Ha Tess, ik zal de lijst hier plaatsen. Het is inderdaad gek dat het steeds misgaat als er al een hartje te zien was. Dat heb ik ook een aantal keren gehad. Heel erg triest en verdrietig om mee te maken. Maar goed, de onderzoeken dus: de oorzaken die de NVOG noemt, zijn de oorzaken waar ze in Nederland min of meer in geloven. Maar zoals je kunt lezen, is er voor lang niet alle genoemde oorzaken overtuigend bewijs, dus wordt er op lang niet alles goed onderzocht. Het komt er dan ook helaas op neer dat de meeste Nederlandse gynaecologen niet heel veel willen onderzoeken, omdat ze geloven dat miskramen worden veroorzaakt door 'pech'. Ik denk dat dat iets te kort door de bocht is. Vermoedelijke spelen er meerdere factoren mee bij herhaalde miskraam. Er doen nog een aantal plausibele theorieën de ronde over de oorzaak van herhaalde miskraam, waarvan dus vrijwel geen enkele echt bewezen is. Nog niet. Zo is er een theorie die zegt dat sommige vrouwen te ontvankelijk baarmoederslijmvlies hebben, waardoor vruchtjes die niet helemaal goed zijn zich toch kunnen innestelen. Als dat bij jou zo zou zijn, dan is daar op dit moment niet veel meer aan te doen dan het blijven proberen. Het kan ook zijn dat je te weinig progesteron aanmaakt in het begin van de zwangerschap, waardoor je een miskraam krijgt. Daar loopt nu in het AMC een groot onderzoek naar, maar het duurt nog jaren voordat de uitslagen daarvan bekend zijn. In Gent geven ze je daarom progesteroncapsules bij herhaald miskraam, om die mogelijke oorzaak uit te sluiten. De bijwerkingen zijn vervelend (je loopt weken met een soort hüttenkase in je slip), maar ongevaarlijk. Er kunnen ook immunologische oorzaken zijn voor herhaalde miskramen, een theorie die door de arts Alan Beer werd aangehangen (boek: Is Your Body Baby Friendly). Om het heel simpel uit te leggen: het komt er op neer dat goede vruchtjes worden afgestoten door een te goed functionerend immuunsysteem. Daar kun je in Gent in sommige gevallen prednison voor krijgen in een lage dosering. Bij sommige vrouwen lijkt het te helpen. Er loopt een trial in Engeland, maar het duurt nog even voordat daar een uitslag van is. De voorstudies zijn hoopgevend. Er zijn wel wat bijwerkingen, maar er zijn geen aanwijzingen dat prednisolon in die lage dosering gevaarlijk is voor de vrucht. Voor degelijk standaardonderzoek kun je in een academisch ziekenhuis zoals het AMC terecht. Ze hebben daar een speciaal herhaald miskramenspreekuur. Daar zou je heen kunnen gaan als je ziekenhuis niet meer wil onderzoeken dan stolling en chromosomen. Ze kijken in het AMC bijvoorbeeld wel naar een paar basale immunologische waarden, en ook naar schildklierwaardes, maar ze doen weer geen hysteroscopieën om te kijken of de baarmoeder er eigenlijk wel gezond uitziet, en ze schrijven ook geen progesteron of aspirine voor om miskramen te voorkomen, omdat het nut ervan (nog) niet bewezen is. Dat doen ze in Gent wel. Ik heb zelf een stollingsstoornis (Factor V Leiden), maar die is hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak van de miskramen. Toch krijg ik heparine en aspirine als ik zwanger ben, om het bloed dun te houden. Ik ben eerst in het AMC geweest voor het uitgebreide standaardonderzoek. Ik heb het herhaalde miskramenspreekuur bezocht en had daar een vaatarts die met me wilde meedenken. Er zijn hier ook meiden die PRIUS-onderzoek hebben laten doen in het Radboud. Zij kunnen je daar vast meer over vertellen. Ik ben zelf na vier miskramen naar Gent gegaan. Aangezien er bij mij geen duidelijke oorzaak te vinden is, krijg ik nu vanaf de eisprong progesteron voorgeschreven en ook prednison in een lage dosering. De tijd zal leren of het helpt. Stollingsonderzoek: Factor II mutatie, Factor II activiteit, Factor V Leiden Factor VII, Factor VIII, Factor X, Proteïne C geactiveerd, Proteïne S ag., Triglyceriden Fibrine D-dimeer, Lupus anticoagulans, As. Cardiolipine, IgG en IgM, Ant-beta 2 glycoproteïne-1, PT, aPTT, Proteïne C activiteit, Proteïne S activiteit Schildklier: TSH en FT4, TSH receptor antistoffen, TPO antistoffen Lever: ALAT, ASAT Verder: CK, Ferritine, Kalium, Kreatinine, Bezinking Hemoglobine, Leukocyten, Foliumzuur, Vitamine B12 Vitamine B6, Trombocyten Homocysteïne Immuunziekten: ANA (cascade), Anti ds DNA (Crithidia), ANCA (IF, ELISA) Overig onderzoek: SIS-echo (weinig belastende waterecho waarmee o.a. tussenschotten kunnen worden opgespoord, maar daar zijn lang niet alle afwijkingen op te zien.) Hysteroscopie Suus
