Wie heeft er ook meerdere miskramen gehad?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Jannne, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Mooie site voor Luna* Marjolein!

2. Noukje en Suus, dank jullie wel. Onder andere deze site heeft me heel vele geholpen met de verwerking en het in contact komen met lotgenoten

3. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Dat heb je heb mooi geschreven Marjolein. Ik denk dat dit een bekende van jullie wel de duw in de rug zal geven om toch over Luna* te beginnen als ze daaraan twijfelden.

Het is zeker zo dat iemand die het niet meegemaakt heeft het vast heel moeilijk zal vinden om te beseffen hoe een gemis het is. Vele denken dat het 'gewoon' een kwestie is van op de volgende zwangerschap wachten en klaar. Alsof het dan nooit meer gebeurt is.
    Als ik in mijn omgeving mensen door die vanaf de 4 weken euforisch zijn en het van de daken schreeuwen dan wordt ik zo jaloers en klein. Voor mij zal een zwangerschap nooit meer genieten zijn. Het zal alle dagen pure angst zijn of het hartje nog steeds klopt. Tuurlijk komt er een tijd dat je het steeds meer vertrouwd. Maar onbezonnen van een zwangerschap genieten? Nee, ik denk niet dat dat er in zit na miskramen. En alleen dat al maakt me verdrietig. De roze wolk leek me bijna het mooiste wat er was. Weer een droom in duigen.

Vergelijken, ja dat doe ik zeker ;) Sterker nog, ik zoek altijd door naar iets of iemand die het erger heeft, om mijn eigen verdriet een beetje te sussen, af te sluiten. Maar goed, wanneer is echt iets erger? Verdriet valt niet te meten, zoals al gezegd werd...

4. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Nou meiden. Vanmiddag voor een laatste echo in het ziekenhuis geweest. Ik had gisteren ook nog hcg laten prikken. Deze staat nu bijna op 0.
    De arts-assistent heeft een echo gemaakt en mn baarmoeder was schoon. Ze heeft nog even naar mn eierstokken gekeken en het zag er allemaal hartstikke keurig uit. Ze kon zelfs aan deze echo zien dat mn baarmoeder een mooie vorm had en dat er een mooi baarmoederslijmvlies van een mooie dikte te zien was. Dus inwendig onderzoek was echt niet nodig. Verder konden ze me niets meer aanbieden. Toen begon ze nog over het verhaal dat je 10% kans hebt op een miskraam en dat wij dus 3x het verkeerde lot hadden getrokken (jaja, echt waar).
    Nou "dan houd het voor ons hier op in dit ziekenhuis, ik zou graag een kopie van mn dossier willen want ik heb een afspraak staan in een kliniek" zei ik. Ze stelde toen voor om eens te gaan kijken in mn baarmoeder. Maar ze moet dit eerst overleggen en belt me over 2 weken terug. Ik verwacht hier echt niets van. Ohja en progesteron is niet nodig want uit onderzoek is gebleken dat dit niet helpt.

Ik ben blij dat ik van jullie zoveel informatie heb gehad om te weten dat zij met die echo van vanmiddag echt niet kan zien of alles inwendig in orde is. Op naar Geertgen dan maar!

5. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    *Zoekt de duimen in de lucht smilie* Super dat je je niet laat afschepen Noukje. Al wat ze je nog aanbieden is meegenomen en zo niet heb jij je alternatief al klaar staan. Dat voelt beter lijkt me!

Hier vanmiddag de afspraak gemaakt voor de accupunctuur. Vrijdag eerste behandeling. Wordt druk volgende week, eerst dinsdag naar de gyn (controle echo en overleg chromosomen onderzoek -hopelijk meer-), vrijdag echo en tussendoor nog naar de huisarts om daar miss nog wat bloedonderzoeken aan te vragen.

