ik gebruik 3 x daags 2x100 mg. En de verhoging is na een dag of 1,5-2 ( ik temp 's ochtends en 's avonds)
Ik had het gisterenavond voor het eerst ingebracht en vanmorgen gemeten. Waarom meet je ook s`avonds?? Dat heeft toch helemaal geen zin?? Of zie ik dit verkeerd?
Goeiemiddag meiden! @ Mamatje & Suus, niet denken dat we het vervelend vinden als jullie over je zwangerschap praten. Dat is wat we allemaal willen en elkaar allemaal gunnen! @ Hier, een beetje ziekjes aan het worden. Last van mijn keel en mijn hoofd voelt een beetje woozy. Verder nog steeds aan de klus en nog geen positieve ovutest. Had vandaag wel al mijn zwtesten binnen gekregen voor over 2 weekjes!
Nee hoor, ik doe het dus drie keer per dag 200: 7 uur, 3 uur en 11 uur (als ik het haal). En die bijsluiter kun je overslaan. Volgens mij staat er zelfs dat je het niet mag gebruiken bij zwangerschap. Maar op de bijsluiter van de Belgische versie (exact hetzelfde middel) staat juist dat het miskramen tegengaat. Suus
Hi allemaal, hoop dat alles goed met jullie gaat. zoals afgesproken ben ik gisteren langs me dokter gegaan voor de verwijsbrief. Suus je had gelijk, hij is een l-u-l, hij begon gelijk van ya maar als we alle vrouwen die een 2de mk krijgen doorverwijzen naar zk dan gaan we onnodig kosten maken voor weinig info. Ik zei, weinig info is tenminste wat. Volgens hem, sturen ze patienten pas door na een 3de mk. ik zei dat ik niet eens 1 mk wou krijgen laat maar staan 3:x hij is even op internet gaan kijken als er iets veranderd is sinds de laatste keer dat hij gekeken heeft. Blijkbaar wat gevonden want hij begon gelijk aan het verwijsbrief. Nadat hij verwijsbrief had geschreven, bleef ie nog steeds over het feit praten dat meestal de onderzoeken leveren niks op en bla bla bla ahhhhhhhhhhhhhhhhh Omdat hij niet echt behulpzaam was, heb ik niet eens durven vragen als ik paar kleine onderzoeken bij hem kon laten doen. Maandag wil ik dus afspraak maken bij zk maar voel niet egt prettig bij. Verwijsbrief zegt alleen dat ik hem gevraagd hebt om een verwijsbrief, hij heeft niks anders bij gezet, ook niet dat hij het nodig vond:x. dus ik ben beniewd hoe moelijk zk zal doen... hebben jullie allemaal onderzoeken mogen doen na jullie 2de mk? @Suus, ik heb op een rijtje gezet naar welke onderzoeken ik kan vragen (wil voorbereid gaan voor het geval zij ook moelijk doen en niet alles willen laten onderzoeken): * B12 * B16 * Foliumzuur * Schildklier * Homocysteine bepalen * Chromosomenonderzoek (na 2de mk voor 34ste verjaardag) * Antifosfolipiden (pas testen 12 wk na mk) * Stollingsonderzoek Ben ik wat vergeten? Alvast een fijne weekend voor jullie allemaal! Madre
Wat een eikel! ( ik besef me meer en meer hoe erg ik in mijn handjes mag knijpen met mijn ha, en gyn's) Ja na mijn 2e mk zijn er onderzoeken gedaan. Maar gaandeweg meer en meer. anti tpo ook vragen ,want dat doen ze niet standaard. En het klopt: vaak komt er niets uit, maar het zou toch juist datgene zijn. ( van stollingsafwijking oid. Ik zal zo even mijn lijst kopieren
1- chromosomen onderzoek -> karyotype in bloed op 5 delen, GTG benadering, aantal banden 550 -> goed 2- immuunziekten A: auto-immuunziekten a. anti fosfolipide-antistoffen * anti cardiolipide -> afwezig * lupus anticoagulans -> afwezig normaalwaarde niet aantoonbaar * IGG -> negatief normaalwaarde 7.0-16.0 * IGM -> negatief normaalwaarde 0.40-2.3 b. ANA (cascade) = anti-nucleaire antilichamen/ ANF normaalwaarde ,< 80 -antistoffen tegen Centromeren, DNA, - antistoffen tegen, kwalitatief, crithidia DNA, - antistoffen tegen, hoog-avide kwantitatief, Farr Negatief c. Anti ds DNA (Crithidia) Bij lupus patienten verhoogde anti-dna, maar dat hoeft dus niet altijd. http://www.lupus-medischepraktijk.nl/vov_hfst.3.htm d. ATA = antihyroide antilichamen Er zijn 2 soorten e. Leukocyten totaal 4,0 - 10,0 x 109/l staafkernige neutrofielen 0,1 - 2,0 x 109/l segmentkernige neutrofielen 1,1 - 6,0 x 10 9/l neutrofielen totaal 2,00 - 7,20 x 10 9/l eosinofielen 0 - 0,50 x 10 9/l basofielen 0 - 0,15 x 10 9/l monocyten 0,15 -0,90 x 10 9/l lymfocyten 1,0 - 4,0 x 109/l ANCA (IF, ELISA) normaalwaarde negatief ( dit is een behandeling om auto- immuunziekten op te sporen) B : allo-immuunziekten a. LAD test = leukocyte antilichamen detectie witte bloedlich partner ingespoten Man is A negatief Vrouw is O positief b. NK- cellen c. embryo toxiciteit, testen op cytokinen 3- schildklierwerking -> · TSH -> 1,9 ME/L normaalwaarde0,4 3,0 mU/l * anti TPO -> 108 KIU/lnormaalwaarde 35< 60 neg, 60 100 dubieus, > 100 pos * TSH receptor ass. ->0,9 IU/l *Anti-TG -> < 1,0UG/lnormaalwaarde < 55< 280 neg, 280-344 dubieus, >344 pos · Tgnormaalwaarde1-20 μg/l, methode-afhankelijk · TSInormaalwaarde minder dan 130% · FT410 23 pmol/l · FT 3 4-8 pmol/l · T3 1,35-2,6 nmol/l http://www.freya.nl/web_medisch/schildklier.php
4- stollingsafwijking -> goed * Factor V Leiden -> negatief ( wild type) normaalwaarde 70-130% *Proteïne C geactiveerd -> 93% normaalwaarde 75-125% *Proteïne S antigeen-> 90% normaalwaarde 60-140% *PT -> 12 sec normaalwaarde 10-14 sec *APTT -> 29secnormaalwaarde < 35 seconden * Proteine S va. N -> 78 % * AT III -> 95% normaalwaarde 125 ngml (112 tot 140) of 80-120% * Factor II mutatie-> normaal * Factor II activiteit normaalwaarde 80-120% *Factor VIInormaalwaarde 80-120% of 23-40 mg/l *Factor VIIInormaalwaarde 50-150% of lager dan 104 *Factor Xnormaalwaarde 80-120% *Triglyceridennormaalwaarde 0,7-2,1 mmol/l *Fibrine D-dimeer *As. Cardiolipinenormaalwaarde negatief *Ant-beta 2 glycoproteïne-1 *Proteïne S activiteit * thrombocyten (bloedplaatjes)normaalwaarde 150-400 x 109/l * trombine tijdnormaalwaarde 15-20 sec, test-afhankelijk * protrombine tijd ( PTT)normaalwaarde 11-14 s 5- LH -> 3 E/L( 4e dag in cyclus) 12 E/L( 1 DPO) vrouwen, folliculair 1,5 - 8,0 U/l vrouwen, midcyclisch 10 - 55 U/l vrouwen, luteaal 1,5 - 8,0 U/l 6-FSH-> 6 E/L( 4e dag in cyclus) vrouwen, folliculair 1,0-8,0 U/l vrouwen, midcyclisch 3,0-15,0 U/l vrouwen, luteaal 1,0-8,0 U/l !!!!7- vorm baarmoeder -> Uteris arcuatus( via HSG bekend geworden)-> · vaak maar 1 nier, is hier iets in te onderzoeken of nieren goed zijn? · septum resectie -> geertgen · http://www.gezondvgz.nl/%7B5a001d64-526c-42b5-9e7b-be8d5f26d622%7D 8- progesteron -> 57,2 nmol/l( 7 DPO) vrouwen, folliculair 0,2-3,4 nmol/l vrouwen, midcyclisch 0,7- 8,0 nmol/l vrouwen, luteaal 10-60 nmol/l *extra progestron krijgen na DPO-> beter voor eventuele zwangerschap Ik zou graag voor een goede innestelling ustrogestan gebruiken na mijn eisprong. 9- B 12 -> 738 normaalwaarde 130-700 nmol/l
10-morfologie zaadcellen -> goed 11- hysteroscopie -> 2x gehad 12- dikte baarmoederslijmvlies -> 7 mm ( 7 DPO) 13- prolactine -> 0,12E/l( 4e dag in cyclus) normaalwaarde 200-500 mU/l 14- homocysteine -> 6 Umol/l of µmol/l ( nuchter) normaalwaarde nuchter, onbelast < 15 μmol/l 15- overige * keratine -> 62 Umol/l ( op dag 7 van mk en bij 38 weken zwangerschap) * Hemoglobine-> tussen6-7,6 mmol/l normaalwaarde 7,5 -10 mmol/l * Hematocriet -> 0,29-0,30 l/l( bij 38 wk zwschap)normaalwaarde 0,36-0,47 l/l Bloedarmoede bij te lage waarde * RDW (relatieve distributiewijdte) -> 12,5 %normaalwaarde 11 - 16 % * Scr irr al -> negatief * MCV (mean corpuscular volume) -> 88 FL normaalwaarde 80-100FL *CK (Creatinekinase)normaalwaarde < 170 U/l *Ferritinenormaalwaarde 20-150μg/l *Kaliumnormaalwaarde urine: 25 - 125 μmol/24 uur serum:3,5- 5,0mmol/l *Bezinkingnormaalwaarde < 20mm/uur *Foliumzuurnormaalwaarde 5-23 nmol/l *Vitamine B6normaalwaarde 35-110 nmol/l *Trombocytennormaalwaarde 150-400 x 109/l 16- insulineresistentienormaalwaarde <15 mU/l (< 110 pmol/l) Het is aangetoond dat vrouwen met diabetes mellitus en hoge HbA1c-spiegels in het eerste trimester een verhoogd risico op miskramen hebben 17- ziekte van Wilson nog niet bepaald Groene ring om pupil 18- gammaglobulinesnormaalwaarde 7-15 g/l 19- Seleniumwaarde bepalen 21-Lever * ALATnormaalwaarde < 40 U/l * ASATnormaalwaarde IFCC-methode 37°C < 45 U/l Groen is bij mij de uitslag. Blauw is de normaalwaarden Rood is waar ik nog niet op geprikt ben
Sorry beetje lang, maar hopelijk heb je er wat aan. Dit is een lijst die ik aan de hand van Suus d'r lijst heb gemaakt.
