Hallo meiden, Hoe is het met jullie? Mn miskraam heeft echt doorgezet en vandaag ben ik "het" of "iets" verloren op een vreemde wc. Dat is wel raar, maar ik voel me ook een soort van opgelucht nu dat mn lichaam het zelf afgestoten heeft en dat een curretage me bespaard is gebleven. @ Suus: jeetje Suus, ik snap niet waarom een hysteroscopie zo moeilijk is om te geven aan een patiënt. Het had jou in elk geval veel ellende kunnen besparen. Ik zit nu toch weer te denken om eens een afspraak te maken met Geertgen om te bespreken wat zij voor mij kunnen betekenen. Ik ga dan zeker vragen om een inwendig onderzoek/ hysteroscopie (kunnen ze daar ook afwijkende vorm van baarmoeder etc op zien?) en een cycluscheck. Vraag me af of ze me daar in het Erasmus of AMC aan kunnen helpen, als ik jouw reacties zo lees niet. Ennatuurlijk zou ik graag progesteron gebruiken.
Goed idee, wacht niet te lang. Ze hebben een wachtlijst. Met hystero kun je eigenlijk alles zien, dus als je dat graag wilt, zorg dan dat je die krijgt. Veel sterkte met alles. Toch weer een kuttijd dit. Suus
Huh? Is dat zo? In het Amc doen ze zelfs waterecho's om een afw bm te diagnosticeren, nog niet eens een hystero. En mijn bm is met hystero helemaal doorgekeken en normaal verklaard. Hoe zit dat dan?
Met een hsg wordt contrast vloesitof in gespoten en zie je op een beeldscherm hoe je baarmoeder is. Mooi rond of net als bij mij een hartjesvorm. ook of je eileiders wel / niet toegankelijk zijn. Ik heb 2 hystero's gehad en daar was dat niet op te zien. Later pas de hsg en toen werd dat gezien. Bij hystero's is het meer dat er binnenin op de bekleding zeg maar geen gekke dingen zoals poliepen oid zitten. niet op vorm.
Oke, helder. Ik krijg bij de volgende hystero ook een contrastecho, trouwens, met gekleurde vloeistof. Dat is geen hsg, maar het doel is hetzelfde. Die dingen worden dus wel gecombineerd.
Noukje heel veel sterkte! wat raar ik heb ook een hysteroscopie gehad en daar was wel duidelijk op te zien dat ik een hartvormige baarmoeder heb.
Bedankt meiden. Gisteravond kwam toch het besef dat ik echt een 3e miskraam heb gehad. Pff ik vind het allemaal zo uitzichtloos! Ben nu eigenlijk wel benieuwd wat het verschil is tussen een hysteroscopie en een hsg. Ga maar weer eens aan de google
Bij een hystero kijken ze met een minicamera in je baarmoeder. Ze kunnen dan zien of je slijmvlies er mooi uitziet, of de eileiders open zijn, of je een tussenschotje hebt, dat soort zaken. Een hsg doen ze vooral bij vrouwen die niet zwanger worden en ligt bij jou wat minder voor de hand. Ze spuiten dan contrastvloeistof in je eileiders en bm om te kijken of ze goed doorgankelijk zijn. Ik ken het, een mk dringt altijd wat verlaat door. En het tikt aan, he. Zo moeilijk om positief te blijven. Ik heb me altijd heel erg op onderzoeken gestort en heb erg veel gelezen over het onderwerp. Dan doe je tenminste nog wat he. Maar het verdriet is altijd aanwezig, reken maar, en er zijn in het echte leven steeds minder mensen die nog echt snappen wat je doormaakt. Heel veel sterkte. Als je info nodig hebt, mag je me ook pb'en. Suus
@ Suus: het storten op onderzoeken en het heel veel lezen over miskramen ken ik Ach je moet toch wat. Jij heb het boek "Is your body babyfriendly" gelezen toch? Is dat een beetje te doen met al die engelse termen? Hsg is hier niet nodig, ik ben 4 keer meteen zwanger geraakt. Ik vind dat echt opmerkelijk. Misschien heeft het snel zwanger raken er ook wel iets mee te maken. Ik heb nu gelezen over een SIS echo en dat spreekt me wel aan als een eerste onderzoek.
