Even reageren, hoor. Ik las ergens dat het ALIFE-onderzoek zou hebben uitgewezen dat progesteron bij herhaalde miskramen niet helpt, maar dat is echt onzin. Progesteron is een natuurlijk hormoon en heeft niets met bloedverdunning te maken. Het AMC gaat daar wel onderzoek naar doen, maar dat loopt pas net (of zelfs nog steeds niet). ALIFE was een onderzoek naar de werking van heparine en aspirine (bloedverdunners) bij herhaalde miskramen. Uit dat onderzoek kwam dat die middelen bij vrouwen bij wie geen stollingsafwijkingen gevonden zijn geen miskramen lijken te voorkomen. Maar als je wél een afwijking hebt (zoals ik bijvoorbeeld Factor V Leiden heb), dan kan heparine mogelijk wél helpen om miskramen te voorkomen. Het is in ieder geval nooit aangetoond dat het bij deze groep vrouwen niet zou helpen, omdat dat nog nooit goed is onderzocht. Helaas kunnen sommige artsen niet zo goed lezen, dus wordt er al snel gezegd dat heparine nooit helpt. Absolute kul! Waarom denk je dat je op stollingsproblemen wordt onderzocht na een aantal miskramen? Precies! Balen dat Gent zo teleurstelt, Kabouter. Maar ik denk dat het ook komt omdat je nu alleen nog een assistent gezien hebt. Die weten idd niets meer dan Nederlandse assistenten. Maar professor De Sutter laat je echt niet voor niets weer naar Gent komen, dus ik neem echt aan dat zij een goede reden heeft om je terug te willen zien. Bespreek nog eens met haar hoe het zit met dat schildklierverhaal, want wat jij te horen krijgt van de artsen, dat klopt gewoon niet. Ik ben bij De Sutter echt wel verder gekomen, en ik ken nog een paar vrouwen die zij enorm geholpen heeft. Zij gaf me progesteron, wat ik in Nederland nergens kreeg, én prednison, wat je in Nederland echt helemaal van geen enkele arts krijgt om herhaalde miskramen te voorkomen, maar wat in het buitenland wel wordt voorgeschreven aan vrouwen met abnormaal veel miskramen. (Zoals ik.) Er loopt nu ook een grootschalig onderzoek in Engeland naar prednisongebruik om herhaalde miskramen te voorkomen, en de eerste resultaten zijn voorzichtig bemoedigend. De Sutter was de eerste arts die mij zeer dringend een hysteroscopie aanraadde. Sterker nog, zonder dat onderzoek wilde ze me niet eens verder behandelen. Om dat onderzoek ik had ik in Nederland al ettelijke keren gevraagd, maar niet gekregen, want hier vonden ze het niet nodig. Mijn 5 miskramen waren immers het gevolg van 'pech'. Maar De Sutter had gelijk, want de hysteroscopie wees uit dat er een zwangerschapsrest in mijn baarmoeder aanwezig was, die zeer waarschijnlijk 1 tot 4 van mijn 5 miskramen veroorzaakt heeft. Dat zeggen nu achteraf zelfs de Nederlandse artsen, terwijl ik toch echt een jaar lang miskraam na miskraam te horen heb gekregen dat ik 'gewoon pech' had en dat ik het 'vooral niet moest opgeven' omdat ik nog zo'n lekker grote kans had dat het de volgende keer wél goed zou gaan. Nou, mooi niet dus, mensen. Wees alsjeblieft eigenwijs als je het niet vertrouwt. Zoveel miskramen is niet normaal, en grondig onderzoek is wel het minste wat ze voor je mogen doen. Kortom: ik ben dankzij Gent dus zeker wel verder gekomen. Ik hoop dat dat ook voor jou geldt, Kabouter. En voor vele anderen. En tot slot, Kabouter: als je toch naar De Sutter gaat, maak gelijk een afspraak met dr. Noens in het UZ Gent. (Nummer kun je vinden op de website.) Hij dient namelijk IVIG toe bij onverklaarde herhaalde miskramen. In Nederland doen ze dit absoluut niet. Dus wellicht iets om goed te overwegen. Bij mij wordt trouwens schildklier + antistoffen overnieuw geprikt, want mijn zus blijkt een subklinische schildklierziekte te hebben (Graves). Altijd die antistoffen laten prikken dus en print dat