Heel erg bedankt voor de info. Maar heb je all bovenstaande onderzoekend mogen doen na je 2de mk? sorry maar heb niet all je geschiedenis kunnen lezen, hoeveel mk's heb je al gehad?
Nee het is in de loop der tijd gekomen. Maar wel na de 2e mk: chromosomen en stolling. En volgens mij ook auto immuun. Ik heb 6 mk-en gehad.
oke, dan weet ik zeker dat ik voor die onderzoeken kan gaan. Ik zal je lijst goed bewaren, just in case. Over auto immuun had ik nog niet over gehoord maar ga even op internet lezen. 6 mk? vind heel erg voor je maar niet opgeven natuurlijk. Nogmaals bedankt voor de info. Madre
Ha Madre, Inderdaad, een lompe hork. Er komt inderdaad nogal eens niets uit, maar geregeld wordt er ook wél iets ontdekt, en bij 2 miskramen heb je gewoon recht op wat onderzoek, dus hij reageert op z'n minst erg onsympathiek. Ik hoop dat je geregeld hebt dat je een andere gyn krijgt, want die z-a-k die je laatst had, gaat je gegarandeerd niet helpen. Ik zou het voor nu houden bij chromosomenonderzoek voor jou en je partner. Uitslag duurt 2/3 maanden. Als er iets uitkomt (meestal niet) kun je kiezen voor PGD (selectief terugplaatsen van embryo's), maar vaak vergroot dat je kansen op een gezond kind niet, omdat je met een afwijking gewoon nog steeds veel kans hebt op een gezonde koter. Het kan wel een oorzaak zijn voor de miskramen, dus logisch dat je het wilt uitsluiten. Verder is stollingsonderzoek op z'n plaats. Bij voorkeur 2 maanden na laatste zwangerschap, omdat je IGG nog verhoogd kan zijn van de zwangerschap. In dat geval zou je dus altijd nog een keer moeten prikken op een later moment om vast te stellen of je echt een afwijking hebt of dat het door de zwangerschap kwam. Dit is het stollingsonderzoek dat ik heb gehad. Het is vrij uitgebreid, omdat de aanleiding het herseninfarct van mijn zusje was, maar dan heb je ook meteen alles: Factor II mutatie, Factor II activiteit, Factor V Leiden Factor VII, Factor VIII, Factor X, Proteïne C geactiveerd, Proteïne S ag., Triglyceriden Fibrine D-dimeer, Lupus anticoagulans, As. Cardiolipine, IgG en IgM, Ant-beta 2 glycoproteïne-1, PT, aPTT, Proteïne C activiteit, Proteïne S activiteit Ook zou ik homocysteïne laten bepalen. Een te hoog homocysteïngehalte veroorzaakt bloedpropjes, en is dus ook een mogelijke oorzaak voor miskramen. Het is op te lossen met extra foliumzuur (B11), B12 en B6. Laat in verband hiermee ook vast B12, B6 (niet 16) en B11 bepalen. Met de schildklier en de rest zou ik zelf toch nog even wachten, omdat de kans na 2 miskramen echt nog behoorlijk groot is dat het écht pech is geweest. En je kunt vragen of ze bij een nieuwe zwangerschap je progesteron regelmatig willen bepalen, zodat je progesteroncapsules kan gaan gebruiken als je een tekort hebt. (Veroorzaakt ook miskramen, maar vinden ze in Nederland nog onvoldoende bewezen.) Succes! Suus
Hi Suus, bedankt voor de info. Ik ga hiermee aan de slag en hopelijk vinden ze wat zo niet, we blijven proberen. Madre