Wie heeft er ook meerdere miskramen gehad?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Jannne, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suus, ik heb wel respect voor jou hoor! Hoe je alles uitzoekt en op je strepen gaat staan! Hopelijk mag al je inzet snel beloond worden!!!

Kaboutertje, hopelijk zul je aan fijn gesprek hebben met de gyn! Heel fijn dat de gyn achter jullie staat!

2. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    #342 kaboutertje, 21 mei 2010
    Laatst bewerkt: 21 mei 2010
    Net alle uitslagen gekregen.
    Ziet iemand hier iets geks in?

overige:
    · keratine -> 62 ( op dag 7 van mk en bij 38 weken zwangerschap)
    · Hemoglobine-> 6 (op dag 7 van mk en bij 38 weken zwangerschap)
    · AT III -> 95
    * Proteine S va. N -> 78
    homocysteine -> 6
    Factor V Leiden -> negatief ( wild type)
    chromosomen onderzoek -> karyotype in bloed op 5 delen, GTG benadering, aantal banden 550
    IGG -> negatief
    TSH -> 1,9
    PT -> 12
    APTT -> 29
    LH->12 ( 1 DPO) en 3 ( 4e dag in cyclus)
    Proteïne C geactiveerd -> 93
    Proteïne S ag.-> 90 ( is dit hetzelfde
    Proteïne S activiteit)

*As. Cardiolipine, IgG en IgM
    Is dit hetzelfde als dit?
    1- anti fosfolipide-antistoffen
    · lupus anticoagulans -> afwezig
    · anti cardiolipide -> afwezig
    · IGG -> negatief
    · IGM -> negatief

Nou mijn to-do lijst is beduidend korter ;)

Maar er moet nog het een en ander geprikt worden. Wat denken jullie ( vooral Suus en Truus, want jullie zijn er echt in gedoken)

Nog te doen
    1- autoimmuunziekte nog niet bepaald
    2- ziekte van Wilson nog niet bepaald
    3- gammaglobulines
    4- antistoffen tegen schildklier
    · anti TPO
    · T9
    · FT4
    · TSI
    · Anti-TG
    5- Seleniumwaarde bepalen
    6- Lever
    * ALAT
    * ASAT
    7- Overig
    *CK
    *Ferritine
    *Kalium
    *Bezinking
    *Leukocyten
    *Foliumzuur
    *Vitamine B6
    *Trombocyten
    8- Immuunziekten
    ANA (cascade)
    Anti ds DNA (Crithidia)
    ANCA (IF, ELISA)

3. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik kom er niet uit.. waar kan ik alle waardes terugvinden op internet?

Lees wel als je proteine c geactiveerd normaal is, dat je
    * Factor II mutatie
    *
    Factor II activiteit
    *
    Factor V Leiden -> negatief ( wild type)
    *
    Factor VII
    *
    Factor VIII
    *
    Factor X

hoe goed zijn

4. Sorry, ik heb geen idee... Kan je hier niet verder mee helpen.

5. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik zie dat mijn ATIII 95 is en dat dat tussen de 112 en 125 moet zijn. Dat is een stollongsonderzoek, dus dat wil ik gaan vragen.
    Vraag 1 ;)

6. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    #346 kaboutertje, 21 mei 2010
  7. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Ik ben eruit ( na uren zoekwerk ;) ). Heb alleen nog wel vragen. Hoop dat iemand ze kan beantwoorden.
    vraag 1:
    - stollingsonderzoek, hoort dit niet in een normaal stollingsonderzoek? Moet ik dit dus apart vragen aan de gyn? Of als factorV onderzocht is dit dan automatisch ook goed?
    * Factor II mutatie
    *
    Factor II activiteit
    *Factor VII
    *Factor VIII
    *Factor X
    *Triglyceriden
    *Fibrine D-dimeer
    *
    As. Cardiolipine, IgG en IgM
    *
    Ant-beta 2 glycoproteïne-1
    *Proteïne S activiteit

vraag 2:
    Suus jij had dit in je lijstje staan:As. Cardiolipine, IgG en IgM
    Maar is dat hetzelfde als:

anti fosfolipide-antistoffen :
    * IGG
    * IGM

Vraag 3:
    is U/l hetzelfde als E/l?

