Wie heeft er ook meerdere miskramen gehad?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Jannne, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    @trees.. dat is idd vreselijke literatuur om je avond mee te vullen:D;)

2. Trees

Trees Niet meer actief

Sorry :D

Nogmaals: niet geschikt voor een fijne en ontspannen zondagavond ;)

3. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    @ nanette: je hoeft je niet groot te houden he, je hebt alle recht om eens flink te huilen! Dikke knuffel!

@ Trees: dankje! Heb ook al zitten lezen. Maar zie dat meer waarden relevant zijn om een eventuele vitamine B12 te kort vast te stellen. Interessant!

4. Jannne

Jannne Lid

30 nov 2009
    62
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nieuwe meiden: heel veel sterkte! Ik ben er weer even stil van...

Om even terug te komen op het prikken bij schildklierwaardes: ik heb dit vorige week nog gevraagd aan mijn gyn, maar deze zei dat mijn miskramen niet aan mijn schildklier kunnen liggen i.v.m. een regelmatige menstruatiecyclus. Zou dit echt zo zijn?

Als het nog een keer mis gaat (wat ik natuurlijk niet hoop) ga ik er toch even naar vragen!

Ik was namelijk de gewone menstruaties (voor mijn miskramen) echt heel miniem ongesteld, al waren die cyclussen wel ongeveer even lang. (Toen ik aan de pil was had ik nmlk een 'flinkere' menstruatie). En die minimale menstruaties kunnen weer met progestron te maken hebben (had ik ergens gelezen, maar waar?) En miskramen kunnen daar ook weer mee te maken hebben. (Mijn miskramen waren tussen de 4 en 6 weken)

Snappen jullie m nog? ;)

Groetjes!

5. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Jawel, maar is er nooit geprikt op prog?
    Mijn prog was na mijn ei ca 57, dus dat zou goed moeten zijn.

Ik heb ook mk-en tussen de 4 en 6 weken.

Mijn B12 was trouwens 738 ( vandaag nagevraagd)
    De rest ga ik vrijdag in het zh vragen. ( een kopie opvragen dan van mijn hele dossier vanaf 2005, maar of ze dat geven???)

6. Trees

Trees Niet meer actief

Ze zijn verplicht om deze te geven! Mits je het schriftelijk aanvraagd, vergezeld met een kopie van je ID. Dit staat wettelijk vastgelegd.

@Jannne ik heb al jaren een zeer regelmatige cycli, ondanks dat ik antistoffen tegen mijn schildklier aanmaak. Het hoeft dus niks te zeggen.

@Progesteron. Mijn progesteron is na mijn ei prachtig hoog, maar daalt heel hard rond de 6-7 weken zwangerschap met als gevolg een miskraam. Dit terwijl er dan sprake was van een gezonde foetus en een normaal stijgend HCG. Dit klopt niet, want bij een 'standaard' miskraam daalt progesteron, omdat de foetus niet goed is en er minder HCG wordt aangemaakt. Hoe dit komt weten we niet, maar het is zeer makkelijk op te lossen en het heeft heel wat miskramen geduurd voordat ik een arts had gevonden die hier tijdens de zwangerschap wekelijks op prikte.

7. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    He Meiden,
    Dankzij iemand anders ben ik op de hoogte gebracht van een Prius onderzoek in Radboud zkh. Ik heb gisteren gebeld en ik mag 15 juli (op mijn verjaardag al komen) Ze gaan van alles onderzoeken. Ze zeiden ook heel eerlijk dat 4x geen pech meer kan zijn en dat ze me willen helpen.

Hieronder is de link

UMC St Radboud - Verloskunde - PRIUS

8. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis

Maar bij mij gaat het al vaak bij de 4,5 weken fout. Dus denk niet dat dat lukt in zo'n kort tijdsduur.
    Las vanochtend mijn lijst van wat al aan onderzoeken geweest is en alles was goed.
    Dus ja wat moet je dan nog he....

Zal van de week mijn lijst even hier neer zetten, mss zie jij er nog iets in Trees ( als kenner helaas)

9. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Maar doen ze daar niet alle onderzoeken die ook gewoon in het zh gedaan worden. Alleen dan allemaal op een dag?

