vullingen <-> kiespijn

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Claartje79, 2 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb vier vullingen sinds vorig jaar, deze zijn half om half preventief gezet ivm zeer diepe kiezen die niet meer met het standaard 'plastic' te vullen waren.

    sinds ik zwanger ben, heb ik toenemende kiespijn. ik heb in mijn hele leven nog geen diepe kiespijn gehad. wel altijd hele gevoelige tanden met kou, maar nooit zo zeer in mijn kiezen. nu begin ik steeds meer last te krijgen, aan alle 4 de kanten (links/rechts, boven/onder). vanavond kon ik er eigenlijk niet eens meer door eten.

    in september moet ik voor mijn extra controle, maar twijfel nu een beetje of ik eerder heen moet.

    kan me zo slecht voorstellen dat ik nu opeens gaatjes in alle 4 de kiezen en kanten zou hebben, van de ene op de andere week. toch doet het me wel verrekte veel pijn.

    is er iemand die dit herkend en weet of het puur van de zwangerschap komt (extra gevoelig) of wellicht iets anders?

    ik wil liever geen nieuwe vullingen, omdat deze vaak na een zwangerschap alsnog opnieuw gezet moeten worden. tenminste, in onze familie en omgeving wel, allemaal! :)
     
  2. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Bel morgen even je tandarts, dan mag je vast ff langskomen en kan hij/zij je vertellen wat er aan de hand is, en wat er aan te doen is. Beedje lastig beoordelen zo vanaf een beeldscherm! haha!
     
  3. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    snap ik ;) dacht alleen dat het misschien wel een typisch zwangerschapskwaaltje was?! heb veel kwaaltjes gelezen, maar deze niet, maar ja, dat zegt niks ;)
     
  4. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dat durf ik niet te zeggen, of het een zwangerschapskwaaltje is. Bij ons zien we zwangeren met zoveel dingen, de een met kiespijn, de ander weer met wat anders.
     
  5. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wat ik trouwens net bedenk, kijk ff op je afsprakenkaart, of op de site van je tandarts (als ze die hebben) vaak moet je voor een bepaalde tijd bellen als je die dag nog geholpen wilt worden. Bij ons is dit voor 10 uur, maar daarna kunnen we meestal nog wel een gaatje maken, of aan het einde van de dag. Maar sommige praktijken zijn hier erg stipt op.
     
  6. Oopsie

    Oopsie Actief lid

    23 feb 2007
    112
    0
    0
    Spijkenisse
    Ik heb ook een periode heel erg last van mijn gebit gehad. En er was helemaal niets aan de hand. Ik ben toen weer wat meer gaan opletten dat ik wat extra vitamines en calcium binnenkreeg en daarna is het wel weer weggetrokken.
    Ben ook nog extra naar de tandarts geweest, maar kwam onverrichte zaken weer terug (gelukkig hoor...)

    Kreeg wel het advies om gewoon extra je gebit te verzorgen door goed te poetsen, te flossen en mondwater (zonder alcohol!) te gebruiken. Na deze periode heb ik het niet meer gehad. Het was ongeveer in de 4e maand dat ik deze klachten had...

    (ik heb steeds een week of wat bepaalde rare klachten en dan is het weer ineens weg)
     
  7. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het kan dus best van de zwangerschap komen, maar extra controle is toch verstandig. zal vandaag meteen eens gaan bellen. kon gisteren niet eens meer een 'troostkoekje' eten haha
     
  8. joyce1980

    joyce1980 Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi

    tijdens mijn zwangerschap heb ik veel meer last van teruggetrokken tandvlees.
    op een gegeven moment dachten ze zelfs dat ik een wortelkanaal moest krijgen vanwege de pijn , maar het bleek gewoon het tandvlees te zijn icm het overgeven!

    er is wel een fabeltje dat iedere zwangerschap je een tand kost, maar tja een fabeltje!

    bij mij is het ook een keer gebeurd dat een witte vulling gekrompen was, ook niet fijn want dan beweegt hij tijdens het eten heen en weer!
    was zo opgelost hoor!

    misschien dat je er iets aan hebt!

    succes want tandpijn is niet fijn!
    joyce
     
  9. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb al wel heel veel last gehad van bloedend tandvlees. dat is gelukkig al wel een tijdje weer over. tandarts vandaag helaas niet tepakken gehad. het was zo druk op 't werk dat het me compleet ontschoten is. gelukkig ben ik op maandagochtend altijd vrij, dus dan een herkansing, want tandpijn.... nee, geen pretje inderdaad ;)
     
  10. pooh76

    pooh76 Fanatiek lid

    2 jan 2007
    1.984
    0
    0
    Nou, bij mij is het geen fabeltje, helaas!

    Van m'n vorige zwangerschap heb ik een enorm gat in een kies overgehouden, wat helaas door ziekte van m'n tandarts pas heel laat gevuld kon worden. Gevolg: een noodvulling en na m'n bevalling waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling :cry:

    In deze zwangerschap viel een van m'n vullingen eruit. Was een vrij grote vulling, dus die liet behoorlijk wat ruimte achter. Nu hebben ze ook hier een noodvulling opgezet en straks als ik bevallen ben gaan ze kijken of er nog genoeg kies/wortel is achtergebleven om een kroon erop te zetten, anders moet het restant getrokken worden.

    Je snapt het: hier wordt ik niet vrolijk van.

    Ik wil je absoluut niet bang maken, maar even een afspraak maken is in mijn ogen geen overbodige luxe.

    Succes! Ik hoop dat jij meer geluk hebt dan ik.
     
  11. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hej claartje79,
    Ben niks nieuwschierig hoor, maar hoe is het afgelopen met je kiespijn?
    Nog naar de tandarts geweest, of niet?
    Groetjes Bolbuikje!
     
  12. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hey bolbuikej, ben nog niet geweest, slecht he?! heb er ueberhaupt nog geen tijd en fut voor gehad. volgende week dinsdag ben ik de hele dag vrij, dus heb gepland dan even heen te gaan. ze zijn heel makkelijk, als ik morgen bel, proppen ze me er dinsdag nog even tussen ;)
     
  13. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    ja, echt schandalig! haha! neej hoor! Maakt toch niet uit, als je er mee kan leven, en er niet dood aan gaat! haha! En ja tijd is vaak het probleem, ken het! Heb het zelf ook! maar in ieder geval succes ermee verder! Wel fijn dat je een makkelijke tandarts(praktijk) hebt! Scheelt een hoop! Hoop voor je dat het meevalt!
     
  14. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het is wel vreselijk irritant, maar eigenlijk, zoals emt alle kwaaltjes, went het ook wel weer. ga morgen middag wel echt even bellen, want om nog maanden zo door te lopen... brrr... nee hoor haha
    maar goed dat je me er aan herinnerd! dank je wel, ben zo'n chaoot op het moment :)
     
  15. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    whahaha! Graag gedaan hoor! niks te danken! :)
     
  16. anastasia

    anastasia VIP lid

    29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    ben benieuwd hoe het met je kiespijn is!
    ben zelf nog niet zwanger maar verrek van de kiespijn, onder een eerder gevulde kies, waar al een barst in zit.
    Ik ga morgen naar de tandarts want je weet maar nooit, al denk ik dat er een wortelkanaalbehandeling aan zit te komen....
    *au*
     

Deel Deze Pagina