Klopt, dat boek heb ik gelezen. Het is vrij technisch, maar ik vond het goed te doen. Het is wel Engels, maar dat had je al begrepen. Het komt erop neer dat hij denkt dat er immunologische oorzaken ten grondslag liggen aan herhaalde miskramen. het probleem is echter dat ze daar in Nederland niet in geloven. In Gent, Brussel, Düsseldorf en in Londen zijn ze daar echter wel serieus mee bezig. Mogelijke oplossingen zouden zijn om prednison te slikken of IVIG toe te passen om je immuunsysyteem te onderdrukken en zo te voorkomen dat een gezonde vrucht wordt afgestoten. The Miscarriage Clinic - Dedicated in diagnosing and treating miscarriage De theorie dat makkelijk zwanger raken tot herhaalde miskramen leidt, bestaat, en daar is zeer recent nog over gepubliceerd. Het komt erop neer dat je baarmoeder misschien ook vruchtjes accepteert die niet helemaal goed zijn, en dat worden dus miskramen. PLoS ONE: Natural Selection of Human Embryos: Impaired Decidualization of Endometrium Disables Embryo-Maternal Interactions and Causes Recurrent Pregnancy Loss Bij mij gaat die vlieger niet op, want mijn laatste kindje was chromosomaal helemaal in orde. Ik zou liever voor een hysteroscopie gaan, aangezien ze bij een SIS dingen over het hoofd kunnen zien. Mijn SIS in februari was helemaal goed, ik raakte meteen weer zwanger, en kreeg weer een miskraam. Toen ik na een spontane mk en 2 curettages nog steeds restweefsel in mijn bm bleek te hebben, deden ze eindelijk (ik had er al vaker om gevraagd, maar het was niet nodig volgens de artsen) een hysteroscopie. Daar werd naast het restweefsel ook een oude placentarest gevonden, een soort gezwel dat zich in mijn bm had ingevreten. Die is toen verwijderd. Er zijn artsen die denken dat die rest er al veel langer zat en ontstekingsreacties heeft veroorzaakt in de baarmoeder waardoor ik miskramen heb gekregen. Maar niemand weet of dat echt de oorzaak is geweest, het blijft gissen. Onderzoek naar herhaalde miskramen blijft voor een deel hocus pocus, omdat er in de literatuur zeer weinig bekend is over het onderwerp. Iedereen hier zal gehoord hebben dat ze 'pech' hebben gehad, maar neem maar van mij aan dat dat artsenspeak is voor 'we hebben geen idee wat de oorzaak is, dus word maar gewoon opnieuw zwanger, dan zien we wel waar het schip strandt'. Wat je dus moet doen, is voor de hand liggende oorzaken uitsluiten middels bloedonderzoek, en een hysteroscopie is zeker een heel goed idee, want alleen zo zie je echt hoe het met de bm gesteld is aan de binnenkant. Je zult de eerste niet zijn bij wie een tussenschotje wordt vastgesteld na vele miskramen. (En dat verwijderen ze in Nederland meestal niet eens, maar in België vaak weer wel, omdat ze denken dat de kans op mk's daarmee kleiner wordt.) Met de SIS-echo is mijn placentarest niet gezien, omdat er water in je bm wordt gespoten waardoor zo'n soort rest wordt platgedrukt. Dit soort afwijkingen zie je dus alleen met een hysto. Ik zou daar dus meteen voor gaan, want geloof me, als je een SIS hebt weten los te peuteren en ze zien niks, dan gaat niemand meer een hysto voor je regelen. Suus
Zeer jammer dat het boek in het engels is. Met een gewoon engels boek heb ik al moeite laat staan met al die thermen erbij. Kun jij hem niet republiceren in het nederlands Suus? Dan ben ik je eerste koper . Een ziekenhuis als Gent, mag je je daar ook zo voor aanmelden of moet je dan een doorverwijzing hebben ofzo? En hoe zit het met de vergoedingen via je ziektenkosten verzekering? Ik krijg steeds meer de neiging om weinig via mijn eigen gyn te laten doen (ookal was het een erg lief mens!) en meteen grovere stappen te ondernemen. Al moet ik eerst maar eens even aankijken wat er de komende maanden gebeurt, met oa het Geertgen in het vooruitzicht.. Het inlezen en hierdoor je 'verdriet een beetje vergeten' klinkt heel bekend. Ik ben soms ook wel eens bang dat de klap nog moet komen van de 2e miskraam want het gaat tot nu toe veel te makkelijk. Van de 1ste keer ben ik 3 maanden goed van slag (lees; bijna depressief) geweest. Misschien was dat genoeg voor 2 in 1 Edit: Ook weer mooi wat wijzer over hysto's en sis echo's. Denk dat hier een hysto ook niet verkeerd zou zijn, tijdens de 2e zwangerschap constateerde de echoscopiste en later de gyn een ''2e holte''. De echoscopiste kon hier niets van maken, de gyn dacht de eerste keer dat dit een 'banaanvormige baarmoeder' was die op 2 holtes leek door het verschuiven van het beeld en de 2e echo was het 'waarschijnlijk een 2e vruchtzak die niet verder gekomen is'. Ook was er in de linkereierstok een redelijke cyste (2x3cm meen ik) te zien. Ben benieuwd of die weg is volgendeweek bij de controle echo. Oh ja, en de bloedstolsels die de ene gyn niet ziet en de andere wel. Nee, mij is ook wel duidelijk dat zo'n inwendige echo érg betrekkelijk is....