10. Flavour

Flavour Niet meer actief

#310 Flavour, 19 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2010
    In het Radboud doen ze veel meer, heb ik het idee, en zijn ze gemotiveerder om een oorzaak op te sporen dan bij de meeste andere ziekenhuizen. Zo is er bij mij nog nooit naar de suikerstofwisseling gekeken, en een methionine-belastingtest heb ik ook nog nooit gehad. Evenmin als een ECG en een uitgebreide bloeddrukmeting. Ik bedoel maar.

Dit is bij mij allemaal onderzocht in het afgelopen jaar:
    Stollingsonderzoek:
    Factor II mutatie
    Factor II activiteit
    Factor V Leiden
    Factor VII
    Factor VIII
    Factor X
    Proteïne C geactiveerd
    Proteïne S ag.
    Triglyceriden
    Fibrine D-dimeer
    Lupus anticoagulans
    As. Cardiolipine, IgG en IgM
    Ant-beta 2 glycoproteïne-1
    PT
    aPTT
    Proteïne C activiteit
    Proteïne S activiteit

Schildklier:
    TSH en FT4
    TSH receptor antistoffen
    TPO antistoffen

Lever:
    ALAT
    ASAT

Overig:
    CK
    Ferritine
    Kalium
    Kreatinine
    Bezinking
    Hemoglobine
    Leukocyten
    Foliumzuur
    Vitamine B12
    Vitamine B6
    Trombocyten

Homocysteïne

Immuunziekten:
    ANA (cascade)
    Anti ds DNA (Crithidia)
    ANCA (IF, ELISA)

Overig onderzoek:
    SIS-echo (weinig belastende waterecho waarmee o.a. tussenschotten kunnen worden opgespoord.)
    Hysteroscopie.

De hysteroscopie is pas kort geleden gedaan. Daaruit bleek dat er een rest in mijn baarmoeder zat vastgegroeid, afkomstig van één van de 5 zwangerschappen die ik het afgelopen jaar heb doorgemaakt. De vraag is nu hoe lang die rest daar al zat en of deze één of meer miskramen heeft veroorzaakt. We komen er waarschijnlijk nooit meer achter, maar ik had die hysteroscopie graag veel en veel eerder gehad, maar helaas werd dat onderzoek me geweigerd, omdat het geen zin zou hebben om in de baarmoeder te kijken. En ik las laatst van iemand anders die 11 (!!) miskramen heeft gehad dat nu pas is gebleken dat ze een afwijkende baarmoeder heeft. Een afwijking die waarschijnlijk kan worden verholpen.

Dus meiden, laat je niet afschepen met 'Het is pech' en 'We kunnen niet zoveel onderzoeken bij miskramen'. Dat is veel te kort door de bocht en getuigt van een gebrek aan betrokkenheid en professionaliteit van je arts.

@Kaboutertje: je zou kunnen vragen of je toch progesteron mag gebruiken vanaf je eisprong. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Suus

11. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Jedum ik dacht dat ik een lijst had met onderzoeken, maar jij hebt er echt veel meer gehad.
    En dat is allemaal voor de mk-en?

Heb jij een specificatie van de arts?

12. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, allemaal ivm mijn miskramen. Ik heb om alle onderzoeken moeten bedelen en zeuren, maar het zijn stuk voor stuk belangrijke onderzoeken die gewoon gedaan moeten worden als je al een paar miskramen hebt gehad. Heel veel miskramen krijgen is namelijk geen 'pech', zoals iemand hier ook al schreef. Dat is iets te kort door de bocht.

Wat bedoel je trouwens met specificatie van de arts? Ik heb heel veel artsen gehad en was met geen enkele helemaal tevreden. Het meeste onderzoek van de lijst doen ze echter wel in het AMC in Amsterdam op het herhaalde miskramen-spreekuur (Herhaalde miskraam spreekuren). Maar je zou ook naar het St. Geertgen in Brabant kunnen gaan (BCG - Homepage), al weet ik niet of ze daar ook immuunonderzoek doen. Ik weet wel dat ze daar niet te beroerd zijn om je progesteron voor te schrijven.