Vraag 4:
    Is Proteïne S activiteit hetzelfde als Proteine S va. N

Vraag 5:
    B 12 -> 738 normaalwaarde 130-700 nmol/l

Deze waarde is dus ietsje te hoog, maar daar kan vast geen mk van komen.

Vraag 6:
    a. Hematocriet -> 0,29-0,30 l/l( bij 38 wk zwschap) normaalwaarde 0,36-0,47 l/l
    De waardes komen ook niet overeen, zou dat een oorzaak voor de mk zijn?

Vraag 7:
    prolactine -> 0,12 E/l( 4e dag in cyclus) normaalwaarde 200-500 mU/l

De waardes komen ook niet overeen, zou dat een oorzaak voor de mk zijn?

Vraag 8:
    a. Hemoglobine-> tussen 6-7,6 mmol/l normaalwaarde 7,5 -10 mmol/l

Zou dat slecht zijn? Hij is te laag.

Vraag 9:

* IGG -> negatief normaalwaarde 7.0-16.0
    * IGM -> negatief normaalwaarde 0.40-2.3

Ik heb opgezocht wat waardes moesten zijn. Nu staat er bij mij negatief, maar las op internet dat normaalwaardes toch echt in getallen uitgedrukt worden. Weet iemand dat?

Ja dit waren wel even vragen, maar dalijk heb ik nog wat vragen.

8. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Weet iemand de normaalwaardes van:

* Factor II mutatie
    * Fibrine D-dimeer
    * As. Cardiolipine, IgG en IgM ( als dit niet hetzelfde is als:anti fosfolipide-antistoffen IGG en IGM)
    * Ant-beta 2 glycoproteïne-1
    * Proteïne S activiteit
    * TSI
    * selenium
    * Anti ds DNA (Crithidia)
    * ANCA (IF, ELISA)

Dank jullie alvast.

Hoop dat de gyn er iets mee doet, vandaar dat ik het ook uit zoek en niet voor jan joker daar zit.

9. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Was niet zo, bij mij was het in % ( vraag minder ook voor jullie :), sorry schaam me gewoon voor al mijn vragen)

De gyn zei idd ook vanochtend: "Je mag van mij alles uitzoeken, je hebt dalijk nog maar 3 kansen en dan is het over. Echt over."
    Pffff:(

Dus wil bij mijn eigen gyn goed mijn woordje kunnen staan.

10. MilkHd

MilkHd Fanatiek lid

8 mei 2008
    3.947
    0
    36
    Noord Holland
    #350 MilkHd, 21 mei 2010
    Misschien kennen jullie deze sites allang, maar het geeft in ieder geval een mooi idee van WAT ze WAAROM testen bij herhaalde miskramen (en waar je nog om kan vragen als ze bepaalde dingen nog niet hebben getest).

NVOG (steeds aan de linkerkant het volgende hoofdstuk kiezen)

Engelse samenvatting van het nederlandse beleid op dit gebied:
    Guideline recurrent miscarriage.

Veel succes voor jullie allemaal! (kwam hier via kaboutertje, succes meid!)

11. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dank je Milk.
    Vanavond als kabouterkindje ligt, kan ik eens even op het gemakje lezen.

12. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    @angelica ik ga 17 juni naar Nijmegen voor het PRIUS onderzoek, tegen mij werd wel gezegd dat ik geen extra vitamines etc meer mocht gebruiken tot het onderzoek achter de rug is.

13. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    angelica, wellicht antwoord op je vraag

*Om de diagnose antifosfolipidensyndroom te stellen verdient het aanbeveling de eerste bepaling ten minste 12 weken na het optreden van de laatste miskraam uit te voeren en de laboratoriumafwijkingen na ten minste 12 weken te bevestigen32 . Deze periode van tweemaal 12 weken wordt gehanteerd om kruisreactie met passagère antistoffen ten gevolge van zwangerschap en infectie te vermijden.

