Wie heeft er ook meerdere miskramen gehad?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Jannne, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    hallo meiden,
    Cyntje, wat fijn dat je daar terecht kan en snel al zeg!

wij hebben 17 juni pas onze eerste afspraak in het radboud ziekenhuis in nijmegen bij dr Spaanderman.
    ze gaan het prius onderzoek bij mij doen, ben erg benieuwd!

heeft iemand hier ervaring met herhaalde miskramen en dat onderzoek??

2. Flavour

Flavour Niet meer actief

Dag Lana,

Het PRIUS-onderzoek zegt me niks, maar ik heb het even gegoogled.
    Klinkt als een uitgebreid stollingsonderzoek gecombineerd met immuunonderzoek. Klinkt wel degelijk, alleen jammer dat je zo lang moet wachten tot je er terecht kunt!

Had jij nou wel al chromosomenonderzoek gehad? Zo niet, dan zou ik dat nu vast instarten, want de uitslag duurt 3 maanden.

Suus

3. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    suus ja het chromosomen onderzoek hebben we al gehad.. heb net alle info binnen gekregen en volgens mij is het echt een heel uitgebreidt onderzoek, moet veel bloed afgeven en heel veel urine er worden allerlei testen gedaan..

wel jammer idd dat het nog een paar maandjes duurt, maar ik denk maar zo we wachten nu al 3 jaar dus die 3 maanden kunnen er ook nog wel bij! en misschien vinden ze nu wel een oorzaak!

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Fijn dat ze het nu goed gaan onderzoeken. Je zou ook nog om een hysteroscopie kunnen vragen. Ik ben gisteren in Gent geweest en daar vonden ze het vreemd dat ik dat onderzoek nog niet gehad had na 4 miskramen. Het schijnt dat je een chronische baarmoederontsteking kunt hebben waar je verder niet veel van merkt, maar waar je wel herhaalde miskramen van kan krijgen. De moeite waard om goed te laten uitzoeken, dus.

Suus

5. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    suus een hysteroscopie heb ik ook al gehad, ook een mri scan, echo's van alle andere organen, bloedonderzoeken, hartfilmpjes etc etc..

hoe is het met jou??

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

Oké, hartstikke mooi. Ik had er al meer dan eens om gevraagd, maar mijn gynaecologen vonden een hysteroscopie niet nodig. Grrr.

Met mij gaat het goed, maar het is wel weer spannend. Gisteren echo gehad en ik ben waarschijnlijk ietsje korter zwanger dan gedacht, als is dat toch moeilijk om te bepalen als er nog niet echt een vruchtje te zien is. Er was wel een mooi vruchtzakje zichtbaar met een schaduw erin. Volgende week zou er een hartje moeten kloppen, maar ik denk dat we pas over twee weken voor weer een echo gaan. Het levert altijd zo veel stress op, en over twee weken kun je meer zien dan over een week. Spannend!

Suus

7. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    #87 Faith88, 26 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2010
    suus super spannend zeg! en idd wat je zegt als je misschien iets korter zwanger bent dan zou ik persoonlijk ook twee weken wachten, anders heb je misschien volgende week weer twijfel als het hartje nog niet zou kloppen al is het afwachten ook vreselijk!
    ik duim in ieder geval voor je!!

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Dank je, en ik voor jou! Ga je nu een paar maanden pauze nemen of gaan julie gewoon door?

9. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    dankje :D nee mag tijdens de onderzoeken niet zwanger zijn, krijg ook radioactiviteit toegediend om het plasma volume te meten en dan is niet goed voor je als je zwanger bent, en ik wacht nu de onderzoeken af, anders krijg ik misschien weer een miskraam en duurt het allemaal nog langer
    krijg je nu trouwens medicijnen, nu je weer zwanger bent?

hou je ons op de hoogte?

10. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, ik ben voor de zwangerschap al met heparine en aspirine gestart, in overleg met een vaatarts in het AMC. Vanaf de eisprong gebruik ik ook nog Utrogestan (progesteron), dat mogelijk een herhaalde miskraam voorkomt. Dat schrijven ze in Nederlandse ziekenhuizen meestal niet voor, ik ben ervoor naar België gegaan.

Hoop dat je onderzoeken duidelijkheid verschaffen!
    Best lastig dat je even een tijdje niet mag, lijkt me, maar aan de andere kant kan je wel even helemaal tot rust komen en wijntjes drinken. Sterkte.

Suus

11. Faith88

Faith88 Fanatiek lid

7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    ow raar zeg dat ze dat niet voorschreven, ik ga al dat soort dingen ook gewoon overleggen moet binnenkort eens even een brief maken, zijn die drie dingen het enige wat je kan krijgen of zijn er nog meer dingen (medicijnen) waar ik het over zou kunnen hebben?

12. Flavour

Flavour Niet meer actief

#92 Flavour, 27 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2010
    Ha Lana,

Van heparine is bekend dat het de kans op een goeie zwangerschap kan vergroten, ook als je geen stollingsafwijkingen hebt, zo blijkt uit buitenlands onderzoek. Helaas zou een Nederlands onderzoek dat vorig jaar is afgerond (ALIFE-studie) aantonen dat het geen effect heeft. Toch weet ik dat er artsen zijn die wel in heparine geloven en het ook zullen voorschrijven als je meerdere miskramen hebt gehad en om heparine vraagt.