verhaal waar Trees steeds zo lief mee komt uit, want joh, de meeste gynaecologen weten wat dit onderwerp betreft echt niet waar ze het over hebben. Tip voor iedereen die met herhaalde miskramen te maken krijgt en wie niet het onderzoek krijgt dat ze graag wil: maak een afspraak op het herhaalde miskramenspreekuur van het AMC, daar doen ze al het standaardonderzoek, en zelfs nog wat meer dan dat. Prius klinkt ook helemaal prima. (Ben benieuwd naar de uitslag, Lana. Wat duurt dat lang!!!) Maar ze onderzoeken helaas niet alles en aan 'experimentele medicatie' doen ze al helemaal niet als het geen wetenschappelijk onderzoek betreft, dus als je met dezelfde problematiek zit en het boek van Alan Beer hebt gelezen (Is Your Body Baby Friendly): voor prednison en progesteron moet je dus in België zijn. Maar je moet er wel echt zelf om vragen!!! Ze staan daar niet met de snoepjes klaar om ze zomaar aan iedereen uit te delen, zeg maar. Het helpt als je goed beslagen ten ijs komt en weet welke onderzoeken je zelf nog wilt. Suus
Hai lieve Suus, Ivig had ik ook voorgesteld aan de ass, maar zij zei dat ze dat dus niet in Gent doen. Maar dat is iets wat ik dus ook zeker ga navragen aan Dr. de Sutter. ( ik ben nl van mening dat ook verschillende bloedgroepen van man en vrouw niet goed matchen. Hoewel ze dan weer zeggen: je hebt er toch al een, dus dat is niet zo. ) Over dat progestron. Als je er in NL naar vraagt krijg je het wel vaak. Ik moest er ook zeker om vragen en kreeg het wel. Of is ons zh nu zo erg ruimdenkend??? Wat betreft de zwangerschapsrest. Dat heb ik ook gehad. Ik had ook de hoop, dat daar de mk door kwam. Maar na een hystero ( wat ons zh dus ook makkelijker doet dan de jouwe lijkt wel. Heb nl al 2x gehad) kreeg ik toch weer mk-en. Maar soms denk ik weleens, zou dat de boel beschadigd hebben? Ik ben nl sindsdien wel 14 dagen ongesteld ( hoewel het natuurlijk per dag wel steeds minder wordt, maar zonder verband kan ik niet. Maar dat kunnen sommigen vrouwen hebben zeggen meerder gyn's). Ben jij wel normaal ongesteld? Hoop zo dat ze in Gent wat kunnen doen.... ( anders laten ze me toch ook niet bellen of ik terug wil komen?) Dank je weer voor alle info. Ik ben zoveel wijzer van jou en Trees geworden. dank je
Ivig had ik ook voorgesteld aan de ass, maar zij zei dat ze dat dus niet in Gent doen. Die assistente wist er niks van, serieus. Ik ben door De Sutter naar haar collega Noens doorverwezen en hij doet dus echt wel IVIG. Maar je kan ook zelf een oriënterende afspraak maken met Noens, dan hoef je niet twee keer naar Gent. Hij is vrij flexibel, dus best kans dat hij op de dag dat je toch in Gent bent nog een gaatje heeft. Gewoon praten, dan kun je altijd nog beslissen wat je doet. Over dat progestron. Als je er in NL naar vraagt krijg je het wel vaak. Ik moest er ook zeker om vragen en kreeg het wel. Of is ons zh nu zo erg ruimdenkend??? Ja, je hebt mazzel volgens mij. Ik heb het in drie Nederlandse ziekenhuizen (AMC, VU, streekziekenhuis) niet gekregen, en ook mijn huisharts vond het allemaal bloedlink en gevaarlijk. Ik kreeg het gewoon echt niet hier. Volgens mij geven ze het wel vaker bij IUI, trouwens. Maar laat iedereen die het wil er vooral naar vragen, dat kan geen kwaad. Er zitten kennelijk wel ruimdenkende gynaecologen tussen. Wat betreft de zwangerschapsrest. Dat heb ik ook gehad. Ik had ook de hoop, dat daar de mk door kwam. Maar na een hystero ( wat ons zh dus ook makkelijker doet dan de jouwe lijkt wel. Heb nl al 2x gehad) kreeg ik toch weer mk-en. Ik had niet zomaar een rest, dat heb ik inderdaad ook wel vaker gehad, maar dit keer was het een soort goedaardige tumor ontstaan uit een placentarest. Zoiets is heel zeldzaam en schijnt wel degelijk miskramen te veroorzaken volgens mijn gynaecoloog, maar de toekomst zal het wellicht leren. Maar soms denk ik weleens, zou dat de boel beschadigd hebben? Ik ben nl sindsdien wel 14 dagen ongesteld ( hoewel het natuurlijk per dag wel steeds minder wordt, maar zonder verband kan ik niet. Maar dat kunnen sommigen vrouwen hebben zeggen meerder gyn's). Ben jij wel normaal ongesteld? 