Suus: Welke zou jij in mijn geval aanvragen bij de gyn? Ik wil daar niet overkomen of ik na 2 mk's álles wil laten onderzoeken wat er bestaat maar toch wel een aantal dingen die betrekking kunnen hebben op mijn situatie. Ik zat te denken aan:
    * Chromosomen onderzoek (al aangeboden gekregen)
    * Hysteroscopie (iig overleg ivm 'kamers' op echo, cyste in eileider en stolsels tot 2x toe)
    * Anti Stolling (moet ik los dus antistoffen bijvragen he?)
    * Schildklier
    * B12, progesteron, foliumzuur

Of zou ik die laatste 2 dingen beter via de huisarts kunnen spelen om niet meteen met 1 groot eisen pakket aan te komen :)

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hier zou ik allemaal om vragen, eerlijk gezegd. Chromosomen en antistolling moet je volgens het protocol al na 2 miskramen worden aangeboden, en het zou dus wel heel raar zijn als de gyn dat weigert.

Ik zou ook nog homocysteïne laten prikken, kleine moeite, en een te hoog homocysteïnegehalte kan ook miskramen veroorzaken.

En die hysto lijkt me ook niet overbodig als er kamers op de echo zijn gezien en er sprake is van een cyste.

Het is een kleine moeite om daar schildklier, B12 en foliumzuur bij te prikken, want voor de antistolling trekken ze al 11 buisjes. Die 2 buisjes kunnen er dan ook nog wel bij. Mochten ze dat niet willen, dan kun je er idd wellicht voor bij de HA terecht.

Ik zou dus om alles vragen als ik jou was.

Suus

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Wat een ontzettend voorspelbare gang van zaken Noukje, getver.
    En eigenlijk te treurig voor woorden dat ze pas met kijken in de bm komt als jij 'dreigt' weg te gaan daar. Maar goed, als ze die hysto doen, prima. (Al moet ik het nog zien, sorry hoor, maar wat een muts.)

Dat percentage van 10 klopt alleen als jij 20 bent, Noukje. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik denk geen 20.
    NVOG

Uit onderzoek is absoluut niet gebleken dat progesteron niet helpt. Sterker nog, er loopt nu een groot onderzoek in verschillende Nederlandse ziekenhuizen, zoals het AMC én in Britse ziekenhuis omdat er aanwijzingen zijn dat progesteron wél helpt!
    Obs/Gyn studies

Kortom, jouw arts kletst uit haar nek, en niet zo zuinig ook. Ongelooflijk dat je hiermee weg denkt te komen als gynaecoloog. En waarom heeft ze 2 weken nodig om te overleggen over een hysto? Ik vind het absurd.

Maar heel fijn dat de bm er goed uitzag!

Suus

8. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    ...

9. Flavour

Flavour Niet meer actief

Klopt, het percentage op een nieuwe miskraam ligt wat hoger. Bovendien hebben ze het dan over iemand die mk's krijgt zonder oorzaak. En dat is in jouw geval nog onvoldoende onderzocht.

Het lijkt me verstandig om daar niets meer te laten doen als je geen vertrouwen meer hebt in het ziekenhuis, zoals je zelf ook zegt.

Je dossier kun je zonder tussenkomst van je arts opvragen bij de patientenvoorlichting.

Poe, word echt boos van dit soort verhalen. Dat ze zogenaamd hun best voor je doen terwijl dat gewoon absoluut niet zo is.

Gelukkig ga je nr Geertgen!!

Suus

10. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Dank u (weer) Suus :)

Opzich valt het percentage dat de volgende zwangerschap nogmaals een miskraam wordt mij nogal mee, ik dacht dat het na 3 of meer miskramen veel hoger lag. Maar goed, een statestiek brengt je geen kind...

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Klopt, de statistieken zijn prachtig, maar verdoezelen dat er ook oorzaken voor herhaalde miskramen zijn waar wel degelijk wat aan kan (en soms moet) gedaan worden voor je (weer) een kind op de wereld kan zetten, zoals een te laag progesteron, immuunproblemen, tussenschotjes in de baarmoeder et cetera. Het komt dus niet altijd vanzelf goed in tegenstelling tot wat veel artsen lijken te denken.

