Suus balen meis. Kan me voorstellen dat je het even helemaal beu bent. Neem even de tijd voor jezelf, anders trek je het niet. Sterkte...
En heeft dat in jouw geval al tot een gezonde zwangerschap geleid? Op de een of andere manier heb ik steeds het gevoel gehad dat het niet stomweg 2x domme pech was, maar aan de andere kant ben ik ook bang dat ik mezelf blij maak met een dode mus als ik de oorzaak alleen bij de B12 leg (kortom, dat als er straks wél goede waardes zijn het nog steeds misgaat). Daarnaast is het natuurlijk nog de vraag: hoe komt het dat die waardes zo laag zijn?
Nee, helaas heb ik 5 miskramen achter de rug en heb ik nog nooit een zwangerschap uitgedragen. Maar ik blijk ook een bloedstollingsafwijking te hebben, dus daar zou ook een deel van de oorzaak kunnen liggen. Maar ook bij mij is er vermoedelijk meer aan de hand, alleen weten de artsen niet wat. Als je je ongerust maakt, zou ik om een doorverwijzing naar een gynaecoloog vragen en om bloedonderzoek vragen. Je weet maar nooit of het om iets relatief simpels gaat dat eenvoudig verholpen kan worden. Al kan twee keer mis ook nog steeds botte pech zijn. De B12 zou ik sowieso opkrikken. Dat is een kleine moeite. Ik ben vegetariër, dus het is niet zo heel gek dat ik lage waardes heb, maar als jij vlees eet, dan zou het kunnen dat je B12 niet goed verteert en dat de waardes daarom laag zijn. Succes, en sterkte. Suus
Lieve Suus, ik wilde je even een hart onder de riem steken! Ik herken je gevoel (heb zelf ook vijf miskramen gehad) en wens je heel veel sterkte en wijsheid om te doen wat voor jullie het juiste is.
Dank je, Nicoletta. Wij gaan voorlopig nog wel even door, maar kan me goed voorstellen dat je het op een gegeven moment niet meer volhoudt. Maar je voelt het vanzelf als het genoeg is. Suus
Tuurlijk Suus! Volhouden hoelang jullie beiden dit kan volhouden. Sterkte met het weer opladen van de 'batterij'.
Ja hoor Miek, gaat goed! Gelukkig wel. Maar ik heb sinds we wat afstand van de kinderwens hebben genomen, ff geen banner meer. Dat laat ik ook nog ff zo, eerst paar weekjes verder komen. En jij? Nog nieuwe stappen?
@L78: Hier is het klote. Voelt alsof we niet voor- of achteruit kunnen. Nu stoppen betekent voor altijd kinderloos, doorgaan betekent gegarandeerd nog meer miskramen, voor mijn gevoel. Ben erg somber. Weet niet waar ik de energie vandaan moet halen om door te gaan. Hoop dat het met jou goed blijft gaan. Suus
Helaas is het topic weer erg actief door al het verdriet van nieuwe meeschrijvers! Sterkte jullie! Suus, heel veel sterkte! Ik had echt het idee dat het bij jullie nu helemaal goed ging komen! Een dikke knuffel van hier! L78, gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe voel je je? Ik hoop dat het nu wel nog 8 maanden bij je blijft. Slikte jij nou nog medicijnen o.i.d. tegen de miskramen? Verder is het erg fijn om te lezen dat er toch vrouwen zijn die na een aantal miskramen een gezond kindje kregen! Dat geeft weer moed! Wij hebben trouwens besloten onze afspraak met het preconceptioneel spreekuur op 26 april af te wachten en er daarna weer voor te gaan.
met mij wel ok ,(geestelijk) lichamelijk ,vloeien mn werk gebeld dat ik nog niet kom! ,,heb zojuist een topic geopend,,gevoel dat ik me aanstel maarjah ik weet het ff niet
ow Suus wat een Kl*te nieuws!! zacht uitgedrukt dan! hopenlijk kunnen ze jullie in Gent iets voor jullie betekenen! heel heel veel sterkte!! hier aan het afwachten tot het eindelijk juni is! wat duurt dat lang zeg! het ergste vind ik nog dat ik niet zwanger mag raken, is zo'n gek gevoel dat je nu heel erg bezig bent met dat je niet zwanger mag worden! heel dubbel is dat en raar gevoel is dat! maar ja het moet maar even! Morgen even naar het ziekenhuis bellen ivm hevige buikpijn (aanvallen) na de laatste curretage is dat gekomen ben wel benieuwd wat dat kan zijn!