14 dagen ongesteld is echt niet normaal, en zeker niet als dat na een curettage/hysto begonnen is. Dit moet je zeker met De Sutter bespreken en zeggen dat dit na de hysto begonnen is. Ik ben normaal ongesteld geweest na de curettages. En nog steeds. Wedden dat De Sutter zelf nog een hysto wil doen? Je kan namelijk best wel eens een poliepje hebben, of een chronische ontsteking. Allemaal mogelijke oorzaken van miskramen. Hoop zo dat ze in Gent wat kunnen doen.... ( anders laten ze me toch ook niet bellen of ik terug wil komen?) Nee, dat denk ik ook niet. Schrijf op wat je wil bespreken en werk je lijst af. Vraag door en neem geen genoegen met een antwoord dat je niet begrijpt of dat je iets te makkelijk in de oren klinkt. Dank je weer voor alle info. You're welcome.
Klopt na IUI, maar dan moet je op dag 14 ( dus op je NOD) stoppen. terwijl het voor de mk-en tot de 16e week gebruikt moet worden. En idd heb ik weer een lijst Ik ga weer een dagje Gent-en. ( en autorijden, want het is hier best een eind vandaan) Dank je wel. ( via 2 lijntjes )
Maar niet de oorzaken dan toch voor Kabouterkindje? Ik heb het idee dat er gewoon iets niet klopt aan die anti TPO. Maar anti TPO en IVF matcht niet zo met elkaar. Dus ben ook nog in dubio of we wel echt voor IVF moeten gaan. Ik vind het heel moeilijk. ( zeker omdat we voor het een in NL zitten en voor het ander in B) Hier zeggen ze anti TPO maakt niet uit, dus doe maar IVF. Terwijl ze mss in B wel iets aan die anti tpo willen gaan doen en dan dus weer IVF niet handig is.
In Gent schrijven ze progesteron voor tot week 12, maar 16 kan vast ook geen kwaad. Idd gewoon alles bespreken met De Sutter, de anti-tpo, eventuele bezwaren voor behandeling daarvan als je met ivf start, en je vreemde menstruaties en mogelijke oorzaken daarvoor. Die menstruaties klinken echt raar en hebben zo te horen is er een link met de laatste hysteroscopie. Suus
@Music4life, helaas welkom hier /knuf Dames, ik ben het spoor even helemaal bijster... Wat betekent Ivig dames? En hysteroscopie waar een zwangerschapsrest wordt gevonden verklaring voor miskraam? Ik dacht altijd dat als er een rest blijft, er ook iets van hcg blijft waardoor je dus geen normale cyclus krijgt en ook niet zwanger kan worden.... maar schijnbaar kan het toch wel! Mijn arts zegt ook dat progesteron niet wetenschappelijk bewezen is dat het werkt. Als je leest op de site van de NVOG (beroepsverengiging gyn) dan lees je daar ook dat progesteron niet geadviseerd wordt. Vandaar ook dat ze in NL dat niet zomaar voorschrijven... Maar ik hoor jullie en ook vele andere meiden hier zo stellig over progesteron, dat ik misschien toch ook nog maar es moet gaan zeuren bij de gyn. Wat wordt er in Gent nu wel meer gedaan wat bij ons bij de prius niet gedaan wordt? En volgens mij is ALIFE studie naar stolling, de ALERT studie naar de nieuwe richtlijn herhaalde miskraam in de praktijk en de PROMISE studie naar progesteron versus placebo. De ALIFE studie is volgens mij afgelopen, en de promise loopt volgens mij vooralsnog alleen in engeland of is het al gestart in het AMC? Ik blijft het vreemd vinden hoor, in Belgie krijgt iedereen na 1 miskraam al progesteron voorgeschreven en hier krijg je het gewoon niet... Waar baseren Belgen hun beleid dan op?