Meleka wat vaag. ik kan je helaas niet helpen. Ik hoop dat de andere meiden wel je advies kunnen geven Ik voel me wel anders sinds ik hormonen gebruik
Meleka, heel herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde gehad de afgelopen weken. Massa's zwangerschapsklachten en je zou denken dat wij inmiddels wel weten hoe dat voelt, pfff. Bovendien was mijn temp hoger dan ooit en stabiel. Ik werd dus zeer onaangenaam verrast door mijn menstruatie, maar het is echt niet raak. Temp is weer laag, en klachten inmiddels weer weg. Ik heb geen idee hoe het kan. Misschien was het raak en ging de innesteling fout??? Suus
Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Opvallend dat jij daar ook aan denkt. Daarom wil ik jullie mening ook graag horen. Het is maar beter zo. Eerst die onderzoeken en dan zwanger worden. Dat kan veel ellende voorkomen. Ik deed de testen dan ook met het idee dat niet zwanger zijn beter is nu. Maar toch he, dat hoopvolle gevoel steekt toch gelijk de kop weer op en laat zich niet helemaal wegstoppen
Ja, hoop is echt onkruid. Als ik ervan af kon dmv een pilletje, dan zou ik het meteen nemen. En dan ook nog een pilletje om de kinderwens zonder verdriet achter je te laten, gelijk alle rotherinneringen te wissen, en eindelijk weer eens wat moois met je leven te gaan doen in plaats van alleen maar je eigen hoop te bevechten...
Tessme, ik heb een prius onderzoek laten doen. Daaruit kwam dat er geen balans in mijn lichaam is. Ben een mini suzuki met een turbo motor. Ik heb nu acupunctuur en het is nu netjes in balans.
Suus ik heb een vraagje waar je mogelijk het antwoord op weet. Als je een hysteroscopie en een mri hebt gehad, dan lijkt me een sis-echo overbodig. Is dat zo?
Ja, compleet overbodig! Met die SIS zien ze eigenlijk alleen maar of je een tussenschotje hebt of niet. Ze zien lang niet alle verklevingen ermee, bijvoorbeeld, en ook niet hoe de bekleding eruitziet, en ook niet of je een myoom hebt... Beetje een kulonderzoek eigenlijk, een hysteroscopie is nauwelijks vervelender en je ziet gelijk alles. Maar ja, in het AMC zijn ze er fan van.
Interessant om te lezen, Angelica. Ze pakken het wel gronding aan daar. Een hysteroscopie doen ze alleen niet in het Radboud, toch? We zijn trouwens niet alleen bijna even groot, maar ook even zwaar . Suus
Hallo meiden! ik wil jullie even laten weten dat ik vaak aan jullie denk! en met jullie meelees hoe het gaat met jullie! Dikke knuffel voor jullie allemaal!!!
faith, dank je! Je bent al lekker ver zeg!! Weet iemand of je als je prius hebt gedaan de hele lijst van Suus hebt gehad? Of moet je nog om extra dingen vragen?? Ik wil zelf wel ook laten controleren of mijn eileider goed doorgankelijk is, maar dat vraag ik wel bij de afspraak met de fertiliteitsafdeling. Angelica, kan me goed voorstellen dat het heel confronterend is die zwangere vrouw Ik heb gisteren gehoord dat een van mijn beste vriendinnen zwanger is van de tweede. de eerste ronde gelijk raak. Dat hakt er ook wel in Meleka, wat vreemd al die kwaaltjes... waar zit je ergens in je cyclus??
marjolein ik kan me herinneren dat Angelica die lijst toen in haar foto album had staan. Misschien kan je het vergelijken.
hij staat er weer op, je moet alleen vriendjes worden met me iui achter de rug 22 milj zwemmers, mijn waardes zijn ook goed. ik krijg echter geen medicijnen, nou ja ik blijf positief faith knuffel voor jou, ben zo blij voor je
Mooi zo, Angelica. En volgende ronde aan de Utrogestan, de aspirine, en misschien ook wel aan de prednison, als je dat wilt, en als het nog nodig is... Wat was het argument om je geen progesteron te geven eigenlijk? Daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar. Suus