* Advies diagnostiek hyperhomocysteïnemie (bewijskrachtniveau C/D)
    - Bepalen van (niet-nuchter) totaal homocysteïnegehalte ten minste 3 maanden na de zwangerschap

staat in de link van milk

14. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Vanochtend gesprek met gyn gehad.
    Hij kwam met het volgende:

Als je factorV leiden goed is, dan hoeft het andere
    * Factor II mutatie
    * Factor II activiteit
    *Factor VII
    *Factor VIII
    *Factor X
    *Triglyceriden
    *Fibrine D-dimeer
    *As. Cardiolipine, IgG en IgM
    *Ant-beta 2 glycoproteïne-1
    *Proteïne S activiteit
    * thrombocyten (bloedplaatjes)
    * trombine tijd
    * protrombine tijd ( PTT)

niet gecontroleerd te worden, omdat dat met elkaar in verband staan.
    + dat we al een kindje hebben. Dan zou er in de zwangerschap wel iets van Helpp oid uit gekomen zijn.

Qua schildklier geldt hetzelfde. Als je TSH goed is, dan is automatisch ook de tegenwerkende hormonen goed. Als dat laag zou zijn zou je TSH laag zijn. Of juist bij hoog zou het tegenwerkende hormoon hoog zijn, THS dan ook.

Het enige wat nog kan is extra progestron toedienen na een positieve test. Helaas gaat het bij mij vaak al snel fout. Ik heb bij een licht positieve test een mk, dus dan gaat het voor het testen op 4w1d al fout. Dus dan zouden we in week 3 ofzo al zitten dat het verkeerd gaat.
    Dan schijn je nog geen prog te kunnen toedienen.
    Dus denk niet dat dat wat oplost.
    De enieg zwangerschap die goed is gegaan was op 3w5d al een knalroze test.

Wie weet nog iets wat ik kan vragen?

Ik denk dat testen op auto-immuunziekte, insulineresistentie, ziekte van wilson, lever ( alat en asat) en immuunziekte bij mij ook weinig nut heeft, juist omdat we er al een hebben.

De gyn zei wel, dat als het zo vroeg fout gaat er toch een chromosoomafwijking is waardoor het fout gaat. Maar 6x een chromosomafwijling:(

Wie weet hier iets van?

Trees jij weet veel van Schildklier, weet jij of de gyn gelijk heeft?

15. Flavour

Flavour Niet meer actief

#355 Flavour, 24 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2010
    Ha Kaboutertje,

Inderdaad een hoop vragen de afgelopen dagen, en met de meeste kan ik je niet helpen. Daar zul je een arts over moeten raadplegen.

Het is onzin dat je overige stollingswaarden 'wel goed zullen zijn als je geen Factor V Leiden hebt'. Dat weet ik dan weer wel. Het één heeft geen reet met het ander te maken, excusez les mots. De hele trits hoort gewoon te worden onderzocht als ze grondig je stolling willen nakijken.

Dat je al een kindje hebt, zegt ook niet alles. Een stollingsafwijking kan in de loop van je leven ontstaan, of je krijgt er pas later last van. Ik heb bijvoorbeeld ook geen trombose of zoiets.

Wat de schildklier betreft zit je gyn er ook naast. Wat ik van Trees heb begrepen, kun je best een goede TSH en FT4 hebben, maar toch te veel antistoffen aanmaken, en dat zorgt nou juist wel voor problemen bij een zwangerschap. Maar Trees weet hier veel meer van.

Wat de progesteron betreft slaat hij de plank ook al mis. Progesteron kun je prima toedienen vanaf de eisprong, net zoals IVF-patiënten met progesteron beginnen (net voor of vlak) na een terugplaatsing. Ik loop in België (UZ Gent) en moet al starten met progesteron na een pos ovulatietest (3 x 200).

Het testen op immuunziekten lijkt me juist heel nuttig, want ook immuunziekten kunnen zich in de loop van je leven openbaren. Dat je al een kind hebt, zegt dus niet alles. Helaas. Mocht je een immuunziekte hebben, dan moet je alleen wel naar het buitenland, want in Nederland krijg je geen prednison tijdens de zwangerschap om deze reden.

En 6 keer pech, nou nee, daar geloof ik niet in. Dat is gewoon wat Nederlandse artsen zeggen omdat ze de ballen verstand hebben van herhaalde miskramen. Ik weet van Trees dat in ieder geval één vruchtje prima in orde was, maar toch kreeg ze een miskraam. Het vruchtje van onze laatste zwangerschap wordt momenteel ook op chromosomen onderzocht, en het valt nog maar te bezien of er ook iets mis was met ons vruchtje. Door gynaecologen wordt iets te makkelijk geroepen dat het wel aan de chromosomen zal liggen als het steeds misgaat.