Wat betekent Ivig dames? IVIG is een immunoglobine-infuus. Een infuus met antistoffen dus. Er zijn theorieën (die niet geloofd worden door de meeste gynaecologen in Nederland) die ervan uitgaan dat onverklaarde herhaalde miskramen ook kunnen voortkomen uit onder andere een overdreven immuunreactie van je baarmoeder. Dan wordt een gezond vruchtje dus afgestoten. Het toedienen van IVIG zou voorkomen dat dat gebeurt. In België passen ze dat soms toe, evenals in Duitsland, Engeland en Amerika, maar in Nederland absoluut niet. Ze geloven er hier niet in, en ze hebben er vooral te weinig kennis van. Om dezelfde reden wordt prednison in België soms voorgeschreven bij heel veel onverklaarde miskramen. (En ook weer in Duitsland, Engeland, enzovoort.) En in Nederland absoluut niet. Omdat ze niet 100 procent zeker weten of het helpt. In België denken ze: als het zo vaak misgaat en er wordt geen oorzaak gevonden, dan moet je iets proberen en risico's afwegen. Het risico van prednison in lage dosering achten ze zeer klein (er zijn ook geen onderzoeken die erop wijzen dat het schadelijk is voor het kind), dus in sommige gevallen schrijven ze het voor. Ze delen er dus niet aan iedereen zomaar medicatie uit, maar maken een afweging op basis van je medische verhaal. Maar dit is echt een vrij ingewikkeld verhaal, dat immuunverhaal, en het gaat meestal niet om 1 of 2 miskramen, maar extreem veel achter elkaar, meestal zonder levend geboren kind ertussendoor. Als je meer wil weten, lees dan 'Is My Body Baby Friendly' van Alan Beer. Te bestellen bij bol en amazon.com. Is wel Engels en technisch, maar erg verhelderend als je precies wilt weten hoe de vork in de steel zit. En hysteroscopie waar een zwangerschapsrest wordt gevonden verklaring voor miskraam? Niet zomaar een zwangerschapsrest in mijn geval, maar een goedaardig placentagezwel. Een stukje placenta dat zich lekker is gaan nestelen, een beetje is gaan groeien, en er niet meer vanzelf uit wil, zeg maar. Zo'n ding produceert geen hcg, vandaar alle zwangerschappen die bij mijn gewoon nog ontstonden, en die dus allemaal fout zijn afgelopen (vaak al na hartactie). Ik had trouwens altijd in een vroeg stadium veel bloedverlies na de eerste zwangerschap (was een blighted ovum). Mij is steeds gezegd dat bloedverlies (het stroomde soms langs m'n benen, zo erg) niets met de miskramen te maken had, maar achteraf is dat waarschijnlijk steeds de placentarest geweest die geïrriteerd raakte door de nieuwe zwangerschap. Ik dacht altijd dat als er een rest blijft, er ook iets van hcg blijft waardoor je dus geen normale cyclus krijgt en ook niet zwanger kan worden.... maar schijnbaar kan het toch wel! Ja hoor, dat kan zeker wel. Mijn hcg daalde altijd pijlsnel, ik was soms niet eens ongesteld tussendoor, en dan was er ineens weer een hartje te zien na een paar weken. Gynaecologen houden meestal geen rekening met de optie van zo'n gezwel, en je ontdekt het ook alleen maar bij een hysteroscopie. En lang niet iedereen krijgt zo'n onderzoek! Mijn gezwel is dus ook toevallig ontdekt bij een hysteroscopie waar ik al maanden om vroeg, en de artsen schrokken zich rot en ik zei vanaf de operatietafel: Zie je wel dat er wat zat! Mijn arts zegt ook dat progesteron niet wetenschappelijk bewezen is dat het werkt. Klopt, is niet bewezen, maar ook niet schadelijk. In Nederland wordt het bij ivf, icsi et cetera standaard gebruikt, bij iui soms ook. In het buitenland denken ze na herhaalde miskramen: baat het niet, dan schaadt het niet, dus dan krijg je progesteron als je erom vraagt. In Nederland