Met een curettage zien ze helemaal niks, want dat doen ze 'blind'. Ze checken hooguit na afloop met echo, maar ja, daar zie je láng niet alles mee. (Ik ben meer dan eens schoon verklaard na curettage, en dan kwam er toch nog een flinke brok weefsel uit na een tijdje.) Je kunt de baarmoeder pas beoordelen als je van binnen kijkt, dmv een hysteroscopie. Bij meerdere miskramen zou ik dit dus zeker eisen. Nogmaals, ik bleek een baarmoedergezwel en Asherman (verklevingen) te hebben toen ze na vijf miskramen eindelijk eens een hystero gingen doen. Dat hadden ze met echo dus niet gezien! Tarwekiemolie slik je tot de 12e week. Suus
Mag visolie dan niet als je zwanger bent? Mijn HSG was ook niet pijnlijk alleen de 1e verdoving, maar dat deed niet eens zeer. En weet je lichamelijk pijn is minder erg dan geestelijke.
Ja hoor, mag best als je zwanger bent. Is zelfs heel goed voor de hersenontwikkeling van kindertjes. Maar het ging over tarwekiemolie. (Lijkt me ook geen kwaad te kunnen, overigens.) Suus
Ik bedoel, magvisolie dan niet. Ik heb nl tarwekiem-visoliecapsules en er staat idd op, niet te gebruiken tijdens zwangerschap. Fijn he dat je de toon ook hoort hoe iemand het uitspreekt op papier
Geen idee wat er dan niet mag, maar tarwekiem moest Faith doorslikken tot week 12 van De Sutter, en visolie wordt juist aangeraden bij zwangerschap. Dus geen idee... Tarwekiem lijkt me dus ook niet zo dramatisch, zeg maar. Suus
Vruchtbaarheidsbehandelingen:naam verz 2011IVF-behandelingen:100%; 1e drie pogingen per te realiseren zwangerschap Abortus:100%; (medisch doel) Als ik dit zo lees, denk jij/jullie ook wat ik denk
kaboutertje volgens mij mag je geen gewone visolie (zit volgens mij veel vit A in) maar gezuiverde visolie mag wel. Maar zoals ik al eerder in een artikel liet zien is het beter om gewoon vette vis te eten, omdat het slikken van die capsules waarschijnlijk niet werkt. Die tarwekiemolie is volgens mij juist goed voor de doorbloeding en dr de Sutter vertelde dat ik dit tot 12 weken mag slikken, ook de rest van de vitamines tot 12 weken, daarna geeft zij het advies om alleen nog gewone zwangerschapsvitamines te slikken. Meleke ik vind het echt zo rot voor je dat je nu nog meer onzekerheid hebt! Sterkte! Ik weet ook zeker dat je bij dr. de Sutter in goede handen bent, en dat ze er alles aan doet om jullie te helpen. Bij mij heeft dr de Sutter ook op die anti sperma lichamen geprikt, waarvoor weet ik eigenlijk ook niet. En bij mij hebben ze in Nederland wel gelijk een Mri gemaakt van mij baarmoeder om alles goed in beeld te krijgen.
Ik heb ook een mri van mn baarmoeder gehad. Wel nadat al was vastgesteld dat ik een afwijking had en de gyn dacht dat er nog iets raars aan de hand was.
Heb idd nog gekeken en er staat: niet tijdens de zwangerschap. Maar dan ga ik als het potje op is, gewoon lekker veel vis eten
He meleka, Ik ben wel blij voor je dat je nu goed onderzocht wordt. Je zit daar al vol spanning en dan krijg je zoveel informatie over je heeb,k dat je het gewoon even niet meer weet. Hier verlies ik helder rood bloed en geen stolsels, Ik hoop dat dat goed is. Normaal verloor ik gelijk heel veel stolsels. Bij mij willen ze ook geen hysteroscopie doen, omdat ik niet gecuretteerd ben. Ik heb wel 3x een laparoscopie gehad. Volgens mijn arts hebben ze alleen gekeken of mijn eileiders wel doorgankelijk waren en bij de andere 2 om mijn BBZ te verwijderen.
Dr. De Sutter gaf eerst aan een hysteroscopie te willen doen. Nadat ze de echo had gezien, kwam daar de mri bij. Ze zei daarna dat ik ook eerst de uitslag van de hysteroscopie kon afwachten, om te zien om de mri nodig is. Dit ivm de kosten. Aan de andere kant wilde ze er de vaart inhouden, bedenk ik me nu, omdat ik deze maand 40 wordt. Wij hebben toen geantwoord dat de mri gelijk ingepland kon worden. Als we die niet vergoed krijgen (wat ik wel verwacht), dan betalen we zie zelf wel. Ik moet zeggen dat het voorstel van een hysteroscopie en een mri me onrustig maakt, omdat zoals Suus schrijft, ik dat niet eerder gehoord had. Vermoed dr. De Sutter iets? Ik weet het, ik moet niet zo gaan piekeren. Ik zit ook te wachten op de uitslag van het uitstrijkje van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalsk. Dat zou maximaal 4 weken duren, dus maandag als het 4 weken geleden is, ga ik de huisarts bellen waar die uitslag blijft. Bij mijn moeder is alles verwijderd na dat uitstrijkje, dus dat verklaart mijn onrust voor een groot gedeelte. Ik wil mijn baarmoeder niet kwijt. En ik zit met de vraag of mijn herhaalde miskramen het gevolg zijn van de conditie van mijn baarmoeder. Of is de baarmoeder een apart probleem is, dat wellicht later is ontstaan, en dat er daarnaast misschien nog iets anders speelt wat de miskramen heeft veroorzaakt. Ik hoop dat het snel half december is, want dit gepieker is niet goed voor me.
