angelica Bah, maar kom op meid we gaan er samen voor! Weet je wat wel opvallend is : mieden met veel mk-en krijgen vaak een meisje als een zwangerschap goed verloopt. Meisjes schijnen sterker te zijn.
Sorry meiden dat ik even kom binnenvallen, maar aangezien jullie ook helaas ervaring(en) hebben met een miskraam wil ik jullie advies vragen. Ik ben bezig mijn miskraam op de wekken met Cytotec pillen. Eergisterenavond 4 pillen ingebracht, kreeg 4 uur later bloedverlies en vele krampen maar kwam niets uit... dit is gisterenmiddag totaal gestopt, ook haast geen bloedverlies meer. Vanmorgen heb ik weer 4 pillen gebruikt, maar nu na 5 uur nog geen krampje niets! Zou dit normaal zijn of werken de pillen ineens niet meer bij mij? (bij m'n vorige MA heb ik er maar 4 hoeven te gebruiken) Of kunnen ze nog gaan werken? Hoop dat jullie me kunnen helpen. Dank je wel alvast!
Dag Beginneling, dat is niet heel gebruikelijk, inderdaad. Ik zou even contact opnemen met de VK. Je gebruikt geen ibuprofen toch? Dat is namelijk weeremmend. Veel sterkte. Suus
Je hoort vaak dat ze voor geschreven worden. Heel veel boedverlies, maar uiteindelijk toch nog curettage. Bij de een werkt het wel bij de ander niet. Ik zou het zelf nooit doen. Ik geloof ook niet dat mijn zh ze voorschrijft.
Er zijn voor en nadelen. Met een curettage ga je meestal onder narcose, maar het kan vaak ook onder plaatselijke verdoving. (Dat vind ik zelf goed te doen.) Voordeel is dat het vaak snel kan. Nadeel is dat het een opname is, en dat je man er meestal niet bij mag zijn. Ook is er een risico op ontstekingen, en zelfs op restweefsel. (Dat heb ik zelf een paar keer gehad.) Het grootste nadeel van een curettage is dat je er verklevingen in de baarmoeder van kan krijgen: het syndroom van Asherman. Nederlandse gynaecologen menen dat dat niet vaak voorkomt, maar ik heb aan den lijve en in mijn omgeving ervaren dat het veel vaker voorkomt dan sommige artsen beweren. Op de Amerikaanse wiki wordt het risico op Asherman na een curettage op 30 procent geschat. Verklevingen gaan nooit vanzelf over en beïnvloeden je vruchtbaarheid nadelig. Vaak volgt er een maandenlang traject van operatie(s) en een spiraaltje. (Ik spreek uit ervaring.) Misoprostol/cytotec is de andere optie. Het nadeel is dat je niet 100 procent zeker weet of je alles kwijt bent. Het slagingspercentage wordt door mijn gynaecologen op 80 procent geschat. Ook kun je best veel bloed verliezen. Soms zo veel dat je alsnog naar het ziekenhuis moet, maar dat komt gelukkig niet al te veel voor. Je krijgt ook weeën, dus het kan flink pijnlijk zijn. Zorg dat je niet alleen bent als je de pillen inbrengt en ga naar het ziekenhuis bij zeer hevig bloedverlies en als je dreigt flauw te vallen. (Komt dus niet vaak voor, maar je moet het wel weten.) Het voordeel is dat je thuis bent, dat je man erbij is, en dat je het 'zelf doet'. En de kans op verklevingen is dus zo goed als nul met deze methode. Mocht er toch nog een curettage nodig zijn, dan is de kans op verklevingen na gebruik van misoprostol aanzienlijk kleiner, 6 procent, omdat de baarmoedermond al wat open staat en het vruchtje meestal al los zit. Dus er valt wel wat voor cytotec te zeggen. Zeker als het al eerder wel heeft gewerkt. Suus
Ik neem inderdaad geen Ibu, bij de vorige keer had ik dat trouwens wel gedaan en toen werkte de pillen wel. Misschien komt het ook wel omdat het vruchtje de vorige keer al 3 a 4 weken levenloos in m'n buik zat, en deze pas een paar dagen. Vorige keer had ik er dus wel een goede ervaring mee dus was de keuze nu wel makkelijk. Ik zal de gyn wel ff bellen. Thnx voor jullie reacties.
Je kunt om mifegyne én misoprostol vragen. Het eerste middel laat het lichaam weten dat de zwangerschap voorbij is, en het tweede wekt weeën op. Die combinatie schijnt beter te werken. En dat van die ibu was dringend advies van de gyn, maar bij sterke weeën zal het vast niet uitmaken. Sterkte. Suus
Hoi meiden! Hey ik heb ff een vraagje. Normaal heb ik op cd 16 een knalpositieve ovutest, maar vandaag is ie nog steeds hartstikke licht! Kan het zijn dat je door koorts/griep je ei later hebt?
Poe, geen idee. Temperatuur je ook? Je kunt ook je LF missen hè. Bij sommigen is ie ultrakort... Suus
Thnx, ik zal eens naar dat middel vragen. Alleen is dat niet dat middel wat ze via infuus moeten geven? Ik wil gewoon thuis
Nee, hoor. Volgens mij gewoon een pilletje. Kan ook zijn dat je een derde lading nodig hebt, morgen of zo. Diep, diep inbrengen en dan een tijd in bed gaan liggen... Suus
Misschien je ei gemist dan. Daarom temp ik, dan weet ik het altijd zeker. Nu weet ik achteraf bijvoorbeeld vrij zeker dat ik m'n ei pas op 28 dec heb gehad, terwijl FF en ovutesten 24 dec aangaven... Je kan nog ff doorklussen natuurlijk... Suus
Mijn ei missen, dat geloof ik niet, ik ben al vanaf cd 10 aan het testen... En hij is er altijd op dag 16 en op cd 27 ongi... Naja, toch maar even doorklussen. Heb alleen geen idee wanneer k dan met de utro zal beginnen als ik geen posi ovu krijg...
Nog 1 egobericht dan: mijn eitje kwam wel degelijk van rechts (dat zien ze aan de corpus luteum-cyste op de rechtereierstok), en heeft dus mijn linkereileider genomen. Het is dus waar wat ze zeggen, dat eitjes kunnen 'overspringen'. Wisten we natuurlijk al, Angelica, maar het is toch wonderbaarlijk. Suus
Welke testen gebruik je? Die dispticks van Matcare (van december) hebben een productiefout. Heb je normaal een aantal dagen posi testen? Of alleen 1 dag? Misschien toch even starten met tempen dan. Wellicht kun je nog iets uit die info halen. Suus
Hai meiden, Voel me ff klote...Weer zo onwijs last van me bil en been... Heb wel bekkeninstabiliteit gehad door mijn hypermobiliteit tijdens mijn eerste zwangerschap al vanaf 14 weken. Is nooit helemaal over gegaan. Zal dat zeurende kramperige gevoel daardoor komen? Weet gewoon niet meer hoe ik moet zitten of liggen zo vervelende pijn. Daardoor voel ik het ook weer zo onwijs in me rug dat zeurderige. En het stomme is nu ben ik weer onwijs bang of het wel goed zal gaan......
Arme Mamatje, ik heb ook veel kramp hoor, maar het kan ook gewoon juist een goed teken zijn. Ik hoop dat je morgen een goeie echo hebt, zodat je misschien iets meer rust hebt, al is het maar voor even. En je klachten met de VK bespreken. Kan het geen ischias zijn? Suus