Ja, zo'n echo is erg betrekkelijk. Ze zien meer niet dan wel en dan nog ligt het aan het talent van de echoscopist en het beoordelingsvermogen vd gyn wat ze ervan maken. In jouw geval is een hysteroscopie zeker geen overbodige luxe, zo te horen. Het UZ Gent kun je bellen voor een afspraak, ja. Overleg wel eerst met je zorgverzekeraar, maar in meeste gevallen wordt het gewoon vergoed. En ik zou het boek graag voor je vertalen, maar dat is een klus van een paar maanden en ik heb al een baan . Suus
Hahaha Misschien serieus niet zo'n gek idee om een boek op de markt te brengen over herhaalde miskramen. Er is maar erg weinig serieuze literatuur over te vinden in het Nederlands vind ik en ik denk zeker dat er behoefte aan is. Stiekem schrik ik er best van hoeveel meiden ermee te maken hebben. In mijn directe omgeving al 2 die het laatste half jaar 2 miskramen gehad hebben (en nog kinderloos zijn). Schrikbarend eigenlijk... Wie weet een uitdaging voor later
Ja, maar dat lijkt me meer iets voor een arts, en dat ben ik niet. Als ik ooit een gyn tref die echt geïnteresseerd is in dit onderwerp en die verder durft te kijken dan de Nederlandse protocollen, dan zou dat een heel goed idee zijn, dat ben ik met je eens. Ik ben trouwens ook geen schrijver, hahaha! Suus
Maar wel een halve arts Jij weet zo veel en ik heb zoveel aan. ( en aan nog 2 mensen hier op het forum die mij ontzettend op weg hebben geholpen en helpen) Loki, bij mij was de 1e mk net als bij jou. De 2e was al makkelijker en nu nummer 6 ach ja, wat zal ik zeggen. Het is gewoon zo. Ik heb me na de 2e mk op info gestort, maar kwam niet verder dan het NL protocol. Nu we in de mmm zitten denk ik nog meer: ik heb dalijk nog "maar"3 kansen met IVF, dus die moeten gewoon goed gaan. Dus toen ben ik weer gaan zoeken en zoeken. Hoewel je op het net niet zoveel tegen kom. Maar des te meer dus hier op het forum. Maar mss is er bij mij een lichtpuntje! Mijn anti tpo is te hoog. Dit kan mk-en veroorzaken. En daar is nu natuurlijk de onvruchtbaarheid bij gekomen, wat ook zeker een oorzaak kan zijn. Dus ik heb alle hoop daar op gevestigd dat mijn gyn me daar iets voor voor wilt schrijven en dat het dan eindelijk eens gaat werken zoals het bij iedereen lijkt te werken. Iedereen wordt toch zomaar ( per ongeluk) zwanger??? ( ik kan daar zo verdrietig om worden, hoopte ooit zo op een gezin met 5 kinderen ( oke hubby niet), maar dat zit er gezien mijn leeftijd niet meer in. Nou ja niet alleen leeftijd ook medisch natuurlijk)
Bedankt voor de link, erg interessant! Lijkt het boek op dit artikel qua moeilijkheid om te lezen? Over de hysteroscopie/ SIS echo: als ik het zo lees is het beter om eerst voor een hysteroscopie te gaan. Ik ga proberen om dat voor elkaar te krijgen. Als ik jouw verhaal lees dan wordt dat een uitdaging! Ik hoop dat jouw arts vwb de ontstekingsreactie in je bm gelijk heeft. Dan zou je als je aan je verklevingen geholpen bent dat probleem opgelost moeten zijn, toch? Of denk ik nu te makkelijk? En nog een vraag over de hysto: ga ji jonder narcose of onder plaatselijke verdoving zodat je mee kan kijken? Het pech verhaal en het natuurlijke selectie verhaal kan ik niet meer aanhoren. Ik geloof niet dat dit opgaat bij herhaalde miskramen. Suus, wat raadt jij aan qua ziekenhuis om onderzoeken uit te voeren? Ik zit nu te denken aan Geertgen maar vraag me af of ze al die onderzoeken daar wel uitvoeren. Is het niet beter als ik meteen naar Gent ga?
@ Loki: ik zou bij je ziektenkosenverzekering informeren over de vergoedingen. Vwb de echo's lijkt me in jouw geval een hysto ook geen overbodige luxe. Over de klap na een miskraam: de 1e mk zag ik niet aankomen en kwam dus ook hard aan. De 2e kwam nog veel harder aan en nu de 3e voelt wel pijnlijk maar niet meer zoals de 1e en 2e. Het begint bijna "normaal" te worden... @ kaboutertje: kan je niet beter voor het schildklierverhaal een verwijzing naar een internist vragen? Deze weet toch veel meer af van de werking van een schildklier dan een gyn?