twijfelachtige, of abnormale B12-waarden? -

De B12-waarde kan uitgedrukt worden op twee verschillende manieren,
    door middel van twee verschillende eenheden:
    - uitgedrukt in pmol/l (picomol per liter) of eventueel nmol/l
    - uitgedrukt in pg/ml (picogram per milliliter).
    Er is een factor 1,355 verschil tussen weergave in pmol/l en weergave in pg/ml.
    100 pmol/l komt overeen met 1,355 x 100 dus 135,5 pg/ml.

Een goede B12-waarde is een B12-waarde
    hoger dan ongeveer 300 pmol/l (of zelfs hoger dan 350 pmol/ml),
    overeenkomend met
    hoger dan ongeveer 400 pg/ml (of zelfs hoger dan 475 pg/ml).

Een abnormale B12-waarde is een B12-waarde
    lager dan ongeveer 150 pmol/l [soms wordt zelfs 140 of 130 pmol/l als ondergrens gebruikt]
    overeenkomend met
    lager dan ongeveer 200 pg/ml.

Een twijfelachtige B12-waarde ligt tussen die grenzen in,
    dus tussen 150 en 300 (of zelfs 350) pmol/l,
    of tussen 200 en 400 (of zelfs 475) pg/ml.
    Dit wordt wel het 'grijze gebied' genoemd.
    Hoe dichter naar die ondergrens van 150 pmol/l of 200 pg/ml, hoe twijfelachtiger.

Bij een abnormale B12-waarde, lager dan 150 pmol/l of 200 pg/ml, moet behandeld worden door het geven van B12-injecties.

Wat wanneer de B12-waarde in het 'twijfelachtige' gebied ligt? -

Het is dan van belang aanvullend onderzoek te laten uitvoeren,
    met name wanneer er klachten zijn die kunnen wijzen in de richting van een B12-tekort,
    en/of wanneer de B12-waarde duidelijk lager aan het worden is,
    en/of wanneer de B12-waarde laag in het grijze gebied ligt, dicht tegen de ondergrens van het referentiegebied.

Het nuttigste aanvullend onderzoek, dat is onderzoek dat werkelijk iets zegt over de B12-situatie.
    Het nuttigste aanvullend onderzoek is de volgende combinatie:
    - Bepaling van holotranscobalamine (= holo-TC, = 'actief-B12'),
    - en tevens bepaling van methylmalonzuur (= MMA).
    Eventueel kan daarnaast aanvullend ook nog
    - homocysteïne worden bepaald.

Zou de holotranscobalamine-waarde verlaagd zijn en/of methylmalonzuur-waarde verhoogd, dan is een B12-tekort aangetoond, ook al zou de B12-waarde nog hoger zijn dan 150 pmol/l of 200 pg/ml.
    Ook in dat geval moet behandeld worden door het geven van B12-injecties.

Zou de homocysteïne-waarde verhoogd zijn samen met een verlaagde holotranscobalamine-waarde en/of een verhoogde methylmalonzuur-waarde, dan is dat nog een éxtra aanwijzing voor een B12-tekort.

Bron: www.hypomaarniethappy.nl

18. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Hoi Trees,

En weer bedankt voor de info :D Ik ga het staks eens op mn gemak lezen. Ben niet zo'n rekenwonder ;) dus zal er eens goed voor gaan zitten.

Stel dat bij mij mn B12 wat laag is, kan je daar mk'en van krijgen? Want dat kon ik zo 1,2,3 niet uit de informatie op die site halen.

19. Trees

Trees Niet meer actief

Op de site van b12 staat het volgende:
    Stichting B12 Tekort

Er is inderdaad een associatie met herhaalde miskramen. Dit zijn enkele links naar samenvattingen van onderzoeken die hier naar gedaan zijn, mocht je er meer over willen lezen (niet de meest spannende literatuur ;)).

Low Vitamin B(12) level as a risk factor for very ... [Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2002] - PubMed result
    Vitamin B12 deficiency, infertility and recurrent ... [J Reprod Med. 2001] - PubMed result
    Clinical B12 deficiency in one case of recurrent s... [Clin Chem Lab Med. 2003] - PubMed result

20. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    @noukje.. vandaag niet zo geweldig..
    Heb mij het hele weekend stoer gehouden, maar vanaaf toch een potje lopen janken!

Deel Deze Pagina