schrijven ze medicatie pas voor als ze vrij zeker zijn dat het werkt, en daar zijn veel artsen vrij strikt in. Een principekwestie, zeg maar: het protocol gaat vrijwel altijd voor. Als je leest op de site van de NVOG (beroepsverengiging gyn) dan lees je daar ook dat progesteron niet geadviseerd wordt. Vandaar ook dat ze in NL dat niet zomaar voorschrijven... Klopt, dat is het verhaal over de Nederlandse regeltjes van hierboven. In het buitenland denken ze: Al die miskramen en curettages zijn ook niet gunstig voor je zwangerschapskansen, bovendien zijn vele vrouwen die dit meemaken na een tijdje ernstig klinisch depressief waardoor ze niet meer kunnen functioneren, dus vinden ze het geoorloofd om weloverwogen en de risico's tegen elkaar afwegend iets te proberen met een beperkt risico, maar dat mogelijk wel werkt. Ze zijn dus bereid om verantwoorde risico's te nemen, in overleg met jou. Ze strooien niet met pillen of zo, wat Nederlandse artsen schijnen te denken. In Nederland zijn ze supervoorzichtig en wachten ze liever eerst af tot zo'n middel uitgebreid onderzocht is, en pas dan wordt er nieuw protocol bepaald. Maar dat is wat mij betreft aardig doorgeslagen en het gezond verstand ver voorbij. Progesteron werkt niet zeggen ze, want het is niet bewezen, maar dat is welbeschouwd een redenering uit de serie:een koe is een dier, dus elk dier is een koe. Progesteron ís niet schadelijk, dat is ook bekend, maar het helpt sommige vrouwen wel. Zoals Trees, die er na vele, vele miskramen in een privékliniek achterkwam dat ze te weinig progesteron aanmaakte waardoor haar gezonde vruchtjes werden afgestoten. Ze kreeg progesteron, en nu is ze moeder. In Nederland onderzoeken ze in de regel een aantal zaken (bloedstolling, chromosomen) en als daar niets uitkomt, dan is het dus niets. Dan krijg je te horen dat je pech hebt. In het buitenland denken ze: we hebben kennelijk niet goed genoeg gezocht, dus we moeten beter zoeken. En als er dan toch niets uitkomt, dan gaan we kijken of we in overleg niet iets kunnen proberen dat mogelijk helpt. Zo kan het dat progesteron in het buitenland al jaren gangbaar is, maar in Nederland misschien pas over 5 jaar in de richtlijnen staat en dan dus ook pas wordt voorgeschreven bij herhaalde miskramen. Wellicht geldt straks hetzelfde voor prednison en IVIG. Al zal dat nog veel langer duren. Maar ik hoor jullie en ook vele andere meiden hier zo stellig over progesteron, dat ik misschien toch ook nog maar es moet gaan zeuren bij de gyn. Niemand van ons weet of het werkt, dus in die zin ben ik niet stellig, maar als je ontzettend veel miskramen achter elkaar krijgt en er is geen oorzaak, dan wil je wel eens iets proberen. Zeker als het onschadelijk is. Wat wordt er in Gent nu wel meer gedaan wat bij ons bij de prius niet gedaan wordt? In Gent kun je IVIG krijgen in bepaalde omstandigheden, en prednison. Over progesteron doen ze helemaal niet moeilijk. Ik denk dat het PRIUS-onderzoek misschien nog wel grondiger is dan het onderzoek in Gent, maar wat ze in Nijmegen doen met medicatie valt te bezien. We zullen Lana's bevindingen (Faith88 daarom op de voet volgen. Mijn advies zou zijn: als je nog maar weinig onderzoek hebt gehad en het gevoel hebt dat er meer kan worden onderzocht, ga dan vóór je naar het buitenland vertrekt eerst voor PRIUS, of voor het herhaalde miskramenspreekuur in het AMC. Daarna kan je altijd nog naar Gent of Düsseldorf. En volgens mij is ALIFE studie naar stolling, de ALERT studie naar de nieuwe richtlijn herhaalde miskraam in de praktijk en de PROMISE studie naar