Suus

12. butterfly stars

butterfly stars VIP lid

14 jan 2008
    6.766
    0
    0
    HR
    Zuid-Holland
    He Marjolein, ik heb ook een traantje moeten laten.
    Bij op werk heb ik een mannelijke en vrouwelijke collega (heeft een zoon van 6 mnd nuu). Zij heeft 2 jaar geleden haar dochtertje verloren, die is met 26 wk overleden. Mijn mannelijke collega is gewoon een lul en het ergste is dat zijn vriendin op de zelfde dag is uitgerekend als dat ik zou zijn.
    Hij heeft tegen mij gezegd, lukt het niet koop toch gewoon een chinees.
    Tegen mijn andere collega zegt hij: Ja, we hebben een abortus laten doen, want het kwam deze maand niet zo goed uit.
    Het mooie komt nog: Bij de eerste pretecho kregen ze te horen dat ze een meid kregen. Gaat hij tegen mijn collega zitten praten over dat een meid veel leuk er is bla bla bla. Ze heeft zitten huilen, want zij mist haar meid ook.

Vorige week kregen ze 2x te horen dat het toch een jongen werd. Ik kon het helaas niet laten om te vragen of hij nu verdrietig is dat het een jongen wordt.

Daarna zei ik LUL WEES BLIJ DAT HET GEZOND IS

Ik krijg steeds vaker te horen, wees blij dat je niet ongeneeslijk ziek bent. Je hebt een mooi huis gekocht en een leuke baan, dus als het niet lukt.........................

Suus vandaag moet je toch? Heel veel succes en zal aan je denken

13. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    @ Suus: ik weet niet precies wanneer je je hysteroscopie hebt deze week. (alvast) Heel veel sterkte en succes, ik denk aan je.

14. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland

sorry maar wat een eikel die vent!! ik vind het echt ook onzin dat mensen zeggen van wees blij dat je een huis hebt en een leuke baan! wat heeft dat er nou mee te maken! je gaat toch tegen die mensen ook niet zeggen als ze bijv iets mee maken wat erg is van wees blij dat je gezond bent en een huis hebt! echt wat een onzin!

ik heb ook nooit gedacht van ow er zijn altijd wel ergere dingen en ik moet niet zo zeuren, voor mij is dit het ergste wat ik mee maak!!

15. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    suus heel veel succes & sterkte voor de operatie!! ik denk aan je!

16. Flavour

Flavour Niet meer actief

Het is pas later deze week, maar dank jullie wel!

@Angelica: goed dat je dat 'mannetje' op z'n nummer hebt gezet.

Suus

17. Meleka

Meleka Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.743
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wens je ook alvast succes, Suus.

We gaan begin november naar Gent, we hebben bericht gehad van dr. De sutter. Jammer dat het lang duurt, maar we zijn allang blij dat ze ons wil zien.

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

Aargh, wat duurt dat lang. Maar fijn dat ze je wil zien, inderdaad!

Suus

19. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    @ Faith: tuurlijk is dit het ergste wat je meemaakt. Voor mij is dit tot op heden ook het ergste wat ik meemaak. Maar ik denk dat het vergelijken met anderen voor mij een soort van struisvogelpolitiek is. Ik ben mezelf na mn 2e miskraam totaal verloren en dat wil ik niet (meer). Ik wil me niet down voelen, nergens zin in hebben, alleen maar op de bank hangen etc. Ach zo gaat iedereen er weer anders mee om.

@ Meleka: wat fijn dat je een reactie hebt gehad van dr. De Sutter. En op zich best snel. Of haal ik nu twee mensen door elkaar? Jij hebt vorige week een mail naar haar gestuurd, toch? Anyway, fijn dat je mag komen!

@ Angelica: sommige mensen... Ik heb er geen woorden voor.

20. Flavour

Flavour Niet meer actief

Op zich valt 2 maanden nog mee, maar als je om zo'n afspraak zit te springen, duurt het zo lang hè.

Noukje, wanneer ging jij nou naar Geertgen? In oktober?

Suus

Deel Deze Pagina