Je kunt ook om een lage dosering aspirine vragen. Ook daar wordt vaak moeilijk over gedaan, maar het kan absoluut geen kwaad en er zijn onderzoeken die uitwijzen dat het een gunstig effect heeft op het verloop van de zwangerschap. Ik heb het dan over een dosering van 80 mg per dag. (Als je het niet krijgt, kun je gewone aspirines in zessen hakken, zo heb ik het ook gedaan toen ik nog geen aspirine kreeg.)

Utrogestan wordt in Nederland in principe alleen voorgeschreven als je IVF of ICSI doet, maar er zijn enkele fertiliteitsklinieken (Barrahus Wirdum, St Geertgten) die het ook bij herhaalde miskramen voorschrijven. Progesteron is net zo belangrijk als HCG bij een zwangerschap en sommige vrouwen maken er te weinig van aan waardoor de zwangerschap fout gaat. In het buitenland is men overtuigd van het belang van een goede progesteronwaarde, maar de meeste Nederlandse artsen zijn dat absoluut niet. (Vandaar dat ik ervoor naar België ben gegaan.)

Bovenstaande zaken zullen je vermoedelijk al een hoop moeite kosten om te krijgen, omdat Nederlandse artsen zich erg strikt aan het protocol van het NVOG houden (dat alle middelen afwijst waarvan niet onomstotelijk vaststaat dat ze helpen).

Ik slik op eigen houtje ook nog 5 mg foliumzuur, 1 mg B12 en 250 mg B6. (verkrijgbaar bij de onlinedrogist.nl) Dit zou mogelijk ook herhaalde miskramen voorkomen.

Had ik je het boek van A. Beer nou al aangeraden? 'Is Your Body Baby Friendly.' Ik kan het je echt aanbevelen. Als je dat eenmaal gelezen hebt, dan weet je van de hoed en de rand en weet je ook waar je om moet vragen en waarom. Te bestellen bij Bol.com of amazon.co.uk. Het is geen makkelijk boek, maar wel een standaardwerk voor iedereen die met herhaalde miskramen te kampen heeft en in Nederland niet verder komt.

Sterkte.

Suus

13. Suzanne68

Suzanne68 Niet meer actief

@aspirine.....ik slik de 100 mg van Bayer met toestemming van de gyn.Is misschien wat minder omslachtig dan aspirientjes toetakelen ;):D zit in een groen/wit doosje en koop je gewoon bij de drogist.Mijn gyn vond het dikke onzin,maar hij zei dat het geen kwaad kon en ik het mocht proberen.

Verder draaien mijn duimen hier overuren voor een goed afloop voor Suus.

14. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Gebruik jij alleen aspirientjes? Of verder nog andere dingen ivm de miskramen? Kun je die echt gewoon kopen??? Potjandosie... *cyntje spring zo op haar fiets denkt ze :D* Als het geen kwaad kan? Tja... waarom ook niet?

15. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik lees trouwens net op een aothekers pagina dat 80mg zonder problemen geslikt mag worden tijdens de gehele zwangerschap. Meer mg daarintegen kan wel voor complicaties zorgen zoals verlengde zwangerschapsduur, meer bloeding tijdens baring, en verminderde weeënactiviteit...
    Ik zou dan persoonlijk wel de aspirientjes toetakelen met een mes :D

16. Suzanne68

Mijn gyn heeft gezegd,dat 100mg geen kwaad kan.En ik ga ze niet de hele zwangerschap slikken.Tot een week of 12 denk ik.

17. Suzanne68

Alleen die aspirientjes....en ik kan helaas nog niet vertellen hoe dat gaat aflopen.Maar ben iig nog nooit zover gekomen zonder bloedverlies.

18. Flavour

Flavour Niet meer actief

De aspirientjes toetakelen is aanzienlijk goedkoper. Wel flauw dat de gyn het oké vindt dat je ze slikt, maar dat ze niet even een receptje schrijft. Maar goed.

Suus

19. Suzanne68

Ik zeg niet dat er wat mis is met aspirientjes toetakelen hoor :D leek me gewoon een handige tip van die Bayerdingen ;)
    Mijn gyn is een hij en hij vindt dat hele aspirineverhaal onzin.
    Zo'n doosje kost 3,15 euro en ik doe er 20 dagen mee.
    Hoe is het met jou verder?Heb je er nog vertrouwen in?En wanneer mag je weer voor een echo?Sorry als ik er overheen gelezen heb.

20. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, is ook een handige tip, maar vond het toch vrij prijzig worden en zat me ook niet lekker dat het net 20 meer is dan ze doorgaans voorschrijven. Maar een ieder moet doen waar hij zich lekker bij voelt hoor, en die 20 zal idd misschien niet uitmaken.

Ik heb al dagen helemaal geen bloedverlies meer en voel me moe en erg zwanger, maar die kwalen heb ik altijd gehad, dus daar heb ik niet zoveel aan. Vertrouwen heb ik er niet in, moet ik eerlijk zeggen, dat is gewoon te veel gevraagd na vier miskramen. Het is meer een kwestie van eerst zien en dan geloven. Tot die tijd reken ik helemaal nergens op. Over een week of twee maar eens een echo plannen.

Hoe is het met jou dan? Heb jij al een echo gepland staan?

Deel Deze Pagina