progesteron versus placebo. De ALIFE studie is volgens mij afgelopen, en de promise loopt volgens mij vooralsnog alleen in engeland of is het al gestart in het AMC? Niet dat ik weet. Ze blijven het maar uitstellen. En het probleem is dat je niet weet of je een placebo krijgt of het echte middel. En daar zit ik niet echt op te wachten na 5 miskramen. Ik blijft het vreemd vinden hoor, in Belgie krijgt iedereen na 1 miskraam al progesteron voorgeschreven en hier krijg je het gewoon niet... Waar baseren Belgen hun beleid dan op? In Nederland is het beleid afwachtend en weinig invasief. Ze geloven hier heel erg in 'niets doen heeft net zoveel effect als medicatie' en 'een goede psychische begeleiding is het belangrijkst van alles'. Nou schijnt het ook wel zo te zijn dat je kans op een gezond kind nog steeds goed is na 3 miskramen, maar na 5 val je een beetje buiten de boot, zeg maar, en dan komen de artsen in Nederland nog steeds aan met hun 'houd moed' en 'gewoon volhouden'. Daar worden vrouwen zoals ik doorgaans nogal radeloos van. Vandaar dat ze hun heil elders zoeken. Suus
Wow Suus super bedankt voor je uitgebreide antwoord! Er is me alweer een stuk meer duidelijk geworden. Net een pos test, dus ben super blij maar daarnaast ook onzeker. Moet ik toch niet starten met progesteron? Ik zal daarom morgen mijn arts bellen om raad.
Gefeliciteerd, Faith. Heel spannend, ik weet hoe je je voelt (DUBBEL!!!!). Laat je niet gek maken door het progesteron-verhaal, het is niet per se een wondermiddel, maar je kunt het altijd even bespreken met je gynaecoloog en zeggen dat je je een stuk rustiger zou voelen als je het zou mogen gebruiken. Verwijs naar De PROMISE-studie en zeg dat je het graag zou gebruiken omdat er aanwijzingen zijn dat het sommige vrouwen helpt, en dat het bovendien risicoloos is. (Bij ivf wordt het al decennia lang gebruikt.) Suus
Faith bij mij was het een normaal placentarest. Dus het kan echt. En mijn HCG daalt altijd zeer langzaam, maar dit was ook al het geval voordat de placentarest bleef zitten. Utro wordt bij IVF ed gegeven tot je eigenlijke NOD. Bij hh mk-en moet je het gebruiken tot de 16e week.
Faith gefeliciteerd. Suus toch even een kanttekening. Het is risicoloos bij IVF ed omdat het maar tot je NOD gebruikt wordt. Het is alleen ter bevordering van de innestelling. Zoals wij ( mk-meiden) het zouden gebruiken gebruik je het veel langer. Ze weten nog niet wat dat doet voor het kindje en voor moeder. Daar is dus nog te weinig onderzoek naar gedaan. ( dit is wat mij veteld is door NLen B)
Bij IUI begin je dus na je eisprong, dus inseminatie ( whatever) maar dan kan je dus wel zwanger raken hoor. Ook al zou je het dus voor de innestelling gebruiken. Het is om je baarmoederslijmvlies dikker te maken. ( dus betere innestelling) Dus het mag wel al na je eisprong, het hoeft niet perse na de innestelling. Je kan door de utro heen dus wel een innestelling hebben. ( ook al meerdere keren gelezen op het IUI topic, dat meiden utro gebruiken, maar wel zwanger worden) Mijn gyn zei het te gebruiken tot week 16. Ik geloof dat daar de meningen nogal over verschillen. Trees moest geloof ik tot week 13. Ik geloof je direct dat ze zeggen dat het risicoloos is bij IVF, maar die hoeven het niet tot de 16e week door te gebruiken. Tenminste wat ik zo hier en daar hoor. Dit is niet aanvallend bedoeld hoor. Maar meer interesse