Oké, dan doen ze het kennelijk alleen niet in de twee grote academische ziekenhuizen in Amsterdam... Wonderlijk.
Ik eet ook alleen gezuiverde visolie. Vis eet ik niet, uit principe, dus dit is al smokkelen voor mij. Dus ik hou het bij de gezuiverde olie.
Ik hoop dat dit het is, Angelica. En dat het dus geen BBZ is. Wonderlijk dat ze geen hystero willen doen. Is aanzienlijk minder belastend dan een laparoscopie...
Ha Meleka, kan de mri niet onder voorbehoud worden ingepland? Is een duur onderzoek volgens mij. Misschien kun je de verzekering even bellen? Ik kan me je onrust goed voorstellen. Op zich is De Sutter sowieso een voorstander van een hystero maken na meerdere mk's, in tegenstelling tot in Nederland. Dat stelde ze bij mij in maart ook voor als mijn vijfde zwangerschap mis mocht gaan (er was toen nog niets bekend over wat er in mijn baarmoeder aan de hand was.) Ze vindt dus dat je altijd even moet kijken als je al een aantal onverklaarbare miskramen hebt gehad. Ik kan me je onrust goed voorstellen, en ik zou vandaag vast de huisarts bellen als ik jou was. Die uitslag zou nu echt wel binnen moeten zijn. Bij mij was de conditie van de baarmoeder hoogstwaarschijnlijk een apart probleem, ontstaan door een operatie en curettages. Al is dat achteraf eigenlijk nog onmogelijk vast te stellen. Sterkte hoor! Suus
Meleka, ik zou ook nu bellen hoor. En Dr de sutter is iemand die van aanpakken houdt, want bij mij werd ook direct gebeld met een endocrinoloog. In Nl zou je daar minstens 2 weken op moeten wachten. Denk niet dat het echt leeftijd gerelateerd is. De houdt gewoon van vaart. Angelica, ik heb ook niet altijd stolsels verloren hoor.
Meleka, wat een gedoe zeg... Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt en dat er allerlei vervelende en enge gedachtes door je hoofd spoken. Ook in gedachte met je moeder en de uitslag van dat onderzoek natuurlijk. Dat zorgt natuurlijk ook weer voor de nodige spanningen... En dan je leeftijd, dat speelt natuurlijk ook niet mee Ik hoop dat de tijd toch een beetje snel voor je gaat en dat de uitslagen allemaal helemaal positief zijn!!! Angelica, ik weet niet of het verkeerd is dat je nu eerst alleen bloed verliest en (nog) geen stolsels. Ik denk zelf dat het niet perse hoeft en zou het denk ik even afwachten. Maar als je er niet gerust op bent, zou ik zeker bellen hoor!! Suus, ik denk dat ik een mri heb gehad om het volgende. Mijn keizersnede is gedaan door volgens mij een arts in opleiding (of een net beginnende gyn). Volgens mij had hij nog nooit een dergelijke afwijking gezien en wist hij niet goed wat hij zag. Hij dacht een soort friemeltjes gezien te hebben aan de linkerkant,waar hij zich zorgen over maakte. Vandaar de mri. Uiteindelijk bleek ik dus een "gewone" uterus unicornis te hebben!
De mri zou 250 euro kosten, volgens De Sutter. Ik had het ook veel duurder verwacht. Die 250 is te dragen. Laat ze het maar goed bekijken. Ik heb mijn huisarts inderdaad net al gebeld (geen struisvogelpolitiek Meleka! ). Uit mijn smiley kun je waarschijnlijk al opmaken dat de uitslag van het uitstrijkje goed was, een pap1. Ga ik in ieder geval wat rustiger het weekend in En verder moet ik me gewoon niet te ongerust maken, maar dat is een leerpuntje voor me.
Meiden, als ik jullie zo lees is dokter Sutter echt een heerlijk mens!!! En Meleka, als ik het zo lees van die andere meiden, zou ik me er wel een beetje door gerustgesteld voelen. Dokter Sutter wil volgens mij gewoon alles uitzoeken en uitsluiten! Ik hoop dat je een beete gerut gesteld bent!! En wat betreft de uitslagen, ik zou ook zeker vandaag bellen!