Wat het immuunonderzoek betreft: ik heb alleen algemeen onderzoek gehad. Dat de resultaten goed waren, betekent helaas niet dat ik geen immuunproblemen heb, maar ze zijn met de Nederlandse testen niet op te sporen.

Als je dat goed wilt laten uitzoeken moet je naar Duitsland (Dr.Sylke Reichel-Fentz- Fachärztin für Transfusionsmedizin) heb ik begrepen.

In het UZ Gent (http://www.uzgent.be/wps/wcm/connect/nl/web/zorg/patienten/diensten/vrouwenziekten+-+verloskunde/raadpleging+per+arts) en het UZ Brussel (UZ Brussel: Zoek) doen ze naar het schijnt ook meer imuunonderzoek.

Suus

13. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik heb toen telefonisch gehoord, dit is goed en dat is goed...
    Maar niet echt wat er dan gecontroleerd is.
    Vrijdag moet ik toch weer voor een FM en zal de assistente er eens om vragen. Dan kan ik kijken wat er allemaal getest is ( wat ik dan nog niet zou weten)

14. Flavour

Flavour Niet meer actief

Je kunt vragen of je het op papier kunt krijgen. Dat doe ik zelf ook altijd. Dan printen ze het even voor je uit en dan kun je thuis nog eens rustig kijken, en evt. op internet uitzoeken wat bepaalde uitslagen betekenen.

Suus

15. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    1- chromosomen onderzoek -> goed
    2- anti fosfolipide-antistoffen
    · lupus anticoagulans -> afwezig
    · anti cardiolipide -> afwezig
    · IGG -> niet getest
    · IGM -> negatief
    3- schildklierwerking -> goed
    4- stollingsafwijking -> goed
    * Factor II mutatie ( hoort dit allemaal bij een stollingsafwijking test?? of zijn dat weer aparte testen?)
    *
    Factor II activiteit
    *
    Factor V Leiden
    *
    Factor VII
    *
    Factor VIII
    *
    Factor X
    *
    Proteïne C geactiveerd
    *
    Proteïne S ag.
    *Triglyceriden
    *
    Fibrine D-dimeer
    *
    Lupus anticoagulans
    *
    *
    *
    PT
    *
    aPTT
    *
    Proteïne C activiteit
    *
    Proteïne S activiteit
    5- LH -> 3 ( 4e dag in cyclus)
    6- FSH-> 6 ( 4e dag in cyclus)
    7- vorm baarmoeder -> Uteris bicornis ( via HSG bekend geworden)
    8- progesteron -> 57,2 ( 7 DPO)
    9- B 12 -> 738
    10- morfologie zaadcellen -> goed
    11- hysteroscopie -> 2x gehad
    12- dikte baarmoederslijmvlies -> 7 mm ( 7 DPO)
    13- prolactine -> 0,12 ( 4e dag in cyclus)

Nog te doen
    14- nog prikken op IGG
    15- nog prikken op insulineresistent
    16- autoimmuunziekte nog niet bepaald
    17- ziekte van Wilson nog niet bepaald
    18- gammaglobulines
    19- antistoffen tegen schildklier ( is dit automatisch het schildklier onderzoek of zit dit er niet bij en moet het apart geprikt worden?)
    · anti TPO
    · T9
    · FT4
    · TSH 19
    20- Seleniumwaarde bepalen
    21- Lever
    *
    ALAT
    *
    ASAT
    22- Overig
    *
    CK
    *
    Ferritine
    *
    Kalium
    *
    Kreatinine
    *
    Bezinking
    *
    Hemoglobine
    *
    Leukocyten
    *
    Foliumzuur
    *
    Vitamine B6
    *
    Trombocyten
    23- Immuunziekten
    ANA (cascade)
    Anti ds DNA (Crithidia)
    ANCA (IF, ELISA)

Suus wil jij hier eens naar kijken?

Of Trees jij bent helaas ook wel kenner hier in.

Dank jullie alvast

16. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    wat is een prius onderzoek eigenlijk?