Of er iets uit de onderzoeken komt weet natuurlijk niemand, maar zeker omdat je kennelijk op ivf bent aangewezen en al heel wat hebt meegemaakt, zou ik wel zorgen dat je die onderzoeken krijgt. (Na 3 pogingen is het overigens niet per se afgelopen, maar dan moet je het wel zelf gaan betalen.)

Misschien wordt het toch tijd voor een gynaecoloog die wel z'n vakliteratuur bijhoudt?

Suus

16. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Jeetje, je hebt me wel geholpen. Ik neem jou mee volgende keer ;)
    Over die uteris bicornis ;) zegt hij dat dat ook geen probleem is voor een zwangerschap. Alleen een uteris unicornis. Want dan zou het vruchtje/kindje op het septum kunnen innstellen en dan groeit het niet verder. Maar met een bi heeft het alleen minder ruimte om te groeien en zal het een stuit worden.

Dus ik moet naar alle onderzoeken vragen. Dat durf ik never nooit niet... mag nu wel al de moed verzamelen.

17. Flavour

Flavour Niet meer actief

Het is lastig om voor jezelf op te komen als je dat niet gewend bent, en zeker bij een gyn die niet weet waar hij het over heeft, zoals die van jou. Een goeie arts luistert naar de patiënt en staat open voor argumenten. Als een arts heel stellig is en overal een pasklaar antwoord op heeft, moet je je eigenlijk al achter de oren gaan krabben, want van deze problematiek is eigenlijk nog zo weinig bekend dat er in de helft van de gevallen niet eens een verklaring kan worden gevonden. Nóg niet.

En die uterus bicornis kan wel een probleem zijn, maar dat wist je al: GezondVGZ - Uterus bicornis Jij hebt natuurlijk wel al een kind, dus dat maakt de kans dat dit de oorzaak is wel kleiner, maar uitsluitsel kan geen arts je geven. Je zou eens in België kunnen gaan praten.

Suus

18. Trees

Trees Niet meer actief

Ik sluit me volledig bij Suus aan!

Ik had een volstrekt normaal TSH en FT4 waarde maar TPO-antistoffen waren hier 770. Onder de 60 is normaal. Zie ook het interview van Wiersinga in de volgende link Schildklier en zwangerschap Ik ben dus bepaald geen uitzondering en heb tijdens deze zwangerschap ook een auto-immuunziekte tegen mijn schildklier ontwikkeld (hashimoto).

Progesteron is zeer nuttig om te gebruiken vanaf de eisprong! Bij voorkeur zelfs zo snel mogelijk na de eisprong en wordt zelfs in Nederland bij IVF/ICSI vaak gegeven.

Auto-immuunziekte kun je zeker later tijdens je leven ontwikkelen. Ik kan er zo al 5 verzinnen die later kunnen ontstaan ;).... Ik raad je echt aan om dit via een immunoloog te doen en niet door een gynaecoloog die er geen bal van snapt. Via de huisarts even een verwijzing vragen?

Hebben jullie ooit weleens aan Dusseldorf of Gent gedacht? Daar doen ze namelijk wel alle onderzoeken zonder morren en Dusseldorf heeft i.i.g. een hoog slagingspercentage IVF/ICSI (Gent weet ik niet, maar dat weet Suus misschien wel).

19. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ik ben zelf niet zo thuis in het IVF/ICSI-verhaal, maar in het UZ Gent is de wachtkamer afgeladen met Nederlandse stellen. Hoe hun percentages zijn, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik weet wel dat dr. De Sutter die daar werkt als een zweer bekwaam IVF-arts wordt beschouwd. (En ze is ook nog eens ontzettend aardig.)

Veel ziektekostenverzekeraars hebben een contract met het UZ Gent. Dat betekent dat alles zonder problemen wordt vergoed.

Hoe dat met Düsseldorf zit, weet ik niet.

Suus

20. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dank je meiden.
    Ik kan die vent wel iets doen. Zeker omdat de fa zei dat je na een mk gewoon doortelt en hij zei dat ik weer overnieuw zou beginnen :(
    Ik zit zo in de dip nu.

Maar ik ga mijn eigen gyn met deze info om de oren slaan

Deel Deze Pagina