Zorgverzekering kinderen onverzekerde ouders

Discussie in 'De lounge' gestart door Lientje, 25 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Op mijn werk heb ik dit in de vakliteratuur gevonden, en ik wil het even met jullie delen, misschien help ik er nog iemand mee.

Er schijnen best veel mensen zijn die geen zorgverzekering hebben afgesloten, omdat ze het niet kunnen betalen. Hierdoor zijn hun kinderen ook niet verzekerd.

Het is een verplichting jezelf te verzekeren, maar mocht je zelf niet verzekerd zijn om een of andere reden, dan kun je je kind wel bij een zorgverzekering inschrijven. Je kind is dan wel verzekerd en je hoeft daarvoor geen premie te betalen.

Mocht iemand uitleg hierover willen pb me dan even.

2. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Het is toch belachelijk dat er mensen in Nederland onverzekerd moeten zijn. Ze hebben de handel veel te duur gemaakt. Wel goed dat de kinderen dan wel verzekerd kunnen worden.

3. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ja dat is inderdaad zo. Maar vaak weten ouders niet wat ze allemaal terug kunnen krijgen, zoals kindertoeslag, zorgtoeslag, huurtoeslag e.d. En vaak kunnen mensen met een inkomen op bijstandsniveau bij de gemeente aankloppen voor aanvullende bijstand voor de verzekering, en als dat niet kan kunnen ze via de gemeente de verzekering met korting krijgen. Dus het is denk ik vooral onwetendheid.

4. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Dat laatste van die korting bij de gemeente geld alleen collectief voor de aanvullende verzekering. Dan is een basis verzekering nog altijd goedkoper. Veel van mijn clienten betalen ook geen premie of hebben gewoon geen verzekering wat weer boetes geeft :S Ik ben van mening dat ondanks het ontzettend duur is het wel een eigen keuze is die mensen maken.

5. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Er zijn altijd twee soorten gevallen, vind ik. Mensen die heel zuing zijn en heel erg hun best doen om rond te komen. Voor die mensen vind ik het heel vervelend als ze bepaalde lasten niet kunnen dragen.

Er zijn ook mensen die zeggen dat ze niet rond kunnen komen, maar vervolgens wel iedere dag een pakje sigaretten oproken of waarbij er iedere week toch een krat bier moet staan. En niet te vergeten een mobiele telefoon met allerlei snufjes. Daar heb ik dan minder medelijden mee.

6. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    @princes, Ik ben het helemaal met je eens.

7. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Daar ben ik het ook mee eens. Maar ik had dit meer neergezet voor de gevallen die dus echt niet rondkomen. Dat in ieder geval die kindjes dan maar verzekerd worden, de ouders moeten het zelf maar weten.

8. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Iedere Nederlandse inwoner MOET een (basis) zorgverzekering afsluiten. Als je dat niet hebt, krijg je een boete opgelegd. Alleen als je gewetensbezwaarde bent, kan daar een uitzondering voor gemaakt worden. Ik heb nog niet eerder gehoord dat je zelf onverzekerd mag zijn, maar je je kind wel mag verzekeren, omdat je kind in jouw polis wordt meeverzekerd (tot 18 jaar). Maar ik ben wel benieuwd naar die informatie die jij hebt. Wil je het mij toesturen?

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Iedereen hier moet verzekerd kunnen zijn....tenzij ze deze i-net verbinding ergens anders vandaan halen ;)

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij heb ik hier van de week iets over gelezen in de krant... Ik zal eens even kijken of ik het nog kan vinden...

Edit: Ik heb het niet kunnen vinden op de site van de krant, helaas... Het is wel zo dat je als ouder de verzekering voor je kind bij een andere verzekeraar kunt afsluiten als die waar je zelf bij zit.

11. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ja het klopt dat je na verloop van tijd een boete krijgt, maar zoals ik al in een pb zei, een kale kip valt niet te plukken. En er blijken toch veel mensen onverzekerd rond te lopen, ondanks de boete die ervoor staat.

Een voorbeeld:

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=61770

12. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    En Elmo: je hebt helemaal gelijk, het is een kwestie van prioriteiten stellen....

Deel Deze Pagina