@Suzanne: ik had je net gevraagd hoe de echo was geweest, maar ik lees bij een van de andere onderwerpen dat het weer niet goed was. Wat verschrikkelijk voor jullie! Wat is het toch oneerlijk... Suus
@Suus.....er was een dooierzakje te zien van 6 weken en 3 dagen.....en geen hartje....en ik had 7 +2weken moeten zijn.Ik was al minder misselijk enzo....dus ja,weer mis.Ben er vrij rustig onder.We hebben wel besloten om het nu op te gaan geven.En op de een of andere manier geeft dat ook rust.
Jeetje, Suzanne, ik heb het er helemaal koud van. Ik vind het zo erg voor jullie en weet ook niet goed wat ik moet zeggen, behalve dan dat ik je iets heel anders had gegund. Ik kan me voorstellen dat je de strijd niet meer aan wilt gaan, heel goed zelfs. Wel een heel moeilijke beslissing. Heel veel sterkte. Ik denk aan je. Suus
Jeetje Suzanne, ben ff een tijdje niet geweest en lees dan eerst dat je zwanger bent en dan nu dit verdrietige bericht. Wat ontzettend verdrietig meis. Ik wens jullie heel veel sterkte en omhels je in gedachten. Dikke knuffel
Suzanne, wat vreselijk! Hier ook kippenvel en een hele dikke cyberknuffel voor jullie! Heel veel sterkte met het verwerken ervan!
Ohh.... Suzanne... wat erg Ik weet gewoon niet wat ik moet schrijven... ben er helemaal stil van... Heel veel sterkte en een hele dikke knuffel van afstand...
Suzanne, wat vreselijk voor je. Ik heb er echt geen woorden voor. Heel veel sterkte en een dikke knuffel
Meiden, mag ik jullie iets vragen? Ik heb gisteren de uitslag gekregen van het bloedonderzoek voor de schildklier en glucose. Volgens de assistent van de gyn is alles goed. Maar nu vraag ik me af of er ergens op internet een tabel met waardes te vinden is, zodat ik er zelf eens iets over kan lezen.
Ha Noukje, Ik gebruik meestal deze site NVKC - Informatie over laboratoriumtesten maar daar heb je bij schildklier en glucose weinig aan. Ik zou een gesprek met de arts zelf aanvragen. Heb je trouwens ook schildklier-antistoffen laten testen? (TPO- en TSH-receptor-antistoffen.) Want als de normale waarden goed zijn, hoeven de antistoffen nog niet goed te zijn. Suus
Van glucose heb ik weinig verstand, maar ik weet van de schildklier dat de referentiewaardes per lab kunnen verschillen. Je zal eigenlijk een kopie van jouw schildklierwaardes en referentiewaardes telefonisch/ schriftelijk moeten opvragen. Dan weet je ook welke schildklierwaardes er zijn gecheckd, want ook mijn ervaring is dat ze niet altijd standaard op antistoffen testen.
Ik vond het volgende. Op deze site is sowieso veel informatie te vinden over de schildklier icm zwangerschap. Referentiewaarden bloedonderzoek De referentie- of normaalwaarden zijn in elk laboratorium (iets) anders. Houdt bij vergelijking van bloedwaarden dus altijd de referentiewaarden van het betreffende laboratorium aan. Navolgende tabel, afkomstig uit het standaardwerk Schildklierziekten, geeft een indruk van wat de referentiewaarden voor volwassenen ongeveer zullen zijn. *4) TSH 0,4 - 3* mU/l F(Vrij)T4 10 - 23 pmol/l F(Vrij)T3 4 - 8 pmol/l T3 1,35 - 2,60 nmol/l * Bovengrens TSH aangepast naar aanleiding van nieuwe A.A.C.E. richtlijn *5) Bloedonderzoek ter controle van de behandeling (altijd TSH + FT4) heeft uitsluitend zin als het minimaal 4, liefst 6 weken na de laatste verandering in dosering plaatsvindt. Deze tijd is nodig om de bloedwaarden te laten stabiliseren. Bloedonderzoek dat te snel na een dosisverandering wordt gedaan, kan een misleidende uitslag geven. Bron: www.hypomaarniethappy.nl
@ Trees & Suus: het gaat om de TSH en de FT4 waarden. Antistoffen zijn niet getest. Maar als ik je goed begrijp Suus, heb ik niets aan deze testen/ uitslagen?
TSH en FT4 zijn inderdaad belangrijk. Nu maken sommige vrouwen, waaronder ik zelf, wel antistoffen tegen de schildklier aan ondanks verdere goede waardes TSH en FT4. Bij mij gaat het om TPO-antistoffen en deze worden geassocieerd met een bijna 3x hogere kans op een miskraam. Een proefbehandeling schildkliermedicatie en selenium kan dan helpen om deze kans te verkleinen. Dit is nog wel vrij experimenteel, maar wel bekent dat er geen risico's aan verbonden zijn. Ook heb je met antistofffen een grotere kans om een schildklieraandoening te ontwikkelen tijdens de zwangerschap en ook hier is dat gebeurd. Als je bekend bent met anti-tpo wordt je schildklier extra in de gaten gehouden tijdens de zwangerschap. Het kan dus wel belangrijk zijn om toch op antistoffen te laten testen. Sommige herhaalde miskramenpoli's doen het al standaard, maar helaas nog niet allemaal.