17. Flavour

Flavour Niet meer actief

@Nanette: Prius is een verzameling onderzoeken. Op de vorige pagina staat geloof ik een link naar het Radboud, waar ze die onderzoeken doen.

@Kaboutertje: schildklierantistoffen moeten inderdaad apart getest worden. Soms lijken TSH en FT4 goed, maar heb je toch antistoffen. Trees weet daar alles van.

En wat bovenaan staat, is inderdaad allemaal stollingsonderzoek. Jij hebt een rudimentaire screening gehad en geen uitgebreid onderzoek.

Suus

18. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dus ik moet voor het stollingsonderzoek allemaal apart vragen of ze dat willen testen.

Ik print het maar even uit ;)

19. Trees

Trees Niet meer actief

Suus mooie lijst!

Een kleine aanvulling. Bij antistoffen tegen de schildklier gaat het specifiek om de volgende drie waardes:

-Anti-TPO
    -TSI
    -Anti-TG

Hier wordt door veel ziekenhuizen standaard niet op getest. Vaak wel op de herhaalde miskramenpoli's.

Verder heb ik zelf een zeer uitgebreid immuunonderzoek via de immunoloog gehad. Ik ben getest op alle mogelijke systeem- en immuunziektes. Alleen dit onderzoek bestond al uit tien buisjes bloed, uitgebreid lichamelijk onderzoek en een ontlastingsonderzoek. Ik heb hier helaas geen uitdraai van, maar het waren ziektes zoals reuma, ziekte van crohn en de systeemziektes.
    Ook heeft de immunoloog me later nog gebeld over een imuunonderzoek waarbij er bij beide partners bloed zou worden afgenomen om te onderzoeken of onze bloedgroepen allergisch voor elkaar zouden zijn (zoiets iig?!). Dit was iets nieuws, waar in NL nog geen enkele aandacht naar gedaan was. Ik was inmiddels zwanger en heb dit onderzoek nooit gehad
    Tenslotte heeft de imuunoloog ook de opdracht gegeven aan de patholoog-anatoom om één van onze foetussen uitgebreid te laten onderzoeken op allerlei afwijkingen.

Ik vond zelf dit onderzoek een zeer goede aanvulling op de andere onderzoeken en ik had het geluk een immunoloog getroffen te hebben die mee wilde denken.

20. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik kan toch moeilijk vragen of ze nog eens willen testen op:

* Factor II mutatie
    *
    Factor II activiteit
    *
    Factor V Leiden
    *
    Factor VII
    *
    Factor VIII
    *
    Factor X
    *
    Proteïne C geactiveerd
    *
    Proteïne S ag.
    *Triglyceriden
    *
    Fibrine D-dimeer
    *
    Lupus anticoagulans
    *
    *
    *
    PT
    *
    aPTT
    *
    Proteïne C activiteit
    *
    Proteïne S activiteit
    * IGG

2- nog prikken op insulineresistent
    3- autoimmuunziekte nog niet bepaald
    4- ziekte van Wilson nog niet bepaald
    5- gammaglobulines
    6- antistoffen tegen schildklier
    · anti TPO
    · T9
    · FT4
    · TSH 19
    · TSI
    · Anti-TG
    7- Seleniumwaarde bepalen
    8- Lever
    *
    ALAT
    *
    ASAT
    9- Overig
    *
    CK
    *
    Ferritine
    *
    Kalium
    *
    Kreatinine
    *
    Bezinking
    *
    Hemoglobine
    *
    Leukocyten
    *
    Foliumzuur
    *
    Vitamine B6
    *
    Trombocyten
    10- Immuunziekten
    ANA (cascade)
    Anti ds DNA (Crithidia)
    ANCA (IF, ELISA)

Ze zien me aankomen. Dokter ik zou graag op het volgende nog geprikt willen worden. Dat zijn nogal wat onderzoeken. ( even geteld 44)
    Dat kan toch niet, dat durf ik echt niet te vragen.

Maar ja voordat we echt nog maar 3 kansen ( ivf) hebben, wil ik toch weten wat de oorzaken nu zijn van de mk-en.
    Want dalijk ben ik eindelijk weer een keer zwanger en dan word het een mk.

Deel Deze Pagina