Bij IUI begin je dus na je eisprong, dus inseminatie ( whatever) maar dan kan je dus wel zwanger raken hoor. Je hebt gelijk, ik ben ook een paar dagen na de eisprong gestart. Ik bedoelde dat je nooit voor eisprong moet beginnen. Ik geloof je direct dat ze zeggen dat het risicoloos is bij IVF, maar die hoeven het niet tot de 16e week door te gebruiken. Niet allemaal nee, dat hangt af van je hormoonspiegel. Tot week 16 lijkt me trouwens vrij lang. Daar heb ik dan weer nooit van gehoord, alleen van jou. Dit is niet aanvallend bedoeld hoor. Maar meer interesse Snap ik, maar er is al zo veel bangmakerij onder artsen wat betreft progesteron, en dat is volgens mij echt niet terecht. In het AMC, waar ze die trial willen gaan doen, zeiden ze zelfs dat progesteron miskramen in de hand kan werken. Absoluut gelul, zo is mij nadien door meerdere artsen op het hart gedrukt. En bovendien starten ze zo'n enorme Europese trial niet als ze écht denken dat progesteron miskramen in de hand werkt. Wat onderbelicht blijft is dat sommige vrouwen progesteron echt nodig hebben om zwanger te blijven, maar dat wordt in Nederland slechts zelden onderkend. Als zij geen progesteron durven te nemen omdat ze bang zijn voor afwijkingen waar eigenlijk helemaal geen aanwijzingen voor zijn, dan zou dat gewoon heel erg zijn. Vandaar mijn reactie. En nogmaals, dokter De Sutter, professor én hoofd Gynaecologie van het Universitair Ziekenhuis in Gent, zegt dat het absoluut geen kwaad kan. Ook niet als je het tot 13 weken gebruikt.
Nee klopt idd. Niet voor je eisprong, heb weleens gelezen dat dat een bevruchting tegen zou kunnen houden. Daarom begin ik er ook pas heel laat mee.( tenminste als ik zeker weet mijn ei gehad te hebben) Nou ja echt weer NL he in het AMC Ik ben trouwens een stuk wijzer geworden weer van google. Ik ga mijn mond open doen volgende keer! Tegen mijn anti TPO, kan je dus gewoon iets innemen ( wat ze dus al in Eindhoven doen en dat is toch echt NL), dus dat wil ik ook! Lijkt me ook fijner met het oog op IVF, dan blijf ik in ieder gval niet in dat cirkeltje ronddraaien. Dus dat wil ik! En we gaan natuurlijk naar Gent. Daar even een babbeltje maken en dan ook eens aan Dr de Sutter vragen over Ivig. Heb wel al gelezen dat ik daar niet direct een afspraak voor kan maken, maar dat ik dat eerst moet overleggen met dr. de Sutter. Dus doen we dat maar braaf en dan rijden we gewoon weer gezellig naar Gent. ( hoewel het erg ver is, maar je moet er iets voor over hebben he. En wat is nu 6 uur in de auto op/ voor een mensenleven)
Dus dat wil ik! Goed zo. Je hebt groot gelijk. Heb wel al gelezen dat ik daar niet direct een afspraak voor kan maken, maar dat ik dat eerst moet overleggen met dr. de Sutter. Waar heb je dat gelezen dan? Want je kunt zo bellen, hoor. Zo heb ik het ook gedaan. Ze doen helemaal niet moeilijk. Je belt en zegt dat je op de fertiliteit bent geweest en nu graag een afspraak wil maken met Noens in verband met informatie over IVIG. En dat je op x augustus ook al een afspraak hebt met De Sutter, en dat het handig zou zijn om op dezelfde dag een afspraak te maken. Wie weet kan het gewoon. Scheelt weer een roteind rijden. Hier staat het nummer. UZ Gent - Raadpleging per arts (Ik heb zelfs z'n e-mail voor je als je wilt.) ( hoewel het erg ver is, maar je moet er iets voor over hebben he. En wat is nu 6 uur in de auto op/ voor een mensenleven Het is een roteind, maar wie weet waar het goed voor is. Heb het ook even over je menstruatie Suus
Dank je voor het meedenken. Staat al op mijn lijst en ook op het intakeformulier wat ik vorige keer moest invullen. Nou dan bel ik gewoon morgen. Weet niet meer waar ik dat las. Niet op hun site iig, gewoon ergens op het net van iemand. Ik bel morgen gewoon en vraag het gelijk.