@ Trees: bedankt voor je reactie. Hmm, vind het wel jammer dat de gyn geen extra kruisje heeft gezet bij anti TPO, lijkt me een kleine moeite, als we dan toch al bezig zijn met bloedprikken... Ik heb al een kindje, kan het zijn dat ik antistoffen tegen mn schildklier aan heb gemaakt na mn zwangerschap? Of heb je dit dan heel je leven al?
Volgens mij weten veel gynaecologen niet een van het verband met miskramen af. Hier is het pas geprikt bij mijn second opinion in het amc en mijn oorspronkelijke gynaecoloog was zeer verbaasd. Ik heb geen idee of je antistoffen ook n.a.v. een zwangerschap kan krijgen. Er schijnt wel een verband te zijn met hormonen of dat vermoeden ze in ieder geval. Schildklier en zwangerschap Het interview met prof. Wiersinga geeft wel veel informatie.
Hoi, In 2005 kreeg ik mijn eerste dochter zonder problemen. ander half jaar later wilden we graag weer een tweede er bij en dat lukte maar niet, 6 miskramen gehad. Bij miskraam 4 werd ik naar het ziekenhuis gestuurd voor controles en 1 jaar later (alweer 2 miskramen weer verder) kwamen ze er pas achter dat ik factor 8 had (last van bloed stolsels,die waarschijnlijk (niet zeker) het vruchtje iedere keer weer af stoten). Moest toen meteen zodra ik weer zwanger was (2009) met fraxiperine spuiten (geen pretje,was blij dat ik met 18 weken zwangerschap mocht stoppen) De artsen weten nog steeds niet of deze dochter gekomen is door dat ik fraxiperinen heb gepoten,het is voor hun een grote????? zal wel zeggen in 2008 ben ik begonnen met Sonja Bakker online programma en ben ook 18kg afgevallen(misschien dat mijn gewicht met die 6 miskramen te maken heeft gehad,???) In ieder geval heb 2 mooie gezonde dochters gekregen,Alessia van 5 en Chiara van 6 manden.Het was de moeite en problemen waard. Een miskraam is nooit leuk,en heb ook zeker wat afgejank,ook omdat je dit zo graag wilt. Blijven proberen,zeg nooit nooit
Dag meiden, van het weekend heb ik ontdekt dat ik zwanger ben. Ik ben hartstikke blij, maar na vier miskramen ook ontzettend bang dat het weer mis gaat. Ik weet ondertussen dat ik last heb van een te traag werkende schildklier en slik hier Thyrax voor. Van de internist/endocrinoloog moest ik de dosis verdubbelen als ik zou ontdekken dat ik zwanger zou zijn, maar hoefde ik hem niet te bellen. Maar ik wil natuurlijk weten wat mijn waardes zijn en ik wil voorkomen dat het weer mis gaat. De paniek slaat wel een beetje toe moet ik zeggen. Helemaal toen ik net met de gyn probeerde te bellen en bleek dat zij vrij was vandaag en morgen en eigenlijk de rest van de week geen tijd voor me heeft. De verpleegkundige zou gaan overleggen met de dienstdoend arts...pfff In het laatste telefoongesprek met de gyn vertelde ze dat mijn factor 8 ook verhoogd was. De andere bloedstollingswaarden waren goed en ik hoefde me hier geen zorgen over te maken. Maar nu ik jouw verhaal lees Rosannanl doe ik dat dus wel. De gyn had overlegd met dr. Godijn van het AMC en vertelde dat factor 8 onder invloed van stress verhoogd kan zijn (mijn waardes zijn 204 en tweede meting 191) terwijl het lager moet zijn dan 104. Dus de paniek wordt alleen maar groter....ik weet het niet meer. Hebben jullie informatie of advies voor mij?
Ha L78, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Er breken weer spannende tijden aan. Wat de schildklier betreft kan Trees je beter adviseren. Wat de verhoogde Factor 8 betreft, die heb ik ook, maar ik heb daarnaast Factor V Leiden en kreeg om die reden bloedverdunners. Ik zou die optie dus zeker nog eens goed doorspreken. Maak desnoods een afspraak met een vaatarts ipv met een gynaecoloog. Onze spannende tijden zijn helaas alweer voorbij, want vannacht is vruchtje nummer 5 geboren. Het is weer over, dus. Helaas. Suus
Hoi Suus, thnx voor je reactie. En dat nog wel op zo'n K-moment voor jou. Wat verdrietig joh. Ik wens jou en je man heel veel sterkte toe. Ik hoopte inderdaad dat Trees hier ook even zou komen...rots in de branding en verzamelpunt van alle kennis voor mij! Over de factor 8, dus het klopt wel wat de gyn zei, denk ik dan. Dat het vooral de combinatie is van factor 8 en een andere stollingsfactor zou zijn die een risico vormt voor spontane abortus. Ik wacht het even af denk ik maar. Jeetje meis, waarom is het nou zo moeilijk allemaal! Nogmaals heel veel sterkte voor jou.