Ha Lana, het is inderdaad heel rot om zo lang te moeten wachten. Hopelijk is het de moeite waard. Ik ben ook nog steeds niet klaar met deze miskraam. Twee weken terug gecuretteerd vanwege restweefsel, maar vorige bleek er alsnog restweefsel te zitten, dus vandaag wordt ik opnieuw gecuretteerd. Ik bloed dus ook al 3,5 week en ik heb ook kramp. Ik zou zeker contact opnemen met de gynaecoloog en een echo laten maken gezien jouw klachten. Suus
suus ow echt klote dat je weer gecurreteerd moet worden! ik heb na mijn laatste miskraam al een paar echo's gehad, maar daar was niet veel op te zien.. heb vandaag even gebeld en kan wel eerder terecht bij de gyn in nijmegen maar eigenlijk schiet ik daar ook niets mee op. dus denk dat ik gewoon wacht tot het juni is.. sterkte!
Het Engelstalige artikel hier onderaan over herhaalde miskramen is heel interessant. Het is een technisch en vrij ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat zeker 40 procent van de vrouwen die keer op keer een miskraam krijgen óók nog eens supervruchtbaar zijn en er vaak nog geen 3 maanden tussen de verschillende zwangerschappen zit. Dit zou o.a. komen omdat het baarmoederslijmvlies te lang gastvrij is waardoor ook vruchtjes die niet goed zijn zich kunnen innestelen. Die vruchtjes zouden bij een andere vrouwen niet eens een zwangerschap zijn geworden. Het is een interessante theorie en ik moet zeggen dat ik heel erg het gevoel heb dat het o.a. over mij gaat (met 5 zwangerschappen in 12 maanden) maar ook over een aantal van jullie. De vraag is alleen wat de oplossing is. Die kan nog jaren op zich laten wachten, lijkt me, zeker in het conservatieve Nederland. Volgens mij is dit een heel belangrijk onderzoek en zal dit gevolgen hebben voor hoe er in de toekomst over herhaalde miskramen wordt gedacht. Maar misschien is er voor de vrouwen na ons wél een behandeling mogelijk! Suus PLoS ONE: Natural Selection of Human Embryos: Impaired Decidualization of Endometrium Disables Embryo-Maternal Interactions and Causes Recurrent Pregnancy Loss
Ik ben 28, heb november 2005 mij eerste mk gehad met 7 weken. Na 2 maanden raakte ik zwanger en 9 maanden later beviel ik van ons dochtertje van nu 3.5jr. November 2008 onverwacht zwanger door pil heen, maar met 5 wk precies een mk. Zomer 2009 zijn we begonnen aan het laten staan van de pil en hoopten op een 2e. Oktober zwanger, met 6 weken exact een mk. Eind november zwanger, maar op 5 december. Eind januari verloor ik achteraf gezien de 2e van een tweeling waarvan ik de eerste in december verloor. 22 maart opnieuw zwanger maar die avond begon de bloeding en kreeg ik een vmk met 4 weken. We wilden even rustig aan doen, kregen een overlijden te verwerken (oma van mn man), ontsteking onder kies, heb ik onverwacht 21 april opnieuw een positieve test in handen. Totaal niet verwacht, ben ik meteen weer zwanger geraakt en vandaag 6 weken. Heb a.s. vrijdag eerste controle en echo. Vanmorgen schrok ik me kapot, bij het afvegen heb ik de laatste tijd wit vloed of verlies hoe noem je dat. Daar zat heel licht roze bij, bijna wit/zalm van kleur, gemengd met dat witte afscheiding. KLinkt vies, maar schrok me kapot. 6 weken en 7 weken zijn kritieke weken voor mij. Heb daar niets meer gehad dus wachten af. Heb geen krampen e.d.